Chevy ´55:n kaato kauhajoella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jusssi, 27.8.2005.

  1. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tätä lainaten vaan syystä,että itselläkin -56 classic ja pakko sanoo,et kyllä classicista löytyy mielettömät ajo-ominaisuudet vaikka vertaa moneen uuteenkin autoon,ja varsinkin jos paikat kunnossa(toki kadulla kun vielä kunnon vakaajaraudat alla),2 markkaa tuntuu ihan helvetin hyvältä ajaa,lukuunottamatta helvetillistä sivutuulta,se nimittäin tuntuu korkeessa kopassa.

    Mutta asiaan;katsoin uudelleen kaato-videota ja vasta nyt kiinnitin huomiota burnis-vaiheeseen tarkemmin,aivan selkeesti oikea takapyörä ei burnaa normaaliin tapaan,varsinaisessa burniksessa ei savua juuri ollenkaan ja "lisä"-burniksessakin näyttää pyöriminen tosi "hitaalta",vai olette muut mieltä havainnostani(duunikaveri oli näkevinään samanlaisena asian).
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tuo savuttomuus oli kyllä hyvä huomio, renkaan pinnassa ei näy samanlaista savuvanaa, kuin vasemmassa joka oli tuulen yläpuolella.

    Pyörintänopeuteen, tai sen näkymiseen voi vaikuttaa kameran kuvien pätkinnän ja renkaan pyörimisen kulkeminen synkronissa :-? .
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä luulen, että tossa on tuulella siihen savun näkymiseen ja sitten sopivalla pyörintänopeudella tohon pyötimisen näkemiseen osuutensa. Spoolit kun luistaa vähän huonosti, ja jos se tai vetari on rikki, niin silloin pyörä ei pyöri lainkaan. Sen sitten taas huomaa viivalta lähtiessä heti, siitä ei jää mitään epäselvyyttä koska laite sutii niinkuin olis vapaalla.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jummilauta täällähän on pidetty hauskaa mun kustannuksella! :rotfl:

    Olenko mää ollu joskus NOIN TÖPPÖ että ihan ajellu varjo auki?? Muisti pettää... Toivottavasti ei kukaan o tallentanu moista suoritusta. Saaks muuten dementikot ajaa SupeHyperETbrakettiä?
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Samaa juttua oon kattellut useempaan kertaan. Ja kattokaas kun vankkuri kaantyy vasemmalle kyljelle niin oikee takapyora menee kuppiin sisalle :eek: Senhan pitais tulla ulos/alaspain koska paino siirtyy vasemmalle kumille :soosoo: Sopis hyvin kuvioon etta olis oikeen puolen ylempi(?) linkki tanko tai uniball poikki/rikki eli ei tuu painon siirtoo oikeelle takakumille vaan pikemminkin nostoo :odroll:
    Sen takia ei burniksessakaan tuu savua oikeesta kumista. Vasen kylla nayttaa normaalilta :D
    Oikee takakummi nayttas viela kuvissakin olevan syvalla kupissa. :odroll:
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tohon mäkin kiinnitin aluneprin huomiota, mutta toi kopan vääntö renkaan pitoa vasten voi kyllä painaa akselia niinkin, että pyörä uppoo syvemmälle. Mä Niemisen kanssa pari sanaa vaihdoin tosta ja muistaakseni sen mielestä siinä vaan irtos pito kun liima loppu, korjaus ja tais olla joku pikku kuoppa ja sit läks? Voin kyllä muistaa väärinkin, en tainnu olla ihan parhaassa vireessä edes mulle. :rotfl:
     
  7. jukka63

    jukka63 1st gear

    oliks tää se alunperin,ylikojola/koskinen kimppaomistama laite.jotenkin toi ekan kuvan väri viittais siihen.jäi mieleen joskus hangon kisoista.kulki kovaa,tais olla jossain vaiheessa suomen nopeimpia katupelejä.
     
  8. xp

    xp Gearhead

    Ajatuksia katsastuksen kannalta:

    -taka-akselin tuenta. Katuliikenteeseen ei saa hyväksyä tuentaa, joka ei salli vain toispuolesta joustoliikettä eli sellaista joka väkisin joustaa saman verran molemmilta puolita. Tässä lienee ollut sen tyyppinen tuenta, ja se saa sivuluisun syntyessä ulomman renkaan kuorman normaalia voimakkaamman kuorman kasvun ja luisun voimistumisen.

    -lasikuituiset korin osat. Alkuperäinen lujuus säilyttävä. Konepeltejä ja ovia on lennellyt muillakin irti ajoviiman vaikutuksesta. Kuka katsastaja uskaltaa hyväksyä niitä katuautoon?

    Viisastelut sikseen, tärkeintä on hengen säilyminen.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, ei. Kyllä tossa oli kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toteutettu four link systeemi, yks harvoista sellasista katuvessoissa johon oli todella paneuduttu.

    Kuituosat, etenkin kevyet sellaset tahtoo olla vähän lepsumpia, etenkin kun haukkaavat tuulta saattavat pettää. Vaan siks noissa on kaaret, kunnon vyöt ja ikkunaverkot. Ovissa tahtoo olla toi vakio kolme kiinnityspistettä turhan vähän, jos karmi pääsee yläreunasta haukkaaman ilmaa, niin ovi aika herkästi irtoo tai hajoo. Konepellissä ja takaluukussa niitä ylimääräsiä kiinnikkeitä on vähän helpompi laittaa.
     
  10. Caprice87

    Caprice87 1st gear

    No tärkeintä että kuski selvis. Kyllähän se harmi on ku tommonen harvinainen auto rikkoontuu..Mutta on se ihmishenki kuitenkin kultaaki arvokkaampi. 8)
     
  11. rimpula

    rimpula 1st gear

    eikös se ole niin että autoja saa aina uusia/tehtyä uusiksi mutta menetettyä ihmis henkeä ei enää takaisin saa...

    tuossa olisi kuskille voinut käydä vakavamminkin
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Olis voinut,ja joka kerta voi. Vaikka touhu on kivaa ja niinpoispäin, niin puolet tosta vöhemmänkin vaujtia niin sattuu ja tapahtuu jos ei kaikki mee suunnitelmien mukaan.
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mitäs kuskille tänä päivänä kuuluu?

    Onko jo toivuttu vai ollaanko vielä saikulla?

    Tullaanko näkemään vielä ensi kesänä vai ollaanko siirrytty eläkkeelle?

    Oliko toi Chevy ihan katuauto tolla koneella katsastettuna?

    Vanheneeko kaaret aikojen saatossa? Itellä tarkoitus tehdä alle 13 sek '79 Olds Delta 88 (462 cid koneella), jolla toivottavasti jo ensi kesänä pääsee kiusaamaan pienempiään.

    Kuinkas olette toteuttaneet korin läpäisyn kaarella, kun täytyy hitsata runkoon kiinni?
     
  14. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Perusasioita pojat, ihan fysiikan perusasioita.

    Keskipakovoima, hyrrävoima, ilmanpaine, ym.. ja kitka, siinä pääosin kaikki vastaukset noihin kummallisiin teorioihinne.
    Maailmassa on niin monta kummallista asiaa.

    Joillakin Mp EAK-kursseilla kouluttajat näyttävät erittäin mielenkiintoisen perusasian keskipakovoimasta. Tätä voitte vaikka kokeilla vaaratta kotonakin.
    Tarvitaan vaan polkupyörän eturengas vanteineen (ja akseleineen.
    Ojentakaa kädet suoraan eteenpäin, pitäen kiinni toisella kädellä fillarinakselin toisesta päästä ja toisella toisesta päästä.
    Päästäkää sitten toinen käsi irti.. Mitä tapahtuu?
    - Fillari kellahtaa vaakatasoon
    Tehdäänpäs sama uudestaan hieman toisin.
    Ojentakaa kädet suoraan eteenpäin, pitäen kiinni toisella kädellä fillarinakselin toisesta päästä ja toisella toisesta päästä.
    Pyytäkää vieruskaveria pyöräyttämään fillari kovaan vauhtiin ja Päästäkää sitten toinen käsi irti.. Mitä tapahtuu?
    - Fillari pysyy pystyssä, vaikka se on tuettuna vain toisesta päästä akselia.

    Nimi ilmiölle on Hyrrävoima, renkaan ulkokehälle syntyvä keskipakoisvoima ja se ei välitä linkkitangoista, ohjausakseleista, eikä edes osien vuosimallista.

    Tämän koulutuksen jatko-osa vähän varttuneimmille:

    Matemaattinen osio
    1. Paljonko on pyörintänopeus tolla takaläskillä kun vauhtia on about 230 kmh?

    Valintatehtävä
    2a. Pyrkiikö Takaläski kellahtamaan vaakatasoon, ulos lokasuojasta kys. pyörintänopeudella jos autoa nostetaan ilmaan ja käännetään koria kyljelleen?
    2b. Pyrkiikö Takaläski pysymään pystyasennossa, huolimatta siitä mitä kaikkea ympärillä tapahtuu?

    3. Mikä fysiikan peruslaki aikaansaa tämän ilmiön?

    Palautetaan allekirjoitettuna maikan pöydälle ennen tunnin loppua.

    Ps: Kotiläksyksi:
    1. Mikä fysiikan perusasian vähyys/puuttuminen aikaansai auton joutumiseen sivuluisuun?
    2. Mikä fysiikan perusasia aikaansai oven hajoamisen?

    Vastaukset kirjallisena ennen seuraavan kurssijakson alkua. :lol:
     
  15. riisselimersu

    riisselimersu 3rd gear

    Mun autossa pysyy läskit pystyssä vaikka se on paikallaan.
     
  16. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Jaa eikös noi akselit toimikkaan niinku rättärissä et ovenkahvat kun raapii ulitzaa niin kaikki renkaat on vielä maassa :eek:
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toimii, toimii. Muistaakseni Soras ja Tami teki ton takaripustuksen uusiks kunnon osilla, ja kaaret tas oli Kiiran tekemät.
     
  18. malonari

    malonari 1st gear

    Kummastuttaa tuo taka-akselin käytös ?? Yhdessä videossa
    Camaron kiihdyttäessä kesken ajon takapyörä paukahtaa
    kuin jousen voimasta pyöräkotelon ylä-osaan ja vaikeetahan
    se kolmella pyörällä taiteilu noissa vauhdeissa .

    Nyt joku asiasta tietävä valaiskoon tätä tyhjä päätä :eek:
    mikä hitto saa sellasen tapahtumasarjan aikaan

    niin toi video läytyy: street fire.net

    en mä mitään linkittää osaa :oops:
     
  19. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    En sitä videota katsonut, mutta äkkiseltään kertomasi perusteella renkaan räjähtäessä se pääsee "venymään" epäkeskeiseksi vanteen suhteen ja sen ei kuin tarvise hilpata pyöräkotelon etureunaan, niin pyörintäsuunnan mukaisesti rengas kiipeää sinne.
     
  20. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Nyt kun tässä kaikki on spekuloinu mahdollisia syitä tohon niin tulipa mieleen että onko kellään mitään tietoa mitä autolle nykyään kuuluu ?? onko menny paaliin/sulattoon vai onko joku ostanu/alkanu korjaan vai peräti Nieminen itte suunnitellu jotain ?? ??
    mahtokohan kalusta jäähä yhtään ehjää osaa ?? moottori ?? mitään ??

    Kun oon tässä aikojen kuluessa pohtiny myös et mitä kuuluu maailman tai ehkä ainakin suomen kauneimmalle kilpurille raiskin -34:elle ?? onko kellään hajua ?? kun sillon sen kaadon jälkeen ilmesty olisko ollu Forsteenille tai jollekkin semmonen joku vaalee vihree ?? tai jotain kolmenelkku ! siis ilmeisesti ihan katuauto...
     

Kerro tästä muillekin!