CCC quadrajet ei säädä seoksia alipaineen mukaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Easy, 23.3.2013.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Megasquirtin asennus siirtyy tulevaisuuteen ja keulille tulee toistaiseksi takaisin orkkis rochester. Sellaisen ongelman huomasin tossa kaasarissa kun olin jo valmiiksi asentanut laajakaista lambdan että seokset tuntuis säätyvän ainoastaan kierrosluvun mukaan. Mistähän Johtuu?

    Esim. kun vaihde vaihtuu ylöspäin: seokset kierroksilla x 14.5 -> koneen kuormitus lisääntyy mutta koska kierrokset tippuu niin seokset laihenee 15.5. Ei kai sen ihan näin pitäisi mennä? :-?
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Eihän toi systeemi mikään maailman nopein ole kompensoimaan, seossolenoidikin tikittää vain kymmenen kertaa sekunnissa + muut ohjelman ja virtausdynamiikan viiveet päälle target-a/f ratioo etsiessään. Lähinnä se on tehty pitämään tasaisessa ajossa seokset katin tykkäämällä tasolla. Kompensoi kylläkin koneen lämmön/kuormituksen (MAP) perusteella open-loop -tilassa sekä ilmastoinnin kompuran käyttöä, mutta muuten yrittää pitää siis target-seokset, paitsi täyskaasulla mennään neulat ylhäällä 90% duty cyclestä.

    Mä luulen, et enemmänkin tos on kyse ton kaasarin ultralaihasta tyhjäkäyntialueesta, sen vaikutushan ei ole pelkkä 700rpm asti, pienemmillä kierroksilla duty cyclen pysyessä samana menee siksi laihemmalle, kunnes CCC kerkeää mukaan?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos kaasarin toisiokurkkujen ilmaläppiä ohjaava Front vacuum break (CPA)on rikki, niin toisioläpoät aukeea liian nopeasti ja kone menee laihalle. Osa maksaa kaksi-kolmekympiä, ei paha.
    Se avaa myös rikastinläppää.
     
  4. ktech

    ktech 3rd gear

    itse ymmärsin aiheen aloittajan tekstistä että ongelmana liian laiha seos kuormitettaessa kaiken aikaa eikä rikastu ennenkuin kierrokset nousee, niihän?

    eikö sen CCC:n kuuluis pitää koko ajan paitsi kiihdytettäessä seos siinä 14.7 / 1:n tienoilla, niinkun kaikissa kat-vehkeissä yleensäkin? aika hidas varmaan reagoimaan ja varsinkin tommosella tietokoneboksilla mikä noissa nyt on, mutta jos kuorma päällä seos kaiken aikaa laihalla niin silloinhan MAP-säätö ei toimi?
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei sen varmaan pitäis noin tehdä....itse kokeilisin nostaa niitä neuloja vähän ylöspäin.
    Jos ei ole koskaan neuloja nostettu, saattaa mennä nykybensan takia liian laihaksi.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se alipainekello (ehjänä) pitää niitä toisokurkkujen ilmaläppiä kiinni tyhjäkäynnissä ja välikaasulla. Rikkinäisensä se päästää niitä aukeamaan liian herkästi, ja liikaa ilmaa koneeseen.
    Noita alipainekelloja on eri nopeuksilla avautuvia, moottorin ominaisuuksien ja käyttötarkoituksen mukaan. Jotkut niitä käyttävät jopa sutimisenestoina, ainakin nettikirjoittelun mukaan.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja tossahan se ecm ohjaa seoksia ja sytytysennkkoa vain tyhjäkäynnillä ja välikaasulla, ei täyskaasulla. Täyskaasulla on ensiöneulat täysin auki (mekaanisesti) ja toisiopiirejä ohjaa se alipainekello. '85 eteenpäin sitä ensiöneulojen ylösnousua ei voi säätää puuttumatta samalla alasäätöön, se on rajoitettu.
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Eikös kaikki koneet tee noin että vaihteen vaihdossa käy laihalla, toiset enempi toiset vähempi.
    Vaihteen vaihdossa kierrokset putoaa ja virtausnopeus laskee ja osa bensasta putoaa irti ilmasta..menee laihemmalle ja kohta rikkaammalle.
    Kaasari ja tbi vehkeissä huomaa herkimmin kun on pitkästi märkää imukanavaa eli reagoi hitaasti myös rikastukseen.


    Tarkennuksena että se alipainekello määrää vain ilmaläpän aukeamisnopeuden, ilmaläpän jousi määrää milloin lähtee aukeamaan.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    On eri nopeudella aukeavia alipainekelloja, niissä on isoja eroja.
     
  10. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Näin juuri.

    Koitin mittailla MAP-anturin, ehjä oli ja samoin piuha anturilta ECM:lle.

    Matka-ajossa lukko päällä seokset on mittarin mukaan 17.2:1 ja vaikka tulisi jyrkkä mäki niin seokset pysyy vakiona vaikka imusarjan paine nousee. Vasta sitten alkaa rikastaa kun lukko aukeaa ja kierrokset lähtee nousemaan.

    Tankissa on nyt 50/50 sekoitusta, ja neuloja on nostettu sen mukaan. MUTTA vaikka hakisi tankin täyteen 95:sta niin seokset on silti matkassa tuon 17.2:1. (Target?)

    Tuntuisi lähinnä että ECM lukee karttoja vain yksi ulotteisesti kierrosluvun mukaan. ( oletettavasti 2D kartat, MAP x RPM)

    Millähän saisi testattua säätyykö sytkä alipaineiden mukaan?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko se toisioläppiä ohjaava alipainekello ehjä?
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Antaako se mitään vikakoodia?
    Periaatteessa pitäs antaa 44 koodia kun kerta on laihalla...
    Edelleen sitä mieltä että neuloja pitää nostaa lisää....
    Jos otat sen seos solenoidin johdon irti, niin pitäis mennä reilusti rikkaalle oletko kokeillu?
     
  13. Väne

    Väne Gearhead

    Paitsi jos siinä on highway moodi päällä?
    Minkä ikäinen auto?

    Siis onko se ongelma että laiha seos pelottaa vai eikö se jaksa kiivetä mäkeä sillä seoksella?
    Jos jaksaa kulkea niin ei kai siinä mitään ongelmaa ole?
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla on 88-90 (1228330) ecm:n koodi purettuna, eikä siinä ole highway-moodia edes optiona. Olikos se edes tehtaalta aktivoitu noihin TBI-vehkeisiin, joissa se ainakin oli koodissa mukana?
    Tuossa ei ole seoskarttoja kuin aiemmin mainitsemani koneenlämmön/kuormituksen suhteen(open loop) ja 2D ilmastoinnin/koneen "hot" -lämpöjen kompensointi. Closed loopillahan ei karttoja pahemmin tarvita, kun tieto tulee feedbackista. Enemmän karttoja on sit eri tilanteiden sytkäennakoille, esim sytkää myöhäistetään kylmillä koneen lämmöillä varmaan osaksi lämpeämisen nopeuttamiseksi.

    Part throttle target lambdajännite on 715 mV ja closed throttle 450 mV em. purkissa, eli osakaasulla lambda-arvo ton mukaan on alle 1, eli ei niin laiha kun mitä sun seosmittari näyttää.
    Kun nyt valkeni mitä tuo tekee, niin Cutlass Cruserin kanssa samoilla linjoilla, neulojen säätöä ylös. Sit näkee, pääseekö säätöalueelle, jos vaikka on kuluneet läppäakselit tai muuta alipainevuotoa tms.
     
  15. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Auto on 1986 Buick Electra STW.

    Ei nuo laihat seokset pelota, 307 7A kansilla on aika vähään tyytyväinen. :lol: Ongelma on lähinnä se että isompiin mäkiin meinaa puutua. Suoralla pätkällä laihat seokset toimii erinomaisesti, mutta mäkiin pitää välillä painaa niin paljon kaasua että lukko tippuu pois.

    Ei kai tota koodia 44 pitäisikään tulla jos ECM lukee karttaa kohdasta target=17.2 ja lambda näyttää että oikeilla sopilla mennään. Mutta kun tuntuu että tietsikka lukee ton targetin väärästä paikasta. (saman MAP arvon kohdalta vaikka alipaineet muuttuu)

    Joltain foorumilta ymmärsin että ECM:n sisällä olisi ainakin happianturille oma IC-piiri. Olisikohan MAP-anturillekkin? Ehjältä kaikki kyllä näytti kun koitin boksiin kurkkia. :)

    Testaisin ton front vacuum braken eilen, ja ehjähän sekin oli.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Closed loopissa tietsikka ei lue mitään karttaa säätäessään seoksia. Se laskee ja korjaa seossolenoidin duty cycleä looppina tavoitteena saada lambdalta 715 mV osakaasulla. Kaasarin osakaasuseokset eivät säädy kuormituksen mukaan kuin lämpiämissyklissä open loopissa, johon on oma karttansa.
    Eli kun autolla ajelet mäkiä ylös alas, niin ton systeemin idea ja homma on pitää a/f about 14.5:1 (715 mV). Jos se ei sitä ole, todnäk. mekaanisissa osissa on vikaa tai säätämisen tarvetta. Myös voi olla mahdollista saada kaksi eri lukemaa kahdella eri lambdalla, auton omalla ja sillä laajakaistalla.
    Tämä ei koske sytkäennakkoa, ECM vetää säätää sytkää oman 3D-karttansa perusteella kuormituksen/kiekkojen vaihdellessa (MAP).
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oma kokemus tohon voimanvähyyteen vedossa on: se alipainekello ekana, sitten sytytysennaakko ja sitten Tps säätö tai tps:n vaihtaminen.
     
  18. Väne

    Väne Gearhead

    Eikös tuon ikäisessä pitäis olla highway moodi, -88 jätetty pois kun tulee muka typenoksideja eikä kattikaan lämpiä..
     
  19. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    No nyt tiedän miten tämän systeemin pitäisi toimia. :poff: Pitääpä kattella mistä kohdasta looppi kusee. Laajakaistan ohjainpurkista lähtee kapeakaista signaali tietokoneelle, eli pitäis ainakin olla tietokoneella ja mittarilla samat lukemat.

    Vähän OT: Mahtaa päättäjiä häiritä noi typen oksidit lähinnä sen takia, ettei bensassa ole typpeä ollenkaan. Eihän se käy laatuun että kone polttaa imuilmaa kalliin bensan sijaan. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!