Chevy Caprice 91-94 käyttöautoksi ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stone, 8.9.2004.

  1. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Tulipa kaupoissa -92 farmari L05- koneella. Perinteet velvoittavat eli tämäkin nykii ja käy välillä kuin huonosti ainetta saaden. Olisikin ollut ensimmäinen tasaisesti käyvä bensaV8 tässä talossa. Käyttökelpoinen kuitenkin, joten vähän kerrallaan käyn asioita läpi. Imusarjan päällä oleva anturi on näköjään jo vaihdettu, puhdistusainetta kaadan tankkiin ja katson jakajan, EGR:n ja katalysaattorin läpi kun ehdin. Onko joku saanut nykimisiä TBI:stä häviämään oikeasti vai oletteko vain ajaneet? SES-valo syttyy silloin tällöin. Oletteko tilailleet mistä koodikaapeleita ja ohjelmia? Ei taida E-Villellä olla näin vanhaan sopivia. Tankissa on valtaisa alipaine, kuuluuko sen olla kuinka tolkuton?
     
  2. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Siihen vikakoodinlukemiseen ei tarvitse kuin rautalangan pätkän, täältä hyvät ohjeet:
    http://www.handen.us/caprice/aldl.html
    Vaikka tuolla sivustolla onkin 89 Caprice kyseessä, niin samat ohjeet pätee 90-luvun alkuvuosien malleihinkin.

    Tankissa ei varmaan kuuluisi olla ainakaan kovin paljoa alipainetta. Omassa Capricessa oli samaa vikaa ja moottori jopa alkoi puutua kylmänä kun kiihdytti. Sitten rupesin ajelemaan tankinkorkki löysällä, niin on kuin ihan eri auto :lol: Kiihtyykin paremmin (vaikka ei se 305 mikään tykki vieläkään ole... :odroll: ) Siellä on varmaan joku huohotus systeemi tukossa. Ostin jopa uuden tankinkorkin, ei mitään vaikutusta... Vaikka siinä korkissa on olevinaan jonkinlainen tuuletussysteemi.
     
  3. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Kiitokset. Koodi 43 löytyi. Eli voi olla ilmeisesti mitä vain, vaikka tarkoittaakin nakutustunnistinvikaa. Tulpanjohdot makasivat ohjausakselin päällä mutta tässä talossa ei ole noin helppoja ratkaisuja, en siis käynyt edes kokeilemassa. Pitää alkaa käydä himmeliä läpi.
     
  4. ss70

    ss70 1st gear

    Tuo korjaantuu sieltä rattiputkesta jousi uusimalla. Mulla pitäisi löytyä tuohon sellainen korjauspalikka jossa jopa ne muoviset siivekkeet, mutta niitä tuskin tarvitsee vaihtaa. Vaihto about tunti kun rauhallisesti tekee. Kannattaa ehkä siihen mittarivalojen uusintaan ajoittaa, niin rauhassa saa koko kojelaudan purkaa. :D
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vähän tuohon aiempaan juttuun viitaten niin kyllähän näillä tekniikoilla pitää reilusti alle kympin päästä jos ne toimii,valehtelematta menee reilu 300 heppanenkin ysillä alkavaan lukemaan oikein tasasessa matka-ajossa. Viritetty tosin nostaa helvetisti kulutustaan taajamassa/pätkä-ajossa,kun taas tuntuu tuon vakio tbi-nelikon kohalla että se vie aina sen 18-22 vaikka ajais missä... :) Siitäpä aasinsiltaa aiheeseen eli nostaako vakiotakapotku pahasti kaupunkiajossa,minkälaiset rehelliset keskilukemat ootte saanu,noin niinku talvella esim.? Kysyn ihan sen takia kun oli pari vuotta sitten tarkotus laittaa kyseinen auto mutta siihen väliin tarjoutu tuo pikkari..Mahdollisesti nyt olis uudestaan ajankohta.
     
  6. ss70

    ss70 1st gear

    Itsellä pahin kulutus oli 14.5 litraa/100km kun ajeli melkein tankillisen kaupunkiajoa ilmastointi kokoajan huutaen. Talvella kympin pintaan eli pari litraa max kesäkulutukseen eroa. Toisaalta olen itse suuri lohkolämmityksen suosija eli autoa ei paljon raakana kylmästä käynnistellä.
     
  7. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Kyllä minun 1991 Caprice vie lyhyessä kaupunkiajossa aika lailla tasan 18 l/100 km, vaikka kuinka nätisti yrittäisin ajella... Maantieajossa menee hiukan alle 10 litraa sataselle.
     
  8. Lotja

    Lotja 1st gear

    saako ton tylsän air bag ratin vaihtaa johonki muuhu ilman mitää ihme kommervenkkejä -91 sämpylä capriseen ?
     
  9. ss70

    ss70 1st gear

    Ilman mitään pykälää edessä mielestäni on mahdollista. Vaatinee valtavan tarroituspuuskan, että autossa ei sitä airbagia enää ole. Ja perusteluna taisi ainakin joskus mennä läpi, että laite paikallaan ollessa aiheuttaa pelkotiloja jotka häiritsevät ajamista. En tiedä tarvitseeko nykyään muuta kuin tarrat ja mahdollisen muutoskatsastuksen.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuo 14,5 on aikas hyvä lukema. Koneen väljyys taitaa tulla kaupunkiajossa aika isoon rooliin kulutuksen kannalta kun on paljon liikkeellelähtöjä missä olis hyvä olla paineet tallessa... Tota kylmäkäynnistystä en ite pelkää muuta kun sen verran ettei nyt mielellään kymmentä astetta yli öljyn juoksupisteestä menis...Kulutuksen kannalta lienee tärkeämpi käyttää sitä autoa muutama minuutti ennen liikkeellelähtöä,laatikko tykkää kanssa. Ne kylmäkäynnistyksen vaarat riippuu tietenkin vähän autostakin,tpi:ssä oli orkkiksena mun mielestä vaarallinen ja turha systeemi,eli auto potkasee välittömästi käymään kun kampi pyörähtää.Eli aasinpotkusuutin.Parempi kun se saa muutaman kierroksen ennen käynnistymistä kuten tbi. Huonoimmassa tapauksessa tuo suutin voi huijata vaihtamaan pääsuuttimet,eli tpi:ssä kun on kova bensapaine,jos lähtee huonosti lämpimänä käymään niin ekanahan syytetään vuotavia suuttimia..yleensä se vika onkin niissä,mutta voi se bensa lorista koneeseen tuosta extrasuuttimestakin.
     
  11. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Niin tuolla minun Capricella on jo mittarissa melkein 280 000 mailia, eli noin 450 000 km... Taitaa jo väljyys vaivata. Sillä voisi selittyä tuo isohko kaupunkikulutus.

    Mutta onneksi on tuo mailimittari, niin ei näytä mittarilukema niin isolta :lol:
     
  12. velsuk

    velsuk 3rd gear

    No niin. Tulipa raavittua pariin kertaan päätä tuon koneen hyytymisen kanssa. Vaivahan oli siis pääasiassa röpötys liikkeellelähdössä ja pikku tasakaasulla. Siis aika ärsyttävää. Koodi 43 mutta eihän se kerro näissä vehkeissä(kään) mitään. Katsoin tulppia ja ruiskukuviota ja vähän muutakin. Vaiva katosi, kun otin egr-venttiilistä letkun irti ja tulppasin. Laitos muuttui kertaheitolla ja nyt tuntuu jopa pirteälle. Tarvitsenkohan minä koko venttiiliä, kun SES-valokaan ei syttynyt? Kokeilin testata nelosvaihteen olemassaoloakin, kun hiljaisessa autossa ei vaihtamista huomaa. Isolla ja pikku-Deellä ei eroa huomaa, mutta lukko ainakin tuntuu toimivan, koska 80-140 kiihtyy ripeästi pikkukaasullakin. Seuraavaksi voisi kokeilla Astron kaasuiskareita, niin saisi tuon keulankin rauhoittumaan. Ehkä ensin Big Wheels ja sitä rataa...[​IMG]
     
  13. Erska

    Erska Gearhead

    Nonniin. Rotke miehet senkun ostelee vaan 91-96 Capriceja/b korisia kovan pikapin kaveriksi :)

    Kattelin tota nettiautossa useempaan otteeseen että oli joku jaksanut laittaa tässä maassa tuollaistakin yksilöä!

    Kyllä se check engine valo sieltä vielä syttyy ajallaan hetkeksi ja sammuu taas myöhemmin tuon EGR:rän takia. Aika harvon se sitä EGR:rää kuitenkin käyttää niin ei se aina sytyttele sitä valoa. Nimimerkillä kokemusta on juuri 91 farmarista 305 TBI:llä.

    Myin Capricen kaverille ja ostin 95 SS:n tilalle, niin kovasti se 91 farmari jätti muhun jälkensä.
    [​IMG]

    Ja pientä perseilyä :poff:

    http://www.youtube.com/watch?v=KT0pKAqlDrU

    velsukille vaan onnea uudesta hankinnasta. Pääsee mukavan matkalaivan pauloihin.

    Tuletkos meidän trukkimiittinkiin? Pari paikkaa ois vielä vapaana:
    viewtopic.php?f=1&t=256093

    Kiitos ja anteeksi...
     
  14. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Joo, pitäähän sitä kontrastia olla. Hyvin näyttää lukko pitävän Sössössä ja vääntöäkin piisaa. Tapahtumat jää tänä kesänä aika viime tipassa päätettäviksi, kun tuli vaihdettua työpaikkaa ja lomia ei vaan ole. Mietiskelin tuossa tuon etulerppahuulen lyhentämistä. Amerikassa on joku palolaitoksen Caprice muokattu, eikä ollut hullumman näköinen. Saisikohan siitä leikattua siivun tasaista osaa nätisti pois?
     
  15. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Pitäisi varmaan heittää sähköosastolle kysymys, mutta kokeillaan täältä kuitenkin. Bensapumpun releen ja sen toisen releen kannakkeen alta konehuoneen apukuskin takakulmasta lähtee noin puolimetrinen, suojaputkella varustettu kaksijohtoinen käärme. Siinä on oranssi ja musta johto ja soikea, sinisellä tiivisteellä varustetu liitin. Johto on sidottu tulipeltiin alkuosasta kiinni. Se yltäisi suunnilleen jakajan lähelle. Mihin kuuluu?

    Mistä katkotaan ennakonsäätö sytkän säätöä varten? Jossain neuvotaan menemään aivoboksin yläpuolelle ja jossain litteään, useampijohtoiseen liittimeen ac-kompressorin ja throttle bodyn välillä. Oletteko säätäneet 95-bensalle nollaan vai vähän ennakon puolelle? Miten se boksin nollaus sytkää muuttaessa menee? Säädön jälkeen miinusnapa minuutiksi irti?
     
  16. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Vastataan itselle. Se on se littana liitin imusarjan päällä, josta saa ennakot pois. Laitoin muutaman asteen pohjiksi, koska tehtaan nolla-asteen ohje toimii 82-oktaaniseen asti. Nyt on jo puolisen tuumaa aikaisemmalla, kuin tuon vempeleen tullessa mulle. Tulipa hitsailtua avainkin TBI-koneen jakajan irroitukseen.

    ...se roikkuva johto on konepellin valolle :)
     
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Vaihdoin Astron sämpylä-farkku Capriceen.
    Onhan näitä rungollisia jo useampikin ollut, mutta tää kyl tuntuu erityisen mukavalta matka-alukselta.

    Epäsiisti vähä on jne. mutta ei ajoa haittaavaa, kulutuskin oli mieleinen yllätys, maantiepainoitteisessa seka-ajossa jossa myös motaria&cruisailua...tulos hinpun verran yli 10 satkulla. 8)
     
  18. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Hähhää. Minkä niistä myynnissä olevista kaupittelit? Onko suunnitelmissa ryhtyä madaltamaan ja muuten huonontamaan ominaisuuksia? Amerikansivustoilla on jonkin verran keskustelua ImpalaSS-sivuilla ja GM-Longroof-sivuilla. Näihin sämpylöihin saa hauskoja maalausideoita Amerikan puolelta.
     
  19. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^Ei mulla ollut kuin 1 ajo-Astro, se toinen oli paperiton raato.

    Joo,ajellaan tää talvi ny tollasenaan, isommat pellinmuokkaukset vois tässä vaiheessa olla lommojen oikominen :)
    Alusta saa olla vakio kun tohon on ihan ns. ajoauto.

    Mut tuohon kokomustaan kyl vois jottai keksiä!
     
  20. velsuk

    velsuk 3rd gear

Kerro tästä muillekin!