Chevrolet Cavalier Z24 93' 3.1 V6 Cabriolet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja LeBaronTbo, 21.12.2010.

  1. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Tollanen tuli hankittua, komia peli kaikilla "optiolla", mm orkkis CD soitin, lasitakalasi lämmityksellä ja kaikki normi eli sähkölasit, katto, vakkari...

    Ajettu 85t mailia, tjsp. En tiie pitääkö kutinsa.

    Ainoa "vika" oli D päällä esim valoihin tullessa, tyhjäkäynti aaltoilee. Ei P tai N asennossa.

    Edellistä edeltävä omistaja kertoi joskus auton liikennevaloihin sammuneenkin kesällä, ks syystä

    mikä syy, ei kai ole paskaa luvassa :-?

    Muutenkin ajatuksia ks autosta saa kertoa.

    Ei ihan yhtä "ylellinen" kuin lebaron, paljon eurooppalaisempi sisältä ja pienempi, mutta kaunis auto varsinkin ulkoa, kulutuskaan ei matka-ajussa ollut ainakaan paljoa yli 9l
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    AiAiai...
    En paljo muuta sano kuin että kerran olen GM:n tuotteeseen sortunut mutta tuskin toista kertaa. Ja tämä oli Vtuilua :)
    Noh lycka till.
     
  3. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    On tääki foorumi asiallisesti kysyy ja ei muuta saa ku vittuilua... :mad:

    Noh ei vaineskaan, mutta ainahan ne moparimiehet huuteloo sieltä :D

    We will see, jospa se kestäs...
     
  4. weba

    weba 3rd gear

    Otat kaasuläpän irti (2 pulttia, vaijeri ja joku plugi, jossain vuosmalleissa myös lämmitys), huolellinen putsaus vaikka jarrupesulla, erityishuomiolla tyhjäkäyntikanavat, jota varten jokune pienempi pultti irti ja tyhjäkäynninsäätömoottori käteen.

    Nuo tuppaa menemään tukkoon ajan kanssa, moottori huohottelee vähän öljysumujansa takasin imukanavaan, johon huonolta ilmanputsarilta tulee sitte kiinteempää tavaraa kaveriksi.

    Siitä on hyvä alottaa, jos vielä kusee ton jälkeen ni vika löytyy muualta.
     
  5. mattimoi

    mattimoi 3rd gear

    saattaa olla myös lamda vika = käy tyhjäkäynnillä liian laihalla ?

    itsellä ei tuollaisia murheita :D
     
  6. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Kiitoksia vinkeistä :)

    Lamda vaikuttaisi varmasti myöskin tyhjäkäynnillä N asennossa..

    Tai sitten ei, kun rasitusta tulee.. mutta laatikon keljuilulta ei kuulosta?

    Mites mitä suositusta on laatikkoöljyiksi, varmasti vaihtaa kannattaa kun ei tietoa millon vaihettu? Redline? 8)

    Moottori varmasti pärjää perus Gold/Diamond/3000 tason öljyllä, eli keskikalliilla.

    Kaikki moottorinosat lienevät yhteneviä Corsica/beretta kanssa? Mites ilmansuodatin, polttoaineen ja öljynsuodatin, onko tietoa käykö tähän kanssa?
     
  7. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Onko näitä cavaljeerejä muilla, meinaan taitaa olla aika harvinainen, yksi vanhakoppanen nettiautossa tällä hetkellä?

    3gen näkyy vähä useemmin..
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Ei noita Cavaliereita paljon täältä löydy, kun ei niitä ole tällä mantereella myyty, kaikki täällä olevat ovat privaattituonteja, muuttoautoja ym. kun GM myi tällä puolella Atlantia tuon Cavalierin rinnakkaismalleja eli J-bodyn euroversioita Vauxhall Cavalier mk2:sta ja Opel Ascona C:tä, joiden kanssa tuo Chevy Cavalier jakaa tuon platforminsa, Jenkeissä J-bodyjä vain tehtiin pidempään kuin Euroopassa.

    Tuosta GM J-bodystä on lukematon määrä erimerkkisiä versioita tehty vuosien varrella.
    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_J_platform

    Mutta minä ainakin pidän noita ihan hienoina laitteina, vaikka etuvetoisia ovatkin ja se 3.1 V6 ei ole mikään varsinainen performance-kone muutenkaan.
     
  9. weba

    weba 3rd gear

    Tarviit laahurinokka lisäainetta useimpiin nykyöljyihin, en nyt just muista mitä sinkkipitosuutta suositeltiin mutta esim Mobil-1:stä riittävää tasoa ei tainnu olla kuin RallyFormula kannussa. Varmasti toimii kyllä ilmankin, mitänyt vuosien saatossa aina onnettomammaks käy moottori kun nokka vetää pikkuhiljaa tasaseks..
     
  10. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Juu nii arvelinki että noita ei ole tuotu.. Omasta mielestä kanssa ihan miellyttävän näköinen auto, ei niin tavallinen..

    3.1 on tosiaan kokoonsa nähden aika tehoton, ja 3v automaatti aika mielenkiintoinen kun tottunut ajamaan 6v DSG :D

    Takapönttö onneksi puuttuu, niin tosta kuutosesta irtoaa sen ainoa hyöty: ääni 8)

    Melekeen sama kait ne rallyformulat on sit laittaa, jos mittarilukema paikkansa pitää niin ei tolla ole paljoa ajettu, moottori ainakin käy 10x nätimmin kuin Chryslerin, siinä onki 350tkm mittarissa :D

    Mukava tuo on ajolleen, joskin sisusta ja penkit eivät pärjää lähellekkään crysselle.. Samoin auton tilantunne on todella pieni, crysseen verrattuna.

    Onko muuten katon paikkaukseen muita keinoja kuin jeesusteippi, kuskin puolella tossa takanurkassa, takasivulasin vieressä on pieni repeämä ja toisella puolella alku? Pitää kysellä lisää tuolla omalla puolellaan jos kukaan ei täällä osaa vastata...
     
  11. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    nyt tunnustan tyhmyyteni, mutta eikai tässä 3.1 l V6 automaatissa ole lootan öljyt syylärin kautta niinku jossain neoneissa? Ja sit voi tapahtua katastroofi?

    Meinaan lueskelin vaan surullisia neon tarinoita, en ole tutkinut ollenkaan tota ostosta enkä perillä muutenkaan ole :D

    Millaset automaattilaatikko öljyt pannaan, redline ATF?
     
  12. mattimoi

    mattimoi 3rd gear

  13. amaz

    amaz 2nd gear

    Eiköhän siellä jäähdyttimessä kierrä ne vaihteistoöljyt, kuten yleensäkin.
    Gulfin Dexron III:sta kun tunget askiin ni hyvä on.
     
  14. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    wow,mikä sivusto :D

    Kiitooks, huomenna avo pärräytetään käyntiin, ja ensi viikon aikana muutama 100km taas mittariin, ennenkuin saa levätä varmaan aika piiitkän aikaa..

    hemmetti kun olisi talli.. ei kellää ois ees kylmää tallia kuopion lähiseudulta, mieluummin juankosken puolelta tiedossa? Säilytykseen

    EDIT: Nyt selailtuani tuota hienoa sivustoa, tuntuisi tuo idle stalling olevan ongelma melkein joka toisessa tollasessa... hyvin helpottunut :D

    Ainakin lämpötila-anturia, juurikin tuota kaasuläppäkotelon putsausta, IAC venttiili(?)...

    Noh, ompahan tekemistä ainakin, tylsiä ovat harrasteautot joille ei mtn tarvii tehä.. jokohan tota lausetta vois katua?
     
  15. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Taas tuli 150km talviajoa avon mittariin. Kokemuksia:

    Sain auton sammumaan, ton tyhjäkäynti aaltoilun seurauksena, ajaessani autoa lumihangessa.

    kulki hyvin :D siis ylipäätänsä, mutta ihan hyvin hangessakin :D

    Aaltoilua esiintyy myös P asennossa, auton moottorin ollessa lämmin.

    Vetää sairaan hyvin, kotiseudulla on aika tappavia mäkiä

    Cruise on uskomattoman tarkka, enempi voi verrata uusiin VAG konsernin autoihin (transporter/octavia 08) joilla ajanut, kuin vanhoihin räppänöihin.


    Nyt on tankki täynnä ja auto jää seisomaan, varmaan kevääseen asti, joskin käyttelen välillä. Ennen ajokautta täysi huolto, eli kaikki perusasiat, öljyt nesteet lootan öljyt, alipaineet, katon fiksaus ja täydellinen siivous :D

    Mitä tossa tekniikassa on heikkoja kohtia, mihin tulisi kiinnittää huomiota?

    Jos jotakuta kiinnostaa harvinainen avo, jossa pohja tosi siisti, ei ruostetta ja kaikki toimii, vaihtoja voi ehdottaa vaikka firebird/supra tjsp, tai joku 8 mukinen kiva peli, mistä sen tietää mihkä höyrähtää.

    Kesäksi suunnitteilla 6000km reissu, ja tällä lähteään, jos ei muikeampaa ajokkia löydy :D
     
  16. weba

    weba 3rd gear

    Osta uusi varalaturi mukaan, nimimerkki toissavuonna 5000km reissu samaisella moottorilla. Jos suuntaat etelään niin kannattaa panostaa siihen että jäähdytys on kunnossa, huuhtele se kunnolla ensin ja glygolit sisään, varaudu ottamaan termari irti jos auto on lastattu täyteen tavaraa, ja edessä on autobahn ja +40c väreilevä tienpinta :rotfl:

    Moottorissa ei sinänsä ole mitään heikkoja kohtia, perus matalaviritteinen panssarivaunutekniikka varustettuna (silloin) nykyaikaisella OBD1 6-pisteruiskulla ja elektronisella sytytyksellä.

    Ongelmat on lähinnä vuotavia o-renkaita tms, fyysistä vikaa saa aikaseks vasta kun rupeet jotain korjaamaan, imusarjojen alumiinivalu on niin heikkolaatusta että kierteet lähtee melkeen takuuvarmasti pulttien mukana jos ei ole varovainen. Yksi tyyppivika on joissain vuosmalleissa, lämppärin kennon letkulähdön liitin termarikotelon huudeilla rupee vuotamaan, se on sellanen alumiininen liitin joka murenee kappaleiks, sen voi onneksi vaihtaa teräksiseen jollon ongelma on ratkastu.

    Jos on esim noita käyntihäiriöitä tai vastaavia niin ihan turha sitä vian aiheuttajaa on ruveta arvailemaan, ALDL kaapeli kiinni ja läppäri auki. :odroll:
     
  17. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Hyviä vinkkejä, thanks!

    Tosin itse olen pelannut vain vanhempien (kaasari tai vanhojen ruiskukoneiden) yhtä GM ruiskulla varustettua 95 samaraa lukuunottamatta, JOKA MUUTEN OLI IKIAUTO :D ainakin tekniikaltaan.

    Jäähytinneste on todella tummaa, mutta kurkattu -30 ja täysin nestemmäistä. Öljyistä se ei näyttäisi olevan, ja väri kauttaaltaan tumman ruskea, olisiko esim. 10v vanhat :D

    Kannattanee tosiaan huuhdella järjestelmä hyvin, kun rupee tota laittelemaan.

    Kerroppas lisää tosta kaapelista, ja mihkä sen tökkeen, vaikka google kertookin niin silti ;)

    Rekisteriotteessa ei mainita mtn saastelaitteita, mutta vuosimallin takia automaattisesti vähäpäästöinen?
     
  18. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Jaahas, nyt alkaa lähestyä aika jolloin tuota avoa pitää ruveta restauroimaan 8)

    Suunniteltu reissukin on paisunut 8500km pituiseksi, ja kärryn tulisi kestää kunnialla :oops:

    Ei kellään vaikka kuopio-joensuu akselilla olisi tota OBD1 eli ALDL kaapelia lainata, kallis perkele 80e mokoma pätkä... Kattosin vaan tässä keväällä mitä näkyy... tosin voishan siitä olla hyötyä reissunkin päällä, jos oman ostais.

    Jos on jäänyt tarpeettomaksi saa tarjota tollasta roikkaa, itselläki nuo autot vaihtuu aikas tiuhaan niin... :D

    Jostain luin että toi 3.1 on ketjukone, auto on eri paikkakunnalla tallissa niin en ole pälyilemään päässyt pellin alle, pitäneekö paikkansa ja onko ketju miten huoltovapaa? Mittarissa 86tml
     
  19. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    jakopää on ketjulla. vaihtoväliin en osaa ottaa kummemmin kantaa muuten kuin että aika kestäviä ne jokatapauksessa on. kyl pitäs satatonnia(mile) kestää :lol:
     
  20. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Jaahas, elikkä lähiaikoina käyn ostoksilla, tai oikeestaan rupeen tilaamaan kamaa tohon, eli kuulostaisiko tämä pahalta:

    -tulpat, johdot
    -pa-suodatin
    -ilmansuodatin
    -öljyt, suodatin
    -nesteet, termostaatti(?)
    -laatikkoöljyt

    Nyt vähän tyhmiä kysymyksiä, eli suositeltiin lootaan Gulfin Dexron III, eikö ole redlinen suosittelijoita, redline atf? Onko lootassa mtn öljynsuodatinta tjsp joka tulisi vaihtaa/puhdistaa.

    Nykyiset öljyt ovat varmasti vanhat, olisko syytä ajaa jonkin aikaa niillä uusilla (muutama sata km tjsp) ja vaihtaa ne uudestaan?

    Moottoriin rally formulat niinku ehdotettiin.

    tarviiko purkaa puol autoo jos vaihtaa tulpat ja johdot, mitä muita vastaavia huoltoja suositatte, autolla tosiaan pitkä reissu edessä ja selvästikkin ei ole esim. nesteistä päätellen ihan joka päivä huollettu..
     

Kerro tästä muillekin!