chevy pikkulohkon säätämistä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rytari, 2.4.2009.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    no joo, pistetääs nyt sitten asiantuntijat asialle eli 350:stä tarvis saada kiihdyttäessä ja vedättäessä ilmenevä rykiminen pois.

    ensin faktaa

    350 cid
    holley truck avenger 670 cmf 64 pääsuttimet, ei power valvea
    joku alumiini-imusarja, kiinalainen rpm kopio?
    flowtechin pitkät halpispakosarjat
    msd pro billet jakaja ilman alipaine säätöä sininen ja ohkanen jousi tällähetkellä paikallaan, perusennakko 14 ja kokonainen 35
    6al ja blaster 2 puola
    kansista ja nokasta ei tietoa, vakiot 79 perhemoottorin todennäköisimmin.
    kone on 3 tonnin 4vetokeijukaisen nokalla.

    joo, käy kohtuullisen siististi, kierrosherkkä ja käynnistyy hyvin, laitetaan pykälä päälle ja lähdetään ajaan niin aluksi kyllä rupeaa työskentelemään mutta parin tonni tienoilla rupee laittaan hanttiin, lakkaa kiihtymästä, röpeltää eikä oo vetoja, kaasua löysämällä lakkaa.

    pikkuhiljaa kiihdyttämällä saa kierroksia koneeseen, yläpäässä laulaa jo kohtuullisen hyvin kunnes laatikko tarjoaa isompaa, nokka putoo, nenä lasiin ja vauhti loppu siihen, röpellys is back?

    mitäs sitte tehdään?
     
  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Suuttimet kuulostaa kyllä kovin pieniltä varsinkin ilman power valvea ajettaessa.

    Turauta suuttimia vaikka aluksi 1.8mm poralla ja jos lähtee paranemaan niin bensaahan se olisi vailla.

    Öö nyt en oo ihan varma, mutta eikös tuossa kaasarissa ole alunperin power valvea ja jos on niin ehdottomasti paikoilleen, ei tarte välttämättä niin isoja suuttimia ja saat tasakaasun seoksetkin kohdilleen.

    Ilman p-valvea pitää suuttimet olla aika rajut ja siten voip käydä hiukka rikkaalla just siellä allakierroksilla ja gasoa kuluu
     
  3. OL

    OL Gearhead

    Polttoaine pula. joko pumppu, suodatin -linja tankissa tukossa tai
    korkki liian tiukka ei saa korvausilmaa.
    kaasarin bensapinnat ? siitä aloittaa vian etsintä.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    onko toi paketti ennen toiminut?

    Miksei ole power valvea eikä alipainesäädintä?
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, toi vika siis tuli tossa jakajan vaihdon yhteydessä, orggis jakaja vain oli muuten loppu.

    power valve otettiin pois koska se ei jaksanut pysyä tyhjäkäynnillä kiinni vaan vuoti kokoajan soppaa läpi ja se nosti hc arvon yli kahteet tonniin = ei saa päästölappua aikaseksi.

    samoin pääsuuttimia on pienennetty 4 numeroa kun se oli vähän turhan rikkaalla kokoajan.

    ei ole alipaineennakkoa tossa msd:n jakajassa koska semmonen mun neuvottiin ottaan tohon käyttötarkoitukseen mm. koska sillä ei kauheesti tota matka ajoa ajella
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli laita powervalve takas, niitä saa eri arvoilla niin laita sellanen joka pysyy kiinni tyhjäkäynnillä. Ali mittaa alipaine ja sen mukaan ostat uuden valven. Sitten laitat orkkis pääsuuttimet takas ja kokeilet. Laihallahan toi on kun pääsuuttimia on pienennetty ja powervalve on poissa.

    Ja alipaine-ennakko olis kyllä hyvä kaikissa muissa laitteissa paitti täyskaasuvehkeissä.
     
  7. OL

    OL Gearhead

    Oletko mitannut alipaineen moottorista tyhjäkäynnillä.
    kokeile 1,5 kertainen voimaventiili alle tyhjäkäynti arvon niin pitäs käydä tyhjää hoikemmalla , kun tyhjäkäynti piiri on käytössä.
    sitä varten on powervalve katukäytössä parempi.
    eli esim jos alipaine on 10hg niin 85 numeroinen pitäs toimia ja siitä
    alaspäin jne.
    plugattu vena tarjoo soppaa kokoajan pääsuttimista , säätyvä
    vain sillon kun siirrytään voimapuolelle.
    En ole kuullut että olis menny päästöistä läpi kun on asennettu
    "plugattu" voimaventiili kiinni.
    Eli hommaa uusi tai ehjä käytetty
    venttiili oikealla aukeamis arvolla , eli perus 65 ei ihan
    toimi kaikissa kombinaatiossa . tai sitten sulla ollut rikkinäinen ventiili.
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    ihan heti ei haluais ainakaan sitä orggis powervalvea laittaa takaisin, sen poisto kuiteski pudotti kulutusta jonku vajaa parikymppiä sataselle (vain :) )

    mittarin ääressä noita venttiilejä poisteltiin ja säädeltii että siihen jonkinlainen päästölappu silloin saatiin, ongelmaksi tuli vain se jumittava jakaja... sekä mittarinkäyttäjä ja sytytyshilukauppias kyllä molemmat ehdotti ton pelkällä mekaanisella olevan laittamista vaikka itsekkin olin sen alipaineisen kannalla, uskoin siinä vaiheessa kokeneempia.

    alipaine mulla on joku 13 hg tyhjäkäynnillä.

    ja kyllä toi aikalailla semmonen on-off täyskaasulaite on... suurin osa ajosta kuiteski alle 1500 rpm ja loput sitte kenkä tulipellissä...

    täytyy kattella sitte powervalvea siihen jos siitä apua...

    ihmetyttää van että miten se alipaine ennakkon pois jäänti tohon kaasariasiaan olis vaikuttanut.
     
  9. OL

    OL Gearhead

    Millä kierroksilla sytysennakko on "täysi" jos on yli
    3000 rpm niin voit hieman aikaistaa 2500-2800 alueelle kun autosi
    on painava. turhan nopee käppyrä voi aloittaa nakutuksen
    kun on kuormitusta
    Säätö joko epäkesko puslilla tai löysemmillä jousilla /toinen jousi pois
    tai lisäät pari astetta perusennakkoa kokeeksi .
    totaali ennakko siirtyy tietysti automaattisesti ylemmäs.
    Onko dampperin merkki tarkastettu , että näyttää oikein?
     
  10. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead


    Siis toimiko auto tuon kaasari modifikaation kanssa vanhalla jakajalla vai tehtiinko ne yhtä aikaa jakajan vaihdon kanssa?

    Ei toi alipainesäätimen pois jättö tossa kyllä ole syynä kulko häröihin.

    Itse vaan laittaisin uuden 85 powervalven ja orkkis suuttimet ja lähtisin siitä liikkeelle.

    Olettaen siis että vika on vaan säädöissä.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sen power valven tarkoitus on rikastaa täyskaasulla. Sulla oli se siis auki myös kruisella tai jopa tyhjäkäynnillä. Eli vika oli siinä venttiilissä. Sitä ei kuitenkaan pidä jättää pois vaan se pitää vaihtaa oikean tyyppiseen.

    Nyt sulla on täyskaasurikastus pois pelistä JA pääsuuttimet vaihdettu pienempiin. Ei ihme että kone rötisee. Joko venttiili takas tai 10-12 numeroo isommat pääsuuttimet, niin ei rötise täyskaasulla. Ja aivan varmasti toimii paremmin oikeilla venttiileillä kuin ilman.
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    tällähetkellä paikallaan on semmoset jouset millä ennakot on täysillä n. 2500 rpm kohdilla. ei nakuta...

    dampperin merkkiä en ole 100% kattonut kohdalleen.

    joo, siis vika on tullut jakajaa vaihtaessa, kaasarin on ollut samoilla säädöillä jo viimme keväästä asti ja toimi ihan ok ennen ton jakajan vaihtoa.

    kokeilin sillä orggis power valvella... ei vaikutusta tohon asiaan, hajusta päätellen leimalle ei ole mitään asiaa sen kanssa eli erimoisella arvolla oleva täytyy hakea.

    konehan laulaa ihan hyvin kyllä yläkierroksilla, 4000 tienoilla tjsp. mutta sen sinne saaminen tosiaan on ongelma, täytyy houkutella ja suostutella, eli vauhtiin saaminenhan tässä on ongelma samoin kun jos tarvis vaikka kallionousussa tai ojanylityksessä saada vähä vetoja niin ei tuu vastauksena kun vähän nykimistä ja prökimistä...

    voisko kiihdytyspumpusta saada apuja tohon muutenkin kun sitä muovista "nokkaa" vaihtamalla
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    laittaisin powervalven kanssa takaisin ja orkkis suuttimet . toimiiko kiihytys pumput kunnolla? en usko tuohon sytkävikaan.
     
  14. Rytari

    Rytari Gearhead

    lueskelin jenkkisivustoa tossa vähän... pitäis vaihtaa 0.35 suutin ja sininen pump cam tohon kiihdytyspumppuun, sillä pitäis saada tota nykimistä pienemmäksi
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Väännä sytkää aikaisemmalle! Tollanen matalapuristeinen kikkara tykkää isosta ennakosta. Maksimi johonkin 42° paikkeille nostaa myös perusennakon parempaan lukemaan ja vastaa silloin kaasuun paremmin.
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    lähden tästä juuri pellin alle, teen tuonkin samalla siinä sitten...
     
  17. Rytari

    Rytari Gearhead

    jahas... update hieman

    orggis suuttimet paikallaan, vaihtelin kiihdytyspumpun kampia, musta nyt paikallaan, sinistä mulla ei ollut laittaa vaikka sitä suosittelivat, powervalvenkin laitoin... pahenee oikeastaan vain toi prökiminen... nii joo, ja haisee aika reiluun bensalle, ehjältä se venttiili kyllä näytti, eikä sillä ole kyllä paljo pariasataa kilometriä enmpää ajettu sen kanssa.

    käänsin ennakkoa lisää, nyt viimmeksi sitä oli jo niin paljon kun kone suinkin suostuu vielä tyhjäkäyniä käydä...lähtee hyvin käymään, vähän puutuu kun laittaa vaihteen päälle, kulkee ihan vitusti toi laite :) (jos sitä voi nyt paljoa tommoselta odotaa) mutta yhtä tuskan takana on se kiihdytäminen vieläkin ja pitkän täyskaasuajon jälkeen kun löysää niin tykistöprikaatti hyppää peräkonttiin äänestä päätellen...

    alipaine hieman heiluu, yhden viivanvälin, olisko 2hg:tä, jos sytkää kääntää myöhäsemmälle heilunta aavistuksen vähenee, mutta alipaine myös laskee johonki 12hg.. nyt aikasemmalle säädettynä se on n.15 hg:tä@50 rpm sen jälkeen kun säädin tyhjäkäyntipiireistä käynnin mahdollisimman tasaiseksi, ennen säätöä se oli n.10-12hg @850rpm
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    hieman update... en ole päässyt ajeleen kun etupyörät on lainassa kaverilla, mutta ruuvailin aikani kuluksi tohon autoon hipomittarin kun oli paikkakin valmiina ja mittari hyllyssä, seosmittariin siis, ja pakosarjaan tietysti lamda, mä puusilmä kummiskaan korvakuulolla mitään löydä... tyhjäläynnilla lukema vaeltaa hieman, 15.3-14.2. pikkusen kun lisää kierroksia menee jo 13 puolelle ja sitte reilummin kierroksia nostaessa jo tonne 10 tienoille... tämä siis paikallaan käyden, ilman power valvea ja niillä pienemmillä (64) suuttimilla.
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    juu eli vapariksi käypi ihan liian rikkaalla jos menee tuonne 10:n paikkeille... pitäis olla about 14.5
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Koetahan ajossa sitten,mut täysillä vedettäessä seos saa kyllä mennä hiukan rikkaammaalle kuin mitä studio tuossa kirjoitteli,mut tyhjäkäynnin tuntumassa tuo 14,5 ois oikein hyvä arvo ja osakuormalla vois mennä hyvinkin tuonne 15:sta tuntumaan jopa ylikin niin seos on silloin aika taloudellisena ajettaessa vaikkapa maantiellä normaalia nopeutta ja lambdana tuo ois silloin siinä 1,02-1,05!

    Jonnekin 12-13,5 on tädellä kaasulla ajettaessa aika hyvä arvo eli lambdana se on silloin n.0,82-0,92!
     

Kerro tästä muillekin!