Chevy nykii lukko päällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Big_Rocker, 26.9.2013.

  1. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Auto on 1988 Chevyn c1500 4.3l ja th700.Auto on "nykiny" viime keväästä asti turbiinilukon olessa päällä etenkin silloin kun käy rauhallisesti nostamaan nopeutta.Nykiminen ei ole sellaista kuin lukko menisi päälle ja pois kokoajan.Lukko menee päälle ja pois ihan normaalisti, kokeiltu myös kun painaa kevyesti jarrua niin lukko kytkeytyy pois.Tähän mennessä olen vaihtanu jo kaikki sytytys puolen osat ja anturit mitä löytyy kone huoneesta,vaihteiston öljyt ja suodattimen 2 kertaan,turbiinin+stefan ja tv-vaijerin.TV-vaijerin vaihdon jälkeen tosin vika on hävinnyt/lieventynyt kun vaijeria säätää kireämmälle(ed. vaijerista oli kireys säätö jo kireimmillään eli oli jo venynyt ajan myötä) mutta sitten ajomukavuus häviää kun vaihteet kytkeytyy tosi räväkästi päälle esim 1-2 vasta jossain 40-50kmh nopeudessa jne.Eli kysymys kuuluu mistä päin tuota vikaa kannattais lähtee etsimään, laatikon öljyn paine tms??vai ajanko vaijeri kireällä sen minkä kestää ja sitten vasta remontti/vaihto vaihteisto???
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös nuissa koneissa ollut joku tyypillinen ilmavuotopaikka, joka pistää sen laihalle? Ja nykiminen tulee siis koneesta.
     
  3. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Osaisko joku kertoa tuosta ilmavuodosta tarkemmin??Ja miksi nykii juuri lukko päällä??TBI:n kiinnitys pulttien kireyden imusarjaan olen tarkistanu aina tietyn ajan välein.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos nykiminen johtuu koneesta se vaan tuntuu vasta lukon kytkeydyttyä, turbiinin ollessa vapaana se pehmentää pienet nykimiset.
    Tuo on tuttu ilmiö silloin kun seokset on jostain syystä laihalla tai muuta häiriöö koneessa.
    TBI:n ja imusarjan välinen tiiviste on yksi vuotokohde joka ei kiristämällä korjaannu, ja sit kaikki alipaineletkut kannatta katella.
     
  5. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Itellä oli sama juttu ja syy oli horo egr venttiili.Helppo kokeilla :imusarjasta menee alipaineletku egr:ään,ota ja tulppaa se kokeeksi ja käy ajamassa.Sytyttää vikavalon mutta se ei kokeilua haittaa.Jos nykiminen loppuu? hommaa kerralla uus venttiili oheishiluineen.Horo egr päästää kokoajan pakokaasua imusarjaan ja lambda luulee että mennään rikkaalla.Lambda saa väärää tietoa ja laihentaa seosta vaikkei tarviskaan.
     
  6. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Suuret kiitokset tähän astisista vastauksista.Autossani ei ole Egr:ää vissiit ollu uutenakaan on ihan niin kuin tehtaalla laitetun näköinen lätkä egr:n paikalla joka on torx pulteilla kiinni(en tiedä onko tälläinen mahdollista ainakaan suomi autossa).Eikä myöskään lambdaa.Ainoat saastelaitteetkin on ollu katti ja sille ilmapumppu jotka on otettu jo joskus aikaisemmin pois.Tbi:n tiiviste on vaihdettu kansi rempan yhteydessä n.30 000 km sitten mutta tarkistan vielä sen kunnon/vaihdan uuteen.Letkuja ei mene muistaakseni kuin jarrutehostajalle,PCV:lle ja MAPille, muut lähdöt TBI:stä on tulpattu tarkistan kyllä letkutkin yms. vielä.Ja jos jollain tulee vielä muuta mieleen mitä kannattais tarkistella niin olisin kiitollinen jos kertoisit(te), eiköhän tuo auto kohta kuntoon saada ei tämä kuitenkaan mitään raketti tiedettä ole vaikka välillä tuntuukin siltä :D
     
  7. thomaso

    thomaso Gearhead

    Kokeiles nyppästä laatikosta irti se nelinapainen liitin kuskin puolelta ja käy ajamassa lenkki. Jos nykiminen lakkaa niin vika sitten ilmeisesti lukon ohjauksessa.
     
  8. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Tbi:n tiiviste näytti vähän "kostealta" yhdestä reunasta joten vaihdan ainakin tuon varmuuden vuoksi kun ei ole enää iso investointi ja kokeilen tuota piuha irti ajoa.Ilmoittelen kuinka käy...
     
  9. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Saippuaveden suihkuttelu ei tuottanu tulosta tosi tuon tbi:n taakse näkeminen oli hieman hankalaa.Alipaine letkuja ei mene kuin tuo MAP:in ja jarrutehostajan letkut eikä niistäkään löytyny mitään.Piuha irti ajelin enkä tuntenu nykimistä koska lukko ei menny päälle.Tänään sit ajelin testi ajoa otin jopa supertrapista levyt pois ettei sieltä ahdista, antaa ainakin paikallaan polettaessa mustaa savua eli ainakin bensaa pitäis saada riittävästi.Nykiminen ei ole tasaista välillä nykii tosi terävästi silleen että selässä tuntuu ja välillä nykiminen on tiuhaan monta kertaa peräkkäin.Ihan pinta kaasulla ajettessa ei mitään mutta kun alkaa rauhallisesti painamaan kaasua niin nykiminen alkaa ja loppuu vasta kun laatikko tiputtaa vaihteen pienelle ja lukon pois.Voisiko lukon solenoidi tehdä tällaista vikaa jos se ei "avaudu" ihan kunnolla???
     
  10. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Anteeksi jo etukäteen, mut musta alko tuntumaan, että olet pässi.
    Anteeksi. Jatkakaa, ot loppui.
     
  11. thomaso

    thomaso Gearhead

    Tulikohan toi viimeinen viesti ihan oikeeseen topicciin? Mutta tosiaan, lukon solenoidi, painekytkin tai laatikon venttiilikoneiston likaisuus vois olla syynä.
     
  12. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Kiitoksia kaikille avusta.Taidan viedä tuon laatikon huoltoon jospa se sitten alkais rokkaamaan niin kuin pitäis.
     
  13. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    omassa th700r4 askissa samaa meininkiä, renkaat ilmassa lämmitys käytössä 3 vaihteella tuntuu kuin vaihde vaihtuisi jatkuvasti. sellaista nykimisä kokoajan, mutta vain 3 vaihteella. vartilla täyskaasulla mentäessä, ei mitään ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!