check engine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja valsu67, 10.2.2007.

  1. valsu67

    valsu67 1st gear

    83 vuoden caprice classicci polttaa välillä kyseistä valoa,sammuu kun käyttää virtoja poissa ja käynnistää uudestaan.Mitenkäs näitä vika ilmoituksia tulkitaan??mistä kannattas rueta syytä etsimään?Kun tuskin tuo mitään kovin vaarallista tai hälyyttävää on.
     
  2. Chevy_75

    Chevy_75 Gearhead

    http://www.handen.us/caprice/aldl.html

    Kokeileppa näillä eväillä. Sieltä löytyy ohjeet, miten saat selville, että mitä koodia se valo siellä vilkuttelee. Tuolta löytyy myös paljon vinkkejä vaivojen korjaamiseen.
     
  3. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Mullakin check engine valo palaa, ja pitäis saada koodit ulos.
    Liitin on 5-pinninen, eli mitkä pinnit tulee oikosulkea, että saa valon vilkkumaan? Olen ymmärtänyt, että ne kaksi oikean puoleisinta.
     
  4. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    juurikin ne kaksi oikean puoleisinta.. kannattaa kattoa mitä koodia antaa ja korjata vika, alkaa muuten tuntumaan lompakossa, nimim kokemusta on!
     
  5. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Sain valon villkumaan, mutta tulee pelkää 12 koodia, vaikka kuinka kauan antaisin vilkuttaa.
    Ja vaikka irroitin akunnavan pariksi minuutiksi, valo syttyy uudestaan. Onko ehdotuksia missä vika?
     
  6. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    jaa a, tuohan merkitsis sitä että kaikki ok.. en sitten tiedä :eek:
     
  7. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Niinpä, kun autokaan ei oireile yhtään millään lailla (paitsi tankkauksen jälkeen on joskus aika tuskaa saada käyntiin).
     
  8. pakki

    pakki 1st gear

    Mulla oli taannoin -87 Trans Amissa samantapaista huonoa käynnistyvyyttä.. Ensinnäkin vaikka check engine-valo paloi niin ei meinattu millään saada koodia ulos, kävin ainakin viis kuus kertaa eri paikoissa luetuttamassa eikä mitään vikakoodia. No vihdoin selkeni että pitää ajaa tarpeeksi pitkä lenkki yhtä soittoa jotta koodi jää "muistiin" (? ?). No posotin sitten Vantaalta Lahteen ja takasin ja johan alko löytymään. Joku venttiili/ohjurivika siellä silloin oli ja hoitona kansiremppa..
     
  9. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Ajoin n. 20 km matkan ja sain pihalle vikakoodin 21.
    Ainakin http://www.handen.us/caprice/aldl.html tämän sivun mukaan kyseessä on "Jumittuva tai väärin säädetty TPS".
    Minkähän näköinen palikka tuo TPS on -81 mallisessa capricessa?
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

  11. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    sehän on siellä kaasarin sisällä se tps anturi.. koita jos saat sen säätämällä oikeisiin arvoihin, muuten kaasari auki ja uus anturi! tuolta samalta sivulta löytyy varmaan hyvät ohjeet siihen!
     
  12. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Selkeyden vuoksi pistän tähän kuvia kaasaristani:
    http://koti.mbnet.fi/levabros/overdrive/kaasari.jpg
    http://koti.mbnet.fi/levabros/overdrive/kaasari2.jpg
    Noin.
    Eli hoidin mittaamisen näin:
    http://koti.mbnet.fi/levabros/overdrive/mittaus.jpg
    Digitaalisen volttimittarin maajohdon iskin koriin ja mittasin johtojen jänniteet (alhaalta ylös):
    1.) 0.039 volttia
    2.) 5.00 volttia
    3.) 5.25 volttia

    Eli ei ihan taida olla voltit kohdallaan?

    Mulla ei ole tällaisia http://www.handen.us/caprice/tps2.gif säätöruuveja tuossa liittimessä ja tuolla sivulla lukee, että "Capricen TPS on mallia Non-adjustable eli EI SÄÄDETTÄVÄ." Eli tarviiko ostaa uusi osa?
     
  13. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    meikäki ois halukas tietämään tuon kaasari mallin tps:sän säätö menettelyn
     
  14. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Kokeiltiin tänään veljen kanssa mittailla lisää, TPS:n jänntteet ei muutu yhtään mitenkään vaikka kaasupoljinta painelee.
    Veljen Buickissa mitattiin samalla lailla ja siellä jännitteet muuttuu.
    Eli TPS taitaa olla sökö? Pitääkö kaasari avata kuinka, että sen saa ulos, ja pitääkö uusi TPS säätää asennuksen jälkeen?
     
  15. DualQuad

    DualQuad 1st gear

    '87 capricen SES syttyy kun virrat laittaa päälle eikä sammu sen jälkeen ennenkuin avaimesta taas. En saa vikakoodeja ulos; valo palaa edelleen aina vaan rävähtämättä.
    Mistä siinä nyt lienee kyse? Maadoitusvika jossain?
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oldsikerhon sivuilla on härmänkielinen vaihto- ja säätöohje TPS:lle ja vaihtamisen edellyttämä Quadrajet kaasuttimen avaus/kasausohje.

    Samoin siellä on muutakin toivottavasti hyvödyllistä tietoa noihin liittyen. Mm tee-se-itse ohje TPS säätötyökalun tekemiselle.

    Sivut vaativat rekisteröitymisen, muttga ei pitäisi olla ylitsepääsemätön rasti.

    Ohjeita:
    http://oldsmobi.asiakkaat.sigmatic.fi/c ... ard=Info/0

    Etusivu (Artikkelit linkissä pääsy mm. kaasutinartikkeleihin):
    http://www.oldsmobile.fi/

    TPS on yleensä rikki jos se oikuttelee. Kannattaa ostaa uusi, sen mukana tulee moottorikohtaiset säätöarvot.
     
  17. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Puhdas arvaus mutta, kun lueskelin tätä: http://88.112.191.13:443/pdf/LDmodule.pdf niin siinä sanottiin, että jos LD moduuli hajoaa, niin SES valo palaa koko ajan.
    Että voisikohan johtua tästä?
     
  18. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    tps(throttle position sensor) saa vaihdettua ottamalla kaasarista kannen auki ja se lähtee sieltä nostamalla. mun mielestä sitä ei tarvi/voi säätää koska se on sellanen tyköistuva sinne koloonsa ja se on kaasarin sisällä. kattokaan kaasareistanne numerosarja mikä lukee pienellä siinä takana, ja sillä numerolla tps ja korjaussarja.korjaussarjassa on esim. uudet tiivisteet ja neulaventtiili,helppo vaihtaa samalla kun on kaasari levällään.

    tps:in tehtävä on säätää sytytyksen ennakkoa mitä enemmän kaasuläpät aukeaa.
     
  19. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Pitääpä tarkastaa tuo numero.
    PS. Katoin taas vaihteeksi vikakoodit: 13 ja 21, eli molemmat viittaa TPS:ään.

    EDIT: Molemmissa vikakoodeissa mainitaan, että TPS voisi olla jumissa, ainakaan TPS:n jännitteet ei muutu yhtään kaasupoljinta painettaessa, niin kannattaa varmaan esti tarkistaa, että jos olisi vain jumissa.

    EDIT2: Tällasta löysin kaasarin kyljestä: "Quadrajet 17081204 0961 DBL". Onko tämä se numero?

    EDIT3: No niin, kävin Skinnarsilta ostamassa uuden TPS:n (22.60€). Saas nähdä miten "helposti" asennus sujuu.
     
  20. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Kokeilin ruuvata tuota kaasaria, mutta tyssäs siihen, etten saanut kantta auki. Ruuvasin kaikki tarvittavat ruuvit, ja ne kaks pulttia irti. Myös ne kaks ruuvia, jotka oli ensiökurkuissa? läppien alla piilossa, mutta ei. Kiinni on ku liimattu.
    Varovasti kokeilin koputella pienellä vasaralla, ilman tulosta.
    Eli onko se kaasarin "ylin kerros" vaan niin pirun tiukasti tarttunut kiinni? Vai enkö vain löytänyt kaikkia ruuveja?
    Ei oikein tekis mieli rikkoo kaasarii.
     

Kerro tästä muillekin!