Chevy 4,3 TBI käyntihäiriö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rinnewood, 14.7.2009.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Aihetta varmasti käsitelty ennenkin mutta hakua en ilmeisesti osannut käyttää? :-?

    Autona on -91 Fleetside otsikon mukaisella tekniikalla. Vaihteistona manuaali.
    Tänään ilmestyi ihan varoittamatta mystinen vika. Kävin viemässä lavallisen roinaa kaatopaikalle, ja auto toimi normaalisti. Kävin kotona ja varttitunnin päästä lähdin uudestaan liikkeelle. Lähti normaalisti käyntiin, mutta heti liikkeelle lähtiessä oli kengurubensaa tankissa. Kiihdyttäessä tökkii ja ravistaa, mutta putkessa ei pauku palamaton bensa joten voisiko olla bensan saannissa jotain?
    "Service Engine Soon" valo ei pala (toimii kyllä muuten). Paikallaan kun tyhjäkäynnilta antaa hieman kierroksia niin kone puistattelee ja ravistaa hiukan. Käynnistettäessä olin aikaisemmin havaitsevinani että "Check Cauges" valo värisee. Huomasin vain kerran kyseisen ilmiön.

    Ei sitten millään olisi aikaa ruveta mitään autoremppaa tekemään juuri nyt joten mikäli vika on jollekin tuttu ja ongelma selviää nopeasti niin olen erittäin kiitollinen.

    Muuta "epänormaalia" on mielestäni ollut sellaiset oireet kuten hiukan pitkähkö starttaus. Joutuu muutaman kierroksen pyörittämään ennenkuin herää. Normaali ominaisuus? Ja tyhjäkäynti on usein hiukan liian korkea. Välillä saattaa laskea normaaliksi mutta manuaalivaihteisella sen on huomannut hyvin kun vaihtojen välillä kierrokset ei paljoa laske vaikka kaasulta nostaa jalan. Kulutus on ollut erittäin kohtuullinen. Maantiellä satasella alle 9 litraa.

    Otin myös videopätkän aiheesta mutta kestää aikansa ennenkuin lataa näkyville. Löytynee allaolevan linkin takaa jonkin ajan kuluttua. :)
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mahtaiskohan vika olla puolassa :eek:

    Mulla oli samanlaisia oireita yhdellä Västerosin reissulla aikoinaan 225 Darrassa ja se korjautui puolan vaihdolla :rotfl:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ehkä sä olit vaan niin darrassa että Puolan reissulla luulit olevasi vesteroosssissa. :rotfl:

    Mulla oli kanssa joskus '89 4,3 Man fleetsidessä puolan napa niin hapettunut että siitä nastasta oli puolet pystysuunnassa hapettunut pois. Käyntihäiriöt ilmeni samalla lailla. Tarkista kaikki tulpanjohdot.
    Check gauges vilkkui myös kun nopeusmittari lakkasi näyttämästä. Kämmenlyönti mittariston taakse korjasi ongelman aina muutamaksi päiväksi tai viikoksi. Ilmeisesti se mittariston liitin oli huonolla kosketuksella. Onko sulla ollut mittaristo irti?

    - Jani -
     
  4. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Näköjään tänään on sellanen päivä ettei mikään onnistu. Juutuubiin kävin jo kahteen kertaan klikkaamassa videon perille, mutta ei sinne mitään ole menny. No, kolmas kerta toden sanoo:
    Video, klik!
    Tosiaankin tosta näkee että ravistaa just sillä hetkellä kun antaa tyhjäkäynniltä lisää soppaa. Kierroksia ottaa kyllä ihan normaalisti.
    Mittaristoa ei ole ollut irti mutta vasemman puolen valo mittaristossa on ollut talvesta lähtien pimeänä. Olisko siellä jotakin myös?
    "Service Engine Soon" lamppu näkyy hiukan heikosti oikealla laidalla kun heijastus on siinä kohdassa, mutta sammuu kun käynnistyy. "Check Cauges" valo näkyy paremmin mittariston vasemmalla puolella. Ja katti puuttuu joten sen vuoksi mölisee kuin kipeä lehmä.. :lol:
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ethän ollut toisellakin kerralla lähdössä kaatikselle? (Joillakin) ajoneuvoilla on vaisto, kuten esim. koirilla, kun niitä viedään lopetettavaksi...Täytyy muistaa kertoa aina startatessa,minne ollaan menossa...ja minkä takia...
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Ei pysy oikeen joku pytty/pytyt mukana, kuulostaa ja näyttää ihan niinku viidellä kiihdyttelis, tua kones viidelläkin käy ihan nättiä joutoa, mitä nyt putkest pöpöttää, liekö männöö laihalle tai kipuna roimii vähän kuinka sattuu.

    Son jotenkin justiinsa sillä rytmikäs hötkyytes niinkuin puuttuus kakkonen :lol:

    Herääkö sitten(kään) kaikille kun isolla vaihteella kenkääsöö kunnolla silleen et alipaineet putuaa imusarjassa kunnolla alas?
    jos, niin ei se sitten oikeen imuvuotokaan oo.

    Ei viittis viälä pakoventtiiliviallakaan peljätellä. :lol:

    Tyhjäkäynti pakoääntä putken päästä kuulosteltuna et huamannu laittaa, muuten oli kyllä komia demonstraatio.


    Jakajan sakaralevy jos halkeellu, justiin yks sanoo että oli irronnu oikeen palanen siitä ja kävi vähän kuinka tykkäs,
    mun kohodalle ei oo viälä tuallaasta sattunu notta osais avaamatta sen paremmin tuata arvaalla.

    Kakkospytyltä ainakin lähtöö kaikennäkööstä alipaineletkua lämppäriille, kattos ne mahdolliset vuodot läpitte ja sitten tietty jarrutehostin ja cruise, kurkkaa samantien PCV-linjan hengitys, se on läppärungosta melekeen aina tukossa ja tyhjäkäyntimoottori plus öljyt suttaantuu,
    8mm terällä poraat läpitte, ei se hiasu/öljypaska muulla konstilla oikeen lähde.

    ilimanputsarin nappaat veke ja kurkkaat minkälaasen suihkun antavat, pitääs olla molemmis nätti "sateenvarjo" joka menöö seinille justiinsa kaasuläppien yllä, jos molemmissa yhtään surkia niin kannattaas harkita pensapumpun vaihtoa, ainakin mitata paineet jos jostakin löydät liittimiä millä haarootella.
     
  7. wcof

    wcof 1st gear

    käyntihäiriö/gm 262

    joo tosiaan eilen vaihtelin omaan "hyötyajoneuvooni" jakajan siitä oli sakaralevy poikki(puuttui pala) joka aiheutti kaikennäköisiä kevätjuhla liikkeitä ajettaessa. jos vika on siellä kantsii melkeen heittää koko jakaja pihalle ja uusi tilalle(tulee halvemmaksi vaihtaa kokonaan kuin korjata). omastani taisi jäädä osat kauhajoelle.....
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Juu, ainakin yksi pytty sammuu kaasutettaessa.

    Alipaineletkuja, sekä perushuoltoa sytkälaitteisiin ja tarkistelua.

    Jäi vähän mietityttämään se tasainen napsahtelu tai vastaava. Naputtaako siellä nostaja vai lyökö tulpanjohto jostain läpi. Pimeässä kannattaisi läpilyönnit tarkistaa.

    Myös yksi tulpanjohto kerrallaan irti ja vaikutus käyntiin olisi aika helppo tarkistus. Voisi selvitä pytty, mikä siellä nukahtelee. Itse en käynnissä niitä irrottaisi, kun saattavat lyödä näpeille.
     
  9. wcof

    wcof 1st gear

    käynti häiriö/gm262

    tulpanjohtojen irroittelu käydessä saattaa käydä sytkä boxin päälle kuten myös ylihuonot johdot/tulpatkin, kannattaa tosiaan tarkistaa se puolakin kun ei ole mikään maailmanparas valmiste sekään..... olisikohan kellään kokemusta millaisen puolan gm orkkis boxi kestää??? suosituksia?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaikilta valmistajilta löytyy tuohon sopivia puolia...MSD,Crane,Accel,Standard Motors etc.

    Omissa olen käyttänyt kertaalleen edesmenneen ja nyttemmin uudesti syntyneen Crane Cams:n PS91 puolia yhdessä heidän HI6 boxinsa kanssa,mutta toimii se ilmankin tota boxia.

    Tuossa MSD:n Blaster -> http://www.summitracing.com/parts/MSD-8226/
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näyttäs kyllä siltä ettei kaikki pytyt ole ihan koko aikaa mukana...sytkälaitteet tutkintaan ihan aluksi...piuhat,jakaja,puola.

    Jos suuttimissa huono suihku,tiputtaa niin korjaussarja ruuttaan...vastaa kaasarin korjaussarjaa ja saa ainakin Standard Motors:n tuotteena.

    Pumpun uusinta ei auta jos suuttimet kusee miten sattuu.

    http://www.standardbrand.com/Online%20C ... ntent.aspx

    Mittaristonliitin on kiinteä siellä aluslevyssä/koelaudan runko ja mittaristo vaan painetaan siihen.
    mittaristo helppo ottaa irti ja asentaa takasin,kun menee vain siihen yhteen ja ainoaan asentoon,eikä voi löystyä jos itse mittaristo on vain kiinni kaikilla ruuveilla kehyksessään.

    Mittaristossa on 3W normaalit lasikanta lamput,saa joka tarvikeliikkeestä.

    Mittarivalot vaihdetaan irrottamalla ensin mittaristonlasi,sitten itse mittarit järjestyksessä pikkumittarit,nopeusmittari ja siinä ohella mittariston voi kätevästi kätevästi muutenkin "huoltaa" :wink: ...takasin menee päin vastoin.
    Mittareiden irrotuksessa oltava aika varovainen,mutta ne nousevat paikoiltaan ylös kun vähän kampeaa...

    Tuota Dakota Digital:n ohjeen alkuosaa voi käyttää apuna purkaessa mittaristoa -> http://www.dakotadigital.com/pdf/VFD3-88C-PU.pdf

    Mittariston en uskoisi vaikuttavan itse käyntiin...tosin ilmeisesti -91 on ainoa vuosimalli näissä johon tulee mittariston taakse kierroslukutieto.
     
  12. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Kiitokset hyvistä palautteista! Tänään lähti sytkäpuolen osista tilausta eteenpäin..
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Homma etenee:
    Nopeasti tuli osat kun tänään sain jo hakea matkahuollosta paketin! Vian haku ym korjaaminen etenee hiukan perä edellä kun osien tilaamisen jälkeen vasta löysin netistä ohjeet vikakoodin selvittämiseksi kotikonstein. No, valo vilkutti koodia 32 joka suomeksi tarkoittaa häiriösignaalia EGR-venttiilille. Onneksi olin tilannut senkin samassa paketissa, joten eikun tallille ruuvaamaan.

    Uuden venttiilin mukana tuli pari pussillista numerokoodattuja prikkoja joista pitää valita oikea sen alkuperäisen palikan kanteen meistettyjen numeroiden perusteella. Paketissa oli tietenkin mukana lappu ohjeineen jossa pitkä rivi numerokoodeja ja mikä vastaava prikka kuuluu minkäkin yhteyteen.

    Eipä ollu listalla yhtään numeroa joka olisi täsmännyt oman alkuperäiseen osaan joka tässä tapauksessa on: DBX 17087025
    :-?
    Jokin osa on nyt väärä. Joko uusi tilaamani on väärä tai sitten se vanha on joku aftermarket osa jonka numeroa lista ei tuntenut.

    Ja olihan muuten jakajan kannen alla hapettumaa melkoisesti! Kannen nastoissa, pyörijässä ja pyörijän alla olevassa pyöreässä kiekossa paksu kerros... :odroll:

    Huomenna on taas puhelimelle käyttöä! :wink:
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tilasitko US Parts:sta,jos niin ei ole uutinen että tuli väärä EGR...siellä on ollut joku kämmi noiden kanssa.

    Yritin ostaa myös sieltä uuden EGR:n ja tuli juuri tollanen "prikka viritys"...toimiva sinänsä mutta numerot oli jotenkin väärin päin...olis pitäny olla EGV627 mutta myivät EGV672...olishan se ehkä menny sinne paikalleen,mutta kun se on tarkotettu johonkin etuvetoseen pikkujenkkiin,niin ei varmasti toimi siellä oikein.

    Lopulta totesivat itsekin että heillä on virhe järjestelmässä ja purettiin kauppa...täysin reilu homma molemmin puolin,ei herneitä nenään eikä mitään Partsia vastaan...hienosti hoitavat hommansa 8)

    Standard Parts:n sivulta katsottuna sulla pitäisi olla siellä alunperin GM # 17113488 eli EGV 629 Standard:n numerolla = 1991 C1500 4.3/262 + Manuaali

    http://www.standardbrand.com/Online%20C ... ntent.aspx

    Täytyy uusia itellekin vielä toi EGR kun saa vaan jostain hommattua...sytyttelee joskus tota SES-valoa (vetää samalla seokset rikkaalle)...on vaan kohtuu kallis osa (n.140 eur) täältä ostettuna ellei tilaa sitten jostain Rock Auto:sta :(
     
  15. vemu

    vemu 1st gear

    Taistelin kanssa viimekesänä Vanin EGR:n kanssa. Oireet olivat hyvin samankaltaiset (tosin kone on 350TBI).

    US Parts toimitti silloinkin väärän tyyppisen EGR:n. Jonkin verran sai vääntää rautalangasta EGR-venttiilien eroista, jotta sain oikean mallisen venttiilin.

    Perinteisiä alipainetoimisia EGR-venttiilejä on kolmea eri perustyyppiä:
    Ported EGR valves, Positive backpressure EGR valves ja Negative backpressure EGR valves.
    Noita ei siis missään tapauksessa kannata mennä sotkemaan keskenään vaikka venttiilit laippoineen olisivatkin ulkoapäin 1:1 toistensa kaltaiset.

    Toiminnallinen kuvaus löytyy vaikkapa:
    http://www.aa1car.com/library/egr.htm
     
  16. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo US-Partsilta tilasin, ja hinta oli €87. Ulkoisiakin eroja oli osissa joten jokin meni vikaan? Lähetteessä luki kyllä EGR Vent GM 77-93

    Eipä ole sen puoleen mullakaan mitään pahaa sanottavaa US-Partsin palvelusta. Asiantuntevaa juttua tuli kyllä kun valaisin ongelmaa, ja toimitus tänne periferiaan nopea. Luvattiin osat tiistaiksi mutta tulikin jo tänään!

    No, täytyy huomenna soitella ja eiköhän ongelmaan saada ratkaisu sitäkautta. Jos niillä on joku virhe tuotetiedoissa niin hyvähän se on saada korjattua. Onneks itellä ei ole niin paniikkikiirettä kun ei ole ainoa ajopeli ja kesälomaakin on vielä.. 8)
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa venttiiliä tarjosivat minulle muistelisin...ilmeisesti varastossa enempikin ja kuulemma myyneet noita paljon.
    Ihmetyttää silti miten ja mihin,sillä tuohan on vissiin jonkun etuvetoisen 4-pyttysen pikkujenkin Citation,Corsica tms venttiili...

    Yksi vaihtoehto on päivittää ohjelma ECM-boxin PROM:lla ja poistaa/muuttaa siellä EGR:n kytkeytyminen...

    Toivotaan että saat pelittämään,luulisi sytkälaitteiden huollonkin jo vaikuttavan jos kuvailemassasi "tilassa". :wink:
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oliskohan ne prikkajuttuja kaikki, omaankin tuli sellainen alkuperäisen tilalle. AC Delcon (OEM) mukaan kaikkiin VIN Z vehkeisiin tulee sama venttiili, eli se on melkeen pakko olla prikkahomma kaikissa. AC Delcon mukaan sulla osanumero 214-2182 (EDIT:sulla onkin 5 vaihteinen, siihen tarjoaa myos numeroa 5567), tuo pidempi on production number. Mun uuden venttiilin mukana tullut lista tuntee myos production numeron 17087025, ja antaa prikaksi numeron 46. Tuon venttiilin on valmistanut Wells, Made in U.S.A. Ostin sen muistaakseni NAPA:sta. Sama prikkalista taatusti menee mukaan kaikkiin ainakin tuon valmistajan venttiileihin.
    kts myos:
    http://parts-catalog.acdelco.com/b2c/catalog_search.php

    no tuossa on se lista jos ette muuten usko :rotfl:
    [​IMG]
     
  19. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Näköjään löytyy numero listalta!
    Katsoin läpi prikkapussit. En avannut jos pitää vielä palauttaa, mutta isommassa oli 10 prikkaa numeroituna seuraavasti: 18, 20, 29, 30, 31, 37, 39, 40, 45, 48. Ja pienemmässä pussissa kolme seuraavin merkinnöin: 49, 51, 53.
    Sitä vaadittavaa nro 46 ei ollut tuossa lajitelmassa. :-? 45 toki löytyi että oliskohan riittävän lähellä?
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaa-a mulla on tässä 45 ja 46 kädessä, mittalaitteissa ei riitä tarkkuus sanomaan paljonko noissa on eroa, joku hitusen karvan isompi tuo 46, onkohan edes millin kymppejä tuo ero vai satasia. Ei jaksa uskoa että tolla olis merkitystä tän ikäsissä vehkeissä. Onkohan se venttiili sitten muilta osin soveltuva.
     

Kerro tästä muillekin!