Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kiulu myyntiin ja bensiinimoottorilla varustettua mallia tilalle.
     
  2. palontie

    palontie Gearhead

    Nöyp
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    Lähinnä ajatuksissa nakata keulalle mersun OM606. Se olis tuttu ja kestävä kone, ja niitä on kuitenkin sen 15vuotta tullut kynsittyä...
    Tai jos olisi kunnolla aikaa ja tietämystä ohjaipokseista niin samalla vaivalla sinne istuttaisi Om613/648 eli 320cdi:n

    Näyttää nuo 6.5set olevan sen verran hinnoissaan että samalla rahalla rakentaa keulalle semmosen koneen joka kestääkin.
    Toki tuo nykyisen koneen kunnostuskortti pitää katsoa loppuun saakka. Jospa tuon lohkon voisi hitsata kuntoon. (tai jos löytyisi ehjä lohko. SAA TARJOTA!)

    DieselpumpUK myisi tosin adapteria orkkisloovan ja mersun OM60x koneen väliin. Aika prkl arvokas vaan.
    Ja joutuisi säveltään loovalle ohjauksen. Orkkis ohjaus tuskin toimii enää jos moottorin vaihtaa toisen malliseen.
     
    Muokattu: 26.5.2019
  4. E_N

    E_N 1st gear

    https://www.ebay.com/itm/6-5-Diesel...466305?hash=item5457556201:g:DZwAAOSw3mpXM6xr

    Tosta kone ja konttirahdilla suomeen. Toi on Navistarin valama joka ei halkea. Tuo Ted's trucks n'stuff on jenkeissä tunnettu military take-out koneiden myyjä. Hyviä vähän ajettuja motteja.
    Nyt ei nättäny olevan halvempia side-mount turbo koneita mutta kai niitäkin taas tulee ja kysyminen kannattaa aina. Se oli muistaakseni 2,5k€ viimeksi kun näin niitä myynnissä.

    Center-mount turbo kone käy myös muuten mutta on kalliimpi ja ainakin imusarjaa joutuu soveltamaan kun ne ei ihan sovi ristiin eri kulmissa olevien pulttien takia.
    Toi ulkomuistista, muut erilaisuudet myös mahdollisia mut ei muista.

    Toi on mun mielestä edullinen verrattuna suomessa normaalisti pyydettyyn 2.5-3k€ 300-500tkm ajetusta koneesta

    En oo mursu-koneitten fani yhtään niin mun mielestä pilais koko vehkeen alikokosella motilla tuo swappi. Duramaxia ite alkaisin laittamaan jos ihan välttämätön pakko olisi 6.5 luopua.
     
    fudge85 ja jake81 tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    ^alikokoinen motti ehkä muttei alitehoinen. Jos 2-3l padasta otetaan 200hv ja 550nm niin ollaan samoissa (joo ehkei vielä 200hv teholla tule noi väännöt, mutta esimerkki)
     
  6. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    Kyllä tuo mainittu mersun kone kiskoo tuota koppaa ihan varmasti samallalailla ja säädettynä paremminkin kuin tuo alkuperänen kolisija.

    Ei toki väännä niin alhaalta mutta muut ominaisuudet on varmasti paremmat.
    Sopivalla turbolla ja pumpulla ei pitäisi olla alaväännöstäkään juuri puutetta.

    Mutta ompa tässä pari kuukautta aikaa säätää tätä hommaa eestaas.
    Loppukesästä pitäs olla siinä kunnossa että uskaltaa lähteä parin tuhannen km reissulle ilman huolia...
     
    palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. tapsa4x4

    tapsa4x4 3rd gear

    Mul kans pari 606 jemmas varastossa. Samaa muutosta mietin moneen kertaan No onneks Noi omat on pysyneet vielä kasassa, Toyotan 12h-t miettinyt moneen kertaan ku semmoin on kans olemas. Mittaamalla se on vähän pitkä mut muuten vois sopia. Suurin vika vaan et niilläkin ajettu sen +650tkm kaikilla
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. E_N

    E_N 1st gear

    Joo kyllä siitä tehoa saa. Ei se siitä jää kiinni. Kyseessä olikin mun mielipide mitä tekisin.
    Mulla on kanssa yks koneeton subbe ja pari 603 ja yks -06 kone mutta saavat pölyttyä erillään hallissa. Subbe saa odottaa että jaksan yhen 6.2/6.5 niputtaa.
     
  9. palontie

    palontie Gearhead

    Tästä projektista ois sitten hyvä tehdä juttua kuvien kera tänne tai sitten tonne projektiosioon.
     
  10. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    Kyllähän tuosta projetkikertomus tehhään jos keulalle jokin muu nostetaan.

    Nyt kuitenkin löyty yks lohko.
    Valmiiksi lämpökäsitelty jännityksien löysäämiseksi :D (palanut)

    Täytyy illan päälle käyä tutkimassa se.
     
    kerosiini, palontie ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. jake81

    jake81 3rd gear

    Onko kellään tarkkoja tietoja 6.5:sen puristusten laskentaan, mietinnässä edelleen mäntien sorvaus ja pitäis vaan keksiä miten ja paljonko uskaltais ottaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tietoa paljonko puristuksia uskaltaa muuttaa vai laskukaavaa miten lasketaan puristussuhde?
     
  13. jake81

    jake81 3rd gear

    Laskuri löytyy netistä mutta ei riitä pelkkä poraus ja iskunpituus tieto, eli paljonko on ns. palotilaa männissä jne. ajatus oli tähdätä n.19.5 pintaan.
     
  14. palontie

    palontie Gearhead

  15. Sierra

    Sierra Gearhead

    Muokattu: 28.5.2019
  16. jake81

    jake81 3rd gear

  17. E_N

    E_N 1st gear

    6.2/6.5 männät on kova-anodisoitu yläpäästä. Muuta pinnoitetta ei oo. Mulla pitäis olla mittaukset jossain noista tilavuuksista, mutta ei hajuukaan missä. Lääkeruisku käteen ja mittaamaan ni saat tulokset nopeemmin.
    Enkä pysty heittämään oikeeta madalluksen määrää kun en madaltanu koko mäntää vaan jyrsin siihen vaan suuremman palotilan.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kannattaa muistaa että myös etukammion tilavuus pitää mitata kun sitä ruttusuhdetta pähkäilee. Mulla oli sorvauksessa apuna marinaadipannun 18:1 mäntä ja otin pikkasen vähemmän pois. Kannattaa sekin pitää mielessä että kovilla pakkasilla matalapuristeinen kikkara ei lähde ilman esilämpöä käymään.
     
  19. jake81

    jake81 3rd gear

    Helvetti että menee hankalaks. kone on ihan muttereina ja mäntiäkin olis reilut kaks sarjaa. Miten se mittaaminen lääkeruiskun kanssa käytännössä tapahtuu, jonkun pleksi levyn avustuksella? Webasto on autoon tulossa kunhan nyt ensin saadaan siihen tekniikka.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Mäntä yläkuolokohtaan ja vaseliiinilla tiiviiksi pyttyyn, kansipaffi ja kansi kiinni. Suutinkin pitää olla paikallaan ja sitten täytät vaikka tenulla hehkureijästä ruutalla jossa on asteikko.
     
    jake81 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!