Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Olis, eikä hintakaan olis ku $501.73 + rahti + tulli + alv. Paitsi että on OUT OF STOCK.

    Sain hankittua oikeanmalliset '59-64 tukivarret, jotka tuossa vaimo jo puhalteli valmiiksi. Vedän näihin maalin päälle ja uudet puslat omasta hyllystä.

    [​IMG]

    Itse en ole Impalan kimppuun nyt ehtinyt, vaan oma talliaika on menny/menee yhden 960 Volvon moottorinvaihdon parissa. Kokeillaan jos ens viikolla ehtis taas.
     
    Visa, LPV, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Onko tuo penkkien kangas vakosamettia? Tämä on yhtä aikaa jotenkin kotikutoista ja mahtavaa.:cool:
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sitä se on.

    Penkit on verhoiltu Kemijärvellä toimineessa Vähäniityn verhoomossa, josta sattui löytymään kuva sopivasti vuodelta 1974. Firmaa ei enää ole ja rakennuskin purettu jo varmaan 70-luvulla. Meneekö jonkun mielestä jo överiksi tämä Impalan historian selvittäminen? Joskus vielä hankin tietooni, kenen isoäitejä on siinä juhannus 1973 kuvassa :D
    [​IMG]

    Takatukivarsille perus puslajumpat, pikku hitsaukset ja temadurit. Nuohan oli ruostuneet aivan rokonarpisiksi, eli se ei ole maali joka on appelsiinia. Olen puhtaasti amatööri maaliruiskun kanssa, mutta en nuin huono kuitenkaan.
    [​IMG]

    Vetarista vanha laakeri pois.
    [​IMG]

    Hivenen oli ruoste iskenyt tuohon osaan, johon pyöränlaakerin sisäkooli tulee, mutta se oli lähinnä kosmeettista, eli käytännössä vetari oli ehjä.
    [​IMG]

    Jostain syystä pienen pieni ero oli sisäkoolin halkaisijassa.
    [​IMG]

    Uusi laakeri ja krymppirengas prässissä paikalleen.
    [​IMG]

    Eteen tuli nyt asennettua toiselle puolelle tuo iskarin siirtohomma. Taidan varmuuden vuoksi vaihtaa pari nuista pulteista läpipulteiksi, kun tuntuu, että aika ohut on rungon seinämä 3/8" UNC kierteelle. Onhan tuo aika monella pultilla kiinni, mutta ei niitä kovin tiukkaan kestä kiriä kun kierrettä on niin vähän. Näin nämä kyllä pysyy amerikassakin, mutta joissain asioissa olen pessimisti.
    [​IMG]

    Iskari asettuu tälleen. Alatukivarteen porasin kiinnikkeelle reiän kohtaan, jossa alatukivarren ala-asennossa iskari on 99% ulkona.
    [​IMG]

    Pikkusen täytyy rungosta sipassa materiaalia pois, että iskari ei siihen osu.
    [​IMG]

    Auton takapäässäkin käännettiin räikät kiinni-asentoon. Vetarit pitää mätkiä vielä perille saakka ja ennen ilmapalkeiden lopullista asennusta porata letkuille reiät rungon ja lattian läpi peräkonttiin. Jarrurummut ja kengät tilata.
    [​IMG]

    Ajatus oli saada konettakin kasaan (venavarren kumet saapuivat), mutta ei sitä näköjään kaikkea ehdi vaikka tuli yli 10 tuntia oltua tallilla. Nuista iskareiden siirtohommista vielä sen verran, että kuskin puolellahan oli hankaluutena se kytkimen Z-barin kiinnike joka oli tiellä siinä rungossa. Tekaisin uuden kiinnikkeen noin 4 senttiä lähemmäs konetta runkoaisan päälle ja lyhensin Z-baria sorvissa suunnilleen saman verran. Täytyy mallailla kun kone on paikallaan ja hitsata sitten Z-bar jälleen yhdeksi kappaleeksi. Toivottavasti ei joudu myös kytkinpolkimelta tulevaa tankoa muokkaamaan, vaan että se se ei olisi iskarin kiinnikkeen kanssa törmäyskurssilla. No sen näkee sitten.
     
    Lemmu, Arkkumies, FuryIII '71 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei nestekytkin antaisi apuja? Wilwoodin vetävä tai työntävä työsylinteri ja sille sopiva pari pääsylinteriksi. Kytkimen vivun voi jättää ja tekee kiinnikkeet työsylkälle. Mä toteutin näin -65 Waldoon ja hyvin pelasi.
     
    FuryIII '71, Gary Grand, Petri R. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Seevu tykkää tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kiitos vinkistä. Empä ole tämmöstä ratkaisua edes ajatellut. Täytyy ottaa harkintaan, jos tämä Z-barin muokkaus ei auta. Saatko minulle tuosta ratkaisusta kuvan jotain kautta, ihan mielenkiinnosta?

    Joo, nämä on... Jos olisi lähempänä, niin voisi ehkä käydä katsomassa, millainen könttä olisi kyseessä.

    Impalaprojekti jää nyt hetkeksi pienelle tauolle. On niin paljon kaikenlaista hommaa nyt ainakin alkukesäksi luvassa, että pakko on jostain liisiä niille aikaa. Motivaatiosta ei ole kiinni kuitenkaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mulla on jossain hillottuna kuvat toteutuksesta. Ei välttämättä löydy ihan heti. Laitan sulle kuitenkin linkit mitä osia käytin.

    Pääsylinteri oli tästä sarjasta:

    https://www.wilwood.com/MasterCylinders/MasterCylinderProd?itemno=260-6764


    Työsylinteri oli tämä.
    https://www.wilwood.com/MasterCylinders/MasterCylinderProd?itemno=260-1333

    mulla oli ensimmäinen pääsylkkä liian iso tilavuudeltaan. Raskas käyttää ja korkkasi nesteet. Tilavuudet näkyy olevan tuotetiedoissa nykyisin.
     
    Muokattu: 19.5.2024
  8. Tässä yksi toteutus:

     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Laitampa tähänkin kuvan, kun auto oli ilman huppua kerhon 40v juhlissa. Vähän jo himottais nähdä auto taas renkaillaan, uudella stancella. Ajattelin viedä 15" peltivanteet pulverimaalaukseen (musta), niihin tulis sitten renkaat kapealla valkosivulla ja jotkin keskikupit. Ehkä spider caps tai joku Chevyn koiranruokakippo.
    [​IMG]
     
    sleepercooler, Gary Grand, eeko ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. eeko tykkää tästä.
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impalan kesätauko jatkuu vielä tukevasti. Luulen, että tuolla elo-syyskuulla alkaa taas jotain tapahtua. Motivaatio on huipussaan, kyse on puhtaasti ajankäytöllisestä puolesta.

    Tällainen tuli vastaan, eli Pohjanmaa Oy:n pääkonttorinakin toiminut rakennus olis myynnissä. Impala on siis ollut tuon talon pihassa uutena, kunnes Pohjanmaa rakensi uudet tilat vähän matkan päähän, olikohan 1962 tai niillä paikkeilla (nyk. Oulun Diakonissalaitos).

    https://huutokaupat.com/4830694/rakennus-toppeliuksen-talo-ja-maaraosa-kiinteistosta-564-1-6-5

    Jatketaan kesäkiireiden ja haaveilun parissa :D
     
    isalmela, Kustom STW, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. eeko

    eeko Gearhead

    Tuossa talossa oli 80-luvun alussa treenikämppiä bändeille. Esim. Juliet Jonesin Sydän soitti noissa tiloissa.
    -eeko
     
    isalmela, Ace66 ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. Näyttää Wikipediassa oleva artikkeli ja kuva:

    Toppeliuksen talo

    [​IMG]
     
  14. Jos sulla on vielä puutetta siitä kardaanista, niin kysy olisko Seevulla ylimääräinen sopiva. Sillä oli yksi liian lyhyt ja nyt sorvattu toisesta kardaanista sopiva.
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu se on jo hoidossa :)

    -J-
     
  16. Kuulostaa win-win -tilanteelta..:)
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Päivitetäämpäs hieman kesätauolta, ettei tipahda toiselle sivulle.

    Kaikkea on kesä puuhattu mutta ei juurikaan Impalan kanssa. Pyrin jatkamaan Impalan parissa taas jossain vaiheessa syksyä, mutta laitetaampas vähän kuvia mitä on tullut hankittua.

    Tässä olis "dog dish" pölärit jotka sain kaverilta asevelihintaan. Varsinaisestihan nämä olis oikeat minun '70 Novaan jos siinä joskus siirtyy peltivanteisiin, mutta käyhän nämä nuihin Impalan vanteisiin myös. Ehkä nämä tai spider capsit, katotaan sitten.
    [​IMG]

    Sitten tarjoutui mahdollisuus lunastaa omakseni etukardaani, joka mahdollisesti on jo suoraan oikean mittainen sen loikkarimanuaalin jatkoksi. Jos ei olekaan - niin ompahan ainakin aihio, mistä teettää. Kardaanin alkuperä selviää useimmille väristä.
    [​IMG]

    Kuvaa ei nyt ole, mutta ostin kaverin kautta Forssan Pick Nickistä vielä yhden todennäköisesti ehjän 235cid #848 kannen, jossa tuli kylkiäisenä imu- ja pakosarjat. Jälkimmäinen oli halki, mutta positiivisena yllärinä siinä oli imusarjassa ne kohdistusrenkaat, jotka varmasti tulee tarpeeseen kun etenkin nuiden peltisarjojen kanssa koko höskä on kannessa kiinni vähän "pyhällä hengellä". Ei tarvinnut jenkeistä tilata.

    Sellainen tuossa kesän mittaan sattui, että olin Haaparannalla Classic MotorMeetissä ja ihmettelin jotain '59 Chevyä, kun yllättäen tuli joku selvästi vanhemman saapumiserän raggari puhumaan heikohkolla Suomella omistaneensa joskus Rovaniemellä samanlaisen. Asiaa miehellä oli aiheesta enemmän, kuin muistissa olevia suomen sanoja (oli muuttanut Ruotsiin 70-luvulla). No siinä käytiin kilpaa läpi lapissa vaikuttaneita x-runkoisia Chevyjä, kunnes jossain vaiheessa hän mainitsi Kemijärvellä olleen ladossa vihreän lippakatto-Impalan, jota oli käynyt katsomassa yli 40 vuotta sitten. Pohti, vieläköhän se on siellä? -Ei ole, se on minulla.
     
    Gary Grand, teippi-mikko, eeko ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Nyt otettiin varaslähtö tuohon syksyyn.

    Kävin vaihtamassa "positive valve stem seals" -tyyppiset venavarrenkumet niiden sateenvarjomallisten tilalle. Tähän syynä oli se video youtubessa, jonka mukaan jollain oli leikannu venttiili ohjuriin kiinni vääränlaisten kumien vuoksi. Jos nyt joku linkittää videon, jossa nämä tän tyyppiset kumet tuomitaan, se ei aiheuta toimenpiteitä :D Aika tiukat nuo oli asentaa, mutta siellä ne nyt ovat. Alunperin näissä ei mahda olevan minkäänlaisia?

    [​IMG]

    Ens kerralla momenttiavain matkaan niin väännän kansipultit kiinni. Tuli ne tuossa putsattua valmiiksi. Öljynpainemittarin ajattelin asentaa tuonne lohkon kylkeen koneen ensistarttia ajatellen, ja saa kai se sinne jäädäkin.

    [​IMG]
     
    Isamu, eeko, esmi ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Enpä usko, että auton autenttisuuutta haittaa pari lisämittariakaan, jos ne nyt vähänkään on ajan hengen mukaisia. Esim. jotain tämmöistä:

    [​IMG]
    P.S: Pirun hienolta näyttää sulla Stovebolt.
     
    Gary Grand, Väpsy ja Seevu tykkäävät tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kantta momenttiin.

    [​IMG]

    Kovat nostajathan on hiottu uusiksi sen nokan kanssa. Autossa olleessa koneessahan oli pari hydraulisesta nostajasta mekaaniseksi tönkkiin histattua. Keräilin näitä maitokannun näköisiä kovia nostajia eri koneista 12 kappaletta ja muutoin ne on keskenään samanlaisia, paitsi kahdessa on pieni ura siinä keskivaiheilla. Googlesta kun katselee, niin vastaavia en ole vielä löytänyt, mutta sellaisia kyllä missä on reikä keskellä. No, oli sen arvo (öljynkierrolle) mikä tahansa, ne uralla varustetut on nyt ensimmäisessä ja viimeisesä kolossa.

    [​IMG]

    Keinuvipuakseli tuli purettua putsausta varten. Oli tuo itse akseli aika kulunut. Vois vielä tsekata missä kunnossa sen toisen koneen akseli on.

    [​IMG]

    Imu- ja pakosarjoja mallailin paikalleen. Täytyy jostain hommata 3/8 UNC pultit kuusiokolokannoilla päätymmäisiksi pulteiksi ja muuta askartelua. Se on heti kun alkaa näin ankariin virihommiin, niin mikään ei passaa enää paikalleen suoraan :D

    [​IMG]
    Joo kyllä, kattellut Moonin vastaavaa kolmen mittarin settiä. Kierroslukumittari varmaan kans lisäksi. Mutta en ole vielä hötkyillyt hankinnan kanssa, niitä saa sitten kaupasta. Joku "made in Sweden" mekaaninen lämpömittari tuossa oli paikallaan, taisi vaan olla rikki.
    [​IMG]
     
    isalmela, teippi-mikko, Esaa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!