Chevrolet Monte Carlo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ricu187, 8.11.2008.

  1. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Onko porukalla kokemuksia kyseisestä autosta, lähinnä 1978–1980 vuosimallit olisi hakusessa, ensijenkiksi olisi tulossa :wink:

    Suomessa en ole nähtyt yhtään yksilöä myynnissä, rapakon takana tarjonta on parempi eli sinne autonhakureisulle siis.

    Miten on osien saatavuus suomessa? eikös noihin käy aikapitkälle samanikäisten chevrolettien osat? caminosta tai capricesta?

    Entä moottori, noissa on aika usein jenkeissä 305 tai sitten kutoskone, saako/sopiiko sinne laittaa 350 Tpi? Kutosella varustettuun monteen varmaan joutuu vaihtamaan jo järeämpää jarrua jne?

    Kaikki vinkit ja neuvot on enemmän kuin tervetulleita :)
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  3. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    kaskun en itse tajunnut ruotsista etsiä, sääli vaan että ruotsia en osaa yhtään, lontoon kieli taittuu kyllä kiitettävästi. Sen verran osasin kuitenkin tulkkaa että tossa on kutoskone.. Että miten tän ikäseen onnistuu vaihtamaan edes 350 tpi konetta? Tehokkain moottori kyseisenä vuonna on ollut 305 joka ei vissiin paljoo yli 140hv tarjoa?

    Täytyykin alkaa katselemaan ruotsia "sillä silmällä" :D



    ps: noi molemmat linkit vie samalle sivulle :)
     
  4. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Apuja kaivattaisiin vielä, eli tuleeko ongelmia moottorin vaihdon suhteen jos -79 vuosimallin monte carloon aikoisin vaihtaa vaikka 350cid? tehtaalta kyseisenä vuonna suurin on 305cid?

    Ostopäätös on aika pitkälti siitä kiinni koska autosta ei olisi tarkotus luopua pitkään aikaan ja veekasi on pakko saada!
     
  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  6. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Joo kyllä mä ruotsin tulkkaajan avulla löysin ton listan jo, tosta yhdestä kasikoneisesta on jo käyty kovaa kädevääntöä hinnasta, toi v6 koneinen kiinnostaisi enemmän kun vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa, mutta edelleen kaipaisin vaustauksia siitä tekniikanvaihdosta :oops:
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla oli joskus 90-luvun puolivälissä '79 MonteCarlo kutosella ja vaihdoin siihen 305:sen ja 200-4R:n maalauksen ja verhoilun yhteydessä. Missähän auto lienee nyt?
    Muistan kerran Haagassa sillä ajellessani tuli toinen samanlainen vastaankin :eek: mutta enpä ole montaa sen jälkeen nähnyt.
    [​IMG]
     
    Dramador tykkää tästä.
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Kappas, tosiaankin näyttää olevan vain Malibun optio se 350-kone ja tietenkinhän Monte Carlo on NIIN eri auto kuin olla voi. Korjauskirjasta voinet kuitenkin löytää alustan ja verrata sitä Malibuun ja etsiä sopivan katsastuskonttorin ja esittää asian vertailuautosta. AKE:n nykytulkinnat ovat jotain vihamielisen/surkuhupaisan välimaastoa ja on varmasti vaikeuksia perustella mitään Malibu/Camino/Monte Carlo A-G-body -termejä niille. Toisaalta mitä sitten vaikka onkin max 305 vakiona -> kyllähän se 350 menee silti 25% sisään kuutioiltaan, saman painaa kun 305 ja tehot ovat joka tapauksessa vuosimallikysymyksiä. Jos tätä tekstiä joku AKE-ihminen taasen lukee, niin eikö ole hassua, että GNX Buick kuitenkin on Suomessa laillinen auto suoraan mistään 327-rumpujarru-Chevykakkosista puhumattakaan!
     
  9. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Upee monte carlo sulla ollu!

    Eli tehojen puolesta on ihan turha yrittää saada yli 200hp konetta sinne :mad:
    Lisää alottelijan kysymyksiä, jos laittaisin ton 305cid koneen sinne niin tarviiko mun toimittaa dynolaput myös? vai riittääkö että näytän mustaa valkosella mitä siinä 305 on ollut uutena tehoa? Eli pystynkö kepluttelemaan sinne vaikka sanotaan ruuviahtimen :p
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Koska Cutlassit on ollu lähes kaikki 350:sellä en näkisi siinä moottorinvaihdossa mitään ongelmaa mutta muistaakseni vakiokonetta sai virittää aika paljon joten ostaisin sinuna sen 305 version.
    Jos oikeasti olet aikeissa rakentaa niin kannattaisi ottaa yhteys AKE:en ja kysyä kuinka tulee toimia ja lopettaa täällä spekulointi. Täällä julkisesti miettimällä asia ei etene kun täällä OD:lla ei ole näistä asioista mitään varmaa tietoa eikä kukaan voi antaa sulle mitään lupaa suuntaan tai toiseen.
    :wink:
    - Jani -
     
  11. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Niin lähinnä sitä ostoa suunnittelen ja koska aikeissa on ostaa ja pitää auto pitkään niin kiinnostaa tuollaiset asiat, eikö tää merkki ja mallikeskustelu ole just se paikka? :D varmasti otan AKE:en yhteyttä ennenkun siihen ostettuun monte carloon alan veekasia asentamaan mutta sitä ennen mielestäni hyvä kysyä kokeneempien äijien mielipiteitä miten tollasta lähteä virittämään.

    Eli miten onnistuu muutoskatsastus jos olisi viritetty 305cid, vai kannattaako katsastaa lähes vakiona ja virittää sitten jälkeenpäin? Vai joudunko sitten tyytymään jonkun viritysystävällisemmän jenkin ostoon :eek:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Luki akelaiset tätä tai ei: EI AKELTA SAA NEUVOJA! Jos saa, niin ovat tyyliin: Ei onnistu, on eri mallisarjaa ym. bullshit. Tulet luopumaan koko asiasta, ennustan minä. Ota asioista ennakkoon muualta selvää, mene riittävän paksun dokumenttikasan kanssa suoraan riittävän ison paikkakunnan katsastuskonttorille ja ota asia esiin siellä! Viittasin jo tuohon Malibuun vertailuautona, joten ei ole mitään syytä sekoittaa Cutlassia asiaan. Jos eri merkkejä käyttää, niin ottaisin silloin suoraan Buick Grand Nationalin aiheeksi. Riittäisi tehotkin. Jos taas koko homma mietityttää -kun kyse on kuitenkin mielestäni oikeasti melko yksinkertaisesta asiasta, niin älä edes harkitse ostoa. Täällä OD:lla on kaiken moskan seassa vaikka mitä oikeata tietoa ja vihje: Hanki käsiisi sekä Chiltonin/Haynesin korjauskirja, jolloin voit verrata eri malleja ja merkkejä että tehtaan oma korjauskirja (paksu ja maksaa paljon, mutta hyödyt siitä varmasti myöhemminkin) ja tutki niiden perusteella a)alustarakenteet b)jarrut ja niiden erot eli samankaltaisuudet 10 3/4"levyt/9,5"rummut c)Eri vuosimallien ja mallien tehot sekä etsi vielä vaikka ihan netistä googlella moottoreiden massat (SBC 248 kg). Ei noiden jenkkien kanssa mikään ole avaruustiedettä, paitsi nykyään juurikin AKE:n tulkinnat mallisarjoista!
     
  13. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Jos ns. erimerkit käy kuten pitäisi, niin Buick Grand Nationalista turbo kutosen tehot ja Ollsin Cutlas Calaissista 350 diesel koneen paino.

    Noihan on kaikki samoja vehkeitä sanoo sitten ake mitä lystää.

    Pitäs ittekin saada tallista yks valmiiks että vois raahaa ton olssin sisään ja kattoa mitä sille tekee.
     
  14. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    Nonniin, kiitoksia vinkeistä! Kovasti on ruotsinpoikien kanssa kauppaa hierottu ja vaikuttaa siltä että saattaa kutoskoneista syntyäkkin kaupat. Ihan sen 305 sinne lähes vakiona asennan vai tarviiko moottorivaihdon jälkeen toimittaa dynolappu konttorille vaikka asennettaisiin vastaava kone kun tehtaalta on tullut?
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Lue vielä noi:
    http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm

    Ja sovi katsastusmiehen kanssa etukäteen.
    Joskus oli niin että alkuperäistä moottoria sai virittää enemmän ja suuremmaksi kuin minkä sinne saa vaihtaa eli siksi kannattaisin suoraan 305 auton ostoa. Muutosluvan vertailuautoksi käynee kaikki G-bodiset joissa on sama runko. Korjatkaa te joilla on kokemusta.
    :odroll:
    - Jani -
     
  16. Dramador

    Dramador 1st gear

    Lainaan vanhaa topiccia. Mikäs näiden Monte Carlojen saatavuus nykyään on? Ensi-jenkkiä unelmoin enskesäksi ja kyseinen on yksi mielekkäimmistä.
     
  17. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Ainakin yksi 8-mukinen tulossa myyntiin Helsingissä, kunhan kohta valmistuu.
     
  18. 350cid

    350cid Gearhead

    Dramador tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!