Chevrolet Alero - Virtalukko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buick-T, 18.7.2017.

  1. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Kookooamisohje jotta haitat löytävät oikean paikan
     
  2. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    No ei se tässä konkurssissa enää kirpaise sen kummemmin, eli haettu South West Tradelta Hämeenlinnasta uusi lukko avaimineen. ~200e. Toivotaan siis että tuo oli vian syy :D

    Toivottavasti virtalukon pohja olisi vielä eheä, ja sen saisi hyödynnettyä uuteen lukkopesään, ettei tarvitsisi sitä ruveta hankkimaan. Silläkin lienee oma hintansa. Mutta asiaan.

    Nythän siis pitäisi lähteä purkamaan kojelautaa seuraavaksi ja toteuttaa hommaa lähtökohtaisesti kuten J.J.:n linkittämässä videossakin homma tapahtuu. Ongelmahan siis on nyt se, että saadakseni vanhan lukkopesän irti tuosta pohjasta, täytyisi avain saada ON-asentoon, mikä nyt on luonnollisesti mahdotonta. Onko siis muuta keinoa kuin porata pois tuo lipare millä lukkopesä lukittuu paikoilleen? Toivottavasti tuossa ei riko samalla pohjaa...

    Huomaatte varmaan, ettei nämä lukkohommat ole kovin tuttuja. Ei ole tullut harrastettua luvattomia käyttöönottoja edes nuorena :cool:

    Lisäksi tässä vaiheessa kiitos kaikille "osallistuneille". Monella, jopa harraste- tai merkkifoorumilla, vain vinoillaan, käsketään vaihtaa merkkiä tai todetaan auton olevan rikki. Täällähän saa vastauksia ja keskusteluakin aikaan! Siksi olen täällä viihtynytkin, vaikka suurimmaksi osin vain taustajoukoissa ja lukijana.
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Tsempit remonttiin. Mä voin ihan hyvin kuvitella vitutuksen määrän.
    Otit esiin just saman mitä itekki miettinyt usein. Täältä on vuosien varrella saanut erittäin asiallisia vastauksia pulmiinsa. Vittuilua loppujen lopuks aika vähän. Johtunee 'samassa veneessä' teemasta. Siksi ottaa päähän kun Kaarne tuhoaa hyvän foorumin. Nimittäin, fakta on ettei sitä kukaan enää kohta jaksa. Saunan taakse koko trolli mun puolesta.

    Anteeksi ot..
     
    Kustomi, Buick-T ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  4. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kiitoksia kaikille avustaneille! Uusi lukkopesä on "paikallaan" (mittariston aukosta ulkona, mittaristo rattiputken päällä), mutta auto käynnistyi kuin käynnistyikin uuden avaimen sopeutuksen jälkeen! Ei edes moottorin vikavalo syttynyt kotimatkan aikana! :)

    Vanha lukkopesä oli tosiaan jumissa, eli joutui poraamaan reiän lukkopesän kiinnikelipareen eteen, katkaista jousi ja kammeta kiinnike ulos. Sen jälkeen lukko lähti irti pohjasta. Täytyy melkein napata pari kuvaa noista hiluista niin jää dokumenttia vaiheista.

    Tuo uuden avaimen ohjelmointi oli muuten helppo homma:
    -Käynnistysyritys
    -ON-asennossa 10min (Security-valo jää palamaan)
    -Virta pois ja uusi käynnistys -> Sopeutus suoritettu!

    Mutta mutta... Sitten päästiinkin siihen perisyntiin näissä 3.1-3.4:ssa. Eli autoa hakiessa tarkistelin kyllä koneen päädyt ja öljytikun/-korkin eikä jäähdytysnestettä näkynyt väärissä paikoissa. Nyt näkyy. Eli laatikon päälle on vuotanut pieni lammikko vihertävää nestettä (eli ei alkuperäistä Dex-Coolia). En uskaltanut ajaa kuin kotiin, vaikka öljyt edelleen näyttävätkin puhtailta (yllätys yllätys lähes juuri vaihdetuilta).

    Eli mites tästä eteenpäin, lähinnä kiinnostaa onko jollain henkilökohtaista kokemusta remontista? Olisi reilu viikko lomaa jäljellä ja rivitalon (rauhallinen pääty) etupiha remonttitallina. Onko mahdoton yhtälö? Pärjääkö tiivistesatsilla imusarjaan vai tarviiko edetä pidemmälle hankitojen kanssa. Konkurssiraja lähenee, mutta ei vielä ole saavutettu eli toivoa on!

    Olen saattanut antaa osin melko kädettömän kuvan tässä keskustelussa mutta työkalut pysyvät kyllä kädessä (ihan koulutuksenkin puolesta). Olen vissiin ollut vain liian siisteissä hommissa liian pitkään. :oops:
     
    Muokattu: 20.7.2017
    Rotten tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos öljyssä ei näy vettä, niin ajelisin vähän ja koettaisin paikallistaa vuotokohdan tarkemmin. Kuumassa koneessa neste ei juuri näy, mutta alkaa jättämään vaaleata jälkeä, jota vois seurata. Kylmässä koneessa kosteat paikat saattaa näkyäkin.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pikkasen hämää, kun muutat otsikkoa... Voi olla seuraavan virtalukon kanssa temuuvan vaikea löytää apuja, kun otsikko ei täsmää enää aiheen aloitukseen...
     
    Buick-T ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Öööö... ei pitäis tarvita mitään sopeutuksia, kun ajonesto toimii kaukosäätimellä. Näin siis eurooppa-versiossa. Usa-mallin ajonesto taitaa mennä avaimen kautta, mutta silloin auton merkki on Oldsmobile.

    Imutiivisterempasta sen verran, että kannattaa sit kaivaa kannetkin kätöseen samalla kerralla, ettei tarvii avata samasta paikasta hetken päästä uudelleen, kun pehkaantuneet kansipahvit antautuu:odwink:
    Tietty ennen purkamista tarkka tsekkaus, jos vuoto onkin jossain vesiletkussa, termarin kopassa tms.
     
  8. J.J

    J.J Gearhead


    Eurooppaversiossa on ajonesto sekä virtalukossa ja kaukosäätimessä, usaversiossa vain virtalukossa.
     
  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    En tiedä kaukosäätimestä, mutta sillä on ainakin keskuslukko. Kyllä tuossa ainakin oli tuo Pass-Key-tyyppinen ajonesto. Eli ei sirua avaimessa mutta tunnistaa avaimen hammastuksen, jos oikein ymmärsin...?

    Juu nyt heitetty pieni testilenkki, saatu moottorin vikavalo palamaan ja tarkistettu vähän vuotoja. En kyllä selkeästi nähnyt mitään, pitää varmaan koittaa joku päivä uudelleen. Öljykorkki ja tikku ovat tosiaan puhtaat/puhtaassa öljyssä. Mutta avasin paisuntasäiliön korkin ja siinä oli kevyt kerros "majoneesia". On tuota kyllä muissakin autoissa joskus ollut, mutta eihän se hyvä merkki ole.

    Tulee taas "halpa auto" kalliiksi, mutta eihän niitä auton hintaan lasketakaan! Mutta ihan rehellisesti sanottuna, vähän kyllä sapettaa. Konetila oli kyllä siisti, ilmeisen uudet öljyt sisässä, paisuntasäiliössä neste oli kyllä puhtaanoloista eikä haissut ainakaan bensalle... Tosin öljykorkin alta tuli hienoinen bensiinin tuoksu, tosin eipä se vielä mitään kerro. Ihan tuntuisi kuin olisi tarkoituksella pistetty fiksattuna kiertoon? Vaikka en helposti lähde ketään haukkumaan kyllä käytetyn auton ostossa :cool:
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kun avaat kaukosäätimellä ovet, sulla on 2 min aikaa kääntää virrat päälle ennen kuin ajonesto kytkeytyy takaisin päälle. Jos ovet on auki (tai avaat avaimella) ja yrität käynnistää ilman kaukosäätimen käyttämistä , kone käynnistyy ihan normaalisti, mutta sammuu 2-3sek kuluttua.

    ps. kaikki ton aikakauden gm:n ajonestot on rakenteesta ja versiosta riippumatta pass-key-nimisiä ;)
     
    Buick-T tykkää tästä.
  11. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Selvä juttu! Aina oppii jotain uutta! Lähiaikoina oon oppinu jo paljon :D
     
  12. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Onko sulla omistajankäsikirja? Kannattaa lukee läpi ihan ajatuksella ;) Mulla oli parisen vuotta Alero vara-autona, myin sen syksyllä ja viime vkl ostin toisen. Jo ekasta huomasin, että löytyy aika paljon elektronisia ominaisuuksia, mutta jo heti tästä "uudesta" löysin mm. ohjelmointimahdollisuuden keskuslukon toiminnnoille.

    Ja sille ekalle purin myös yhden verovelkasen varaosiks, joten jotain nippelii vois löytyy myös multa (mutta ei hirveen lyhyellä varotusajalla, kun "romuvarasto" on toisella paikkakunnalla, joten en tarjonnut sitä virtalukkoo :odroll: ) En oo nyt heti ihan varma, mutta ylimääränen omistajan käsikirjakin saattais löytyy...
     
    Buick-T tykkää tästä.
  13. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  14. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

  15. J.J

    J.J Gearhead

    Onko Buick-T:een Alero jenkki vai euro malli?
     
  16. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Mä oon ainakin menny oletuksella, että olis euromallinen, koska otsikossa lukee Chevrolet Alero, eikä Oldsmobile Alero... Ja 99% Suomessa olevista on metro-auton tuomia, ns. suomi-autoja...
     
  17. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Jos oikeen oon ymmärtänyt nii malliin on vaan taakse lyöty chevrolet lätkä ja edessä on oldsin merkki eli ei taida poiketa jenkki versiosta kuin e-hyväksyttyjen lasien, valojen ja vilkkujen osalta.

    E: nii ja mittaristo Km/h ja varoitus sympolit mittaristossa
     
  18. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Mittaristo on sama kuin Kanadassa myydyssä versiossa, mutta esim. pcm:n (=Powertrain Control Module) päällä on eri numerot kuin usa/kanada ja em. ajonesto on toteutettu eri tavalla. Luultavasti on muitakin lainsäädäntöjen eroavaisuuksista johtuvia eroja, joita em jaksa lähteä penkomaan ( vaikka tarvittava materiaali kumpaankin versioon sopivien tehtaan korjaamokäsikirjojen muodossa kirjahyllystä löytyykin...) Lisäknoppina voisin vaikka tähäm heittäää, että alunperin suomalaisen ja saksalaisen aleronkin valovarustuksessa on eroa... Ja uutena Tanskassa myyty on identtinen Saksassa myydyn kanssa, mutta ei siis suomalaisen :poff:
     
  19. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Oukkei. No kai noissa eroja on. Omassa trailblazer euromalli ja sama mittaristo ku kanada verisiossa ja tuskin on eroa tekniikka puolella jenkki markkinoille suunnatusta. Avaimella kun oven aukaisee nii sit on nopiasti startattava tai käyttää kaukosäätimen oven avausta muuten rupee häly huutaa. Ja lisä knoppina tähän, onhan saksa ja englanti forditki erillaisia :poff:
     
  20. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kyllä tuo papereiden mukaan ainakin on Chevrolet, eli eiköhän tuo ole ihan euro-versio. Vaikka on sitä vähän pitänyt herkutella ja kehua tutuille että on Oldsmobile (eihän kaikki tunnu koko merkkiä tietävän!) :D

    On tuossa ohjekirjakin mukana, ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen sitä jo hieman selaillutkin. Kyllä mä tuosta autosta tykkään jo nyt, mielestäni hyvä ajaa yms. Vaikka ei tuo uusi ole ja sen huomaa. Harmittaa silti kun tuli Achieva hukattua aikanaan... Pitkästä aikaa on päässyt vähän remonttiakin tekemään, mikä on ihan mielekästä hommaa, mutta mielelläänhän sitä pitäisi käyttöauton ja remontoitavan kohteen erillään ;)

    Seuraavaksi yritän selvitellä mistä tuo neste koneen reunalle ilmestyy, mutta luulen sen jo tietäväni. Lisäksi pitäisi varmaan käydä lukemassa vikakoodit, pureekohan tuohon ihan tavallinen OBD-lukija? Niitä kun olis työmaalla hyllyt väärällään. Edelliseen Oldsiin ei tahtonut oikein perusmittarit pureutua. Hieman pelottaa mitä koodia antaa, eikä edes sammunut parin startin jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!