Chevy pickup käyttäytyy oudosti 4-vedolla ? *ratkaistu*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja jokihai, 10.1.2008.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voishan tosta koittaa laskeekin niitä välityksiä. Pyörittelee pyöriä ilmassa esim. 1 tai 10 kierrosta ja laskee kardaanien kierrokset. Pitäis tulla samat molemmille akseleille.

    Jos saa kovin erilaiset lukemat eri päihin autoo, vois rengaskoot olla poikkeevat alunperinkin tai myötäsyntyisesti jonkun rempan jäljiltä.

    Jotenkin kumminkin tuntuu siltä, että välitykset olisi samat ja siksi renkaidenkin pitäisi olla kummallakin akselilla samanlaiset.
     
  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos renkaat on samakehmittaset, on syy eturenkaiden suuntauksessa,ja/tai kuluneessa nivelissa .
    Lisaa aurausta, pitas rauhottua suorilla ja puskee enemman mutkissa
     
  3. Samaa mietin.. :poff:
     
  4. Impala71

    Impala71 1st gear

    kuvattu oire tulee kyllä esiin aurauskulmien ollessa pielessä varsinkin jos kumpikin rengas harittaa ulospän niin meno voi olla aika villin tuntuista ja tuo neliveto+pienemmät kumit edessä varmasti voimistaa oireita kivasti.
     
  5. Eiköhän tuossa tuo pienempi kehä eturenkaissa tuon aiheuta. Muuten se vetelisi myös takavedolla, jos kulmissa olisi vikaa.
     
  6. jokihai

    jokihai 2nd gear

    En ole ehtinyt paneutua asiaan nyt ollenkaan. Onneksi ei ole ollut lumista / jäistäkään taas viikkoon / kahteen. Takavedolla ajellessa kun ei edes muista koko ongelmaa.

    Ilmoittelen kyllä mistä vika löytyi, kunhan pääsen taas halliin hommiin 8)
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, mutta se kompensoidaan keskustasauspyörästöllä, ei erisuuruisilla välityssuhteilla. Sitten kun laittaa keskustasauspyörästön lukon päälle (jos löytyy) niin johan alkaa puskea.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä nelivetoautossa pitää kaikkien pyörien olla samankoiset, eikä vain numeroilla, vaan ihan oikeastikin. Siis samanmerkkisten ja -kokoistenkin pitää olla myös yhtä kuluneet. Tietysti, jos on tasauspyörästö etu- ja taka-akselin välillä, se kompensoi erot, mutta sitä ei kyllä sitten pidä mennä laittamaan lukkoon ensinkään, jos pyörissä on kokoeroa. Muuten joko joku paikka pettää tai sitten toisen pään pyörät pyrkivät sutimaan pyörien erilaisten ympärysmittojen takia ja kuivalla kelillä se rasittaa voimansiirtoa aika lailla.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosiaan, eiks ole päivänselvää että rengastus on päin helvettiä?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossahan vastaat jo itse itsellesi...jos renkaat ovat noin rajusti erikorkuiset,niin varmasti kiemurtelee kiinteällä pinnalla !!!

    Etu-/takarenkaiden täytyy olla täysin saman kokoiset !

    Mudassa,lumessa,jäällä tai muuten pehmeällä pinnalla hitaassa nopeudessa maastossa yms pienellä välityserolla ei ole niin suurta väliä,mutta kovalla kiinteällä pinnalla,jossa renkaat eivät pääse luistamaan yhtään voimansiirto leviää todella nopeasti...ekana pettää yleensä etukardaanin ristikot ja sitten jakovaihteisto...jostakin se antaa aina periksi.

    Nelivetoisissa joissa ei ole keskitasauspyörästöä tämä ongelma tulee esiin jo silloin jos etu/takarenkaat ovat kuluneet paljon verrattuna toiseen akseliin...periaatteessa renkaiden korkeus eroa ei saisi olla siis milliäkään asfaltilla ajettaessa.

    Jos tuo auto olisi tuolla rengastuksella minun,niin en uskaltaisi edes kokeilla nelivetoa päälle...
     
  11. ford59

    ford59 1st gear

    Entisellä työmaalla tuli 4x4 hiace jakari remonttiin, ja syynä oli erikokoiset renkaat. Edessä oli 205/75 kummit ja taakse omistaja oli laittanut vanhasta hiacesta jääneet 195r16 kumit. Pari kuukautta oli paikat kestänyt. Rengasliikkeen omistajan pojan tapauksessa autoon on luultavasti koljattu romukopasta tai vaihtoon tulleista sarjoista "hyvyydet" myynti kumeiksi? Oikean kokoiset renkaat saatuasi, pistä etupäähän huomattavasti isommat ilmanpaineet taka pyöriin nähden, esim 3 eteen ja 1,5 taakse. Kuormasta riippuen tietysti.
     
  12. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Vaihdoin lauantaina eteen nastalliset nokialaiset 245/75 ja ongelma katosi samointein. Nyt ei huomaa eroa ajo-ominaisuuksissa takavedon ja nelikon välillä.

    Kiitos ja kumarrus :D
     
  13. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mikä juttu tää on? Miksi nelivedossa on hyvä tehdä näin?
     
  14. ford59

    ford59 1st gear

    Toi on ihan maalaisjärjellä ajateltu juttu, tyhjällä lavalla 4 pyörää kantaa kevyttä takapäätä ja 2 pyörää kannattelee painavaa nokkaa. Jotenkin tommottiinsa voisi kehämitat pysyä pyörissä samana. Tämä siis paripyöräisissä härveleissä. Itsellä etupyörissä 1.5 enemmän mutta silti etupyörät paljon enemmän littanassa kuin takapyörät. Isolla kuormalla asia sitten aivan toinen.
     
  15. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ahaa. Toisaalta luulis tuon saman pätevän myös näihin ei-paripyöräisiinkin? Vai eikö kärsi laskee niin alas paineita jos on vaan yhet pyörät?
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Turhaa hipostelua , renkissa pitaa olla ilimaa, tommonen 1,5 ei aiheuta muutakun tärinöitä ja epatasasta kulumista, 3-3,5 kiloo niin hyvatulee.
    Jos renkaiden erillainen kuormitus pitaa kompensoida eri rengaspaineilla, sit varmaan pitaa olla kuskin puolella enemman paareja kui vankarin, :eek:
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vyörenkaiden kehän pituudet eivät juuri paineen mukana muutu, koska vyöt eivät veny, mutta renkaiden sivut kyllä pääsevät pienillä paineilla kiertymään hiukan ja tasaamaan renkaiden kokoeroja. Ristikudosrenkaissa halkaisija ja sen myötä ympärysmittakin kasvaa painetta nostettaessa.
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Toi onkin mielenkiintoinen jutska, sillä jos vyörengas säilyttää kehänsä kuormalla, mutta se alaosastaan painuu, eli matka vetoakselin navasta on pienempi maahan kuin rengaskehän yläreunaan, niin sittenhän renkaale tulee ikävä tilanne. Jos vetoakselin keskipiste painuu tarpeeksi liki maata, niin kierroksella tuppaa maata vasten oleva rengaskehän pinta etenemään vähemmin kuin päinvastaisella puolella ja renkaan sivuseinämään kohdistuu kova jännitys. Se pakottaa maata vasten olevan regaskehän seuraamaan samaan tahtiin pidemmän päälle kuin "vapaana" oleva vastakkainen puoli ja sivuseinämä ja sen muodonmuutos tuottaa lämpöä ja vie paljon energiaa. Mahtaisko tuossa olla jotain...

    Nehän asiaa tuntevat opettaa että aikamoinen osa ajoneuvon liikuttamiseen tarvittavasta energiasta menee itse asiassa renkaan muodon muutoksessa. Se onkin helppoa, laitetaan rautapyörät ja maailma pelastuu! :rotfl:
     
  19. voittol

    voittol 2nd gear

    15 vuotta sitten ,appiukko kerhon pj.(sen aik. työn antajan appiukko) suht kokenut 4-vetomiäs (viäläki vissiin vähä ajettu roopperi navetan vintillä jemmassa)neuvoi:eteen paremmat renkaat ,se helpottaa jotenkin sitä voiman siirron työtä ja parantaa ajettavuuttta.Itse en kyllä lähde eri kokoisilla urheilemaan ,kuin korkeintaan varovaista siirto ajoa takaveto päällä:
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Semmoisiahan ne alkavat käytännössä nykyautoissa ollakin. Metalli vain on yleensä eri. :D
    Mutta vajaapaineisilla renkailla auto kulkee raskaammin. Sen huomaa jo autoja pihalla työnnellessä.
     

Kerro tästä muillekin!