Chevrolet Opala Caravan 1978

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ASaari, 20.3.2024.

  1. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Moi!

    Tehdään nyt tälle oma ketju vaikka voi olla ettei kovin ahkerasti tule asioita tänne päiviteltyä.
    Ostin tuotteen vuonna 2013 Turusta hiljattain katsastettuna. Tekniikkana oli tuolloin Buickin 231 V6 ja TH350. Autolla tuli ajeltua muistaakseni leima loppuun, jonka jälkeen se jäi talliin aina vuoteen 2019 asti. Sinä aikana konehuoneeseen soviteltiin -84 Camarosta 150 hp (sae net) 305 V8. Autoa joutui keventämään keulasta, jotta akselipainot ei menisi yli. Tästä syystä ostin -90 vuoden Corveten alumiinikannet ja imusarjan, ylimääräiset rojut siirrettiin peräkonttiin ja väliaikainen konepelti tehtiin lasikuidusta. Kannet heitin vaan mukamas kiireessä paikoilleen enkä laskenut edes puristussuhdetta:poff: 2019 tekniikka muutoskatsastettiin pienten mutinoiden saattelemana (etuakselimassa) ja taas päästiin tien päälle.

    Auto oli tehty lähinnä hauskanpitoa ja räppäilyä varten ja lukoton taka-akseli vähensi hauskuutta huomattavasti, joten hitsasin tasauspyörästön jumiin. Sen seurauksena vetari yllättäen antautui muutaman ajokerran jälkeen ja syksyllä 2022 auto jäi taas talliin muutamaksi vuodeksi.

    Tänä talvena autoon on sovitettu 740 Volvon 1031 akseli 3.54 välityksellä ja projekti alkaa olla loppusuoralla. Tein alkuperäisestä akselista jigin, rälläköin tukivarsien korvakkeet irti ja hitsasin ne Volvon akseliin taas jigissä. Kardaanin tein Volvon takapäästä ja Opalan etupäästä. Ensin mittailin kardaanin oikean pituuden niin että päittäisvälystä jäi tuuman verran. Putket rälläkällä poikki niin että putket menee sisäkkäin noin 150 mm. Seuraavaksi pari holkin sorvausta ja migillä hitsaten kiinni. Heittoa kardaaniin jäi noin 0.1 mm. Vielä ei ole kokeiltu tärrääkö ajossa. Hope not! Niin ja asensin perään kokeilumielessä Racing Diffsin LSD conversion kitin... Ainakin se nyt toimii, mutta saa nähdä kuinka kauan pitää. Katsastukseen pitäisi vielä käsijarruvaijerit muokata ja jarruputket kiinnittää niin pääsisi kokeilemaan laitetta taas tien päälle.
     
    musta78, Kustom STW, JarskiV ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Laittelen kuvatuksia jossain vaiheessa. Nyt pitää tehdä perän koppaan tiiviste ettei valskaa niin paljoa.
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko Opala oranssi? Ihan kuin sellaisen olisin jossain nähnyt, näyttely tms tapahtuma ???
     
  4. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Kirkkaan keltainen mustalla katolla ja raidoilla


    [​IMG]

    Näkyykö tämä kuva muille kuin mulle?
     
    Muokattu: 20.3.2024
    Chevy ´53, musta78, Kustom STW ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Näkyy.
     
    ASaari tykkää tästä.
  6. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Sen verran tiedän auton historiasta että se on tuotu Brasiliasta muuttoautona vuonna 1980.

    [​IMG]
    Tässä ollaan auton hakureissulla Turussa 2013. Vaihdossa meni BMW 1800 Historic-ralliauto varaosa-auton kera. Kaverin kärry oli riittävän iso että mahtui molemmat Bemarit samaan kyytiin.
     
    Muokattu: 21.3.2024
    musta78, Kustom STW, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onkohan noita Opaloita sitten enempikin Suomessa? Mielikuva on oranssista autosta ... :oops:
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä kuva ei näy

    Joskus on V8:ssa ollut Opala eikä sekään ollut tämän ketjun opala.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Kuulemani mukaan olis kaksi farkkua ja kaksi coupea. Toisen farmarin tiedän varmasti olevan ja sekin on joku keltainen mutta Coupeista en ole koskaan nähnyt edes kuvia. Puhuttavan olen kuullut kyllä.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistan tuon 80 luvulla, liikkui paljon Kaarinassa. Minkä auton varaosat tuohon käy, esim. perä, ohjauslaitteet, jarrut?
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Josssain lahdenseutuvilla muistan törmänneeni keltaiseen farkkuopalaan?
     
  12. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Etupään ripustukset käy aika pitkälti C Rekordista, taka-akselista en tiedä mutta tuohon on sovitettu Volvon akseli, takajarrusylinterit Sierrasta, takajarrukengät välikoppa Escortista, etujarrupalat 200-sarjan volvosta... Melkoinen sekasikiö...
     
  13. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Se on se toinen
     
  14. ASaari

    ASaari 3rd gear

    2017 Buickin 231 pois...
    [​IMG]

    ja Camaron 305 sovitukseen
    [​IMG]
     
    musta78, Kustom STW, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Harvinainen laite kertakaikkiaan tämmöinen ns lisenssituote jossa miksaus omaa ja lainattua yhdistettynä alkuperäismalliin mutta lopputulos ei sinnepäinkään kuin alkuperäismalli jos sellaista löydettävisskään ja näitähän piisasi monia muitakin kuin amerikanautoja esim brittejä ja ranskiksia silloin joskus vuosikymmeniä...millainen tarina tuonkin takana tupsahtaa helteisestä Brasiliasta muuttoautona arktiseen Suomeen ja mikä outolintu kaikin puolin saada edes osia Kekkoslandiassa?

    Saatu kilpiin byrokratian ja niuhottamisen Kekkoslandiassa tuhoamatta alkuperäislookkia esim suomivilkuin tai ajovalonpesimin..:eek:..wau.
    Saattaa olla kotimaassaankin harvinainen peli,valmistusmääristä mitään hajua kellään?
     
    Muokattu: 21.3.2024
    kerkko tykkää tästä.
  16. TwistOla

    TwistOla Gearhead

    [​IMG]

    Tämä Opala oli Jämsän kokoontumisessa syksyllä 2020.
     
    Seevu, ASaari ja kerkko tykkäävät tästä.
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei lukuja, mitta kovin runsaasti noita harrastetaan Brasiliassa. Nopeita värkkejä turbokutosilla stripillä ja tosi lahoistakin aihioista vielä tekevät.
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tietääkseni noi on eurooppalaisittain opel commodore isommalla kutosella alustat yms. (Rekord farmari. sedani/coupe eri vuodesta 1968 eteen päin)
    Valot ja muut pisteosat eroaa opelista
     
  19. On siellä semmoinenkin pisteosa kuin moottori. Näissä oli Letukan kutonen. Wikipediasta:

    The Chevrolet Opala is a Brazilian mid-size car sold under the Chevrolet brand in South America from 1969 to 1992, by General Motors do Brasil. It was derived from the German Opel Rekord Series C, Opel Commodore Series A, but used local design styling[5] and engines derived from North American designs.
     
  20. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Niinhän mää kirjotin että isommalla kutosella
    Eikös cihhi ole gm tekele
     
    Muokattu: 21.3.2024
    Ftw- tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!