Chevelle 65 takatukivarret ja ajomukavuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja linis51, 2.1.2010.

  1. linis51

    linis51 3rd gear

    Kevään aikana tarkoitus vaihtaa tukivarret uusiin. Nyt askarruttaa millaiset ostaisi ja mistä. Mielummin Suomesta. Myös kallistuksenvakaaja täytyisi voida asentaa näihin alatukivarsiin. Onko tästä kallistuksenvakaajasta oikeasti hyötyä? Ehdotuksia?
    Parempia ajo-ominaisuuksiahan tässä haetaan. Etupään nivelet ja puslat sekä jouset on jo kunnostettu. Ja ohjauskulmat säädetty tehtaan arvoihin.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tää on vaan mun mielipide...
    Yhteen 66 farmi chevelleen tuli laitettua 1 1/3" laskevat isolohkon jouset joka nurkkaan, eteen säädettävät Konin iskarit, taakse ilmaiskarit ja eteen tuli vielä 1 1/4" paksu vakaaja ( taaksekin tuli hommattua samalla kertaa 7/8" vakaaja, mutta sitä en asentanut paikoilleen).
    Sen mitä autolla ajelin, niin en kyllä huomannut että sitä takavakaajaa olisi tarvinnut, jo noilla muutoksilla ajo-ominaisuudet parani huomattavasti.
    Mulla oli paikallaan alustassa vakiot puslat eikä mitkään poly-sellaiset. Mukavuus säilyi, eikä alusta pitänyt ääntä.
    Minkälainen set-up sulla nyt on? Jos on edessä vakaaja niin sen vaihto jäykempään voi olla parempi vaihtoehto kuin takavakaaja, en tiedä... Onko takatukivarsissa jotain vikaa jos ne pitää vaihtaa??
    Nämä alustajutut riippuu paljon siitä mitä on hakemassa....
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    pari kesää sitten laitoin chevelleen taakse vakaajan kiinni, nykyään ihmettelen miten sillä on voinut ajaa ilman.

    Rengastuksesta riippuen etupäähän vois kattella jotain muuta kuin alkuperäiset kulmat, ne kun on suunniteltu rättikumeille.
     
  4. linis51

    linis51 3rd gear

    Kiitos kommenteista. Edessä on vakaaja. Alkuperäinen. Se olisi helppo vaihtaa paksumpaan. Takatukivarret ajattelin vaihtaa sen takia että ovat jo vähän ruosteiset joten pelkkien puslien vaihtaminen ei ehkä kannata. Helpompi heittää koko tukivarret tilalle. Tosin noiden takasiltaan kiinnitettyjen puslien irtisaaminen vähän mietityttää. Kun ei ole oikeita työkaluja ja joutuu vaihtamaan ne tallin lattialla.

    Edelleen mietin miten ainoastaan takatukivarsiin kiinnittyvä vakaaja mahtaa toimia. Sellainenhan tähän autoon tehtaan toimittama on. Vallilan takomo kyllä lupasi tehdä sellaisenkin missä on kiinnitys myös runkoon. Kuten edessäkin.

    Pyörän kulmat on edessä caster 0.63 ja 0.72 astetta
    Camber 0.26 ja 0.16 astetta
    Auraus yhteensä 0.39 astetta

    Noihan on säädettävissä kun vaan tietäisi kertoa että millaiset kulmat haluaa. Missähän Helsingin seudulla olisi paikka jossa olisivat kiinostuneita laittamaan. Metro-auto on tähän asti säätänyt. Nyt siellä on henkilökunta aika lailla vaihtunut.
    Viimeksi käydessä sai itse viedä säätöarvot mukanaan. Säätäminen meni sitten kyllä nopeasti kun ei ollut mitään ruosteessa.
     
  5. 55&64

    55&64 1st gear

    Vanha hyvä keino Chevellessä on ollut boxata takatukivarret; hitsaat avonaiselle sivulle 3 mm latarin ja tukivarret on yhtä jäykät kun kaikenmaailman 'HiPo putkivarret'.
    Ainakin itse käyttäisin rahat mieluummin jämäkämpiin vakaajiin kuin
    noihin takatukivarsiin.
    Kukas osaa sanoa mihin suuntaan niitä ohjauskulmia pitää säätää, jotta
    sopivat paremmin vyörenkaille?
     
  6. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Mä löysin kerran netistä tommosen ohjeen renkaankulmien säätöön,mut en ole testannu käytännössä.
    Radial tires need more + caster angle than the old bias ply tires.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ihan hyvin se toimii. GM noita kun pisti vuosikymmeniä miljooniin autoihin. Miksi runkoon kiinittyvä toimisi paremmin kuin tehtaan funtsima ja vuosikymmeniä koeteltu ratkaisu?
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

Kerro tästä muillekin!