Chevy 454 stroukki sarjat.kokemuksia/suunnitelmia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gm dealer, 10.9.2006.

  1. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Joo tuosta sb 383 koneista on ollu paljon kirjoittelua/keskustelua niin mites on isolohkojen laita?Strokesarjojahan on esim. Summitilla tarjolla useamman eri valmistajan toimesta.Onko kokemuksia hinta/laatusuhteesta vai kannattaako kyseinen osakokonaisuus keräillä sieltä täältä?Kyse on 454 4,25"iskulla olevista kamoista.lisäksi onko kokemusta moottorin ominaisuuksien muutoksista verrattuna vakioon 4,00"iskuun.lisäksi asiantuntijoiden mielipiteitä kansi,imusarja,kaasari/ruisku ja kansi suosituksista kyseiseen toteutukseen.Kokemusta omaavat voivat myös kertoa kustannuksista.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nythän tuli mielenkiintoinen aihe :D Jostain kun löytäis kohtuuhintasen 454 lohkon niin meilläkin on nimittäin samansuuntaisia suunnitelmia vai pitäskö vielä sanoa jotta haaveita muuttaa 402 isommaks lohkoa, kampuraa, mäntiä jne vaihtamalla tai sitten alkaa selvitellä löytyykö 402 isolohkon omaa lohkoa käyttäen vastaavaa stroukkausmahdollisuutta jotta sais sitä ees kasvatettua :wink:
     
  3. Lego70

    Lego70 1st gear

    454 stroker

    Eaglen 489 stroker sarjasta ei ainakaan ole mitään valittamista. Tosin suosittelen kaikkien mittojen tarkistusta, niin kuin aina, kun poiketaan "alkuperäis" osista. Kysymykseen mitä muita osia...kerro mihin käyttöön?
    Tehotavoite, rpm alue, 95E vai V-Power, ym.
    500+hp sekä 700+nm tulee jo 9:1 cr 454:sta...
     
  4. Ylli

    Ylli Gearhead

    Itse päädyin "erillissarjaan", eli en ostanut mitään stroker-pakettia, vaan osat ostettiin ns. erikseen. Kampura ja veivit (6,385") Eaglelta, männät KB:ltä. Samalla kertaa vaihdoin kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat koneesta uusiin (unohtu vaan bensapumpun käyttöakseli ostamatta) lohkoa lukuunottamatta.
    Kasaamisessa ei ollut mitään ongelmia, kaikki mahtui pyörimään niinkuin pitikin, ainut mitä joutui muokkaamaan oli öljypohja, johon joutui tekemään "koloset" kiertokangille.
    Kokoonpano on rakenneltu aika pitkälti asiantuntijan toimesta/suosituksista (eli en siis itse :-? ), ja täytyy sanoa, että sitä sain mitä halusinkin :lol: , itse halusin nimenomaan vääntömoottorin. Nokkana on XE274, joka on toimii mainiosti, cr on kuitenkin vain 8,6:1, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi kuitenkin pitänyt ostaa rullakärsä, No hyvähän se on jättää jotain tulevaisuuteenkin 8) .
    Innolla odottelen miten ominaisuudet muuttuvat kun laitan tallissa olevat Hookerit paikoilleen, kuten nokkavalmistaja suosittelee...samalla päivittyy pakoputketkin halkaisijaltaan sellaisiksi kuin niiden pitääkin. Ei tahdo pakokaasut poistua yli 3000rpm jälkeen 1,5" putkista :rotfl:
    Kustannuksista sen verran, että itse sain palamaan koneistuksiin (kannet ja lohko) 1k€, osat 4,5k€ ja oheistarvikkeet, joita tulee oikeasti hlvetisti 500€...siinä omakohtaiset kustannukset tässä kokoonpanossa.
     
  5. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    No niin muutama kommentti tuullut.Moottori olis mahdollisesti tulossa kuuskytluvun puolen välin fullsize Chevyyn automaatti perään (th 700)ja välitys 3,31 tai3,55.Motti sais olla suht alhaalta vetävä ja tehoa500-600 hp.Hyllyssä olis ovalport kannet(049) 2,19/1,88 venoilla muuten suht vakiot.Miel.käyttäisin kannet tuossa mutta jos ei hyvät niin sitten jotkut muut.Nokaksi hydraulinen mahd.roller.Bensana max 98e.Motti saattaa myös mennä myöhemmin kevyempään koriin.Käyttö lähinnä kylillä pyörittelyä mutta pitäis pystyä myös ajamaan matkaajoa.Minkäslaisilla osilla tuosta 454 koneesta sai tuon 500+hp ja yli700 väännön ?
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hyvät kannet noin 049 kannet on ja kannattaa tohon käyttää jos ovat vaan ehjät, riittää just sen 500-600hp ja pelaavat hyvin osakaasullakin. Hydraulista rolleria laittaisin tollaseen, 0.050" lukemat jotakin 230 asteen korvilla, ei ainakaan paljon enempää. Puristukset 10:1 nurkille. Sit jotain performeria päälle tahi airgappia, 750-850cfm kaasari, jonkinlaiset peltisarjat ja hyvä on.

    Toi välitys ja TH700 tuo kyllä erittäin alhaset kierrokset matkavauhdissa, mutta se on varmaan tarkotuskin.
     
  7. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Ja takuu varma,että seiskasatanen poikii.Jos siitä ei tee tosi kallista.
     
  8. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Ei varmaan ihan noita lukemia tule, mutta lähelle on haaveena päästä:
    - vakio 454 alakerta
    - Eetun RPM alukannet "out of box"
    - pienipattiset männät n.9.5 CR
    - Comp XE268 laahaava nokka
    - Weiand action+ imusarja
    - Q-jet
    - Hedman 1 3/4" peltisarjat

    Tavoite on alhaalta vääntävä kone jonka avulla tarvittaessa pääsee myös rekasta ohi vaivatta. Tää tulee '66 farmari BelAiriin, loota TH350 vakioturbiinilla ja 3.08 välitys joten viivaltahan se ei varmasti "hyppää".
    Käytän Kivinummen dynossa kunhan nyt sais yläkerrankin niputettua. Sitten tietää mitä siitä tuli.
     
  9. Lego70

    Lego70 1st gear

    Merlin 269cc ovalport kannet, Air-Gap imusarja, 850dp, hyd.roller .050 226/234 .587"/.610", mitattu cr 9:1=95E, vääntö yli 500nm alkaen 1200rpm:) tyhjäkäynti 700rpm/14hg/in

    Built by the book...
     
  10. Ylli

    Ylli Gearhead

    Jos laahuria meinaat, niin kannattaa miettiä vielä tuota nokkaa, itse meinasin valita tuon XE268:n, mutta "ammattilaisen" suosituksesta ostin XE274:n. Perusteena oli, että iso moottori vaatii tavaraa myös sisään, ja XE274:ssä on enemmän nostoa (0.552, 0.555; 268-> 0.515, 0.520). Vaikka CompCams suosittelee korkeampi stallista turbiinia tuolle nokalle, niin toimii vallanmainiosti myös vakiolla (vahvistetulla), koska vääntöähän on jo alakierroksilla.
    Oma vätvätin on 2,73 vällärillä, ja vääntöä on yli 500Nm 1300rpm->, joten on nautintoa ajella maantiellä kun paras vääntöalue on juuri 80-100km/h alueella. Viivaltahan tuo ei todellakaan hyppää, mutta se ei varmasti ole fullsizen tärkein ominaisuus :-?
    Putkisto kannattaa rakennella samalla kuntoon, itse olen ajellut kakskesää vanhoilla putkilla, kun oli pienehkä motivaatio pula, raha oli myös pieni osatekijä :( . Vakiokannet (-049) pienillä venttiileillä, valusarjat ja pienet putket "tappavat" koneen 3200 rpm yläpuolella. Tehokäyrä on siitä 5600rpm asti vaakasuora, ja vääntökäyrä tippuu 2400rpm:stä kuin tippa nuorenmiehen vehkeestä. Nyt pitäis vain kehitellä motivaatio laittaa Hookerit ja uudet putket paikoilleen...
    Tuo 700Nm ei ole mikään saavuttamaton raja ihan perusosilla ja matalallakaan puristussuhteella.....8,5:1?!
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

  12. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Itse kyllä kahdesti miettisin laittaisinko rahaa stroukkísarjaan, tavallisesta 454 koneestakin kun tuntuu oikeilla osavalinnoilla ja huolellisella rakentamisella saavan tehokkaan ja vääntävän koneen jossa myös alipaineet kohdillaan katukäyttöä ajatellen.
    En nyt mikään koneen rakentaja, tai asiantuntija ole mutta dynolappua tutkiskelin.

    Esimerkkinä:

    Myydään erittäin hyväkuntoinen, kova vääntöinen, 2-pult hi perf BB454/TH350 raju katutekniikka vaihteistoineen täydellisenä.
    Moottorin suunnittelu ja rakennus ammattilaisen käsialaa.
    Ajettu 2006 11.45/192 ,yli 1600kg katuautolla.
    Dynotettu keväällä 5400rpm/586hv, 1400rpm/450 ftlbs(612Nm),2400 rpm/500ftlbs, 4700rpm/602ftlbs(816Nm) (rajoitin 5400rpm!!!!)
    mukaan mm. MSD jakaja, MSD 6al, p-a pumppu,suodatin, vesipumppu s-pyörittimellä,peltisarjat...
    Täydellinen paketti vaikka parhaan Ree Ryhmän kilapiljoille!

    hp.6500e

    Lisätietoja:

    turvapalvelut@netti.fi
    050-5500305
     
  13. Ylli

    Ylli Gearhead

    Joo, en itsekään laittaisi rahaa stroker-kamoihin muussa tapauksessa kuin, että joutuu hankkimaan uuden kampiakselin....4.25"/4.00" Kampiakseli maksaa noin saman verran, veivit noin saman verran (tosin meneehän vanhatkin, tosin pitemmät paremmat) ja männät noin saman verran....Kaikki hinnathan riippuu haluaako/tarvitseeko minkä laatuisia osia.

    PS. MJL_ jos olisit myynyt tuota pakettia 2v sitten, olisin ostanut :lol: ....
     
  14. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Totta tuo että hinnoissa ei juuri eroa, osien valinnoissa se juju ilmeisesti onkin ettei 'ylivarustele' ja liioittele hankittavien osien kestävyydellä ja maksa samalla turhasta race palikasta. Tuntuu nuo bbc vakiokamatkin kestävän hyvin tuonne 600hp:n tienoille, huolellisesti painoitettuna ja asennettuna, kun ei kierroksilla leikitä.
    Pakko on kuitenkin tunnustaa että on noita stroukkisatseja tullut katseltua ja hinnat ovat aika kohdallaan jos uutta tekee. Syy meidän tekniikan myymiseen on lähinnä se että jos tehoa kaipaa reilusti lisää, ei kannata tätä hyvää, valmista konetta pilata, vaan parempi aloitaa puhtaalta pöydältä vaikka se kalliiksi tuleekin.
     
  15. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Tuo MJL:n kauppaama paketti ois kyllä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto mutta kun on jo nurkassa 454 motti+nuo kannet ym. pientä.Onko sulla MJL tarkempaa osaluetteloa tuosta koneesta vois vaikka laskeskella mitä tummosen teko maksaa?Eaglen satsissa näkyy olevan myös dampperi+vetolevy kun taas worldin sarjasta nuo puutuu,mutta muuten osat näyttäis olevan laadukkaampia?Onkohan tuolla merentakana muuten minkähintaisia paketteja muilla toimittajilla?
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kyllä kannattaa tuo MJL:n mosa ostaa jos TOSISSAAN on jotain tekemässä, kyllä saat koneistuksiin,jopa pultteihin ym "pikkusilppuun"uppoamaan sievoisen euro-läjän! (joo, mä saan provikat tästä mainoksesta... 8) ) Ei se strokaaminen nyt ihan niin autuaaksi tee kuin nykyään hehkutetaan. Siitähän se on kiinni millaisesta tykkää, hyvää juttua oli Chevy Hi Performancen stroke pikkulohko-artikkelissa - päätoimittaja kehui "tavallista" eli 350 myllyä juuri sen "rallimaisuuden" takia. Hieno rätinä-tyhjis ja soi hienosti yli 7000!
    Strokerit taas höyrykoneita - kova vääntö jossain 2800-3800 ja käyrä putosi aika pian sen jälkeen. Eli mitä sit tarvitsee...
     
  17. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Yv pukattu Gm dealer!
     
  18. blown540

    blown540 1st gear

    mielenkiintoinen vertailu:ajelin toissa kesän ahdetulla 540:llä joka oli nokaltaan aika mieto ja pienehkö ahdin.tehoja ei mitattu mutta se meni 9.7 ja 220 loppuja.tarkoitus oli virittää ja hommasin uudeksi motiksi ruattista oikeen metanoli myllyn, 526 cid semmosen.no sit loppu rahat(kaasarit 526+12-71 kalliit jos ei halua sulattaa mäntiä)ja kun baanalle teki mieli laitoin mottiin vaan imusarjan ahtimen tilaan ja motin mukana tulleen lievähkön rullanokan.tuo 526 on nimenomaan 4.25 iskulla ja 540 oli 4 tuuman iskulla.toi vapari on 8.6 puristeinen ja sillä meni 9.922 ja loppuja 221kmh.toi aika olis parantunut jos olis ollut parempi rata eli ainakin toi 9.7 olis menny..eli yllättävän hyvin toi stroukki tsydeemi toimii.kyllä toi stroukkaaminen lisää vääntöä hienosti jo noinkin pienellä iskun pidentämisellä.nyt onkin vähä mielessä jos porais ton myllyn 4.6 tuumaan ja nostais uusilla männillä rutun tonne 11.5-12 tienoille kuiteski niin et lyijyttömällä pelaa.mitä muuten luulette et tuo tois lisää vääntöä/tehoa.tietysti ahdettuna toi mylly olis aika raju mut ku ne kaasarit+uusi laatikko kustantaa monikertasesti uudet männät ja porauksen.kolmella eri iskulla ajaneena(3.75 4.0 4.25)vois todeta että parempaan suuntaan on menny. ja tosiaan akselit on täysin saman hintaset nykyään.totta on myös se että hyvinrakennettu 454 vie laitetta kuin laitetta normaali harrastekäytössä ihan riittävästi.
     
  19. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Tuolla ebayssa olis kukkaro ystävällinen sarja tarjolla.Onkohan kellään kokemuksia tuon firman tuotteista/toimituksista? item nr:260002850494
     
  20. tha022

    tha022 Gearhead

    Koita kattoa E-baysta "racingman 168" tai racingmanusa" nimellä myyvä hemmo.
    Se myy CAT merkkistä tavaraa, kuulemani mukaan tehdään Eaglen tehtaalla ja samasta värkistä mutta kun puuttuu Eaglen logo niin hinta on -50%.
    Mä ostin siltä veivit, akselin "vakio 4.00" ja fluid damperin.
    Vielä ne ainakin on pysyny sisällä mutta en toisaalta ole käyny muutakuin vähä turistia säikyttämässä läheisen ranta kuppilan vieres.
    Huomenna totuus tulee ilmi Kauhajoella.
     

Kerro tästä muillekin!