Carter AFB & jakajan alipaineletku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 16.5.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsellä on -74 malibu ja hommasin siihen Carterin 600cfm kaasarin. Autoon on vaihdettu vuosikymmen uudempi 305, mutta jakaja on oletettavasti alkuperäinen ja kärjellinen siis.

    Pitäisikö jakajan alipaineletku liittää Carterin "timed vacuum tube" vai "manifold vacuum tube" lähtöön? Edellisestä Q-jetistä en osannut mitään päätellä, koska letku oli auton ostaessani irti kokonaan.
     
  2. koni

    koni 1st gear

    Liitä se jakajan alipainesäädöltä tuleva letku siihen timed vacuum tube -lähtöön. Tuohon toiseen tulee jatkuva alipaine, eikä sytkän säätö näinollen toimisi oikein. Tuohon timed vacuum -lähtöön ei pitäisi tulla alipainetta tyhjäkäynnillä ollenkaan, ainoastaan kierroksilla. Tämän voit testata vaikkapa sormella samalla kun kone käy ja annat sille hiukan kierroksia..
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Hep hep! 68 impalan alkuperäinen jakaja tulee jatkuvan alipaineen liittimeen!
     
  4. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Tutkiskelin aihetta joitakin viikkoja takaperin ja tulos oli se että kumpi vaan. Ennen saastelaitteita käytettiin enemmän imusarjan alipainetta. Tuo "ajoitettu" alipaine kai auttoi joidenkin saasteiden vähentämiseen verrattuna imusarjan alipaineeseen mutta kyse ei ollut siitä että kone toimisi paremmin/tehokaammin sen kanssa.

    Jotkut viritetyt pelit suosii imusarjan alipainetta siitä syystä että kone käy ilmeisesti viileämpänä tyhjäkäynnillä risteyksissä odotellessa yms. silloin kun ennakkoa on enempi kuin se perus 6-12 astetta.

    Itse mittailin alipainetta ajossa molemmista porteista ja tulos oli se että ero on todella pieni. Aavikkovälityksellä eroa oli imusarjan alipaineen hyväksi jonkinverran minimaalisella kaasulla 50-60 vauhdissa. Pienempi vaihde/välitys toi autossani molempien porttien alipaineet liki samalle tasolle. Eroa on siis vain tyhjäkäynnillä tai hyvin, hyvin pienellä kaasulla.

    Yleensä tyhjäkäynti paranee ennakkoa lisäämällä eli kone käy nätimmin kun alipaine otetaan imusarjasta suoraan.

    Asia ei tietty ole ihan helppo jos se sille päälle sattuu, koneet on yksilöitä ennakon suhteen jotein eroja on niin perus, alipaine ja mekaanisen ennakon suhteen.
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Oletteko nyt aivan varmoja? Sytytyksen ennakkohan lisääntyy kun jakajan alipainekelloon tuodaan alipaine. Imusarjan alipaine on suurimmillaan kun kone käy tasaista käyntiä ja kun painat laatan lattiaan niin alipaineet putoaa rajusti -> kiihdyttäessä ennakko pienenee kun kuuluisi lisääntyä = ei varmasti toimi oikein.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-05-20 07:41 ]</font>
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eikös se riipu jakajasta, vetääkö alipainekello jakajan levyä myötä- vai vastapäivään?
     
  7. Stingray

    Stingray Gearhead

    Alipanekellon tarkoitus on vaan auttaa pienentämään kulutusta, eli tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla kun ei tehoja tarvita, ennakkoa lisää niin palaa vähän laihemmallakin (laiha seos palaa hitaammin), kun taas kiihdytettäessä tarvitaan rikkaampaa seosta niin ennakkoa pois. Mekaaninen ennakko pitää huolen siitä että korkeammille kierroksille tulee riittävästi ennakkoa.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olen samaa mieltä, alipaine pienentää ennakkoa täyskaasulla jotta kone ei nakuttaisi. Vai olenko taas väärässä?
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Odotas kun tuumaan... Osakaasulla (=suuremmalla alipaineella) täytös on huono jolloin palaminen on hitaampaa -> tarvitaan lisää ennakkoa. Kaasu auki -> alipaine pienenee -> täytös paranee -> palaminen nopeutuu -> vähemmän ennakkoa??
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Noin se taitaa olla
     
  11. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Metsäänpä menee pojat.
    Liian pienellä ennakolla ei koneessa ole lainkaan vetoa, mutta voima löytyy heti kun ennakko on kohdallaan. Mulle aikoinaan anton neuvoja ruotsalainen kiihdytyskuningas Mats Appelgren (Apple racing) ja kertoi että kun etsitään voimaa, maksimi ennakko pitää tulla peliin jo mahdollisimman aikaisin... eli mahdollisimman löysät jouset keskipakolimppuihin jakajan sisälle.
    Mikä onkaan alipainekellon oikea tarkoitus?
    Lisätä ennakkoa silloin kun keskipakolimput ei sitä pysty antamaan, eli ajettaessa esim. isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla... ja siitä kun tirvaisee kaasun pohjaan - tarvitaan alipainekellon apua. Jos se on kytketty suoraan imusarjan alipaineeseen, niin metsään meni. Se pitää olla siinä kaasarin läppien yläpuolelta tulevassa alipainelähdössä, ehdottomasti.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli alipainekellon tarkoitus on lisätä ennakko pienillä kierroksilla jolloin alipaine on suurin? Eli silloin se pitää olla just suoraan imusarjassa? Miten se muuten voi lisätä ennakkoa, eihän tuossa läppien yläpuolella olevassa liittimessä ole alipainettakaan aivan pintakaasulla?
     
  13. Jas

    Jas Gearhead

    Niin, käsittääkseni jakajan alipaine otetaan läpän yläpuolelta koska siellä alipaine kasvaa kaasua painettaessa -imusarjassahan se pienenee kun läppiä avataan.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos näin olisi silloinhan alipaine-ennakko lisääntyisi kaasua painettaessa? Eikö tuossa just päästy tulokseen että alipaine-ennakkoa tarvitaan eniten pintakaasulla kun keskipakoennakko ei vielä riitä?
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pikkasen eri mieltä asiasta Pro 55:n kanssa. Alipaine otetaan läppien yläpuolelta siitä syystä, että päästään pieniin päästöihin. Päästörajojen täyttäminen vaatii, ettei ennakkoa saa tyhjäkäynnillä olla ja, että perusennakkokin on varsin pieni. Joissakin koneissa jopa ATDC arvoja. Kun läppiä avataan lievästi tulee tohon ported vacuum sourceen alipainetta jolloin se toimii ihan kuten imusarja-alipainekin. Läpät levällään ei siihenkään tule alipainetta. Osakaasulla saattaa yhdistetty keskipako ja alipaine-ennakko mennä jopa jonnekin kuudenkymmenen asteen tienoille; täyskaasulla tollanen ennakko aiheuttais konetuhon melko pikaseen. Alipainesädin parantaa moottrin taloudellisuutta ja vastaavuutta osakaasulla, täyskaasu suorituskykyyn sillä ei ole tuon taivaallista merkitystä. Se hoidetaan keskipakoennakolla, jota kuten sanottiin pitää saada mahdollisimman paljon niin aikaisin kun kone sen nakuttamatta sietää. Monissa "rallivehekeissä" ei ole keskipakosätöä lainkaan, vaan starttausta lukuunottamatta on aina täydet ennakot käytössä. Eikä niissä ole alipainesäätimiäkään.
     
  16. Jas

    Jas Gearhead

    Niinpä se mun mielestä on -voinhan tuota olla ihan hakoteilläkin. Tyhjäkäynnillähän on tietty perusennakko jota joissakin tapauksissa alipainesäätö jo hieman lisää. Kaasua painettaessa ennakko lisääntyy, ensin alipaineella ja kierroksilla keskipakoissäädöllä. Strobolla sen näkee kun lisäät kierroksia -ennakko kasvaa.
     
  17. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Niinpä... Mutta kun minun ajatusmaailmani mukaan alipaine vähenee kaasua painettaessa... Vai?
     
  18. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Aivan, nyt menee ihan oikein.
    Olisin Moppemanin kanssa erimieltä siitä, että läppien yläpuolen lähtöön ei tulisi täyskaasulla alipainetta. Kantsii laittaa siihen lähtöön alipainemittari ja kokeilla. Alipainetta tulee ja sen huomaa kyllä jo pelkällä strobollakin.

    Toki imu vähenee siinä vaiheessa kun koneen kierrokset kasvaa, mutta silloin tuleekin jo nuo keskipakolimput mukaan, eikä alipainekelloa tarvita.
    Alipainekellon on tarkoitus lisätä ennakkoa pieniltä kierroksilta kiihdytettäessä ja menisi aivan perseelleen jos se lisäisi ennakkoa vain silloin kun kiihdytettäisiin puolikaasulla, mutta EI silloin kun tirvastaan kaasu pohjaan.
     
  19. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Läppien alapuolella eli imusarjassa vähenee ja läppien yläpuolella eli kaasarissa kasvaa
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä en oo vuosiin kyllä pelannut noiden vacuumien kanssa joten käytännön kokemusta mulla ei lähiajoilta ole. Joskus taannoin kun noista ymmärs vielävähemmän kun nykyään tuli vaantodettua, että toiset vehkeet toimi paremmin tolla timed vacuumilla ja toiset imusarjan alipaineella.
     

Kerro tästä muillekin!