Challenger Convertible -71 kolarikorjaus

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sämpy, 28.7.2018.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus miettiny rhd autoa jos pitäisi paljon ajella, ois pikkasen kauempana istumassa siitä vastaan tulijasta
     
  2. palontie

    palontie Gearhead

    Mulla ois ollut sulle 15v sitten rhd hunday pony,sai ilmaiseksi joten ei nolottanut
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Kaveri uitti japseista tommosen Toyota BBn, just vääränpuoleisella ohjauksellakin :rotfl:

    Herättää hilpeyttä kyllä aina ku sen näkee.

    Itkettämään kyllä meinas ruveta tää suomen verotus, auto makso 600e tjsp, verot oli 1300e tjsp koska paska maa.
     
    Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. palontie

    palontie Gearhead

    Täällä on kanssa joitain japsisportteja rhd
     
  5. sämpy

    sämpy Gearhead

    Vähän kestäny taas etenemä.. mut ainakin on talolaajennuksessa nyt sokkeli muurattu ja vesi-viemäripuolikin melkein valmis. Se ajaa nyt tärkeysjärjestyksessä auton edelle

    Mut autoon joo, tänään hetken ehti katsomaan eli pulttaamaan banjon kiinni jouseen ja renkaat alle. On se banjo kiero, ihan kunnolla kun pääsi paremmin katsomaan. Ainakin kuoret siis tarvitsee, lienee helpompi vaihtaa kuin alkaa oikomaan. Vai ?

    Onkohan tuo jousikiinnikkeiden paikkoja lukuunottamatta sama kuin B-body? Kyseessä siis kasikolmevarttinen, joten saa tarjota jos on ylimääräisiä banjoja.

    Ajoin samalla autoa sen pari metriä taaksepäin että on kunnolla sisällä, jäi hinurilta vähän ulos. Ihan hyvin toimi kaikki.

    Seuraavaksi pitäisi nostella ylöspäin että pääsee mittailemaan runkoa.
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    B-kuori on kapeampi kuin E-kuori. Mutta passaa toki alle kun laittaa jousikiinnikkeet sopimaan. Mulla esim. on 1966 STW Belven peppu 1970 Partasutissa.
     
  7. Tässä niitä leveyksiä:

    All measurements are from drum to drum: Sorted by length
    1966-1972 A-body 57-1/8″
    1962-1963 B-body 58-1/2″
    1964-1967 B-body 59-1/2″
    1970-1971 Imperial 59-3/4″
    1968-1970 B-body 60-1/8″
    1970-1974 E-body 61-5/8″
    1965-1969 C-body and 1965-1970 A100 Vans 61-3/4″
    1965-1966 Imperial 62″
    1967-1969 Imperial 62-5/16″
    1970-1971 C-body and 1971-1974 B-body 63″
    1965-1971 D100 pickup 64″
    1969 C-body wagon and 1971-1973 B-body wagon 64-3/8″
    1970-1973 C-body and 1972-1974 D100 pickup 64-3/8″
     
  8. sämpy

    sämpy Gearhead

    Tuo on vissiin rummun renkaan puoleisesta pinnasta, kun mittasin auton alla rumpujen välin ja se oli 52 tuumaa.. pitää siis taas tunkata ylös ja irrottaa renkaat.

    Ei voi laittaa kovin erikokoista, kun noi 275 rinkulat on mitoitettu jokseenkin tarkkaan jousen ja lokarin kaaren väliin.

    Jos ei kuorta satu löytymään, niin onko tiedossa pajaa jolla olisi jigiä ja taitoa tuollaisen oikaisuun? On siis niin kiero että näkee ihan päältä silmällä. Yhteisheittoa on varmaan tuuman verran.
     
  9. Tuossa samassa linkissä oli myös:

    8-3/4″ Housing Widths, from one end to the other end:

    E BODY ’70-’74: 56 31/64″


    Voisiko sulla olla jo joku normaalia kapeampi perä siellä? No kannattaa mittalla se kokonaisleveys, niin ehkä se sitten selviää.
     
  10. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Tuolla myynti osiossa projekti 8.75 kuori e kehoon!
     
  11. sämpy

    sämpy Gearhead

    Näkyy olevan joo tutulla, pitänyt muutenkin tuonne soitella. Toistakin jo tarjottiin, joten ei jää ainakaan siitä projekti kiinni !
     
    VilleTre tykkää tästä.
  12. sämpy

    sämpy Gearhead

    Noh, sain sentään auton pukkien päälle.

    Taka-akseli tuottaa kummastuksia. Koitin emännän kanssa mittailla ja se pitäisi olla 59". Mutta ei sellaista olekaan. Joka tapauksessa ei ainakaan E-body, ehkä vanhempi B-body muttei täsmää siihenkään. Toisaalta kun se on kiero.. mutta niinpäin että mitta pitäisi olla liian iso, vaan ei ollut ihan edes 59"kaan. No luulen että se on ehkä 65-57 B-body mutta voisi olla vanhempikin, 62-63, olikos ne jo "tavallisilla" vetareilla ettei millään keskimutterilla? Se olisi 58,5"

    Joten kysytään onko vihjaista ketään, joka pystyisi oikomaan tuon banjon?

    Toinen vaihtoehto koko banjo ja vetarit uutta, mutta sitten pitää toinenkin takapyörä vaihtaa kun offsetti menee pieleen. Ja ihan uudet vanteet. Halvin vaihtoehto olisi saada banjo oikaistua.

    Sitten korimittauksiin. Etuapurunko<->taka-apurunko mittauksissa pituussuuntaisesti 2 mm eroja mutta ristimitoissa itse asiassa vähemmän, 0,5-1,5 mm, riippuen mistä vierekkäisistä rei'istä mittaa. Taitaa mennä tehtaan toleransseihin.

    Takapäästä ei saa ristimittaa ennen kuin on purkanut kaiken pois. Pituusmittaa sai jotenkuten, vaikkei ihan suoraan. Siinä kummastutti, että toisella puolen 5mm enemmän kuin toisella, vaikka periaatteessa samasta runkopalkista kyse.

    Tuollainen ero ei tule ihan pienellä, eikä mitään jälkeä näy isommasta niin voisiko olla tehtaalta noin iso ero? Itse asiassa jigirei'issä oli vielä isompi ero, mutta runkopalkkiin liitetyllä riipukkeen paikalla tuota oli hiukan kompensoitu.

    Akselivälimittoja on turha kierolla perällä edes ottaa. Mutta jousen etupäähän sen määrittää ja siellä ei heittoja näkynyt. Heittoja on sitten taka-akselin kohdalla ja siitä taaksepäin, jos on.
     
    Muokattu: 12.10.2018
  13. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Aika pieniltä kuulostaa erot mittauksissa,eli "runko" voisi olla aika suora tai ainakin lähellä. Kannattaa muistaa tosin että pituusmitassa ei näy juurikaan jos joku paikka on korkealla/alhaalla.. Eli se tuo lisämausteen vielä hommaan. Taka-aksilan hommaisin kyllä toisen, en tiedä oiotaanko noita hyvällä menestyksellä,vaiko onko se sellainen leikkaa-liimaa operaatio.. Ettei sisuskalut ole ottanut kipeää kuitenkaan?
    Ajattelitko viedä auton Orivedelle? Karille kyllä isot propsit jotta osaa tutkia noita sun auton haasteita oikealla tavalla... Tuossa kun voi olla hieman yllätyksiä. Vai tuliko suomalaisugrilainen meininki kuvioihin ,tein itse ja säästin?!
     
  14. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ralli miehet oikoo banjojaan hitsisaumoilla, eli kuumaa saumaa vaan niin banjot oikenee haluttuun suuntaan.
     
  15. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Juu tällä menetelmällä kiihdytys periinkin tehdään haluttu auraus..
     
  16. palontie

    palontie Gearhead

    Pikku mälli sai jenkkien mittavirheet korjattua.
     
    Nikuzai, jknR, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Pilleillä tai hitsaamalla piste kehästä punaseksi. Haluttuun suuntaa. Ei 1/3 tai 1/2 kehää koska sit kääntää jo toiseekin suuntaan. Työkseen lämmöllä oikojan huomautus: muistakaan että lämmöllä voi supata vain kerran yhdestä kohtaa. Samasta kohdasta ei kahta kertaa onnistu. Ja vedellä jäähdytys supistaa eniten /nopeimmin.
     
  18. sämpy

    sämpy Gearhead

    Taidan tyypätä tarjottua B-banjoa vetareilla ja katotaan miten vanne osuu.

    Joutuu kumminkin yhden vanteen tilaamaan, niin samaan konkurssiin sitten toinenkin jos on tarvis. Tai tehään takaloksuihin levitykset ulkopuolelle. :p

    Nykyiset vanteet on 9x15 ja muistaakseni -12 offset. Noihan on US Mags Indyt.

    Peltiseppään katotaan vielä vaihtoehtoja, monta numeroa joihin voisi soitella kun ehtii ja saa valmisteltua hommaa. Ei tässä kiire ole, mutta vaikka köyhä ollaankin niin tämä on "se" projekti jota en ala itse turaamaan vaikka periaatteessa osaisinkin ja kaikki on tähän asti itse tehty. "säästäen". :D
     
    VilleTre tykkää tästä.
  19. arskazone

    arskazone Gearhead

    Joo,levitykset vaan ulkopuolelle...:odwink:

    [​IMG]
     
    VilleTre, max, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. markoyt

    markoyt 2nd gear

     

Kerro tästä muillekin!