Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Hieno juhannusuutinen!:)
     
    gt302 tykkää tästä.
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kappas.
    Tulitte Tervolassa vastaan kun ajelin töistä kotio päin.
    Heti vastaantullessa näki että nyt on joku "latolöytö" löytynyt ja haettu parempaan talteen.

    Arvelinkin että tästä varmaan ilmestyy juttua jonnekkin.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo, ajettiin joen itäpuolta Valajaskosken voimalaitokselta asti vaikka ollaankin Kemijoen länsirannan miehiä, ajateltiin että vähemmän on poliiseja kun yhdistelmän kantavuusraja oli vähintäänkin siellä harmaalla alueella. Maulan kohdalla sitten huomattiin ajavamme sinivalkoisen transportterin perässä. Pysähdyttiin oitis kirimään liinoja.
     
    Kustom STW, falcon1, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    Nykyään mr-säännöissä on se konservoitujen ajoneuvojen menettely. Voiskoha saada siten jopa MR-rekkariin kaikkine arpineen kun on Suomi-historia tiedossa. Todella hieno löytö. Vois jälkikäteen harmittaa jos alkuperäsen tekniikan hukkais.
     
    dart -66 ja falcon1 tykkäävät tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Juu,mulla kävi kans heti mielessä sydämen siirto kun olis mulla aika napakka 454 jouten.
    Siinä kyllä mentäis tukka suorana Sport Sedanin kyydissä.
    Mut joo,varmaan se kovin juttu on just 235 voimin ratsastaa auringon laskuun,nostagiaa katos.
     
    Muokattu: 26.6.2022
    Gary Grand, malvasto, teippi-mikko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    https://yle.fi/uutiset/3-9510407

    Tosson jotain konservoinnista. Käsittääkseni tarttis tehdä ensin konservointisuunnitelma (pöhlön vaikee sana). Pitääköhä se sitte tehä jonkun mr-hepun yhteistyössä, en tiedä.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tässä on alkanut pintautumaan erilaisia muistoja kotiseudulta tämän Impalan kautta. Olin yläasteikäisestä insinööriopiskelijaan useita kesiä töissä Kemijärven edesmenneellä sellutehtaalla ja siellä oli sellainen laitosmies, kuin Pauli. Oltiin jotain kuivauskoneen märän pään vaihdelaatikkovauriota ihmettelemässä, kun Pauli aukaisi öljypropun ja sieltä alkoi valua pahan hajuista litkua joka ei enää haissut eikä näyttänyt vaihteistöljyltä. Pauli sanoi, "hirvittävää ainetta". Tämä kommentit tuli mieleen välittömästi, kun avasin Impalan öljypropun. Pauli on siirtynyt jo aikapäiviä sitten yläkerran kunnossapitoporukkaan, kunnia hänen muistolleen.
    [​IMG]

    Uudet öljyt sisään. Käytin konetta uusilla öljyillä ehkä 10 sekuntia ja ne oli jo saman väriset kuin vanhat.
    [​IMG]

    Öljypohjassa on varmasti melkoinen sedimenttikerros, vaan miten sen sieltä pois saa irroittamatta konetta. Ehkä laitan litran dieseliä öljyn sekaan (isojen poikien vinkki) ja käyttelen koneen lämpimäksi, vaihdan öljyt, ja toistan proseduurin x kertaa.

    Bensalinja oli jo valmiiksi vähän arveluttava enkä saanut sitä enää pitämään, kun sen kerran käytin irti. En siksi tohtinut kovin pitkään käytellä, vaikka nesteetkin koneeseen jo laitoin. Olen periaatteellinen änkyrä enkä normaalisti suvaitse lainkaan klemmariliitoksia painepuolella, mutta virittelen nyt tilapäisesti bensalinjan pumpulta kaasarille uudella letkulla. Tässä tarjottiin ostettavaksi sopivasti mm. orkkiskaasaria (Rochester 1 BBL) ilmanputsareineen, niin väännän sitten putkesta virallisemman systeemin jos sellaiseen päädytään. Kyllä kai tuo Zenith sinänsä kelpaisi jos siihen virittelis tuon alkujaan "hot air" -tyyppisen ryypyn toimimaan vaikka käsikäyttöisesti, mutta en voi luvata etteikö se asia jonain unettomana yönä vaivaisi mieltä, että Chevroletissa on Vauxhallin kaasari.

    Rockautoon olen täytellyt ostoskoria, tällä hetkellä siellä olis lähinnä jarruosaa (sylinterit, pääsylinteri, letkut), koneen ja laatikon kannatinkumet.
     
    Muokattu: 1.7.2022
    LPV, isalmela, falcon1 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Ftw-

    Ftw- 3rd gear

    Eikö sinne kannattas laittaa pelkkää dieseliä alkuun likoomaan. Tulee kalliiks öljyllä pestä
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Eli öljyt pois, dieseliä tilalle, antaa liueta tovi ja laskea ne pois, käsittely uusitaan x kertaa? Ei ole itselläni kokemusta tällaisten latolöytöjen herättelystä, niin kaikki vinkit on kyllä tervetulleita.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tiedä nyt näin nykysillä dieselin hinnoilla... :D
     
    Ilel83 ja Ftw- tykkäävät tästä.
  11. Ftw-

    Ftw- 3rd gear

    Näin itse lähtisin liikkeelle. Sitten kun pahin terva on liotettu niin naftalla maltilla jatkettua öljyä korotetulla tyhjäkäynnillä.
     
    isalmela ja Petri R. tykkäävät tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Moottorin tiivistesarja ei varmaan kovin kallis sijoitus ole, kannattaisko napata sellainen myös mukaan?
    Jos jonkun mosan tiivisteen huomaakin falskaavan niin olis käsillä heti apua asiaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saa olla lämmityspolttoöljyäkin. Ei siis tarvitse olla edes ”moottoripolttoöljyä” MPö.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    [QUOTE
    Uudet öljyt sisään. Käytin konetta uusilla öljyillä ehkä 10 sekuntia ja ne oli jo saman väriset kuin vanhat.
    [​IMG]

    [/QUOTE]

    Heh… ei muuten tuon Moottorin suunnittelijat tai valmistaja edes hurjimmissa unissaan kuvitelleet siihen kaadettavan näin huippulaatuista moottoriöljyä kuin kuvan purkissa on.
    Mutta hieno on projekti. Pidä tuo kutonen ja karahka.:)
     
  15. gt302

    gt302 2nd gear

    upea tarina ja upea auto.
    kyllä se on pikkujuttu ottaa se öljypohja irti ja oikeasti pestä se kone sisältä.
    Tahtoo mennä laakerointi niillä polttoöljy pyörityksillä ja ei se moska mihinkään sieltä irtoa.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Käsitääkseni diesel menettää voitelukykynsä noin +50C. Itse en lähtisi kyllä dieseliä tukkimaan voitelu systeemiin. Saattapi tulla laakeri remonttia.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Nuorena poikana meillä kotona isä pesi monesti autojen moottoreita laittamalla polttoöljyä koneeseen ja käyttöä muutama minuutti. Siis ilman moottoriöljyä. Oli sen ajan yleinen tapa.
    Ei kai koskaan tullut mitään ongelmia.
    Ja karstat poistettiin antamalla lämpöseen koneeseen kierroksia ja kaasariin kupillinen vettä.
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo jälkimmäinen temppu oli "elinehto" kesän 1978 työautonamme olleelle Land-Roverille. Päivittäin ajoimme noin 100-200 km, johon Posti- ja lennätinlaitoksen 1968 mallinen "maasturi" tarvitsi 25-50 litraa bensiiniä ja ehkä jopa litran moottoriöljyä. Karstanpoltto ei oikein enää onnistunut kovaa ajamalla, koska se auto ei mennyt kovin nopeasti. Öljy olisi saattanut loppua polton keskellä.

    Mielellään sen olisi sammuttanut savuamasta kahvipaussin ajaksi, mutta kun se käyntiinlähtö oli mitäsunsattuu...
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Tälläsellä olen itse puhdistanut:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/608089/STP-Engine-flush-Moottorin-puhdistusaine-450ml

    Käytännössä tuo on kerosiinia. Pullo moottoriöljyn sekaan ja sitten puoli tuntia tyhjäkäyntiä.

    Mut joo, tuosta dieselistä sen verran, että kaveri vähän vastaavaa kutosta puhdisteli joskus dieselillä. Piti moottorissa jotain viikon tai pari. Se kyllä puhdisti tehokkaasti. Muistaakseni siinä koneessa oli ollut öljyn seassa jäähdytinnestettä ja se oli pitkän seisonnan aikana muuttunut öljyn kanssa oudoksi mönjäksi. Etteipä vaan tässäkin olis vastaavaa?
     
  20. SeReNi

    SeReNi 1st gear

    Eiköhän se ole ihan sama mitä sinne koneeseen kaadat jos vedet ja öljyt on sekaisin.
    Kannentiiviste entinen, kansi tai, ja lohko halki.
     

Kerro tästä muillekin!