Chevrolet Trans Sport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jukkanum, 25.10.2006.

  1. Lahti32

    Lahti32 1st gear

    Onkohan kellään ollut tällaista vikaa. Kun laitan virrat päälle, odottelen hetken niin alkaa "low traction" valo vilahdella ja abs systeemistä kuuluu loksetta ja klorinaa, kunnes kuuluu terävä klak, ja abs sekä tcs merkkivalot syttyy. Käytin testerissä joka antoi kuusi erilaista vikakoodia, koeajon perusteella vian laukaisee vasemman etupyörän nopeustiedon katkeaminen jolle en keksi järkevää syytä. Mittasin johdon, kunnostin liittimet eikä tällä ollut mitään vaikutusta. Pyörännapa on n. vuoden vanha, voisiko olla niin heikko että toistamiseen olisi rikki? Paikallinen letukkakorjaamo ei tiennyt kaikkien koodien merkitystä.

    Muut viat laittelinkin jo kuntoon, yksi pitkä lauantai ja ei narise joustintuet, ei vuoda vettä ja tukivarsissa uudet puslat, samalla vaihtuui talvirenkaat. Veisin katsastukseen heti mutta kun tuo abs tempuilee.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    kyl se napa on vahva ehdokas,ovat kyllä luvattoman heikkolaatusia.
     
  3. tojota?

    tojota? 1st gear

    Mutta ei pitäisi absi anturi vian ilmetä vielä siinä vaiheessa kun virrat päälle laittaa.
    Anturi vaiva tulee ilmi vasta kun auto lähtee liikkeelle.
    Absi yksikön liittimet? tai pahimmassa tapauksessa itte yksikkö tsipannut.
    Ei olis ensimmäinen yksikkö joka mykistyy...
     
  4. tojota?

    tojota? 1st gear

    BTW saikko ittelle jonkun vikakoodi listan?
    Vois niistä numeroista tulkita mitä ovat, kaikki testerit kun ei kerro kaikkea suoraan.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    se nääs toki vasta ajaessa tietää toimiiko nopeussignaalit jokanurkassa mutta siinä vaiheessa kun virrat lyö päälle se tekee selftestin eli surauttaa absipumppua ja stekkaa onko anturit valtakunnanverkossa.
     
  6. tojota?

    tojota? 1st gear

    Niin no se saattaa ehkä senkin tehdä... Riippuu mikä vika anturissa.

    Meillä sitte maailma kirkastui trans sportin edessä :eek:
    100/90 H4 lamput + paksut johdot ja releet, nyt näkee.
    Ei vaan kerinnyt kunnolla testaan... pajalta kotio ajellessa yhessä routapatissa kuulu edestä ihan älytön pamaus ja sen jälkeen kolikolikoli pikku montuissakin ja tuntu että auto lipee tieltä just.
    kotona heiluttelin etupyörää ja totesin että EI PRKL! etuiskari tolppa poikki :mad:
    Kyllä! jousilautasen yläpuolelta joustintuki poikki ja iskari noussu putkessa 10 senttiä ylös...
    Oon noita iskareita jo aiemmin kattellut että tars vaihtaa, vähän hikoilleet mutta en nyt ihan tämmöstä aatellut että ruostuu paska irti poikki!
    Onneks meni mulla ja vielä kotikulmilla, eikä emännällä lasten kans jossain moottoritiellä!
    TP on nyt sitte ajokiellossa ja KYBin excel-G tolpat tilattu rokkiautosta...
    näin meillä.
     
  7. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Onnistuin sitten rikkomaan pyöränlaakerin edestä.. Peruutus, ritari ässä käännös ja etupyörä kyljeltään kanttariin. Vanteeseen lohmut ja laakeri rupes jurisemaan melkolailla. Hartolasta uus pyörännapa, ei pahan hintainen. Todella easy vaihtaa pimeellä pakkasessa vaikka ylin navan kiinnityspultti meinas aiheuttaa harmaita hiuksia. Nyt on taas kyyti niin pehmoista ja hiljaista että!!
     
  8. tojota?

    tojota? 1st gear

    Kaikkee sitä :lol:

    Rockkiauton iskaripaketti tuli ihan ajallaan, la iltana tilasin viikon päästä ti iltapäivällä perillä :)
    Ei tosin tullu gatalokin mukaan tilatut kyb excel-geet vaan kybin gr2 tolpat, en tiiä onko niillä sitte mitään eroa.
    Mutta asentaja perskule oli kuumeessa ja vasta torstaina sain iskarit vaihettua.
    Olipa jumppa niitten yläpään kiinnitysten kans, hiukan ahdas väli siellä pyyhkijän vipujen välissä...
    Samalla tuli laskettua kääntölaakereitten kuulat :eek: eli putsaus ja rasvaus niille.
    Ei vissiin ihan romut ne vanhatkaan iskarit ollu kun ei ajolleen muuttunut mikskään tuo auto (emäntä jo epäili että mitäköös pornoo oon visalla tilaillu :soosoo: )
    Valojakin pääsi jo testaileen, kylä nyt kelpaa!
    Lyhyilläkin näkee nyt paremmin kun ennen pitkillä.

    Ja tulipa tässä todistettua etten suotta tuota trans sporttia kehu, oli nimittäin reilun viikon verran lainassa -00" ooppel zafira 1.8 16v.
    Karmee vehe! ahdas kun mikä mutta ison auton ominaisuudet, iso kääntösäde, hirsee bensan kulutus (sama ku tp) eikä mihinkään kulje.
    Ja penkkien + turvaistuinten kans kauhee säätäminen ja tappelu.
     
  9. zander

    zander 3rd gear

    Onko imusarjan tiivisteen korkkaaminen väistämätön tosiasia joka ikisessä yksilössä vuosimalleissa 1998-2002? Minkä hintainen operaatio on huoltamon suorittamana?
     
  10. gary82

    gary82 1st gear

    Terve!
    Meillä -04 sportti awd ja on ollu kaiken näköstä huolta ja murhetta kahden vuoden aikana, mitä se meillä on ollu... Sillon ku se hankittiin, oli siihen just vaihettu tuulilasi ja liimaukset oli menny vähän vituralleen ja tuli yläreunasta vedet sisään. No myyjäliikkeen piikkiin meni sitten se. No pari kuukautta meni ihan ookoo, jonka jälkeen rupes jarrut ravistamaan ja levyt ja palat vaihtoon... No niitä levyjä ja paloja onkin sitte saanu vaihdella aika ahkeraan, nyt autolla ajettu 165tkm ja levyt vaihettu 7 kertaa ja palat 6!!! :mad: No vähän aikaa sai ajella taas ilman murheita kunnes rupesi Abs valo vilkkumaan ja selvishän se vikakin, etupyöränlaakerihan se... Ja laakeri vaihtoon, menee kaks viikkoa ja samavika uudelleen... Toien puoli, ja siis edestä, ja tällä kertaa koko napa uusiksi. No olihan tossa välissä vielä tkajousien kanssa ongelmaa, vallilalan takomosta uudet jouset... kahteen kertaan, kun tekivät ensin liian pitkät. No huollossa ilmeni sitten että letkulämmitin vuotaa, niin kuin myös takavetarin sisempi stefa... ja tuo osahan oli sitten helppo löytää, kun joka paikassa varaosien listaus loppu -3:n! No mutta, taas sai ajaa hetken toimivalla autolla, kunnes vasen etujousi meni poikki parkkiruudusta pois peruuttaessa... :mad: Ja taas auto pajalle... No nyt se onkin toiminut jo kkuauden päivät ilman murheita, mutta on taas pari kertaa vilauttanut abs merkkivaloa... Toivottavasti ei olisi mitään isompaa... Ollaan kyllä tykätty autosta ajonsa ja tilojen puolesta, mut rupee tuo kahn vuoden aikan käytetty noin 8000€ tuntumaan perheellisen lompakossa... :( Toivottavasti ei kukaan joudu kokemaan samaa omansa kanssa... Laittelen tänne jos ja kun siihen taas jotain tulee, tai jos jotain unohdin... :D
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Aika uskomaton juttu. Minulla on ajettu n. 250 tkm, josta itse vajaat 100 tkm. Tämä aikana olen vaihtanut kerran levyt eteen, sekä palat eteen ja taakse kerran. Edellinen omistaja oli vaihtanut takalevyt.

    Nuo etulevyt meni vaihtoo normaalisyystä, eli paksuus oli minimirajalla, enkä halunnut ajaa levyjä alimittaiseksi.

    Näyttäisi siltä, että minun ajotyyliillä palat kestää reilusti yli 50 tkm, josta puolet taajama-ajoa. Rauhallisemmalla ajotyylillä tai matka-ajossa kestäisi arvioni mukaan yli 100 tkm. Minusta ihan normaalilukemia automaattivaihteiselle autolle.

    Olisko noin suureen jarrujen kulutukseen syynä huonot osat tai jarrut makaa päällä. Luistonestokin syö jarruja, mutta nelivedolla pitoa lienee sen verran, että se tuskin on syy.

    Jarrujen osat olen hankkinut US-partsista.
     
  12. gary82

    gary82 1st gear

    Eipä ole ajotavasta kiinni, ite ajanut nyt tolla noin 30tkm ja sinä aikana vaihettu levyt niiden kierouden takia.... Elikkäs alkuun väpäjäs jarruttaessa ja vähän sen jälkeen koko ajan... Tosin siihenki löyty syy, eli siel on ne kitinälevyt vai mitkä nyt onkaan, liian lähellä jarrulevyä ja se aiheutti levyjen lämpenemisen ja sithän ei tartteta ku vähän vettä tiellä, ni avot! Joka kerta sama juttu, onneks on menny varaosa takuuseen, ni ei oo joka kerta joutunu ite maksumieheks. Samoten toi jousi juttu ihmetyttää, ku on menny kierrejousi poikki, ensin vasen taka (katkesi alapäästä n. 15cm pätkä) ja sitten vasemmalta edestä yläpäästä n. 15cm pätkä. Ku en oo kuullu et olis hirveesti kelllään muulla ollu jousien kanssa murheita. :eek: Ja on jarruissa kokeiltu sekä alkuperäsiä metrolta, että tarvike laikkoja...
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuntuu hiukan oudolta, jos pelkät kitinälevyt lämmittää levyjä merkittävästi. Ettei kuitenkin jarrut laahaisi? Minulla levyt lämpenee kesällä hiukan kättä lämpimämmäksi ajossa.

    Olisikohan vanteen koolla ja malillakin jotain tekemistä asian kanssa?

    Minulla on alkuperäiset 15 tuumaiset. Ja niillä on ajettu aika suuriinkin lammikoihin jarrujen kärsimättä.

    Jousia ei ole tarvinnut vielä vaihtaa, eikä tietääkseni ole edellisenkään omistajan aikana vaihdettu.
     
  14. gary82

    gary82 1st gear

    Sama juttu oli orkkis aluilla sekä jälkeenpäin hankituilla isommilla aluilla. Voihan se olla et siel on ollu jotain muutakin, mut nyt on kohta vuosi menty noilla levyillä, eikä ainakaan vielä oo menny kieroksi. Kertoivat vaan metrolla, että johtui niistä v:n kitinälevyistä vai mitkä ne oli.
     
  15. -late-

    -late- Gearhead

    oon tässä ketjussa varmaan joskus kehunu kun mullakin oli moinen ajopeli, ei tarvinnu rassata juuri lain. töissä aikoinaan noita jarruja laitettiin melkolailla paljon, lähinnä 10-30 tkm sitten vaihdettuja. tais paljolti olla ajotavasta kiinni (tai tuurista), ite en vaihtanut levyjä jotain 80 tkm aikana olleskaan. ajattelin et jospa "uudehkot" levyt vääntyy ja sit uudelleen koneistettuna kestäis paremmin.

    sain sit jostain "viallisen" levysarjan. heittoa oli vähän, mut koneistuksen jälkeen en ennättänyt kokeilla käytännössä kun meni auto vaihtoon. nuo levyt taitaa olla vielä varastossa, muistaakseni jotain muutakin. yyveetä vaan jos on kiinnostusta...
     
  16. zander

    zander 3rd gear

    Osaako kukaan sanoa tähän mitään? On tarjolla autoja joilla on ajettu vajaa 200 tkm ja tiivistettä ei ole vaihdettu. Onko se tuollaisessa väistämättä edessä?
     
  17. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Mulla on -00 ostettiin 200tkm ajettuna, nyt taulussa 242tkm.Tiivisteen vaihdosta ei tietoa, ei merkintää huoltokirjassa että olisi aiemmin tehty. Autossa on punaiset nesteet, tämä nyt antaa osviittaa siihen että olisi orgis tivarit. Ei vuoda eikä oireile.
     
  18. transport01

    transport01 3rd gear

    Minulla kohta 250 tkm ajettu, ei vaihdettu oireilee hiukan. Ekat oireet 2006 loppuvuodesta. Metroautossa kerrottiin silloin hinnaksi töineen 1100€.

    Meinaan vaihtaa itse, jahka ehdin (olen meinannut jo 3-vuotta :rotfl: ). Kun kyselin, niin osat maksoi silloin suomesta tarvikkeena 134€

    Laskeskelin tuntipalkaa, että jos puuhastelen pari päivää, niin ihan mukava tuntipalkka tuosta jää puhtaana käteen.
     
  19. tojota?

    tojota? 1st gear

    Ne jousi ongelmat on ehkä enemmältikin (kuulo puheitten mukaan) 4 vetosten juttuja, varsinkin siis takajousten.
    Vaan meneepä nuita kierrejousia muistakin autoista, pikkuautoista varsinkin (cliot, yarikset ym.)
    Suolapaska, hiekoitus hiekka sun muu shitti syö jousesta maalin ja se alkaa ruostua, sitte naps...
    Näitä transsportteja kuormataankin tosi helposti liikaa, kantavuus ei muistaakseni ku luokkaa 600 kiloa, eli 7 100 kilon äijää on jo ylikuormaa eikä sitä huomaa kun ilmaiskarit korjaa asennon eikä koneesta voima ihan heti lopu...
    En tiä tuosta meitin kotterosta että oisko etujouset ehkä jo vaihdettukin, 250tkm mittarissa ja juuri oli etujouset kädessä ja oli kuin uudet.
    Meilläkään ei huoltohistoriasta selviä onko imukannen tiiviste remonttia tehty, veikkaan että on, ja huonosti -> jäähd. neste paskan ruskeaa ja kone sataa öljyä vähän joka paikasta pihalle (muuten ei mua haittaa mutta piha sotkeentuu).(green peacekin on jo varotellut mutta eivät aloittaneet toimenpiteitä :) )
    Kampiakselin stefa, venttiilikopan tiivisteet, imukannen tiivisteet, kannen tiivisteet, ja jakopään kotelon tiivisteet, ehkä myös takastefa ja öljypohjan tiiviste, eli joka paikka
    Jarrulevyn kieroontumiset voi johtua monesta asiasta, jos navan jättää puhdistamatta ja lykkää uuden levyn siihen vaan ruosteen päälle niin varmasti on levyt kierossa.
    Tai jos pala istu pitimeensä kunnolla se voi jumittaa tai ottaa huonosi levyyn kiinni ja vääntää levyn kieroon.
    Pyörän pultit jos vetää liian tiukkaan yhden kerrallaan, taas on vaaran paikka.
    Varaosien laatukin on nykyään ainainen ongelma...

    Mutta emäntä mietti juuri että mitäs sitten kun lapset on lentänyt pesästä eikä tarvita enää noin isoa autoa niin millä me sitte ajellaan :-?
     
  20. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Tuosta öljyvuodosta, eihän sulla mitään täyssynteettistä koneessa ole? Mulla tuo 242 mittarissa eikä vuoda öljyä mistään. Öljyinä oon käyttänyt ihan noita suositeltuja mineraaleja, hyvin on pelittänyt niillä eikä nostajat juurikaan kylmänä ääntele.
    Jarrulevyistä, mul oli takalevyt kierot, ravisti niin pirusti kun jarrutti. Liekö joskus ollut isompi kuorma päällä kun ovat kieroontuneet :odroll:
    Palat oli kyllä kuluneet hyvin kiilamaisiksi, eli jonkinmoista jumitusta oli ollut. Noi jarrukilkkeet kun vaihdoin, niin "velikultaa" en säästellyt, hyvin on nyt toimineet eikä jumittele. Toi jarrusatulan rakenne on sellainen että jos kuivana kasaa niin varmasti kohta jumii, sitten on levyt kierona. Olisiko mahdollinen syy aiemman kirjoittajan levyjen kulutukseen juuri se että olisi kasattu ilman kuparitahnaa??
     

Kerro tästä muillekin!