Chevroletin myynti lopetetaan Euroopassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja spinneri, 5.12.2013.

  1. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    hyvä tietää totuuksiaki chevy/daewoo autoista,mutta tuskin koskaan tulen hankkimaan itelle kumpaakaan merkkiä 2000 luvulta kun tuo 80 luvun pontiac on jo sen verran murheellinen näytös jenkki autojen kultakaudesta.
    omasta mielestä oikeiden jenkki autojen valmistus loppui silloin ku jenkit hokas etuvetoisuuden tosissaan :/ ja moottorien sylinterimäärät laski kuuteen hyvissäkin malleissa ja etuveto tuli,vaikka delta88 oldseissa :(
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Aikanaan kun Daewoo muuttui Chevyksi, sanoi eräs merkin myyjä, että olisi ollut helpompi myydä, jos olisi alusta alkaen ollut Chevrolet.
     
  3. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    mutta mites vaihat brandia ku kesken myynnin tehas mene konkkaan ja amerikan gm ostaa tuotannon :/
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nyky-Chevyistä toi SS kelpais oikein mainiosti, hieno laite. Ja tietty Corvette/Camaro... Kun taas nää muut... Malibua olisin saattanut harkita, istuin kerran Malibu-taksin takapenkillä enkä vakuuttunut. Nää pienemmät Cruzet, Aveot sun muut, aivan sama onko tehty Koreassa vai Usassa ja onko alunperin Daewoo vai ei, ei vaan sytytä sitten lainkaan. Eli eipä paljon puristele että häipyvät euroopasta...
     
  5. passerby

    passerby Gearhead

    sama täällä. hyvä vaan että päästään eroon mokomista kikkareista :p onnettomien sattumien kautta siinä nyt vaan kävi näin, että viimeksi myynnissä olleiden chevyjen "maineen pilasi" daewoo.. kaikki kiat, daewoot ja muut hundait saa mennä keskenään samaan sulattoon. aamen! :D pthyi! :rotfl:
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Hauskaltahan se tietty tuntuu mollata Korean kotteroita nimeltään Chevrolet.
    Ajat vaan on semmoiset että jos autossa lukee Chevrolet tai vaikka nyt Mersu tms,niin kyllä se ihan "aito"on koska samoja kotteroita myydään ihan siellä USA:ssa ja osa on tuotu Koreasta tai jopa valmistettu USA:ssa/Kanada, tyyliin Cruze jne.
    Tietty jotain eroa listoissa,varustelussa ja jopa eri moottoreitakin eri markkina-alueille voi olla mutta pääosin näin.
    Sellaisia suuria massamerkkejä enää olekkaan jotka tehtäisiin vaan tyyliin:Saksassa-Ruotsissa tai vaikka Italiassa.
    Auton nimeä ei voi enää yhdistää mitenkään valmistusmaahan,paitsi niissä vanhoissa mielikuvissa joita autotehtaat toki hyödyntävät eikä kerro että joku Mersu onkin tehty Suomessa....
    Eipä avo Saabinkaan USA myyjät hevin kertoneet ettei ne ole tehty Ruotsissa,vaan siinä Neuvostoliitto-Venäjän alusmaassa nimeltään Suomi.
    Suomi ja autonvalmistus ei laadullisesti vakuuta maailmalla!
    Tokihan on Chevyllä ympäri maailmaa tehtaita jotka suoltavat semmoisia malleja joita ei täällä ikinä edes nähty,niin nyt kuin kymmeniä vuosia jo.
    Onko ne sitten Chevyjä??
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo tottahan tuo on että ei merkin perusteella enää voi sanoa missä auto on tehty, eikä silläkään ole mulle tässä tapauksessa merkitystä. Varmaan noi Cruzet on ihan toimivia perusautoja siinä missä Kia, Hyundait, Toyotat tai Nissanit, mutta ei vaan säväytä. En mä ostais Corollaakaan :rotfl:
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Se on jännä, et missä tahansa muualla mailmassa jos omassa maassa valmistetaan auto niin siitä ei makseta tuontiveroja, mut onkos se mersu sen halvempi vaikka suomessa kasataan??


    Suomessa tehdyt Calibra;t on maailmalla arvostetuimpia kuulemma, et on se suomessa joskus jotain oikein tehty :eek:
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onhan monet eurooppalaiset lopettaneet myynnin usassa, tai sitten niitä ei ole koskaan myytykään, joten tasoissa ollaan.
    Tulee mieleen ainakin Peugeot, Renault, Citroen, Fiat, Lancia ja eipä ole niitä Ooppeleitakaan näkynyt (nyyhkis).

    Lada Nivaa on muuten joskus myyty kanadassa Husky nimellä, tosin en ole sellaista nähnyt.

    Enivei, siirtykää full size pikuppeihin niin ei tartte kitistä.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jostain muistelisin kuulleeni tai lukeneeni et,
    Olikos siinä muuten, et se oli paikallista samankokoista tuotetta heikompi tehoinen samalla ollen kalliimpi joittenkin saastevero juttujen takia. Ja kulutusero tais olla nimellinen nivan 10-12 paikallinen 11-13 ilmastointi saatavilla ja muita mukavuuksia
     
  11. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Kyllä ainakin Fiat 500 tuntuu tulevan vastaan joka nurkalla. Siitä on tullu teinityttöjen lemppariauto, enää ne kaikki ei haluakaan Mustangia. :lol: Ja eilen nähtiin Abarthin ratissa ihan aikuinen mies.

    Ja tämä meidän autosta:
    [​IMG]
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    84% tulee noista mitä siihen ei kuulu mukaan?
    Renkaat+vanteet+työkalut?

    Jos kone ja laatikko tekee 16%
    Niin korin ja sisustan lie pitää tulla australiasta
    Oisko lasit ja ajovalot u.s/canada
     
  13. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Mä ajattelisin, että Kiinasta on tullu ainakin muoviosia. Koska tossa kuitenkin lukee "major sources".
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Totta tosiaan Fiat yrittää jotain markkinaraotusta. Miten nyt pääsikään unohtumaan tälläinen merkkitapaus.
     
  15. ata

    ata Gearhead

    Ja kyllä minä näin Jenkeissä paljon Ooppeleitakin, Opelin logoja niissä vain ei ollut, uusissa kun oli Buickin logot ja muutaman vuoden vanhemmissa Saturn-logot... Autot joko täysin tai lähes samoja, osa Saksassa tehtyäkin, osa USA:ssa tai Kanadassa.

    Ne on siirtäneet V8-koneiden tekemisen sinne Meksikoon, kun GTO:ssa oli vielä engine ja transmission made in USA (20% USA), nytkin kun tilasin tänä vuonna uuden kytkimen niin uusi osa on made in Mexico, alkuperäinen USA.

    Parissa uudessa SS:ssä tuli otettua kylmiä tyyppejä tänä vuonna, olisin mä sellaisenkin kyllä huolinut... :)
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vähän ooteeta, mutta liittyy GM:n merkkipolitiikkaan. Maakuntalehden jutun mukaan Saksassa Opelin tehtaalla aletaan valmistamaan ainakin Buick Regal malleja Amerikan ja Kiinan markkinoille, siis ihan oikeia ja aitoja Buickkeja.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ole aito Opel jos siinä on buickin merkit ja vielä kanadassa tehty!
    Saksassa tehty voi ollakin?
     
  18. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Me kun ostettiin Regal, niin mies vähän harmitteli kun olis halunnu Saksassa tehdyn, mutta mallivuosi 2012 oli jo tehty Kanadassa, edellinen vielä Saksassa. Tai niin hän muisteli.
     
  19. ata

    ata Gearhead

    Joo, ekat nykykorimallin (Epsilon II) Regalit oli tehty Saksassa ennenkuin tuotanto siirtyi Kanadaan ja Saturn Astrat (=Opel Astra H) tulivat kanssa Saksasta Opelin tehtaalta, niinkuin aiemmin myös Cadillac Caterat (Opel Omegan USA-vientimalli).
    Nyky-jenkki-Astrat eli Buick Veranot tehdään USA:ssa ja ne Regalit Kanadassa. Opel Mokka eli USA-versiona Buick Encore tulee samalta linjalta Opel-version kanssa Koreasta (sieltä samalta tehtaalta jossa tehtiin niitä Suomessa myytyjä Chevyjä...)

    GM:llä on tapana nimetä samoja autoja eri merkeillä markkina-alueen mukaan, kun taas esim. Ford myy samalla merkillä ympäri maailman eikä kukaan tiedä missä maassa se oma Ford on tehty... Se että onko tuossa GM:n badge engineering-mentaliteetissa mitään järkeä on sitten eri asia jos aivan samanlaisen ja samannäköisen auton joissa suurin ulkonäköero on maskin ritilässä voi eri maissa ostaa joko Opel, Vauxhall, Buick tai Holden-merkkisenä... kun muut firmat kuten vaikka em. Ford myy samanlaista Ford Focusta esimerkiksi missä vain samalla nimellä. Toisaalta täällä Ford Mondeona tunnettu auto on USA:ssa nimeltään Ford Fusion... tai päinvastoin.

    Nykyään autofirmat tekee vain muutaman harvan platformin ja samoja autoja myydään ympäri maaliman, joko samalla tai eri nimellä. Ja samoja malleja valmistetaan tehtaissa ympäri maailmaa käytännössä samanlaisina.

    Itseäni vähän harmittaa se, että oma Opel Calibra on tehty Saksassa Opelin päätehtaalla Rüsselsheimissä eikä Suomessa... sekin seikka kun niistä selviää vain VIN-koodia tutkimalla. Jenkkimalleissa tuo on vähän helpompaa kun VIN-koodin näkee tuulilasin alanurkasta. Esim GM:llä nykymalleissa eka merkki 1=USA, 2=Kanada, 3=Meksiko, 5=USA, 6=Australia, 9=Brasilia, K=Korea ja W=Saksa (tai joku muu Opelin/Vauxhallin tehdas Euroopassa) muutamia mainitakseni.

    VIN-koodista pitäisi sekin muuten selvitä, onko Koreassa tehty GM-auto Daewoo vai Chevrolet, kun kolmas merkki VIN-koodissa kertoo auton merkin, Chevrolet on 1 (ja G) ja Daewoo on A. (Pontiac=2, Olds=3, Buick=4, Cadillac=6, Saturn=8). Euroopassa GM ei noudata tuota amerikkalaista VIN-standardia, vaan esim. Opelien VIN-koodit alkavat aina W0L vaikka auto ei olisikaan Saksassa tehty.

    Nimim. "6G2" eli Pontiac made in Australia ja muita tänä ja viime vuonna käytössä olleita: KL1 (Chevy Cruze made in Korea), W0L (Opel Calibra made in Germany), 1G1 (Chevy Cruze made in USA), 1G1 (Chevy Cruze made in USA), 2G1 (Chevy Impala made in Canada), 2G1 (Chevy Impala made in Canada), 1G1 (Chevy Malibu made in USA) ja 1G1 (Chevy Sonic made in USA). (minähän en aja kuin GM-tuotteilla...)
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitä eroa todellisuudessa noissa calibroissa sitten on opel kerholaiselta kaveri oli tentannut, niin kuulemma suomessa on sovitus parempaa eli ei nitise ja natise vanhempanakaan ja muutenkin olisi kuulemma yleisesti paremmin kasattu?
     

Kerro tästä muillekin!