Chevy 250cid turbo mäntien yms. osien mietintää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 10.2.2025.

1. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Kyllä se imukanavan jakaminen kävi mielessä, ja sinne suunnittelin valavani valkometallista/alumiinista sellaisen klimpin, jossa olis se "lump", ja sitten väliseinä kanaville. Pellistä jo tein ns. valumuotinkin, tai sen hahmotelman.
    Tutkin asiaa lisää ja juuri eivät ole saavuttaneet hyötyä kanavan jakamisesta, vaikka toiset on jakaneet imusarjankin kanavat tuonne plenumiin asti. Kyllä se meikäläisenkin silmään näytti siltä että se jakaminen olis hyvä tehdä, enkä oikein osaa sanoa miksei siitä ole hyötyä, tai muut ei ole saaneet hyötyä?

Tästä jotenkin havahduin tuohon imusarja-asiaan, se taitaakin olla niin että imusarjan koko kampiakselin suuntainen osuus on sitä plenumia, ja noi pikkupätkät imaria kohti kantta onkin ns. imutorvet. Eli vaikka matka imuventtiilille on päätypytyissä huomattavan pitkä verrattuna keskimmäisiin, se ei olekaan niin vaan kukin pytty vuorotellen kiskoo tuosta plenumista seosta. Ja merkistä riippumatta kaikki hyväksi luokitellut imarit Chevyn kutosissa on samanhenkisiä, minä otin mallia Australian tuotteesta.

Jätän nyt laittamatta "lumppia" ja väliseinää, vaikka voihan ne myöhemmin lisätä jos siltä tuntuu, ja tulee sellaista tietoa että ne tarvitaan? En usko että pikkumutteri paljoa yksinään kanavaa häiritsee?

Palotilasta varmaan pikkusen levennän venttiilien seudulta, millin kaks. Voishan sitä levennyksen muotoa koittaa vaikka arvioida sellaisella kuulalla?

Nyt oli tapetilla studien tornien lasku ja kierteytys aputyökalun kera. Onneksi on pehmeää valua, 7/16" UNC kierretapit oli aivan loppu.

Seevu tykkää tästä.
  2. Eipä se ainakaan kallis työkalu ole. Pätkä rautalankaa ja laakerikuula. Jos siitä on jotain iloa, niin hyvä.

3. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Rivikutosen voi kanavoida toisellakin väliseinällä. Dual plane syntyy, kun laittaa sylinterit 1-2-3 ja 4-5-6 omiin ryhmiinsä. Tämmöinen jakaja oli mulla Cliffordin imusarjan sisällä vapari 225:ssä ja se piristi aluetta tyhmäkäynnistä stalliin (3000) ihan persdynolla. Isommat alipaineet ja herkempi kaasuun vastaavuus. Siellä mulla oli myös 2-läppäinen ilman säätö (läppärunko), minkä moinen jako kaipaa.

(Mersun 280 kaasarikutosessa on näyttävän näköinen dualplane imari. Taisi olla vallan 4 bbl kaasarilla).

Mun jakolevy pois pienempitilavuuksisesta turbomallista, koska läppärunko vaihtui samalla pienempään ja progressiiviseen 1 reikäiseen. Jotainhan mun on tehtävä laiskalle paikaltaan lähdölle, mutta se luultavimmin on turbon vaihtoasia.

Progeressiivinen XR4Ti moottorin läppärunko tuotti kaasupedaaliin luonnollisen oloisen liikealueen, mistä oli helppo saada 904 vaihteiston kickdown vipu toimimaan oikein. Jos tehoa on liikaa vs vivun asento, vaihdot menevät turhan pehmeiksi.

Näihin kokeiluihin olen hakenut parhaat hymistelyt slantsix.org foorumeilta. Useimmin, jossei aina ihan oikein ovat neuvoneet. Esim viimeisimmän leveän LSA:n nokan kaltaisen joku foorumin paljon postaava oli kaivanut ulos vanhempaa toteustusta olevasta 170 turbokoneesta, mutteivät raamatusta kuitenkaan. Osui kohdalleen. Arvuuttelua saa toki hakea mistä vaan, mutku omalla lompsalla operoi, niin mielellään edes joka toisella kertaa pääsisi asioissa eteenpäin.

JasuT tykkää tästä.
  4. fmila

fmila Double Gearhead

Tommonen Rochesterin "kopio" kaikilla lisäherkuilla https://images.app.goo.gl/XcG3jrw891BQNfAr9

t.AM

5. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Just näin, samankaltaisesti olen menetellyt, katsonut muita vastaavia kokoonpanoja ja kuinka mikäkin on niissä toiminut ja tehnyt päätökset sen mukaan.

Ainakin kanavan jakamisessa näyttää siltä ettei yksikään ole tehoa tuottanut ainakaan enempää mitä ilman jakamista, joten vaikka omaan silmää näytti että jaettava se on niin muutin suunnitelmani.

Oikeastaan ennekuin siitä innostun uudestaan niin täytyis nähdä ennen ja jälkeen jakamisen testi, jossa teho nousee selkeästi, tai ei ainakaan laske ja vääntö nousee huomattavasti.
    Tai sitä tukeva virtauspenkkitesti.

Seevu tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

Sopivasti tehtynä saa kokeiltua molemmat saman penkkisession aikana.

7. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Joo, ainakaan tähän kohtaan en tee testiä vaan uskon miten muilla on homma toiminut.
    Kyllähän mulla on se 194cid koneen kansi, jos joskus myöhemmin tuntee tarvetta testata asiaa.

Sinänsä olis ihan mielenkiintoista tehdä se valu sinne kanavaan, ainakin kun valkometallia olen muutamiin kohteisiin valanut niin kuvittelisin sen kyllä onnistuvan kannen kanavaankin? Alumiini on toinen matsku mitä kotivalajat on käyttäneet rautahatuissa, esim. EGR-kanavan tukkimiseen.
    Mulla on sellainen jäteöljyllä ja paineilmalla toimiva ahjo, jossa minkä vaan sulattelu kyllä onnistuu.

Kanteen on nyt liimailtu hyd. Loctitellä noi studit, ja ohjurinkumeille on myös paikat jyrsitty. LT-1 koneen kumit tähän tulee, ja jouset sopii hyvin niiden kanssa.
    Imukanavan katossa olevat tulpat on kans vinguteltu katon kanssa tasalle. Nää tulpat täytyy jotenkin numeroida ja asento merkata, että ne menee samaan asentoon mitä ne oli vingutellessa.

8. Slant Sickness

Se mun123 ja 456 jakoseinä oli kiinni ainoastaan läppärungon laipassa. Alle millin välykset mut siis ei täysin tiivis.

Se riitti toteuttamaan dual planen. Tod näk toi kanavajakaja imupuolella voisi olla muutaman millin alulevyä ja kiinni vain imusarjassa. Penetroisi siitä imukanaviin.

Kunhan pohdiskelin.

Mulla alkaa näin hyvän juopottelupäivän ansiosta alkaa kehittyä uusi dualplane viritelmä yksreikäisen läppärungon alle.

Mukava tehdä omia juttuja.

Seevu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  9. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Joo ei voi noin yksinkertaisesti jakaa sitä kanavaa, tai ei se ainakaan ole lähimainkaan tiivis.
    Jollain porausohjurilla vois tehdä pitkät urat sinne imukanavaan, joihin jonkun levyn kiinnittäisi työntämällä paikoilleen. Tai sitten ei, olin alkujaan mittaavinani ettei malmi riitä kanavassa tehdä tuolla tyylillä. Siitä se valkometallin valaminen tuli ideaksi, ja samaan valuun olis tehnyt sen "lumpin", jolla olis korjannut sitä kanavan short sideä ja piilottanut sen kannenpultin.

Jokatapauksessa melkoinen projekti, ja hyödyt on erittäin kyseenalaiset.

Jos joku haluaa kokeilla niin multa löytyy se varakansi ja valkometallit:D

10. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Kansiasiaa pikkuhiljaa edistetty, kanavia kaiveltu sieltä täältä. Palotiloja myös levennetty venttiilien vierestä.

Kanavahommia tässä tehtynä. Käytännössä niiden ohjeiden mukaan mitä olen löytänyt, ja joiden touhuja pidän järkevänä. Joku ammattilainen saa varmasti tuollaisestakin lankusta paljon enempi irti, itse tuumasin tekeväni ne modit mitä osaan.

Lopuksi sitten plaanattu kansi suoraksi. Aika passailu siinä oli kun kansi oli 0,75mm kiero, tai siis keskeltä sen verran montulla. Onneksi tämä muodonmuutos oli kohtuu symmetrinen, että sen nyt ylipäätään sai kelloteltua suoraan, tai jyrsintäkelpoiseksi. Paria palotilaa pikkusen pirrasin isommaksi kun niistä hävisi ainetta enemmän tässä oikaisussa....

Seevu ja valtope tykkäävät tästä.
  11. Vaikka viimeisen erinomaisuuden kertoo virtauspenkki, dynamometri ja varttimaili, niin uskallan silti todeta, että hyvältä näyttää..:cool::):cool:

12. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Jaa, päivitellääs tätäkin, kun jonkinverran on edistystä tapahtunut.

Tuossa koekasausta menossa, lähinnä tönärin pituus ja venttiili-mäntä välyksen mittaus menossa.

Alakerta nipussa, kansi myös. Studit laitoin epoksilla lohkoon, etteivät vuoda vettä. Ensimmäinen studi osuu muuten vesipumpun juoksupyörään, ja aiheutti ihmetystä että miksei pumppu pyöri?
    Kanteenhan tuli 1.94" ja 1.6" SBC:n venttiilit, vakiot SBC:n lukot ja retskut, ja Edelbrockin 110lbs venttiilinjouset.

Kaikki soviteosat tuli tehtyä vanhan motin vielä ollessa paikoillaan.

Paikoilleen sopivat osat jo sitten maalailtukin.

Toisesta ahtoputkesta meinas tulla erikoinen, toimii samalla syylärin kiinnittimenä. Ei mikään virtausteknikan mallikappale mutta eiköhän toimi.

Siinä jo moottori kasassa ja maalattuna. Alle Inerta epoksia ja päälle Mipan akryyliä.

Apulaitteita ja muita tavaroita kiinnitelty. Tuohon ylimääräiseen hihnapyörään tulee kiinteä tuuletinpropelli, syyläriä kun oli pakko siirtää että kuuleri mahtui konehuoneseen.

Koekäyttö lähestyy.

Virranjakajan muutoksetkin tein valmiiksi. Keskipakosäädin on vielä vakio, ja alipainesäädin antaa 10 astetta lisää ennakkoa, mutta myös puolella barilla myöhästää 10 astetta.

Muokattu: 24.10.2025
    Seevu, Fuselage ja MJF tykkäävät tästä.
  13. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Nokan sisäänajo ja muu koekäyttö tuli tehtyä bensalla, vanhalla kaasarilla, ihan vaan nopean starttauksen takia. Klik kuvasta.

kuula, Seevu, Väpsy ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Tässä sulle kutosvirittelyä:

MJF tykkää tästä.
  15. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

^Hieno Camaro kyllä. On vaan unohtanut ahtaa sen kutosen.

Mun projektissa ei paljoa raportoitavaa ole, jotain pieniä juttuja vain tullut tehtyä. Muita harrasteita ollut olevinaan.

Nyt tässä vuodenvaihteessa on kuitenkin tarkoitus aktivoitua tämän kanssa, ja se varmaan ensin tarkoittaa toisen auton purkamista, josta tulee tähän vaihteisto, kardaani, taka-akseli, etujarrut, kallistuksenvakaaja, rattiputki, ohjausimpukka yms.

Täytyy ottaa kuvia kun on jotain kuvattavaa...

Seevu tykkää tästä.
  16. Bluestone

Bluestone Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!