Chevrolet Trans Sport

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jukkanum, 25.10.2006.

  1. Jakerz

    Jakerz 1st gear

    Noin 4 kk käytön jälkeen edelleen loistovalinta. Tilakin on jenkkinäkökulmasta kai pieni kun nää on usassa "minivaneja". Mittarissa 250000km ja isot huollot on edellinen omistaja metroautolla teettänyt (kannentiivisteet,abs-anturit, --). Taka-ilmaiskarit oli edulliset kun rockautosta tilas, vaikutti aika paljon parantavasti ajo-ominaisuuksiin loppuunajettuihin verrattuna.

    Tehoa on sopivasti, ehkä joillekkin kanssa-autoilijoille jopa yllättävästi. Kumit vinkasee täyskaasukiihdytyksessä kun 2 pamahtaa lootaan 6000rpm:ssä.
    Mittarivirhe on reipas 15% alaspäin, eli kärsii ajella 100km/h 80 alueella niin tutka näyttää 85km/h.
    Jos sama suhde on matkamittarissa niin mittarissa on oikeesti "vasta" 212500km. Ajotietokone yrittää olla optimistinen, tällähetkellä keskikulutus 9.2L/100km, todellinen varmaankin lähempänä 10.6l/100km (+15%). Suurin osa maantieajoa pohjoispohjanmaalla. Eberi vie vielä osansa tuon päälle.
     
  2. WTF

    WTF 1st gear

  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mikähän meidän trans sportissa mahtaa olla vikana, kun se imee bensaa ihan simona? En ol mitannu tarkkaan, mutta veikkaisin jotakin 13-14 litraa satasella. Vaihteistoöljyssä on lievä rusehtava väri ja tuoksuu vähän sellaselta makealta. Onko näissä ollut paljon vaihteistovikoja? Tää on nelivaihteisella laatikolla.
     
  4. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    Ostinpas tälläsen perheen siirtämiseen paikasta toiseen. Tuli vaan sellanen kysymys että onko Metroauto ainoa "valtuutettu" huoltaja autolle. ongelmana on itsellä se että pitäis koodata avain autoon, ja ainakaan näin äkkiseltään en täältä Etelä-Karjalasta ole löytänyt ketään jolla olisi vehkeet se tehdä.
     
  5. transport01

    transport01 3rd gear

    Täältä pitäsi löytyä huoltoliikkeet:
    http://www.dealer-locator.chevroleteuro ... country=fi

    Noita avaimia saattaa saada aika yllättävistä paikoista. Itse kysyin uteliaisuuttani kauppakeskuksessa toimivasta "suutarilta" ja yllätyksekseni kaveri alkoi kaivamaan koodauslaitetta esiin ja sanoi, että katsotaan ja hetken kuluttua tuli kommentti, että kyllä onnistuu, mutta aihio pitää tilata.

    Sen jälkeen tilasivat aihoin jostain, aihiossa lukee toisella puolella ilco ja toisellapuolella joku numerokoodi ja USA, toimitusaika 2-viikkoa, jonka jälkeen kloonasivat avaimen koodin toimivasta saapuneeseen aihioon ja kaikki toimi ongelmitta. Kätevää sinänsä, kun homma hoitui kauppareissujen yhteydessä ilta-aikaan. Hinta oli toki aika suolainen, muistaakseni jotain 60€, tosin väittivät että pelkän aihion hinta on jo 40€
     
  6. transport01

    transport01 3rd gear

    Mitä ajotietokone näyttää keskikulutukseksi? Entä minkälaista ajoa on.

    Pätkäajossa, pakkasella ja kylmäkäynnistyksillä kulutus on aika huima keskikulutus voi nousta yli 16l/100 km. Maantiellä rauhallisella kaasujalalla 80 nopeudessa menee alle 8l/100km. Raskaalla kaasujalalla runsaasti ohitellen esim. ylämäissä ohituskaistoilla maantielläkin menee helposti 12..13 l/100. Itsellä kaupunkipainotteista pätkäajoa, johon tulee väliin jotain maantielenkkiä, keskikulutus on ajotietokoneen mukaan aika tasan 12,5 l/100. Talvirenkaiila todellisuudessa vähän enemmän, koska ajotietokone luulee juovansa hiukan vähemmän, kuin mitä pistoolista menee tankkiin. Korkeammilla kesärenkailla matkamittarin virhe kompensoi tuon ja keskikulutus on todellisuudessa jopa hiukan tietokoneen näyttämää pienempi.

    Iso auto kohtuullisilla tehoilla ja automaattilaatilaatikolla tuntuu palkitsevan aika hyvin maltillisen ajotavan ja sakottavan vastaavasti raskaasta kaasujalasta.


    Jos öljy on rusehtavaa, niin vaihtaisin sen pikapikaa. Vaihtotyö, joka sisälsi öljyt, suodattimet ym maksoi metroautossa reilusti alle satasen. Hinnassa oli mukana myös vikakoodien luvut rutiinioperaationa. Tosin minulla koodit väitti laatikon luistaneen joskus. Itse en ole huomannut luistoa, eivätkä hekään huomanneet koeajolla mitään luistoa, jonka perusteella he sanoivat ettei koodista tarvitse olla huolissaan.

    tuolla rahalla ei kannata vaihdoissa säästellä. Toki jos itse vaihtaa, niin pääsee halvemmalla...
     
  7. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    itselläni on aihio valmiina... ja se on jyrsitty sopivaksi eli pelaa kyllä ovissa mutta ei kone ei käynnisty.

    pitänee lähteä kyselemään paikallisilta suutareilta olisikos niillä mahdollisesti vehkeet
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    Oletko kokeillut käyttöohjekirjan opetusta. Siellä oli muistaakseni joku ohje millä uusi avain opetetaan. Mahtaisiko siitä olla apua. Opetus vaati toimivan vanhan avaimen. Sain käyttöohjekirjasta sen käsityksen, että auton mukana tulleet avaimet on erilaisia ja niistä on mahdollista poistaa merkkiliikkkessä hukkunut yksilö.

    Minulla opetusta ei tarvittu, kun avaimen kloonaus tehtiin liikkeessä ja auto ei ilmeisesti tiedä kumpi avain on kyseessä alkuperäinen vai klooni.
     
  9. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    tää meni vähän ohi.... :oops: pitänee lukea kirjanen jos jotain löytyis. eli tilanne on siis se että avain on "kuulemma" tehty metroautolla , mutta sanoivat että koodaamiseen pitää sitten olla auto paikalla että onnistuu.

    no joka tapauksessa luen ohjekirjan jos siellä jotain asiasta mainitaan.... ps. vanha hyvä sananlasku kuuluu: Manuaalit on mammareille!!!
     
  10. Timpsa

    Timpsa 1st gear


    Kiitos vinkistä... kysäisin meidän paikallisen prisman suutarilta ja sanoi että onnistuu ja koska mulla on avain jo valmiina niin hinta on kuulemma 20€. Joten tulee aika paljon halvemmaksi kuin reissata autolla Metroautoon pääkaupunkiseudulle ja siellä maksaa tuntiveloitusta
     
  11. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    Ongelma

    Mulla on jo jonkin aikaa ollut ongelma kun aina silloin tällöin ajettaessa (todennäköisesti vaihteisto) alkaa jotenkin jyrisemään. onko kellään muulla ollut tätä ongelmaa? miten siitä pääsee eroon?
    toinen vaihteisiin liittyvä ongelma on että välillä vaihteet ikään kuin paukahtaa vaihdettaessa ja välillä taas menevät todella sulavasti päälle.
     
  12. -late-

    -late- Gearhead

    chevy trans sport

    hieno auto, ajelin ´98:lla jotain 80 tkm vailla vikoja. tai no orgis akusta irtos napa 6 vuotiaana, itse kennot olis ollu vielä kunnossa. huoltakaa hyvin niin pääsette pitkälle.

    on jääny hyllyyn toinen etulyhty (en muista kumpi), lasinnostinmoottori (metrosta varaosana tulee koko oven sisäpelti kaiuttimineen, moottoreineen jne...), kunnostetut jarrulevyt (etu-taka), taispa olla vielä tankkianturikin ja vaihteiston öljypohjan tiiviste sekä oven lukko (en muista kumpi). pankee yv:tä jos olis teille tarpeellisia.

    ´98:ssa oli 4T60E vaihteisto ja se vaihto aina reilummassa kiihdytyksessä 4:lle nykäisten, muuten hienosti. ajoin taajamassa 3:lla ja vasta maantiellä D:llä. 80 tkm keskikulutus oli 10,2 l (tankkauspäiväkirjan mukaan).
     
  13. -Antsa-

    -Antsa- 1st gear

    Joo mukava peli ajella. Mulla on '00 ollut noin puoli vuotta. Tosin vikaakin on: Sähköinen liukuovi ei toimi. Jotta saa oven auki pitää samaan aikaan vetää ulkopuolen kahvasta ja nostaa sisältä lukon liukua. Jos ovet jättää auki sähköovi saattaa toimia. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ? Että kuin monta osaa pitää irroittaa että pääsee ongelman ytimeen vai onko kyse jostain liitin jutuista.
    Näin kun ilmat viilenee niin pitäisi laittaa autoon jonkinlaista lämmityslaitetta. Eli perinteiset sisätilan lämmitin ja lohko. Lohkolämmittimen asennus taitaa olla aika haastava operaatio. Letkulämmittimistä olen kuullut että ovat tehottomia ja sotkee (jossain eurovehkeessä) tietokoneen. Minkälaisia lämmittimiä ootte kulkineisiinne laittaneet?
     
  14. ssaarent

    ssaarent 1st gear

    Hyvä peli.

    Hommasin -99 Sportterin -06 syksyllä, erittäin tyytyväinen ko. ajokkiin.
    Hyvin on toiminut eikä mitään ihmeempiä vikoja ilmennyt. Isompi homma mitä joutunut tekemnään on vaihdelaatikon solenoidien vaihto ja takaiskarit (kahden vuoden sisään ja itse vaihdettuna), mutta eihän autokaan ole uusi..

    Peruutustutkan hommasin, erittäin hyödyllinen laite, kylkiputket(RST) ja kirkkaat sidemarkerit, ja tuuninkia.. valoluomet. Valorauta pitäisi vielä jostain saada??.

    RockAutosta olen varaosia hommanut, kotiintuotuna halvempia kuin varaosaliikkeestä!
     
  15. jzb15

    jzb15 1st gear

    Tuli käytyä tuossa koeajamassa yksi 2000- mallinen chevy.
    Ajoltaan oli ihan mukavan tuntuinen peli, mitä nyt kerran sammui
    itsekseen tyhjäkäynnillä.

    Liikkeessä oli noita useampia ja yksi huomio oli, että näytti tuulilasi
    olevan kaikista halki, tyypillistä noille ? Kuinka kallis ?

    Takaluukun alareuna oli myös aika ruosteessa, mites muilla ?

    Kolmas huomio oli auton kuitteja tutkiessa, että edellinen omistaja
    oli laittanut huoltoihin kiinni parin kolmen vuoden aikana reilut 8000eur.

    Eli ei vaikuta kauhean kukkaroystävälliseltä pidettävältä. No toisaalta
    ehkä siinä on sitten kaikki kalliit hommat jo tehty. Muistelen ainakin seuraavaa tehdyn:
    - pyörän napa ja laakeri, ilmeisesti eteen x 2
    - vaihteistoremontti
    - imusarjan tiiviste (nestevuoto)
    - sylinterinkannen vaihto (imusarjan tiiviste ei ilmeisesti auttanut)
    - iskarit uusittu taakse
    - jotain tukivarsia, nokka-akselin tunnistin ja muuta sekalaista

    Lisäksi papereiden joukossa oli hevoskärryn rekisteriote, joten saattaa
    olla ollut vetokäytössä, joka voisi selittää vaihteiston remppatarvetta.

    Vähän tuli sellainen pommifiilis, josta pitäisi pysyä kaukana.
    Toisaalta taas paljon on jo laitettukin eli saattaisi olla hyväkin ostos.

    Kommentteja ?

    J
     
  16. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Oliko mittarissa paljonkin yli miljoonan?? :lol:
    Melko pommilta kyllä kuulostaa jos pito on noin kallista..
     
  17. jzb15

    jzb15 1st gear

    Juu ei ollut mittarissa yli miljoonaa, vaan alle 200tkm....
    On tosin uitettu joskus sakuista (ehkä 2005), joten mistäs sitä tietää.

    Alkuperäisessä huoltokirjassa ei tainnut olla kuin yksi leima jossain
    30tkm:n kohdalla.

    J
     
  18. Jza

    Jza Gearhead

    Voihan se olla toki hyväkin, mutta itte en uskaltaisi moista ostaa. Täytyy olla pätevä myyjä, kun osaa kääntää jokapaikasta lahoavan auton "hyvin pidetyksi ja isot remontit valmiiksi tehdyksi" :wink:
     
  19. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Kerran kattelin autokaupassa saksasta tuotua Volvo S80T6:sta. Autolla oli ajettu 119tkm( heh heh..) Vuoti öljyä alleen, alkavia ruostevaurioita, hiontajäljet kauttaaltaan näkyvissä, sisusta nuhjuinen ja kulunut. Joko Volvot on nykyään paskoja, tai saksassa autot kuluu 6 kertaa nopeammin, taikka sitten sillä oli asiassa jotain tekoa, että tuulilasilla oleva runkonumerolätkä oli selvästi vaihdettu. Oli kiinni normaali POP niiteillä..

    Oikeasti jossain mättää ja pahasti jos alle 200tkm ajettu Trans Sport on yllä kuvaillussa kunnossa, omassa on taulussa 230tkm ja 2 vuoden huoltokulut on olleet uudet jarrulevyt+ öljynvaihdot. Kilsoja meille tulee hiukka yli 20tkm vuodessa Ko. autoon.
    Ettei vaan olis ollut kyseessä kuitenkin Pontiac mitä kaupassa kattoit?? :lol: :lol:
     
  20. Jakerz

    Jakerz 1st gear

    TS

    Mulla on noin vuos sitten ostettu '98 malli, jossa on nää tutut viat; sähköovi temppuilee talvella (kesällä toimii), airbäkin valo jää useimmiten päälle, sivulasit jäi alas (nyttemmin ne on jo taas ylhäällä), viimessimpänä vikana takaluukku on umpilukossa. Ei aukea avaimella, ei keskuslukituksella, pitää kai repiä sisältä muovit rikki että pääsee käsiksi mekanismiin.
    Tähänkin oli edellinen omistaja joutunu teettämään kannentiivisteiden vaihdot, absi anturit, yms mukavaa
    Ilmastointi on huoltokunnossa (ei tuu kylmää), mittariston valoja on pimeenä. Alkuperäsen CD-soittimen hommasin ebaystä.
    Loota tekee sitä että kylmänä ei liiku taakse kunnolla millään, mut kun käyttää eteenpäin menevää vaihdetta päällä ja sitten pakki niin jo liikkuu.
     

Kerro tästä muillekin!