Challenger Convertible -71 kolarikorjaus

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sämpy, 28.7.2018.

  1. hantta

    hantta Gearhead

    Muistelen nähneeni stadin cruisingissa joskus -80 luvulla mustan, blower-ahdetun avon, häijy näky kaikinpuolin ;)
     
  2. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Kyllä orkkis kestää tyylikkäänä vuodesta toiseen.värin vaihto pitää tehdä mielestäni hyvin.Kirjavuudet koloissa pistää aina silmään.Noinkin suuri remontti voi poikia yhtä sun toista niin aivan takki auki ei kannata aloittaa (en tunne omistajaa/tiedä kukkaron painoa mutta jos talo ym. kesken niin malttia) Toivon vain että auto saadaan kuntoon ja tien päälle
     
    rb ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. sämpy

    sämpy Gearhead

    Juuh, hyvää vinkkiä. Pakko malttaa moottorin yms kanssa ja keskittyä saamaan kori kuntoon ja auto tien päälle. Kaiken muun voi laittaa myöhemminkin. Ei haittaisi jos vakuutusrahoista jäisi vähän ylikin auton valmistuttua.

    Maalissakin koitetaan pysyä kohtuukuluissa, ettei teetetä mitään kymppitonnin show-maalausta vaan ihan vaan käyttömaalaus, niin uskaltaa ajaakin. Toki se värin vaihto olisi nyt helppo toteuttaa, konehuonetta lukuunottamatta ja niin kova työ on hiomisessa, ettei kannata viedä kossupullomaalarille. Onneksi on suhteita niin parilla tonnilla pitäisi saada oikeasti hyvä lopputulos metallivärinäkin. En tiedä miten erikoismaali vaikuttaa hintaan, olen aina tykännyt vihreästä...

    Konehuone on mattamusta ja saattaa jäädä sellaiseksi toistaiseksi, jos konehuonetta ei tyhjätä. Alunperin lienee korinvärinen. Takakontin musta lienee alkuperäinen? Jos moottori irroitetaan, niin sitten ei ole iso homma maalata konehuonekin. Paitsi että se on maalattu Mastonilla, joten pitää hioa pellille.

    Onneksi ei ole egovammaa niin voi tehdä ihan vaan ittelleen. Voi ihan vapaasti tulla potkimaan nilkkoja kun ei ole johtosarjan kannatinremmi oikeaa tyyppiä. Tai itseasiassa taitaa olla, tämä oli melko koskematon kun tuli minulle ja kaikki on aitoa vanhaa, jokainen lista ja hela ja ruuvi, joskin kulunutta. Pistän tollaisille asioille isomman arvon kuin virheettömille uustuotanto-osille. Johtosarjakin on täysin alkuperäinen liittimineen päivineen. Joku voisi pitää moista paloriskinä..

    Ai niin jos kirjaimet kiinnostaa, niin tämähän on lähtenyt tehtaalta aitona C-koodin avona. :D (valm. olikos 86kpl ??)
    Nyt eteenpäin vie melko vakio 360/727, edessä tuhti vakaaja ja HD-iskarit ympäriinsä. Oli pirun hyvä ajaa kevyellä keulalla. Alkuperäistä slanttia ei ole tallella, mutta tarvittaessa sellainen tekniikka täydellisenä pakoputkea myöten löytyy, jos alkaa pussihousut lepattamaan.
     
    mikkis83, jknR, Poke ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Kummiskin aika ison työn joutuu tekemään korin oikasussa yms, niin samalla vaivalla pulttaa perän irti, moottori/laatikko pois ja maalaa pohjan ja konehuoneen.
     
  5. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Ikävä homma!
    Mut olis kiva nähdä mittaus tulos tosta korista, Katoin juuri autorobotilla ei ainakaan ole mittakorttia ko autolle, en tiedä löytyykö muilta valmistajilta.
    toisesta "ehjäst" pystyis ottaa mitat ja tarkastaa tuo.
    Ilman mittalaitetta ollaan vaan vähän alueella.
    vaikka kaikki raot ja osat istuis siististi koppa voi olla ropelli.
    Itse ainakin tarkastuttaisin!
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  6. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Mitat löytyy kyllä korjausmanuskasta. Ei ole mahdottomuus,joskus sellaista selanneena. Lisäksi kuten yllä jo mainittiin mitkä olivat toleranssit "tehtaalta lähtiessä"..
     
  7. Tässä linkissä on korjausoppaita:

    http://www.mymopar.com/index.php?pid=109

    1970 Dodge Challenger & Dart Service Manual (363Mb .zip)

    Tosta sivu 834.

    Myös tuosta

    1971 Dodge Body Service Manual (10Mb .zip)

    Sivulta 235 eteenpäin löytyy mittoja.
     
  8. fordgranada

    fordgranada 2nd gear

    Kyllä se takakontti on sämpy tehtaalta ollut sininen sulla kuten konehuonekin
    vedä oliko f8 jos vihreästä tykkäät se ainakin 70 mallissa metallihohto tummanvihreä
     
  9. sämpy

    sämpy Gearhead

    Hiukka vaaleemmast ehkä tykkäisin, mut joo ennenaikaista.

    En ehtiny kattoo linkkejä mut korin pohjarei'istä joissa ollu tehtaal jigissä niin niistä löytyy netistä tehdasmitat joita katottiinkin peltisepän kanssa. Linkeissä varmaan samoja.

    Ei vetari kai oo kiero, mutta pyöränlaakeri melko jumissa. Saanu varmaan sen verta kovan tällin ettei kierry ku isoa lenkkiä apuna käyttäen. Jospa selviäis laakerin vaihdolla. Jousen jo asensin mutta juuri muuta ei ole ehtinyt, nyttenkin talotyömaalla just sain tän päivän anturaan vikat betonit. Pakko tehdä taloa kun on kelejä.
     
  10. SBM

    SBM 2nd gear

    Tarkastaisin banjon suoruuden samalla, se ei paljoo osumaa tarvii kun se menee aika pahasti kieroks. Vain muutaman tunnin työ kuitenkin.
     
  11. sämpy

    sämpy Gearhead

    Meinaakko että pitää ottaa välläri kokonaan pois ja tähystää vai miten tuo suoruus tarkistuisi kotioloissa?
     
  12. SBM

    SBM 2nd gear

    Keskiosahan siitä pitäisi irroittaa, lainata jigi, johon poskilaakereiden tilalle laitetaan sorvatut holkit jonka läpi työnnetään suora tanko. Tangon päihin laitetaan sorvatut holkit joiden pitäisi liukua banjon päässä olevien laippojen sisään nätisti.
    Tosin suurin osa banjoista on vääntyneitä, ainakin vähän. Mutta sinä varmaan osaat itse arvioida kuinka pahasti auto meni tonne lepikkoon. Jos se valui sinne nätisti niin ei sitä siinä tapauksessa ehkä tarvitse tarkastaa, mutta jos se meni sinne rajummin, niin itse olisin kiinnostunut missä kunnossa putket on. Tommosen jigin tarvittaessa saat varmasti lainaan esim. tämän foorumin kautta. Mulla ainakin on 8 3/4" ja ford 9" käyvät holkit. Ja tankokin löytyy myös, sekä tyhjiä 8 3/4 ceissejä.
    Mutta jos sellainen löytyisi omalta kylältä?? Tämän minun jigin toki saa lainaan mikäli suoruuden aiot tarkastaa, mutta painavia on lähetettäväksi...
     
  13. kalipra

    kalipra 1st gear

    Avoon taitaa saada kylkipaloja.Muistaakseni hinta oli tuplat kovakattoisen siipeen kolme vuotta sitten(n 1500 eeroa).Mulla oli jigipenkki kopalle kun vaihdoin isosti pellejä/pohjanosia/palkit.Tuli vaan tuhottua kun oli tilaavievä rotisko.Nyt olis ehkä ollut käyttöä.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Vanishing Pointin hengessä ajaen vaan kunnes on tilaisuus korjata. Jos on siis ajokunnossa. Suomessa jos missä siitä osataan tehdä vielä uutta parempi auto. Johan tossa kävikin näitä ihmemiehiä kommentoimassa.
    Harmi tietysti joutua tälläseen savottaan tahtomattaan ja ilman omaa syytä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite yllä kirjoittaneen kannalla

    Sen verran nippuun et pääsee tielle ja sit hommaa osaa tarpeen mukaan, kun aika ja tilat antaa myöten
     
  16. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Edelleen tuon korjaaminen on ammattimiehen hommaa jolloin tarvitaan laitteita/tietämystä/tiloja yms. Jos nyt saa vak.yhtiön maksamaan remontin niin mieluummin teettää hyvämaineisella tekijällä kuin itse räpeltää. Kyllä tuossa hommaa on.. Sitä ei ihan pukkien päällä tehdä kevyesti. Montaa kunnon tekijää tuollaiselle ei löydy. Tai löytyy jos haluaa nähdä tiessä aina neljä renkaan jälkeä.
     
    kuula tykkää tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    No ei missään nimessä tossa kunnossa liikenteeseen. Vaikka me jenkkiautoilijat ollaan kuulema erehtymättömiä ja parhaita liikenteessä. Niin muut ei ole. Kuka lupaa ettei sieltä tule uusi rattis/nukkuja yms heti kylkeen.... no ei kukaan.
    Itse jopa hieman parantaisin turvallisuuttaa, vaikka cromo yms putkilla oven sisällä ja kyljissä.
     
  18. sämpy

    sämpy Gearhead

    Pistäähän tälläinen miettimään, että pitäisikö vaihtaa loputkin harrasteautot ameriikanmalleihin. Kun Mersu rysäyttää 20cm päähän, alkaa kummasti arvostamaan paksumpaa peltiä.

    Tässä tapauksessa se tosiaan osui oven etureunaan, saranat repeytyi lähes irti ja oven ulkopinta siirtyi 20cm taaksepäin. Parissa kohtaa pinta vähän puhki, muuten kylki kesti.

    Miten olisi käynyt, jos olisi ollut Fiat 127 ?

    Vieläkin aika säpsynä ja pari lähteltä piti tapausta käynyt jostain syystä parin viikon aikana. Naapuri yritti valuttaa pihatieltä eteen ja väistin, eilen sivutieltä tultiin reippaasti risteykseen ja vaikka tarkoitus oli kai pysähtyä joskin reippaasti, tuli iteltä aika napakat rattiliikkeet. Maantielläkin tuijottaa koko ajan vastaantulijoiden ajolinjoja...'

    Ajattelin jos saan tuon ennen talvea "ajokuntoon", niin teen koe-kilvillä pienen lenkin ihan kokeillakseni meneekö hyväntuntuisesti suoraan, siinä on tarpeeksi ajoa tälle vuodelle. Sitten katotaan saanko millä aikataululla AMD peltiosat.

    Edelleen vähän epävarma pitäisikö oikea kylkipala vaihtaa. Se on jo aikoinaan hiukan oiottu, joku pikkukolhu käynyt ja on vähän nypätty ulospäin keskeltä. Siinä on muutama milli pakkelia paikoitellen. Mutta kuitenkin alkuperäinen.

    Luulen että se pitää joka tapauksessa irrottaa että saa rättikaukalon linjaan. Mutta korimestari saa päättää.

    Samalla saa hoitaa takapyörän takaa pellit kuntoon, siellä on pikkasen sanomista niin vaihdetaan samalla uutta tilalle, alkuperäinen kontin pohja pitäisi olla riittävän hyvä.

    Osat tullee pääosin Teuvan suunnalta, kuten viimeiset 25 vuotta ja toivon mukaan saan auton Orivedelle koritöitä varten. Myös yksärillä on tullut paljon aputarjouksia, kiitos niistä. Palaan niihin kun työt etenee.
     
    VilleTre ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    127 ois ollu sen verran kapeampi että tuskin peilikään olisi rikkoutunut.
     
    Filth ja tyyp360 tykkäävät tästä.
  20. sämpy

    sämpy Gearhead

    kolme vuotta sitten, myöskin potkupallokisojen aikaan, vastaantulija isolla Saabilla nukkui rattiin ja yritti ajaa Fiat/Seat 133:sta ylitse. Silloin tolvana heräsi viime metreillä ja kurvasi takaisin, itse olin jo penkalla.

    Pitänee pysyä kotona kun ensi vuonna ihmisiä taas rääkätään yölähetyksillä.
     

Kerro tästä muillekin!