chevy 305 happitunnistin ongelma?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Geeämmäläinen, 3.7.2014.

  1. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Elikkäs kone käy tyhjäkäynnillä hieman epätasaisesti ja varsinkin kun moottori ei ole täysin lämmennyt niin välillä hävittää tyhjäkäynnin kokonaan ja sammuu vaihe päällä. Kylmänä käynnistäessä joutuu kaasua jonku aikaa pitämään päällä ettei sammu. Lämpimänä toimii hyvin, mutta tyhjäkäynti on silloinkin huojuva ja nytkähtelee. Auto antoi joku aika sitten vikakoodin:

    13 Oxygen sensor voltage stays between 0.35 and 0.55 volts for 60 seconds. Engine was at normal operating temperature and had been running for at least 2 minutes after start with a throttle angle above 5%.

    Ilman senkummempia tutkimatta vaihoin happitunnistimen ja sen jälkeen ei antanut enää koodia 13 vaan:

    44 Oxygen sensor voltage was under 0.2 volts for 50 seconds of closed loop operation.

    Moottori käy selvästikkin rikkaalla, koska syö aivan liikaa. Voisko kyseessä olla imuvuoto? Sen voin sanoa, että ryyppy ei ainakaa jää päälle kun se ei toimi ollenkaan :D

    auto on 86 vuojen parisienne 305-th700
    kiitos vastaajille!
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    code 44 Lean exhaust :Check the ECM wiring connections. Check for vacuum leakage at the carburetor base gasket, vacuum hoses or the intake manifold gasket. Replace the oxygen sensor.

    eli tommonen on se sun koodis ja imuvuoto kauppaa ohjekkin, mutta puhuu laihasta, ei rikkaalla olemisesta, kuinka väljä läppäakseli sulla on, se ainakin sotkee tyhjäkäynnin helposti, sama imuvuoto, esim. imusarjan tiivisteestä saattais hyvinkin sekottaa sen antamaan liikaa soppaa sinne kurkkuihinkin, en tiedä, arvauksia vain, ei ole kovin tuttu systeemi.
     
  3. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mulla anteli astro 4.3tbi samoja herjoja jokunen aika sitten. Vaihdoin bensansuodattimen, lambdan ja llämpötilan anturin. Muistelisin että vika oli toi lämpötila-anturi. Käyntiinlähtöongelmat ja käynti oli samanlaista sammuilua kylmänä. Ja soppaa meni kuin ämpärillä kaataen. Imuvuotoja mulla ei löytynyt.
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead


    epäillään että 86 parisiennessa on quadrajet 4EME toki siinäkin lämpöanturi ohjaa tuotakin mutta sillä ei oikeastaan ole tyhjäkäyntipiiriin mitään vaikutusta
     
  5. Geeämmäläinen

    Geeämmäläinen 1st gear

    Jos nyt oon oikein kasittänyt niin nuo kummatkin koodit, 13 ja 44 tarkottavat että happitunnistin luulee, että kone käy laihalla johtuen esim. imuvuodosta tai rikkinäisestä lambdasta ja tästä syystä rikastaa seosta?!
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead


    juu, juurikin niin, seos on laiha ja se vetää solenoidilla soppamäärää isommaksi siinä kuiteskaan onnistumatta
     

Kerro tästä muillekin!