Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. persus

    persus 3rd gear



    itellä oli subussa mitsun valot....kuvablogista löytyy kuvia jos jotain kiinnostaa...oli ihan siistit!
     
  2. Rick

    Rick Gearhead

    Omamassasta ja kantavuudesta sekä istumapaikkojen lukumäärästä on yhtä monta tulkintaa kuin on tulkitsijaakin.
    Otin yhteyttä Trafin (ent AKE) virkailijaan ja muutamaan muuhun katsastuasemaan ihan testi mielessä.
    Tulkinnat eivät kohtaa, yhdessä vaadittiin auton punnitusta, yhdessä riitto omamassa kentässä merkitty paino toisessa omamassa kentän painoon lisättiin 70kg.
    Ota noista nyt selvää, taidan laittaa yrityksen lakimiehen selvimään asiaa.

    TrAfista saadun vastauksen mukaan:
    vuoden 1995 alusta kuljettajan laskennallinen paino lisättiin omamassaan, mikä käy ilmi mallisarjatiedoissa löytyvästä merkinnästä:
    1.1.1995 JÄLKEEN ENSIREKISTERÖIDYN AJONEUVON OMAMASSA 70KG OMAMASSA-KENTÄSSÄ MERKITTYÄ SUUREMPI.

    No niin päästiin asian ytimeen. Auto joka on rekisteröity 12/-94 ei siis kuulu tuohon kategoriaan. Nyt pitää muistaa ero sanoilla ENNEN tai JÄLKEEN. Tuota kun lukee niin jälkeen rekisteröidyissä lisätään tuo 70 kg omapainoon ja ennen sitä ei. Kuka tietää mikä on oikein?
     
  3. EL5

    EL5 1st gear

    Auto punnitaan ja ja jos punnittu massa eroaa 3% papruihin merkitystä se voidaan muutoskatsastaa uudeksi massaksi. Tämä siis rekisteröintikatsastuksessa tai muutoskatsastaessa uutta omamassaa.
    Jos pelkästään katsotaan istumapaikkojen määrää niin ne lasketaan kuorma-autossa 68kg per paikka ja vähintään puolet kantavuudesta pitää jäädä tavaralle. Jos auto on vanhempi kuin 1995 niin silloin kantavuutta tarvitaan myös kuskille, jos uudempi niin kuski sisältyy jo omamassaan mutta punnittaessa punnittuun massaan lisätään kuskin paino. Ylimääräiset penkit pitää poistaa, mutta penkkejä ei tarvitse sahata vaika katsuri ja Trafi niin väittäisi sillä laki/direktiivit/e-säännöt eivät tunne penkin maksimileveyttä, ainostaan minimi mitat.

    Sun tapauksessa, kantavuus riittää siis 7,4:lle, eli 7:lle. Koska kuski ei sisälly omamassaan niin sallittujen matkustajien määrä on 6.
    Jos haluat keventää omamassaa niin sun tarvitsee saada vaaka näyttämään vähintään 86,7kg vähemmän eli 2803kg. (kaikki katsurit eivät välitä tuosta 3% säännöstä vaan pienemmätkin kevennykset kelpaa)
    Tämän jälkeen sulla on kantavuutta 1097, eli tämä riittää 7,5:lle matkustajalle.
    Sitten pieni ansa, jos laskennan suorittaa niin että ottaa kantavuuden ja jakaa sen kahdella ja sitten uudestaan 68:lla niin tuloksena on 8,0. Joka riittää siis juuri ja juuri tässä tapauksessa 1+7. Mutta jos laskennan suorittaa niin että lisää kuskin omamassa ja sitten vasta alkaa jakamaan niin tuloksena onkin 1+7,5..
    (ja jos katsuri ei välitä prosenteista, vaadittava kevennys jälkimmäisellä laskutavalla on 17kg, mutta sen saa selville ainoastaan kokeilemalla, jos menet asiaa kysymään niin sen jälkeen varmasti otetaan prosenttien mukaan..)
     
  4. EL5

    EL5 1st gear

    Ja mistä ne ton 70kg repis? Ihminen painaa 68kg ja sillä on 7kg tavaroita mukana. Direktiivin mukainen laskutapa.
     
  5. muiluttaja

    muiluttaja 1st gear

    valo

    Näyttää ihan hyvältä nuo mitsun valot mutta kerrohan mistä mitsusta ne on?
     
  6. volvo200

    volvo200 1st gear

  7. RokkiKukko

    RokkiKukko 1st gear

  8. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Eilen pidettiin Topin kanssa minimiitti Lahdessa, vanha herra oli menossa Tylyyn (Heinola). Yllätys yllätys, vihreen Suburbanin kontti oli taas melkoisen täynnä kaikkea hipo-osaa, pakkohan mun oli ostaa jtn pientä. Ja näyttäis siltä lisää tavaraa tulee, täytyy sit vaan seuraavat pari kuukautta ruokakaupassa keskittyä niihin punaisen hintalapun omaaviin elintarvikkeisiin :rotfl:. Jos sitä huomenna innostuis (ja selkä olis yhteistyöhaluinen) niin vois vaihdella noita valoja, rupee kohta oikeesti ottamaan päähän noi orggisvalot, varsinkin kun ne näyttää ihan päin helvettiä...

    Ai niin, tossa viime vuoden puolella, joulukuun alussa haukuin noita tarvikelatureita (sivulla 553) niin nyt sekin asia selvis tossa reilu pari viikkoa sitten: olen edelleenkin sitä mieltä että laturissa oli laakerivika jo uudesta asti, vaihdoin sen takapään laakerin ja mitään kanitusta ei tuntunut (kanitti hieman uutena kun otin paketista). Noh, kaikki vaikutti olevan ok ja laitoin sen paikalleen. WTF, pyörii todella huonosti, just jakso käsillä hihnapyörästä kääntää. Katoin rakotulkilla et akselin ja kiinnitysraudan välillä rako on hyvin lähellä nollaa (0.5mm liuska meni naheesti väliin). Hioin raudasta 1-1,5mm pois, ei pyöri vieläkään. Laturi pyödälle ja vanhan Delcon kanssa vertailemaan. Ei mitn silmällä havaittavaa eroa kiinnityksissä, mittailin vielä tönärillä eikä niissäkään ollu mitn merkityksellistä eroa. Levitin vielä kerran uuden laturin ja kasasin uudestaan mutta ei vaikutusta. Kokeilin sitten shimmailla laturia uudestaan, kaikkein parhaimman tuloksen sain kun alimman ja keskimmäisen pultin alle laitoin tasan 2mm, ylimpään meni 1,25mm. Noilla säädöillä laturi pyöri kevyesti, ei mitn kanitusta tai kitinää. Ollut nyt paikallaan melkein kolme viikkoa/1500km kiinni ja hyvin toimii, latausjännite 14,6V ja tyhjäkäynnillä työntää n. 70amp, kierroksilla tulee se 105amp mitä pitääkin! Tarinan opetus: kannattaa olla tarkkana kun noita tarvikeosia laittelee, tääkin laturi oli kuulemma eka mitä Koskinen oli myynyt, ennen oli ollut jtn muuta merkkiä. Hyvin toimii kun ekaks "säätää" kohilleen. Delco toimi kuitenkin ongelmitta, eikä siinä tarvinnut mitn shimmejä väliin.

    Kanehan tais kanssa hakea Koskiselta laturin tässä vähän aikaa sitten, muistatko merkkiä?
     
  9. kane

    kane 1st gear

    :-? ei siinä ole merkkiä...? Sen verran katoin että Delcossa sentään lukee valmistaja. Eikä tuossa paketissakaan taida valmistajan nimeä olla, pitää vielä katsoa.
    Sen verran siellä varoitteli Kari että katsoo takakiinnityksen ettei pultilla väännätä kiinni lopuksi vaan säätää takatukiraudan (tai shimmaa prikan väliin jonka teinkin). Eli siis muut ensin kiinni ja viimosena takakiinnike. Ja on se hyvin jo 2000 km pyörinyt tuossa mukana :wink:
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Ei ne nyt niin huonot ole :-? ainakaan jos on uudet alkup.malliset umpiot ja xenonit :rotfl:
     
  11. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ei orggisvalot mitn ihan paskoja ole, mulla on vaan molemmista säädöt paskana :poff:. Ja umpiot on luultavasti alkuperäiset, rupee olemaan jo aika naarmuilla..

    Oliko sulla Kane laturi alunperin 5-uraisella hihnapyörällä?
     
  12. kane

    kane 1st gear

    6-urainen elikkäs 5 harjaa Delcossa...
     
  13. Späne

    Späne 3rd gear

    Morjesta
    Mikä tuommonen lyhytlavanen -88 vuosimallin scottdale on mallimerkiltään?

    Kertokaas kokemuksia tommosesta, se 4.3 ja automaatti.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se on C/K1500, C jos takaveto, mutta jos 4 x 4 niin K ja malli on joko Fleetside tai Sportside riippuen kumpi lava siinä on.

    Scottsdale tarkoittaa vain varustelutasoa kuten Silverado:kin...se ei tee autoa.

    Voi se olla periaatteessa myös C/K 2500 tai 3500, mutta niissä on jo pitkälava ja ovat ihan eri kokoluokkaa alustaltaan...sinulla on siis C/K1500 8)

    Tuo 4.3 262 cid V6 on oikeastaan katkaistu 5.7 pata...3 ja 4 sylinterit tavallaan sahattu pois...

    Mulla on itellä tollanen C1500 4.3 Fleetside -91 johon vaihdettu tehdas uusi 5.7 crate kattila tilalle, bolt-on homma.

    Sitten on C1500 Sportside 5.7 -89 joka ollut jo 18 vuotta mulla.

    Hyviä pelejä, todella yksinkertainen perusauto, helppo huoltaa ja korjata, halvat osat joita saa helposti, mukava käytössä, erittäin luotettava kun muistaa rasvata alustaa n.5000km välein ja vaihtaa öljyt + suodattimet riittävän usein.
    Hytin takanurkat tuppaa pehmenemään vanhemmiten, samoin hytin takakannatintyynyt menee läpi rungosta -> hytti takakenossa, näkyy hyvin kun katsoo autoa sivulta...hytti ja lava ei ole linjassa kylkipokkauksen kohdilta.

    Laatikko vikoja (Th700) tuppaa ilmenemään toisinaan, mutta lähinnä väärän- ja huolimattoman käytön takia...öljy ja suodatin syytä vaihtaa usein.

    Bensapumput kulutus tavaraa jos ajeltu paljon tankki melkein tyhjänä pisaralla pisimmälle periaatteella...en ymmärrä mitä kiksejä porukka siitä saa ???
    Kannattaa pitää se tankki aina mahdollisimman täynnä.

    Helpoin vaihtaa irrottamalla lava 8 pultista ja nostaa pois...4 nostajaa tarvitaan.
    Tankkilaite jossa pumppu on kiinni menee joskus myös uusiksi pumpun vaihdon yhteydessä...ruostuu piloille, hinta 200 eur.

    Virranjakajat tuntuvat nykyisin olevan monessa tiensä päässä ja ruostuneet piloille -> sytkä ja käynti vikoja, korjaus on ostaa uusi jakaja.

    Ruiskulaitteille riittää huolto ja uuden tiivistesarjan laittaminen...80% käyntivioista johtuu ruutan ja imusarjan tiivisteen vuotamisesta...makssaa ehkä 2.50 eur ja vaihtamiseen menee 3 - 15 min.

    EGR poistettu monesta täysin turhaan toiminnasta sillä seurauksella että auto ei toimisen jälkeen kunnolla...SES valo palaa ja tulee turhia vikakoodeja.

    Suosittelen hankkimaan ilmaisen WinALDL ohjelman ja sopivan välipiuhan kannettavan väliin...sillä näkee mitä konehuoneessa tapahtuu ja jos tulee ongelmia niin hyvä apuongelmien selvittämiseen.

    Tossa jotain...
     
  15. the kuningas

    the kuningas 3rd gear

    Onkos noita Fleetside tai Sportside malleja tehty dieselinä?
     
  16. Laaki

    Laaki 1st gear

    On. C1500 fleetside 6.2d työnalla eli ainakin semmosia on tehty.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tietääkseni ei lyhyenä kumpaakaan, mutta teoriassa 6.2 Diesel on ollut yksi moottorivaihtoehto...toisaalta niin se on ollut 7.4 BB:n, mutta sitäkin on saanut vain SS-paketin mukana eli SS 454:n.

    Pitkällä Extend-hytillä ja Short Bed lyhyellä lavalla löytyy ainakin C/K 2500 sarjasta.

    Kaikki myynnissä olevat lyhyet Regular Cap/Shor Bed on tehty kyllä jälkeenpäin...niiden tarpeellisuudesta en sitten kyllä tiedä...no en kommentoi... :odroll:
     
  18. Späne

    Späne 3rd gear


    Kiitoksia paljon!!
    Kyseessä on siis C1500 fleetside. Tuosta yksilöstä on laatikko onneksi rempattu joku aika sitten.
    Tuulilasi siinä on halki, liekkö kalliita ja miten lie saatavuus?
    Kyllä tuo varmaan pitää huomenna hakea, pääsee taas sotkemaan näpit ameriikanrautaan :lol:
     
  19. kojo

    kojo Gearhead

    Laseja on monenhintasia, mutta niitä saa kyllä.
    Mullakin on sattuneesta syystä nurkissa uus Ylimääräsenä :mad:
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Onko se semmonen liekkilasi kuvatuksesta päätellen...? :poff:
     

Kerro tästä muillekin!