Carter AFB ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JTE3, 29.5.2008.

  1. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mistä voi johtua seuraava ongelma:
    Kone käynnissä päästän tyhjäkäynnille, niin kone sammuu ja
    samalla bensaa lentää ylöspäin konepellille (ilmaputsari irti).
    Kone ei käy tyhjäkäyntiä ja ajossa pätkii.
    Voiko jossain olla iso ilmavuoto, huikka, vai mikä on vikana?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    työntää paineita moottorista takaisinpäin... venttiilivika..?
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jako sekasin...
     
  4. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mietin sitä ,että tyyppi jonka koneessa tämä on, sanoi että
    ajossa on pätkinyt ja että se on pikkuhiljaa pahentunut.
    Voisikohan jakopään ketju olla venynyt ja nyt olisi
    sytytys myöhäisellä. Sytytystä hän ei ole katsonut kertaakaan.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Sytytys pamauttais tuon bensan myös, jos vika olis siinä

    vika vois hyvinkin olla hypännyt jakopään ketju. Konetta ei kannata edes yrittää käyntiin ennenkuin tuo on katsottu. Voi ryöpsäyttää aika paljon ikäviä palasia öljypohjaan ja siellä ne sitten tekee tuhojaan. Ja tämän kerron kokemuksesta..
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Sytytystä hän ei ole katsonut kertaakaan."

    ...tämä lause kertoo uskomattoman paljon :odroll:
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kaksi ongelmaa Carter AFB:n kanssa.

    Käynnistys puolilämpimänä:
    Kylmänä ja kuumana lähtee hienosti käyntiin. Jos auto seisoo 15 - 60 min., niin saa sahata aika kauan käyntiin. Lähtee kuitenkin noin 5 s starttauksen jälkeen. Jos painaa kaasua missään vaiheessa, niin starttaus vaikeutuu.

    Kaasuttimen kyljessä on uusi sähköryyppy. Luulen, että vika piilee siinä. Eli onko homman juju se, että kun moottori seisoo hetken aikaa, itse lohko on vielä kuuma, mutta ryypyn termostaatti ehtii jäähtyä sen verran, että vetää ryypyn päälle, vaikkei tarvitsisikaan. Toki ongelmasta selviää sillä, että pitää virtoja päällä vaikka minuutin ajan ennen starttausta. Ryypylle virtaa -> aukeaa -> starttaa hyvin. Mutta onko tämä ominaisuus vai ainoastaan väärin säädetty ryyppy?

    Ongelmana oli aikaisemmin kaasuttimen tulviminen. Jouduin purkamaan kaasuttimen monta kertaa ja putsaamaan neulaventtiilit. Myös kohoja piti säätää hiukan alaspäin, jotta tulvimisen sai kuriin.

    Toisiokurkkujen aukeaminen:
    Nopean tyhjäkäynnin nokan alla on väkänen, joka estää toisiokurkkujen aukeamisen kylmällä koneella... Tämä väkänen jumittaa, toisinsanoen ei vastapainon avulla siirry tarpeeksi pois läppäakselin hakasen tieltä, jotta läpät aukeaisivat. Vika tuli ihan itsestään ja olen pari kertaa purkanut kammet ja putsaillut. Systeemi on sen verran yksinkertainen, ettei väärinkasaamisen mahdollisuutta juuri ole. Olenko kuitenkin mokannut jossain korjauksen yhteydessä?
     
  8. Stingray

    Stingray Gearhead

    Tuo käynnistysongelma kuulostaa ihan perinteiseltä kaasarin kiehumisongelmalta. Pistä kaasarin ja imusarjan väliin puu, bakeliitti, tms. eristepala niin pitäisi helpottaa.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vaikuttaa väärin säädetylle ryypille, käännä suuntaan "lean".
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Joo.

    Sääsin ryyppyä hieman leanimmälle. Nyt on parempi.
    Kaasuttimen allahan on square -> spread bore adapteri, mutta se ei paljoa eristä.

    Näköjään kaastuuimessa ilmeni silloin tällöin tulvimista. Tiputteli pääsuutinputkien kautta kaasuläppien päälle ja sieltä kautta valui läppäakselia pitkin imusarjalle. Ihme juttu, neulaventtiilit olen puhdistanut ja tarkastanut 10 kertaa.

    Kun otin polttoaineletkun irti kaasuttimesta, niin sieltä valuu bensaa tasaisena norona vielä 2 minuuttia irrotuksen jälkeen. Kun avasi tankinkorkin, niin aikamoinen suhina kävi. Ei kai se nyt tankkiin pysty painetta keräämään niin paljoa, että sentään pumpun läpi työntäisi ainetta? Otin tarvikemallin tankinkorkin irti ja väänsin siitä takaiskuventtiilin hajalle, nyt tuulettuu tankki kunnolla. En tiedä mikä on tuuletussysteemi alunperin diesel autossa. Bensavehkeissä ainakin canister-systeemiä.

    Täsmennetään vielä, että auto on Buick LeSabre 1981

    Tuo tankin tilanne tuntuu kyllä mystiseltä. Tässä mallissa on mekaanisessa bensapumpussa paluulinja kanssa, voisiko sieltä kautta jotakin painetta kehittää? Nyt tuntui kuitenkin tulviminen lakanneen ainakin toistaiseksi.

    Toisioläpät lähti pelaamaan. Nopean tyhjäkäynnin nokaa käyttävä vipu oli väärin säädetty.
     
  11. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Jahas samat oireet on mullakin, eli ajon jälkeen kun sammuttaa nii tiputtelee kaausuvivustojen puolelta imusarjan päälle, eli vissiin pitäs kohoja säätää alemmas?
     
  12. rkr

    rkr Gearhead

    Onko kellään hyvää arvausta miksi parin kolmen päivän seisomisen jälkeen konetta saa sahata käyntiin todella pitkään? Bensapumppu ja suodatin on vaihdettu ja imusarjan ja kaasarin välistä löytyy sandwich tyyppinen tiiviste, eli sellainen jossa on tiiviste/metallilevy/tiiviste jne.

    Alussa lupaa ihan pikkuisen ja sitten menee sahaamiseksi. Ryyppy on päällä. Viimeksi kun katselin niin kohokammioissa oli ainakin jonkin verran bensaa tuon parin päivän seisomisen jälkeen. Carterin kaasari siis tässäkin. Auto meni jo talviunille mutta kevättä varten olisi kiva keksiä mikä tuon aiheuttaa.
     
  13. XVD

    XVD Gearhead

    arvaan että kaasari laskee bensat jonnekki ja vieläpä letkukin pääsee tyhjäksi???
     
  14. rkr

    rkr Gearhead

    Tuo oli mullakin eka arvaus ja siksi vaihdoin pumpun (mekaaninen). Letkussa kuitenkin pysyy bensa ja ongelma jatkuu :(
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Sen verran on tilanne kehittynyt, että silloin tällöin ilmenee tulvimista. Tyhjäkäynti ontuu pahasti ja kaasuun ei vastaa oikein ollenkaan. Vika menee ohi noin kilometrin ajon jälkeen. Kerran teki silläkin tavalla, että savutteli aikalailla tyhjäkäynnillä, muttä kävi ongelmitta. Kurkkasin ilmaputsarista sisään ja pääsuutinputkestahan se tiputteli bensaa, ainoastaan toisesta kurkusta. Ongelma tiessään parin kilometrin ajamisen jälkeen.

    Voisikohan ongelma olla niinkin yksinkertainen, kuin paska bensasuodatin? Tuntuu putkista irtoavan todella paljon pientä mujua, joka ei jää suodattimeen eikä neulaventtiilien sihteihin. Bensasuodatin on mallia Biltema, ja senhän tietää, ettei sieltä saa mitään hyvää. Sen verran satunnaisluontoista vikaa, että kallistun voimakkaasti roskiin kaasuttimessa.
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Omassani oli hyvin samankaltaista vikaa. Alussa lupasi, mutta sitten meni sahaamiseksi.

    Seuraavat niksit auttoivat:
    - Kaikki sytkäosat uusiksi: Tulpat, johdot, HEI-jakaja. Vanha kärkimallin jakaja oli kaikilta osiltaan täysin loppunkulunut.
    - Ryypyn ja nopean tyhjäkäynnin säätö.
    - Sytytysennakon säätö

    Listaa voisi jatkaa loputtomiin kaikilla perushuoltotoimenpiteillä, mutta katsoisin sytytyksen ensimmäisenä.
     
  17. rkr

    rkr Gearhead

    Tuo ei tullutkaan mieleen. Virranjakajan kansi taitaakin olla vähäsen vanhempi, sytkäkäyrä tosin on säädetty kohdalleen samoin ryyppy. Hyviä ideoita kiitos vaan. Laitetaan tutkimuksen alle.
     

Kerro tästä muillekin!