Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Se mitä muuta kysymys… olihan sulla jotain liukuvaa lientä vaihteistossa kun näyttää mukana kulkevan.
     
  2. julmajari

    julmajari Gearhead

    Tulkitsin tuon "mitä muuta" liittyvän sähköihin, noilla kytkennöillä pitäis kyllä käynnistyä.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kävin ohimennen näppäämässä maakaapelin akulta moottoriin ja painoin starttinappia. Kytkennät oli oikein eikä ainakaan vielä startatessa kiertokangenpuolikkaat tippuneet öljypohjaan, tai mitään muutakaan katastrofaalista tapahtunut :D

    Kuvasta aukeaa video.
    [​IMG]

    Mutta mutta, tilasinko aivan sysipaskan bensansuodattimen jenkeistä asti, vai saisko tämän pitämään...täytyy tutkia kun ens kerran ehtii pysähtyä tallille. Vuotaa kuin seula.

    [​IMG]

    Tuplavarmistus. Öljyt sisällä eikä kytkintä paikallaan.
     
    JYR, Kustom STW, Esaa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Mistä välistä tuo suodatin vuotaa?
     
  5. SK

    SK Gearhead

    Tuollainen lasisuodatin on herkkä sille, että lasin ja rungon välinen kumitiiviste on just kohdallaan ja että lasisuodattimen alhaalta säädettävä kireys on riittävä. Ota lasi irti, laita tiiviste silmämääräisesti fiksusti ja kiristä kevyesti. Jos tiputtaa, kiristä vähän lisää. Ei tarvitse kuitenkaan hampaat irvessä -kireyttä.

    Tulo- ja menoputkien liitoksetkin voivat toki vuotaa. GM:n jäljiltähän niissä on teräsputket, välissä messinkijatkot ja itse suodattimen runko on jotain helposti jenkansa menettävää alumiini tms. valua. Ja tuo kaasuttimeen kiinnittyvä messinkinen L-välikekin on herkkä oikealle kireydelle ja kunnossa olevalle fiibertiivisteelle.

    Nämä -63 Cadillacin Rochester -peräisellä kokemuksella.
     
    teippi-mikko, Petri R., eeko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Bensavuoto korjaantui, ne oli nuo liitokset vähän löysällä bensansuodattimessa. Hitunen hydrauliikkakierretiivistettä väliin ja rohkea kiristys.

    Kipinää ei vaan vielä ole. En ole oikein ehtinyt tallille eikä semmosta tallipäivää ole näköpiirissä, mutta kauppareissulla voi käydä ohimennen kerholla :D

    Tulpat on uudet, tulpanjohdot on uudet, jakajan kansi on uus, pyörijä on uus, katkojankärjet säädin 0.018" välille kun ykkönen oli YKK:ssa. Virta tulee kyllä sinne kärjille asti, liekkö tuossa säädössä menny joku pieleen. Täytyy ens kauppareissulla palata asiaan.

    Kardaani kävi Oulussa Raskoneella tasapainotuksessa ja nyt se ois asennusta vaille valmis.

    [​IMG]
     
    isalmela, Isamu, teippi-mikko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. julmajari

    julmajari Gearhead

    Putsaa kärjet hienolla hiekkapaperilla, mulla puuttu kipinä pitkään seisseestä jakajasta vaikka mitään ihmeellistä ei näkyny, hionta auttoi.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Saatiin tuo kone käymään hörppybensalla muutaman sekunnin kerrallaan, kun kärkivälys ja sytkä saatiin ensin kohilleen. Semmonenkin "pikkujuttu" oli, että kuudesta uudesta ACDelcon tulpasta kolmessa oli sivuelektrodi läjässä ja lopuissakin välys ihan pielessä. Ei ole ollut paketissa sitä pahvista tötteröä suojaamassa niin ne on kuljetuksessa hakkautuneet läjään. Aivan perusjuttuja, mutta empä ole ikinä tulppia vaihtaessani tämmöseen törmännyt, niin en osannut edes epäillä.

    Eli bensaa ei vissiin saanut riittävästi. Kaasarin purin ja se tuli käytettyä ultraäänipesurissa. Yksi kierre oli rikki niin hommasin M5 helicoilin siihen, täytyy se asentaa ja kasata uusilla tiivisteillä ja kalvoilla, laittaa kaasari paikalleen ja kokeilla sitten käymään kun ehtii tallille seuraavan kerran.

    [​IMG]

    Kovastihan tuo tietysti kinnostaisi saada käyntiin ja pitää vaikka sitten pieni kesätauko. Tässä pitäisi vähät tallitunnit käyttää toisen Capricen leimakuntoon (ja ehkä myyntikuntoon) saattamiseen omassa tallissa ja Novassakin olis pikku hifistelyä, jotka eivät kuitenkaan estä ajoa. Aloitetaan nyt vaikka konepellin säädöstä ja parempien turvavöiden asentamisesta. Vanhemman tytön kanssa tuli käytyä vappucruisingissa, kyllähän sen siihen etupenkkiin vyöttää mutta on se vähän köpö systeemi kun on lanne- ja diagonaalivyö erikseen. Jegsin kolmipistevyöt odottas asennusta ja taakse pitäis hommata jotku yleismallin kolmipistevyöt (nyt pelkkä lannevyö) niin sais vaikka molemmat tytöt takapenkille turvallisesti.

    [​IMG]

    ...
    No Impalan omistushistoriaan sitten vähän uutta juttua.

    Eli kuten tuolla aiemmin kerroin, vuodet 1970-1973 tai 1971-1973 on vähän hämärän peitossa, kun rekisteriin merkittyä omistajaa ei tuolle ajalle ole. Tälle ajanjaksollehan putkahti yllättäen se selitys, jossa kertoja oli nähnyt tällaisen auton hakkuutyömaalla nuorilla Posiolaisilla jätkillä 1970-luvun alussa ja oli hyvin varma, että kyseessä oli sama auto, jota hän oli ollut kaverina hakemassa sieltä purkaamolta keväällä 1973. Muisteli myös että tästä autosta olisi hajonnut kardaani jollakin tapaa sinne metsään. No tämän mystisen metsätyömiehen henkilöllisyydestä sain sitten facebookissa usealta taholta suhteellisen varman arvion, mutta kyseinen henkilö on jo kuollut. Nyt tuli sitten uutta tietoa, että Impalaa ei olisikaan omistanut tämä nyt jo edesmennyt "Tarmo" vaan hänen veljensä "Jouko", joka on yhä elävien kirjoissa.

    Soitin tälle vanhalle herralle tänään, mutta muisti 50 vuoden takaisista asioista oli jo aika heikonlainen. Sanoi omistaneensa kuusikymppisen Impalan ja olleensa metsurihommissa alueella, jossa se toinen kertoja väitti tämän auton nähneensä 70-luvun alussa. Muisteli myös kardaanin hajonneen tai tippuneen, joten se mätsää. Hän ei muistanut auton kilpeä, ei vuotta, ei ollut varma korimallista (muuta kuin että ovia oli neljä), mutta kuuskymppiseksi kuutoskoneiseksi manuaalivaihteiseksi Impalaksi autoa kuvaili ja väri oli hänen muistikuvissaan luonnonvalkoinen. Tässä kohtaa vähän klikkaa kun auto on ollut oikeasti hopea valkoisella katolla ja ymmärtääkseni tämä sävy on ollut autossa vielä 1973. No kertoi hän sitten myös, että Impalasta oli tipahtanut tankki ja se oli ollut pitkään peräkontissa. Täytyy siis tutkia tankin kiinnitystä, onko se kiinni alkuperäisillä pannoilla tai löytyykö jotain muuta osviittaa suomalais-ugrilaisesta korjauksesta.

    Impalan oli ostanut tämä veljensä "Tarmo" hänen rahoillaan, eli ei tietoa, mistä auto hänelle oikeasti kulkeutui. Omiin nimiin rekisteröitynä se ei koskaan ollut, mutta paljon sillä oli kuulemma ajettu Posion ja Kuusamon alueella kun oli kuljettu metsurihommissa ja naisissa. Minne hän Impalan möi ja milloin - siitä ei ollut mitään muistikuvia.
     
    teippi-mikko, isalmela, Arkkumies ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Millaiset suuttimet ja seosputket siellä on nyt paikallaan?
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    onkos joku syy miksei suodatin ole bensapumppua ennen?
     
  11. Luulen tietäväni vastauksen. Ennen pumppua suodattimen täytyä olla aika harva imuvastuksen takia. Lähinnä sellainen sihti luokkaa 100 mikrometriä. Pumpun jälkeen se voi olla tiheämpi, esim. 40 mikrometriä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Seosputkia en ottanut pois. "Air corrector jet" oli 180, pääsuuttimet 135 jos oikein katsoin.

    Tankissa on karkeasuodatin. Se että mitä siitä on enää jäljellä, on sitten eri asia ja tuo tankkihan täytyy tutkia jollain matokameralla, että miltä se sisältä näyttää ja onko siitä enää mihinkään. Novaan joskus sen tankkilaitteen uusin ja ei siinä ainakaan ollut siitä "sukasta" jäljellä enää muuta, kuin muistoja. Uusia tankkeja ja tankkilaitteita saa, on vaan rahti jenkeistä tankille aika jämäkän hintainen.

    Nuita lasikuppisuodattimia näkyy 60-lukuisissa ja vanhemmissa jenkeissä niin paljon pumpun ja kaasarin välissä, että on varmaan ollut joissain ihan alkuperäisvaruste. Joissain kaasareissahan voi olla myös oma (paperi)suodatin bensan sisäänmenossa, kuten Rochester Quadrajetissä.

    ...
    Tuossa katselin ottamiani kuvia autosta, niin vaikuttas että takakontin kansi sisäpuolelta ja osittain sen saranat sekä kontin tiivisteen jämät on töhritty luonnonvalkoisella maalilla. Eli kai tämän on joku sitten vetänyt maalarinvalkoisella sen aluperäisen hopean päälle, näinhän se tämä viimeisin löydetty entinen omistaja muisteli. Eiköhän tämä sitten se sama auto ole...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Noin mutulla noi pääsuuttimet kuulostaa aika pieneltä. Tokihan kaikki moottorit omanlaisiaan ja voihan se olla oikeakin koko. Mutta esim. Ladoissa ne käyttää 150:iä pääsuuttimiä. (Jostain syystä Lada vaatii vähän reilut pääsuuttimet.)

    Kannattaa vilkaista samalla tyhjäkäyntisuuttimien koko.
     
  14. Tuonne linjaan ennen pumppua voi laittaa jonkun sopivan esisuodattimen. Esim. jotain tämmöistä:

    Mr. Gasket Clear View 100 Microns Fuel Filter with 0.375 in. Inlet Size 9748
     
    Muokattu: 7.5.2025
    impala67 ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!