Carter BBD (2-bbl) suuttimia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jukka K, 22.3.2007.

  1. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Mistä löytyisi Carter BBD 2-bbl kaasuttimeen suuttimia sekä ilmansuodatin (aftermarket osa kelpaa) ? Eräs suomalainen USA osakauppa ei näköjään vastaile ainakaan sähköposti kyselyyn. Onko kaksikurkkuisessa BBD:ssä samat osat kuin vastaavan nelikurkkuisen primääripuolella ? Jonkinlainen kirjallisuus tai hajoituskuvakin olisi mukava löytää.
     
  2. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Eikö kukaan ole koskaan askarrellut Carterin BBD:n kanssa ? Löysin hajotuskuvat netistä armottoman googlauksen jälkeen, mikä funktio noilla "metering rod"eilla on ?
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Metering rodien tarkotus on muutella bensa/ilmaseosta moottorin kuormituksen mukaan. Ne toimii alipaineella, siinä neulan alapäässä on ohut ja paksumpi alue. Imusarjan alipaine vetää neuloja alaspäin jousta vasten, jolloin neulan paksumpi alue rajoittaa suuttimen virtausta. Sitten kun kaasua avattaessa imusarjana alipaine laksee niin, että jousien neuloja nostava voima ylittää sen, nousee neulat yläsentoon ja virtausta rajoittava kohta on ohuempi.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onhan noiden kanssa tullut askarreltua, vakiokaasari -77 ja uudemmissa Jeepeissä kuutoskoneella, käytössä vuoteen -90 asti, tosin -84 tulee elektroniikka avuksi ja kaasarin kylkeen stepper-motor joka osaltaan hoitaa seoksen säätöä (edellyttäen että elektroniikka kunnossa)!!!

    Löytyy tiivistesarjaakin hyllystä, ja yksi sellainen stepper-moottorikin taitaa löytyä, varaosina taitaa olla yksi lattialle tippunut kaasari, se tosin on aika litteä, kun se oli koneessa kiinni kun se tippui lattialle :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    cartteria

    Ainakin US-parts toimitti kuukausi sitten hyllystä 2bbl cartteriin tiivistesarjan ja muitakin osia olisi ollut. Jos kaipaat toista kaasutinta niin mulla 2bbl 74 > up ei kuitenkaan sisällä "sähköä"..
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Samaten tota kaasaria on käytetty moparin 273, 318 ja "super six" moteissa 60-luvun alusta aina 70-luvun lopulle/80-luvun alkuun saakka.
     
  7. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Kiitos vastauksista, arvelinkin noiden metering rodien liittyvän seoksen säätöön osakuormalla, kun kaasarissa ei ole ilmasuuttimia tai seosputkia. Täytyypä soitella tuonne US Parts:lle, kun en saanut vastausta sähköpostiin.

    Oma Carter BBD on uusi (ilman steppereitä), joka on alunperin tarkoitettu Moparin 383 moottoriin. Tuleva asennuskohde on "hieman" pienempi kuutosmoottori.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Henk koht en tykännyt BBD:stä kutosessa. Ainakaan tollanen kevyesti viritetty kutonen ei tarvi mitenkään roppakaupalla ilmaa, ja tollanen kaasari, jossa kumpikin läppä aukeaa yhtä aikaa, antaa pienelläkin läppäkulmalla turhan paljon ilmaa pikkumotorille. Loput kymmenen senttii kaasun matkasta ei sitten vaikutakaan enää mitään. Kaksvaihe kakskurkkunen olis poikaa, vaikka joku webru.
     
  9. Itellä oli vaikeuksia saada vivusto toimimaan, kun korvasin 1-kurkkusen Holleyn 2-kurkkuisella Carterilla. Ei ollu siihen carteriin sopivaa vivustoa itellä olemassa, kun siinä tuli läpän aukaisumekanismi toiselle kulmalle.

    Ongelmana oli juurikin tuollainen on-off malli. Vähän kun painoi kaasua, niin otti kierrokset jo tappiin ja sitten kun painoi kaasua enemmän, niin ei ollu enää mitään vaikutusta. Hiekalla ei pystynyt mitenkään lähtemään sutimatta. Varmaan sais sillä supersix vivustolla toimimaan helpommin, mutta kyllä se nyt jo suht asiallisesti pelittää. Sen vivuston pitäis toimia varmaan sillä tavalla, että alussa se ei avaa läppiä niin rajusti kuin loppu vaiheessa, niin ei olis pintakaasulla ihan niin herkkä.

    Jos jollain sattuu olemaan kyseiseen kaasariin käypäistä (supersix) ilmanpuhdistajan koteloa ja vivustoa myynnissä niin tänne päin voi privana tarjotella. :)
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla oli ihan orkkissysteemit siinä. Laite tosiaan tuntu siltä, että onpa voimaa ja hyvä kaasuunvastaavuus, ainoo vika vaan oli se, että sen alkusentin jälkeen ei sitten enää mitään sen mahtavampaa tapahtunutkaan. Jollain epäkeskovirityksellähän sen läpän sais aukeemaan progressiivisesti.
     
  11. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Tämä on erittäin hyvä kommentti, joka on minulla tiedossa. Pienemmällä kurkun/läpän koolla saadaan herkempi vaste kaasuun sekä parempi alavääntö. Optimaalinen ratkaisu voisi olla juuri vaiheittain avautuva Weber (DCD). Haluan kuitenkin kokeilla, saanko lisää tehoa 2-kurkkuisella kaasuttimella. Alkuperäinen 1-kurkkuinen Zenith 42WIAT ei ole kovin hyvässä kunnossa. Kaasutin asennetaan siis Vauxhall Ventoraan (FD '69), moottori on 3.3 l kuutonen.

    Voisitteko vielä kirjoitella referenssiksi suutinkokoja slant six:stä ja Jeepin moottorista, se auttaisi alkuun tässä projektissa.
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mitäs siittä jäi ehejäksi? Mulla ois sähköttömän osille tilaa -78 225 Slantissa...niin tai onhan siinä sähköllä toimiva jousikierukka...

    Määhän voisinkin ruveta keräileen niitä osia vähäsen, kun näköjään rikon joka kerta kaikki osat kun avaan. Pääsuuttimet ainaki oli niin pirun piukassa että poskihampaat narskui kun irrotin ja ehdin turmella toista pääsuutinta ennenkuin hoksasin "tuunata" ruuvvarin parempaan kuosiin...

    Kohot oli kans ihmeelliset - bensaa sisällä eikä millään ulos, tai ensin hiukan kostui ulkopinta, mut vähän aikaa ku piteli niin se loppui ja pakko oli kairata reikää...no ei kai nekään ihan alkuperäisiksi jääneet... :rotfl:
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No siitä on myyty kaikki mikä vähänkin on vielä ollut käyttökelpoista :rotfl: ..... Katsotaas mitä jäljellä: kaikkee pikkusälää on, mutta rungot (ei tallella)kaikki paskana ja akselit (ei tallella) mutkalla.....
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Noo, ei se mitään, pääsuuttimet ehkä ois ja kohot siinä vain lienee ensmäisinä hankintalistalla. Ei nekään aivan kiireellisinä, joten mä kun ja jos ajelen ympäriinsä sinne ja tänne, voin kysellä että onko sattumalta kätevästi hyllyssä tai lattialla ja niin päin pois... :D
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tossa ne pahvilaatikossa on, mitä on jälellä, kohot ainkain on ja jotain muuta pikkuosaa......
     

Kerro tästä muillekin!