Chevy Caprice 91-94 käyttöautoksi ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stone, 8.9.2004.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Enpä usko että katti olis sökö,kun hc arvot hyvät varsinkin kierroksilla. Happea saa pirusti liikaa kierroksilla,imu vuoto,tai vuoto ennen lambda-anturia. Vissiin kahdella peräkkäisellä lambda-anturilla,ennen ja jälkeen katin?
    Lambdat ei rikki koska Co-arvo hyvän lähellä...
    Mun arvaus......
     
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tossahan on perseellään ihan kaikki muu paitsi hc kierroksilla ja co2 tyhjäkäynnillä... ja tarkkaanottaen hc kierroksillakin on epänormaali, mutta kuitenkin laillisissa lukemissa...
    Voi olla kattivikaakin, muttta ihan ekaks pitäis saada seossuhde (= lambda) paikalleen ja happiarvot kuriin... Myös co2-arvo kierroksilla kertoo että jotain on lepikossa
    Lambda pitäis saada kierroksilla 0,97-1,03 haarukkaan ja happiarvot alle 5% ennen muita toimia ja niihin katin toiminta tai toimimattomuus ei vaikuta.
    Onko muuten mitattu molemmista putkista, vai vaan toiselta puolen? Helpottais kristallipallon lukemista, kun tietäis, jos vika on vaan toisella puolella...

    Mutta joo...
    -Pakoputkiston vuodot sekottaa lambdan ja nostaa happea; tosin siinä tapauksessa pitäis olla enempi vikaa tyhmäkäynnilllä...
    ...paitsi jos on perinteiseen lt1-tyyliin kierot pakosarjat ja vuotaa kannen ja sarjan välistä => sekottaa myös happitunnistinten toiminnan...

    -rikkinäinen happitunnistin sopis tohon myös, mutta pitäis kattella testerillä, mikä niistä neljästä näyttää epänormaaleja lukemia...

    -imuvuoto? alipaineletkut/putket, imutiivisteet jne...

    -bensapula? suuttimet/bensanpaineet (=pumppu, suodatin, paineensäädin)

    Kovin tarkkaa arviota on paha mennä antamaan näkemättä/kuulematta/kokeilematta, mutta näillä lähtötiedoilla tsekkaisin pakopuolen vuodot ihan ekaks, sit kaikki alipaineletkut, mittailisin bensanpaineita ja lukisin testerillä happitunnistimien antamia arvoja....

    EDIT: ja tähän vielä se perinteinen kysymys; OLIHAN kone ja katit varmasti kunnolla kuumia mittauksessa?????
     
    Muokattu: 15.2.2018
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitään aiempaa tästä lukematta, niin pakosarjavuoto myös helposti tuhoaa lambdan. Muijan Bonneville oli syöny lambdoja ku leipää ennen meille tuloaan. Yksi pakosarjanpultti reunasta oli kadonnut. Siihen loppu lambdatuhot.
     
  4. passerby

    passerby Gearhead

    Mielenkiintoista.

    En erikseen tainnut konetta polkea, tiedä sitten oliko riittävän kuuma...
     
  5. passerby

    passerby Gearhead

    Jotenkin menee yli hilseen et arvot olis heti täysin pilalla jos ei ole ihan kuumaa... mut en väitä vastaan...

    Sit mites, koria ei oikein olisi tilaa nostaa kokonaan pois rungolta niin mietin, että avais kaikki korikiinnikkeet ja tunkkais koria vaan ylöspäin siitä rungosta esim 15-20cm et mahtuis hitsailemaan... liekö onnistua? Rattipylväs haraa vastaan? Etulokarit irti siksi aikaa?
     
  6. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Happi-arvot kierroksilla alle 1%,joutavalla saa olla vähän enemmän. Liika happi sekoittaa kaikkia arvoja,HC- pitäs olla alle 100. Kylmällä koneella lambdat ei toimi,eikä kattikaan toimi.. Eikä boxikaan säädä täysin ennen normaali neste lämpötilaa..
    Vai mitä sanoo mestarit???
     
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ei nyt ihan varmaks väitä, että mikään näistä olis käyny, mutta teoreettisia mahdollisuuksia:
    -happitunnistimet kylmät mittauksessa => moottori "open loopissa" => nostaa hc&co, ei tosin mitenkään selitä em. arvoja.
    -katit kylmät => sama kuin yllä, lambda pitäis olla ok tai rikkaalla, ei selitä em. arvoja.
    -kone kylmä (="ryyppy" päällä) => seos hiukan rikkaalla/"ryyppy" päällä ja lisäks ilmapumppu lykkää lisäilmaa pakosarjoihin+kattiin lämpiämisen nopeuttamiseksi/lämpiämisvaiheen päästöjen parantamiseksi (="jälkipoltto"), täsmäis kaikkiin em. mittaustuloksiin...


    Ja siitä kopan kohottamisesta rungolta: heti simpukan takaa, ohjausakselilts löytyy ns. "rättinivel" siitä kun irrottaa pari mutteria, koppaa pystyy nostaan vaikkaa metrin ohjausvehkeiden puolesta... Sellanen sininen suojamuovi, joka lukittuu tehostajanputkiin pitää vääntää ekaks irti...
    MUTTA olisin kuitenkin enemmän huolissani jarruputkien pelivarasta pääsylinteri vs. runko vs. abs-boxi keventäessäni koppaa rungolla...
     
    passerby tykkää tästä.
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Osittain samaa mieltä, mutta happipumpulla varustetulla moottorilla pääsee harvoin lähellekään 1% o2 tuloksiin ja alle 5% on kuitenkin hyväksyttävä arvo...
    Ja korkea hc yhdistettnä korkeaan o2-lukemaan ei selity pelkästään vuotavalla putkistolla tms.
     
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Juu happipumppu muuttaa kyllä asiaa,ja luin trafin ohjeen :
    "
    Ajoneuvo tulee katsastuksessa hylätä myös, kun pakokaasujen jäännöshappipitoisuus (O2) on yli 5%, jos pakojärjestelmää ei ole varustettu ilmapumpulla. CO-pitoisuus yli 6% katsotaan merkittäväksi haitaksi ympäristölle ja arvostellaan näin ollen ajokiellon aiheuttavaksi viaksi. " (lainattu trafin sivulta)
    Se happi ylijäämä vaan muuttaa päästöjen lambda-arvoa...... Ei kyllä noista pumppu systeemeistä kokemusta,korjaako jotenki tilanteen...???
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pumpulla saa olla happea jäljellä,koska sehän nimen omaan closettiin mentyä puhaltaa putkeen ,samalla lampata menee yli mut ei haittaa,monessa maassa ei näitä edes mitata.suomi on harva maa jossa virkamies laatii yhden säännön ja siitä ei ole poikkeuksia hänen mielestään.(vaikka olisi paperi edessä)jos lämmitettävä L anturi menee kyllä melkein heti closettiin,ainakin omat,eli tsydeemi alkaa toimimaan anturitiedoilla.voithan poistaa ilmapumpusta romut sisältä,sehän käyttää vaan koneen lämmetessä hapetusta.itsellä oli joskus lappu mukana pakokaasu systeemistä katsastus insinööri jumalalle.
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Eikös vaan riitä 2 tuumanen putki kun katin jälkeen haarauttaa ja ilman vaimennusta perään asti..?
     
  12. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Kyllä se riittää ihan hyvin.
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mainiota.
     
    K.Vainio tykkää tästä.
  14. passerby

    passerby Gearhead

    Tulin pitkästä aikaa lukemaan vastauksia noista mun päästöistä.... eli parhaassa tapauksessa kone on ollu vaan liian kylmä mitatessa.. Ei ollu kauheesti aikaa lämmitellä konetta kun piti ajaa kesken työpäivän konttorille kun ei ne pidä niitä auki kun virastoaikoina. Matkaa töistä konttorille n. 12km...
    Mätähommat etenee kuin venäläisen junan vessa eli heikosti. Realistinen arvio millon auto vois olla liikenteessä, ehkä elokuun hujakoilla? :p Jos ei niin sitten myöhemmin.
     
    K.Vainio tykkää tästä.
  15. passerby

    passerby Gearhead

    No niin, kuka ostaa koko kasan?
     
  16. passerby

    passerby Gearhead

    Saa tulla stadiin katsomaan. Koko lattialevy niin mätä etten jaksa. Tekniikka ja luukut hyvät.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Oho. Merkittävä muutos suunnitelmiin muutamassa päivässä. :eek:

    Onko nämäkin jo niin vanhoja että pohja voi olla täysin tohjona?

    Omaan 91:sen runkoon tuli ensimmäinen paikka viime keväänä. Pintapeltejä on kyllä paikattu jo useammasta kohtaa, mutta pohjaa ei.
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    Onko se yhtenä vai monena läjänä?

    Eipä näille tunnu kauheesti kiinnostuneita olevan, mä omaani farmaria kaupannut nettiautossa jo tovin ja ainoa oikeasti kauppaa hieronut kaveri on ollut itävallasta mutta siinä tuli esteeksi lähinnä haitta ja rangaistusverot siellä päässä.
     
    passerby tykkää tästä.
  19. passerby

    passerby Gearhead

    Yhtenä läjänä lähinnä mut purettuja on bensatankki, lattiamatto, penkit ja takapuskurin muovikuori. Kopan ja rungon väliin kampesin ja änkesin nostopalat että mahtuishitsaamaan mutta... grilliin se ilmeisimmin pitäisi laittaa jos meinaa hitsata. Lähinnä varaosiksi tuosta kai olisi? Mieluiten kokonaisena koska ei ole paljoa tilaa säilöä puoliksi purettua autoa ja sen eri osia.
     
  20. JHämming

    JHämming 3rd gear

    Jahka tuon lavakamppeen malttas pistää taipaleelle niin vois hieroa kauppaa.
     

Kerro tästä muillekin!