Chevy 250cid turbo mäntien yms. osien mietintää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 10.2.2025.

1. Näitä on näköjään parikin eri mallia:

I see that from '75 to '77, the HEI is the slim style, using an outside coil; starting in '78, it is the coil-in-cap distributor: does it make a difference in any way?

Tässä sellanen puolamalli:

https://www.rockauto.com/en/catalog...l+250cid+l6,1030543,ignition,distributor,7108

2. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Tosi äkäinen suorasytytyspuola yhdistettynä virranjakajaan saattaa tuoda uusia haasteita. Läpilyöntejä, virranjakajan sisäpintojen metallisoitumista ”plasman” sputteroituessa ison kipinän irroittamista elektrodeista. Osin teoreettista, mut onhan noita nähty *).

Joku joskus uudelleen suunnitteli moparin jakajan kannen. Vanhoissa oli uritus sisäpinnalla pintapurkausten estämiseksi. Uusissa tarvikkeissa sileä pinta. Yhden startin menetin sytytyksen aiheuttaessa takapotkun. Startin pääty meni halki.

Sen jälkeen opiskelin jakajan kannen&pyörijän asemoitumista suhteessa sytytyshetkeen. Sehän pyörijä on kokolailla erikohdassa kanteen nähden silloin kun ollaan tyhjäkäynnin muutamalla asteella vs että on molemmat ennakot tapissa. Jommassakummassa kun pyörijä on herkullisen lähellä maapuripytyn nastaa, jossa eristyslujuus on pienempi alemman sylinteripaineen ansiosta - puristuksen aikainen paine pytyssä kasvattaa läpilyöntilujuutta, niin voi tulla huteja. Tein testikannen, missä oli aukko kyljessä ja katselin strobolla, missä ”saarnaaja” menee kipinän tullessa.

Käytännössä ei kovin yleinen vaiva, mut jollakin HV puolalla voi saada aikaiseksi.

*) Mä koin tuon eka kerran Mossella. Miks se tuli kesken ajon, en tiedä. Vastaan tullut mossekuski totesi hälle tutumman vaivan ja vaihtoi autoomme mm neukkutulpat ja jotakin muutakin. Ja taas se toimi!

Mossereissu saattoi olla mun elämäni tärkeimpiä autoreissuja!

3. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Sellainen malli oli mielessä HEI:stä jossa puola on siinä jakajassa. Ainakin SBC:ssä ne on olleet toimivia, ja tietysti tuntuu jotenkin yksinkertaisemmalta kun erillistä puolaa ei ole.

LPV tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

Se on varmaan hyvä yhdistelmä ja tilaa säästäväkin.

Käynnistelin pikkuslantin pari tuntia sitten. Nokka vaihdettu, ei muita muutoksia. Sahasin tulpattomalla koneella öljynpaineet ylös, primeröin yläkerran avaamalla venttiilikopan ja kaatamalla öljyä koneistoon.

Laakista käyntiin joka oli ihan ok. Paitsi että sammui lämmettyään. Kaasuläpän ruuvilla sai pysymään käynnissä, mut liian korkeilla kierroksilla. Läppäri kiinni ja ihmettelemään.

Vanhat kartat on tehty suunnilleen 1.0 lambdalle alipainealueella, mut nyt seokset on 1,3 ja enemmänkin. Ruisku on mapsäätöinen ja tuon voi tulkita siten, että kone saa 30% enemmän ilmaa täytökseen. Ja ainoa muutos on siis se, että nokka vaihtui 224/224/110 kokoisesta 218/218/114. Mä tosin sain mittaamalla 112, mut hioja sanoi laittaneensa 114, eli molempiin 3 astetta.

30% alakierrostäytöksen parannus varmaan tuntuu jossakin? Kokeilu. Vaihde päälle tallissa, jarrupolkimelle painetta. Sutaisee samantein ja kun nostan jalkaa pedaalilta, dumppi kertoo, että painetta syntyi.

Muutos taisi mennä kerralla maaliin.

Edellinen nokka oli jonkun kokemusosaajan suositus. Tämä uusi mun valitsema niistä, mille hiojalla oli profiileita plus tuo mun LSA muutos.

Enempää en voi testata, ennen kuin asfaltti kuivaa. Ja kun tässä on reissukin tulossa keväällä, niin voipi olla, että toukokuussa testailen lisää.

4d sedan tykkää tästä.
  5. Mainitsit joskus, että sulla on Holleyn 4165 spreadboren raato. Se voisi olla teoriassa hyvä lähtökohta paineistaa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin nämä ahtokaasuttimet tykkää pienistä primääreistä ja vaiheittain aukeamisesta.

Edit: tässä on vastaava idea:

https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?t=7043

Muokattu: 24.2.2025
  6. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Tuota Holleyta on tarkoitus tässä hommassa käyttää, vaikka muitakin vaihtoehtoja hyllystä löytyis.
    Sahaan tai tarkemmin jyrsin siitä ne toisiokurkut käyttöön, eli ne isommat. Uskon että se virtaa kaksikurkkuisenakin tarpeeksi tälle motille.
    Kohokammiot on side hangerit, joissa on varsin vaatimattomat neulat kooltaan, mutta mulla oli ajatus käyttää molemmat kohokammiot, siis jyrsiä toisesta kohokammiosta vain se neulaventtiilin kohta, kaistale, talteen ja vaihtaa ruuvit pidempään jotta kiinnitys onnistuu.
    Näin on kaksi neulaventtiiliä kohokammiolle, luulis sopan riittävän vaikka käyttäis ne E85-muutossarjan pikkuiset neulaventtiilit tässä.
    Ahdon kestäviä kohojakin näköjään saa side hangereihin, siis muovisia.
    Tämän ronkkimisesta sitten varmaan lisää juttua kun olen edennyt sinne asti.....

Slant Sickness tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

Keskeltä katkaistu Spread Bore kaasari, josta tulee käyttöön toisiopuoli, jonka kohokammion kannen väliin tulee siivu toisen puolen kannesta tuplasisääntulon muodostamiseksi? Menikö oikein?

Siinä on jo jonkinmoinen rakennustehtävä. Onko se aihio alunperin "tuplapumppu"?

8. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

On joo tuplapumppu. Ne kiihdytyspumpun vivut ideana säilyttää, itse pumpun siten pysyessä paikoillaan. Ensiöpuolen kohokammio tulee sitten sen aukijyrsityn toisiokammion reppuselkään, näin sitä fundeerasin.
    Poissahatun osuuden kohdille tulis joku alumiinilätkä, jossa on myös kiinnityskorvat jolla se ruuvataan imariin ja jolla sitten kaasarilätsä tiivistyy itse kaasariin. Tässä kohtaa oli vielä jotain miettimistä, että miten sen alumiinilätkän toteuttaa:odroll:

Slant Sickness tykkää tästä.
  9. Minä, kun ajattelin, että joku ryyppytornin sahaaminen olisi ollut radikaalia..:):):)

toyopet tykkää tästä.
  10. Tossa vielä yksi referenssi valmistajan mukaan:

Summit Racing™ Classic Small Block Mopar Camshaft SUM-6900

Camshaft Manufacturers Description: Smooth idle, excellent low-end torque/horsepower, towing, good fuel economy in stock engines. Good camshaft for turbocharging.
    Basic Operating RPM Range: 1,200-5,000
    Duration at 050 inch Lift: 204 int./214 exh.
    Advertised Duration: 278 int./288 exh.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.421 int./0.444 exh.
    Lobe Separation (degrees): 112

11. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Senverran minäkin mootoreista tiiän että en laittais SBM:n nokkaa Chevyn kutoseen:D

Kutosenkin nokka on hionnassa, ja vähän aihion riittävyydestä riippuen 0.05" asteita tulee n. 220, leveemmällä LSA:lla, ja nostoa 0.45-0.5". Muutaman viikon sisään selviää lopulliset specsit.

12. Jos saat sen Moparin akselin sinne Chevyyn tungettua, niin pääset kevyesti Suomen moottorihemmojen valiojoukkoon..

Tuli tuo siitä mieleen, että 318 ei ole sylinterimittojen puolesta kovin kaukana Chevyn kutosesta. Vain vähän lyhytiskuisempi.

13. Tässä aihe liippaa aika läheltä:

14. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

^Ja minä kun olen teidän neuvoja kuunnellut niin mulla menee 8-9K€ tähän projektiin:eek:

No, toivottavasti on kulkukin sitten toisenlaista.

15. Avainsana on Temu..ainakin videon perusteella.

16. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Juu ei, mulla ainakin menee moottorin koneistuksiin jo useampi tonni, sitä ei saa temusta. Enkä nyt muutenkaan vertaa tuohon, avaamaton romu ja kohta jo rikkinäinenkin, ilman suorituskykyä.

Kyllä tätäkin on edistetty, sekalaisesti kaikkee touhuttu.

Männäntapeille teflon buttonit sorvailin. Männille myös asennuskartion.

Kaikkee moottorin sisuskalua hommailtu.

Moottoriin sisälle ja ulos.

SBC:N dampperin koneistelin myös sopivaksi. Järkytys millainen kimpale tuollainen on uutena, kaikki pinnat toisiinsa nähden heittää 0,05-0,1mm.

Nokkakin on nyt hiottu, n. 268 mainosasteita per puoli, 113 LSA, ja nostoa 0.45". Aihiosta ei riittänyt enemmälle nostolle. Jengan ja levyn tein myös tämän akselin päähän ettei jakopää tipu.

Kaasarihommia myös duunattu, ja tässä jo toi levy istutettu kiinni.
    Tän kanssa sai kyllä raapia päätä useampaan otteseen, mutta kyllä siitä kaiketi ihan toimiva tulee.

Kohokammioiden modausta, oma hommansa niissäkin.

Tässä kaasari, eikun anteeks Boost-O-Hollinator 9000 on nipussa kahdella kohokammiolla. Ideana siis saada näin kaksi neulaventtiiliä ruokkimaan. Pultitkin on jo siihen tehty, ja polttoaineen sisääntuloille jengat. Sisääntuloille tulee M12x1,5 banjoliittimet, joihin neulaventtiilit istutetaan sisään. Bensanpinta siis säädettävissä banjon tiivisteen paksuudella.

Sterssilevyn myös tarvikkeineen tein. Tätä lainaan jos joku muukin on niin sekaisin että kutosta virittää.

Seevu, valtope ja Concarne tykkäävät tästä.
  17. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Koskahan Boost-O-Hollinator 9000 kopioita voi Temusta tilata:D

18. Huh huh..Olet kyllä seppä. Jännityksellä seuraan edistymistä.

Kerro tästä muillekin!