Chevrolet Caprice sedan 1984

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja HT, 11.2.2013.

  1. HT

    HT Gearhead

    Sinnehän se uusi syyläri solahti paikoilleen. Tai ei solahtanut vaan kenkälusikalla ujuteltiin. Sen verran koko kasvoi, että aiheutti hiukan säätämistä. Ilmastoinnin putket myötäilee vanhan syylärin mittoja, joten niitä joutuu hiukan taivuttamaan. Myöskään koko kenno ei sovi tuulitunnelin sisäpuolelle. Visko ja tuulitunneli poistuu ensi kesänä ja sähköflekti tulee tilalle.
    Edit: kone pyöritelty kuumaksi ja syyläri todettu toimivaksi.

    Tässä kuvaa mitä kaikkea on tullut purettua pois pellin alta. Vesipumppu tuosta puuttuu.
    https://photos.app.goo.gl/h7mbWhT9avWPgqxn6
     
    Muokattu: 6.10.2023
  2. HT

    HT Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/szeuUXC78f6zoRk67

    Uusi syyläri saa kaverikseen uudet flektit. Visko lähtee tallin hyllylle. Ratrod34:n avustuksella on suunniteltu järjestelmä, jossa on kaksivaiheinen anturi, (alavesiletkuun) joka ensin kytkee flektit sarjaan = 25% teho. Ellei tämä riitä ja lämmöt nousee yhä, kytkee järjestelmä flektit rinnan = 100% teho. Flektit on spal valmistamia, imeviä. 160w/puhallin. Ilman pitäisi liikkua riittävästi ja luulen, että monesti riittää tuo pienempi teho. Anturin 1-kynnys on 80c-75c ja 2-kynnys 88c-83c. Lisäksi kabiiniin tulee kolmiasentoinen kytkin, jolla tarvittaessa voi kytkeä pakkosyötön, joko 25% tai 100%, tai pitää automaatti-asennossa.
     
    ASaari, LPV ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    mitenkä noiden flektien kanssa tuo ilmastoinnin kanssa toiminta?
    tuleeko toisenlainen kytkin joka ohjaa sitä vaiko ilman?
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Alkuun ajattelin mennä ihan pakkokytkimestä. Ilmastointia ei tule juuri kaupunkipyörittelyssä käytettyä, koska luu pihalla. Maantiellä kun ac on päällä, niin siellä ajoviima hoitaa homman.
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    aivan. vaniin kun tuota flektittämistä pohdin niin ajattelin hoitaa asian kolmoiskytkimellä joka siis korvaa vanhan painekytkimen. tulee 2 lankaa lisää siihen ja sillä saa ohjailtua flektiä.
     
    Gary Grand ja HT tykkäävät tästä.
  6. HT

    HT Gearhead

    Hitaasti etenevä on projektini mun, mutta jotain taas. Sähköropeleille rakentelen alumiinista kehyksen, että saan jäähdytystehon koko syylärin alueelle. Levy tulee parin sentin päähän syyläristä. Käytän 1.5 mm alymiinilevyä, johon tulee reunoille ja keskelle alumiiniset L-listat vahvikkeeksi. Näihin lisäksi tiiviste, että saadaan ilmatiiviiksi.

    https://photos.app.goo.gl/L8Tmm1bKXuGofKRcA
     
    Arkkumies ja Herje tykkäävät tästä.
  7. HT

    HT Gearhead

  8. HT

    HT Gearhead

  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  10. HT

    HT Gearhead

    Syyläri kehyksineen ankkuroitu autoon. Ratrod34 suunnitteli toiveideni mukaisen flektinohjausjärjestelmän, jonka muutaman hikisen illan jälkeen sain toimimaan. Testikäyttöä tallissa.

    Tyhjäkäynnillä lämmöt vähitellen nousi ja n.195 F (90 C) näytti lämpömittari, kun low-teho käynnistyi. Se tiputti lämmöt n.185F (85 C). Tämän jälkeen flektit sammui. Parin minuutin päästä flektit käynnistyi uudelleen ja tätä sykliä ne pyörittelivät.

    Otin sitten low-tehon piuhan irti ja testasin missä vaiheessa high-teho käynnistyy. N.205F (96C) ja flektit käynnistyivät täydellä teholla. Tämä laski lämmöt n.195F (90C). Sen jälkeen sammuivat. Laitoin low-piuhan takaisin ja jonkin aikaa low-teho pyöri ja lämmöt taas n.185F (85C). Ollaan juuri sellaisissa kytkeytymislämmöissä joita hain. Lämpötilat on n. arvoja, koska lämpömittarin asteikko on suhteellisen harva.

    Edit: muokkasin tekstiä useamman koekäytön perusteella.

    Sitten, kun ajelemaan pääsee näkee miten lämmöt oikeasti käyttäytyy. Luulisin, että termari ja anturi on suhteellisen oikealla mallilla. Luulen, että ajoviima pitää lämmöt alle 200F, eikä flektit ainakaan maantiellä käynnisty.
     
    Muokattu: 15.8.2024
    Kustom STW, teippi-mikko ja leivonharri tykkäävät tästä.
  11. HT

    HT Gearhead

    JYR, ASaari, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. HT

    HT Gearhead

    Niin se vaan viimein koitti tämän projektin kohdalla päivä, että konttorilta on käyty laput hakemassa huomautuksitta. Mukavaa kun kaksi vuotta tulee nykyään.

    Valmista ei vielä ole, mutta ajokunnossa. Listoja puuttuu, verhoilu osittain kesken, kaikki mittarit ei toimi jne. Ei kuitenkaan mitään mikä estää ajamisen.

    Kohtuu mukava tunne.
     
    -Skeletor-, LPV, leivonharri ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. HT

    HT Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/S4ptz89K53hEMBwq7

    Pakosarja- ja putkiremppa menossa.

    Orggis valusarjat lähti hyllylle. Tilalle tulee flowtech mid-length peltisarjat. Keraaminen pinnoite. 1.5" primääriputkilla. Pienet primääriputket käy hyvin tuohon matalavääntömottiini.

    Vasen puoli oikein solahti paikoilleen. Oikea puoli oli vähän ahtaampi. Yksi tulppa piti irrottaa ja öljytikun putki vaati vähän jumppaa. Paikalleen saatua sopivat hyvin olemaan.

    2.5" putkea pakosarjalta eteenpäin. Joustopalat. Ei h- tai x-putkea. Yhdet dynomax superturbo pöntöt taka-akselin edessä. Pöntöltä puskuriin 2.25".

    Josko tuon saisi läjään ennen kauden päätöstä. Tallin lattialla, ilman nosturia, tuo oman haasteensa asennukseen.
     
    LPV, Gary Grand, 6PPC ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. HT

    HT Gearhead

    Sarjat ja putkistot kasattu paikoilleen. Puolivalmis on vielä, koska vaihteiston kannatinpalkki on vielä muokkaamatta. Tästä johtuen vasen putki kulkee kannatinpalkin alta ja maavara on sen mukainen. Pitää talven aikana ottaa palkki irti ja tehdä siihen kolo putkelle. Ajelemaan kuitenkin jo pääsee ja se riittää nyt, kun kausi jo lopuillaan.

    Peltisarjojen tiivisteenä käytin permatex supra copper massaa ja tiiviit tuli.

    Äänimaailmasta tuli omaa korvaa miellyttävä. Matalilla kierroksilla maltilliset ääneet, kovemmin polkiessa sitten laulaa. Materiaalihvuutta sen verran, ettei sarjat supsuta läpi. Tyhjäkäynnillä konehuoneen puolelta ei pysty sanomaan onko valusarjat vai peltisarjat.
    Droneääntä en ole havainnut.

    Suurin yllätys oli miten paljon kierrosherkkyys kasvoi! Kone tuntuu myös korkeammilla kierroksilla toimivan kevyemmin. En oli uskonut vaikutuksen olevan noin suuri.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!