Chevy pickup käyttäytyy oudosti 4-vedolla ? *ratkaistu*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jokihai, 10.1.2008.

  1. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Takavedolla ei ole mitään ongelmia, mutta nelivedon kun kytkee päälle alkaa hurja meno. Menee nimittäin välillä oikealle ja välillä taas vasemmalle. Ratilla joutuu oikeasti tekemään töitä saadakseen auton pysymään tiellä. Hetken saattaa mennä suoraankin, kuitenkin puhutaan alle kilometrin matkasta tällöin.

    Pienen alueen nelikossa ei tunnu olevan tätä ongelmaa. :eek:

    Mistähän kannattaisi aloittaa vian etsintä ?

    Autohan on siis Chevy Silverado 3500 -95.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    perävälityksissä poikkeamaa tai renkaat erikorkuiset

    ongelma tulee varmasti vasta liukkaalla esille. sulalla renkaat kuluu herkemmin.

    kaverin veljen luokkakaverilla oli blazerissa eri välityksiset perät etu / taka
     
  3. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Edessä 225/75/16 ja takana paripyörät 245/75/16. En usko että Pirellin ja Goodrichin välillä on korkeuseroa pahemmin.

    Auton historian mukaan siihen ei myöskään kumpaakaan perää ole vaihdettu...

    Ongelma tuli jo kuivalla asfaltilla esille, liukkaus on vain tuonut lisäjännitystä.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    suosittelen mittaamista
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin, eli takarenkaat ovat korkeammat kuin eturenkaat -> takapää puskee, etupää laahaa vastaan -> auto kiemurtelee.
     
  6. mikamaalainen

    mikamaalainen 1st gear

    eli takarenkaat on silloin korkeemmat. voisko se aiheuttaa ton?
     
  7. PasiK

    PasiK 1st gear

    Juu.. ei vättämättä renkaissa tai perävälityksissä eroja.

    Akselin tuennat tai ohjausnivelet antaa periksi. (joku pyörä pääsee liikkumaan eteen/taakse)

    Nelivedossa (kytkettävä, ei keskustasauspyörästöä) on jossain tilanteessa mahdollista, että maantiellä ajettaessa toinen akseli on jarruttavana, ja toinen vetävänä. Kun tuo jännitys ero purkaantuu, heittää pyöränkulmat, ja meno on sen mukaista.

    Laske kokeeksi esim etuakselilta rengaspaineet n 1 bar pienemmiksi kuin takana. Näin saat pakotettua vetoeroa akseleille, ja ajo vakautuu.... (väljät aina samassa reunassa).

    T PasiK
     
  8. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    STRO rengasnormikirjan mukaan noissa on korkeuseroo noin 30mm, kyllä se siitä johtuu.
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    vetelyä

    Tuossa on jo aika rajusti etupyörät pienemmät kuin takaset, ei varmaan kulje suoraan jäykällä nelivedolla :poff: Ja vielä pitäis lisätä tuota kokoeroa?!?

    Hommaa siihen pirssiisi samankokoiset pyörät molempiin päihin, niin on voimansiirtokin paljon pitkäikäisempi, puhumattakaan autolla/muista tielläliikkujista. :rotfl: Tuohan voi noilla rengastuksilla singahdella jäätiköllä minne sattuu...
     
  10. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Käsittääkseni neliveto laitteissa pitäisi etupään vetää 3-5%
    enemmän jottei puskemis ilmiötä synny, eli
    etupään pitää ehtiä karkuun.
     
  11. PasiK

    PasiK 1st gear

    Juu, kyllä tärkeintä on samankokoiset pyörät.

    Luin huolimattomasti noi rengaskoot.

    Muistan tuossa kaverin Jojotan, jossa oli takarunko osittain poikki, ja luikerteli juuri nelivedolla. Takavedolla ei mitään murhetta.
     
  12. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Täytyypä mittailla illalla nuo hyllyssä olevat nastalliset rinkulat, jos ne vaikka heittäisi eteen...

    Kiitokset runsaista neuvoista :wink:
     
  13. Rytari

    Rytari Gearhead


    ja ihan mielenkiinnosta... kuinkas tämä sitten tehdään?
     
  14. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Kyllä sen insinööri on tuotetta suunitellessa miettiny, onhan selvää, että etu pää tekee pisemmän lenkin esim. risteyksessä,
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    auton etupää on normaalisti aikaisemmin perillä kuin takapää paitsi pakilla ajaessa. tuo 3-5% pätee vain esim meikäläisen työmatkalla
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos luin oikein, niin tossahan oli takana paripyörät. Ota siis takaa ulommat fillarit kokeeksi eteen, ja jos meno rauhottuu, rengastus ei ole insinöörin vaan ti-miehen jäljiltä. Tai henkilön.

    Jos takapyörät ei kiristy pelkästään sisämmäisillä vanteilla, pistä kokeilun ajaksi etupyörät taakse ulommaisiksi, ei ne siitä niin kauheesti kulu, jos et pitkään ajele. Siis olettaen, että siinä on kaikki vanteet samanlaisia?
     
  17. duramax03

    duramax03 1st gear

    Ei varsinaisesti kuulu asiaan, mutta eikös noin leveillä takafillareilla takapään renkaat ota jo yhteen....ihan vaan mielenkiinnosta??
     
  18. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Ostin auton rengasliikkeen omistajalta, siksi tuo rengastusongelma tuntuu oudolta. Ei ole vanteet samanlaisia, kun siinä on alupallot alla.


    Ei ota renkaat yhteen, ihan sievä rako siellä on :)
     
  19. Pikku Musta

    Pikku Musta 1st gear

  20. voittol

    voittol 2nd gear

    itsellä ollut 15vuotta 4-vetosia ameriikkalaisia,eikä ole koskaan uskaltanut ajatella edes erimerkkisiä,saatika yhtään eri kokoisia renkaita eteen/taakse.kun on ajatellut, että heti joku paikka voimasiirrossa antautuu paukahtaen!
     

Kerro tästä muillekin!