Chevrolet 100 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 29.8.2011.

  1. ata

    ata Gearhead

    Perjantaina on Chevroletin 100-vuotisjuhlakulkue Jäähallilta Senaatintorille, alkaen klo 12.30.

    Lisäksi netissä on käynnissä "Paras Chevy kautta aikojen"-äänestys, jossa finaali alkaa huomenna, semifinaalin äänet on jo annettu.
    Semifinaalissa olivat mukana vielä seuraavat mallit: Bel Air 1957 vs. Camaro 1969 sekä Chevelle 1970 vs. Corvette 1953. Huomenna (30.8.2011) selviää mitkä noista ovat vastakkain finaalissa.
    http://www.chevrolet.com/100-years/

    Chevroletin perusti vuonna 1911 Louis Chevrolet ja William Durant ja Durantin perustama General Motors osti Chevroletin vuonna 1918. Nimensä merkki sai siis tuolta perustajaltaan, joka oli sekä autoinsinööri että kilpa-ajaja joka oli ajantu kilpaa mm. Buick-autoilla ennen oman merkin perustamista. Ensimmäinen Chevrolet-auto oli nimeltään Chevrolet Series C Classic Six, joka on nimenä vähän outo kun ottaa huomioon että kyseessä oli ensimmäinen malli...

    Chevy ei kuitenkaan ole suinkaan pitkäikäisin GM:n automerkki, jopa Oldsmobile on pitkäikäsempi vaikka se on lopetettukin jo vuosia sitten, oli vain vanhempi jo silloin, 107 vuotta taisi jäädä Oldsin "mittariin". Tällä hetkellä pitkäikäisin GM:n automerkki on Opel, joka firmana ensi vuonna juhlii jo 150-vuotista taivalta, autojakin tehnyt 112 vuotta eli on ohittanut jo Oldsin, tosin GM:nkin leirissä on Opel ollut jo 82 vuotta. Cadillac ja Buick ovat GM:n USA-merkeistä myös Chevyä vanhempia ja Vauxhall autovalmistajana yhtä vanha, GM:n osana sekin jo vuodesta 1925.
     
  2. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itselleni mieleisimmät Chevyt kautta aikojen ilman korimalli erittelyä.
    - 1957 Bel Air
    - 1955 Bel Air
    - 1959 Impala
     
  3. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Onpas aikasin toi kulkue. Kyseessä kuitenkin arkipäivä.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eipäs, vaan
    - '55 ja '57 Nomad
    - '60 Impala
    - '70 ElCamino
    - 90-luvun Impala SS
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Äänestyksen finaali on käynnissä. Pikkuisen yllättäen 57 Bel Air ei selvinnyt finaaliin, vaan se hävisi 69 Camarolle. 53 Corvetten häviäminen Chevellelle taas oli mielestäni itsestään selvää.

    Finaalissa ovat siis vastakkain 1969 Camaro ja 1970 Chevelle kaikkien aikojen Chevyn tittelin voittajaksi. Poni vastaan muskeli. Kumpaakohan sitä äänestäisi... se pudonnut 57 oli ehkä oma suosikki niistä semifinalisteista...

    Aikaisin on tosiaan kulkue, itsekään en pääse varmaan edes seuraamaan (no eihän mulla Chevyä edes ole itselläni), ja onhan tuo vähän piemempimuotoinen kuin USA:ssa järjestetty Chevy 100 years Dream Cruise, mutta hienoa kuitenkin että Chevyn maahantuojakin ajattelee noita vanhempiakin Chevyjä, etenkin kun mallistossa on taas mukana myös ehtaa Kanadassa tehtyä ja Australiassa suunniteltua Amerikanrautaa (=uusi Camaro...)
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  7. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Iltalehden asiantuntijalausunto, että oikein stingray ja muutama Corvette :rotfl:
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Iltalehden asiantuntijalausunto, että oikein stingray ja muutama Corvette
    ----------------
    ...ja Hesarin Letukka 100v jutussa mainittiin "Chryslerin lippulaiva Corvette", tai sinne päin.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    aamulehdessä oli oikein kuvan kanssa kokosivun juttu tänään.

    nettiversiossa esitellään vaan trabantia...
     
  10. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Joo kyllä se on '59 etenkin farmarina ja '40l luiskapeffa mallit... Niin ja toki Classic Nomadit.
     
  11. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mää mihkän äänestykseen kerenny edes hokaseen ennenku lehessä luki että tommonen edes oli järjestetty. hienoa että oli ja tapahtui.

    mutta ne 3 kaikkien aikojen letukkaa; mun mielestä aivan mahdoton tehtävä!
    tulee lonkalta mieleen 4-letukat 20-lvulta, 39 letukka osittain johtuen suomi-talvisotanäkökulmasta, 40-luvussa ei ooikein ollu uutisarvoa-ja 55 on tietenkin klasikkoista se- koska se on SE cehvy joka vaihtoi isosti letukan imagoa ja suuntaa. ja vette 53, corvair , joka on oikeasti ihme että semmonen tosiaan luotiin tyhjästä vain sillä periaatteella että tehdään halpa takaveto kuudelle -chevellen hylkäisin koska sen pääperiaate oli luoda viisvitonen uudelleen-ja nova vain korvatakseen corvairin konservatiivisemmalla vaihtoehdolla
    impala 58 olis ehdottomasti listalla koska se nyt sattui vaan kolahtamaan, vaikka olikin muotoilullisesti jo mopareita jäljessä... mutta oikeasti 61 olikin taas edellä-mutta sen muodoista en taas oikeasti tykkää muuten kuin just 2dht bubblena. 64 impala laatikko-edelläkävijyydestään- melkein 20 vuotta etuajassa, 65 kauneudestaan... mutta ehkä silti just 64 sport sedan olis se impala.
    seuraavaksi 63 stingray, camarokin on mielestäni out koska se on myöhästynyt vastaus musselle... mutta camaroista 70½ on mielestäni paras- ja sen perusmuotoilu kantoi 80-luvulle- tosin niin teki vetenkin. blazeri tuli ramchargerin vastineeksi, ei ansaitse ykköspaikkaa mielestäni.
    ja paras piirakanpala amerikkaa on myös 77 caprice/impala. sen jälkeen menee vaikeammaksi;citation on ru-u-u-ma. piste. seuraavaksi ehkä 84 corvette mutta sekin on vähän tylsä. sukkulacaprice tuli liian myöhään vaikka onkin hieno. luminan tila-auto olis uusista listalle mutta kun pontiacin transportti kait ehti niistä ensin? nykyajasta onkin vaikeampi sanoa muuta mutta taitaa chevy volt korjaa uusimpien sadon.

    että joko corvair tai 55 letukka tai 77caprice. valitsisin 55 letukan vaikken itse kyseisestä autosta ihan hulluna tykkääkään.
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    1960 Corvette convertible
    1966 Impala convertible
    1972 El Camino

    ei välttämättä tuossa järjestyksessä, milloin mitenkin.
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Lapin Kansan netissä näytti olevan kans. Ilmeisesti myös paperiversiossa kun eräs lappilainen kaveri pisti facebookissa viestiä "Susta oli iso kuva Lapin Kansassa :eek: "
    http://www.lapinkansa.fi/Kotimaa/119469 ... nesta.html
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    aamulehti sais päivittää nimensä hämeen yhteistyöksi. sen verran on laita vaihtunu :mad: en viitti yleensä edes lukee koko peflettiä sattumoisin huomasin jakulepin kuvan ja esittelin isäukolle maininnalla isoisästäsi
     

Kerro tästä muillekin!