Chevy sammuu renkaat käännettynä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Rocker, 3.8.2017.

  1. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Chevyn vm1988 4,3 TBI ruvennut sammumaan tyhjäkäynnillä renkaat käännettynä esim. risteyksissä vuoroa odotellessa tai tyhjäkäynnillä peruuttaessa.Vapaalla ja Parkki päällä paikallaan käännettäessä pysyy käynnissä,varmaankin kun tyhjäkäynti kierrokset sen verran korkeat.Vaihde päällä renkaat käännettynä alkaa kierrokset hetken päästä putoamaan kunnes sammuu.Tyhjäkäynti venttiili yrittää nostaa kierroksia mutta ei kerkeä perässä koska kierrosten putoaminen tapahtuu sen verran nopeasti.Tyhjäkäynti venttiili vaihdettu uuteen ja kokeiltu myös toimivalla käytetyllä ei vaikutusta,tehostajan öljyt pari vuotta vanhat,ohjaus tuntuma ei ole muuttunut->tehostaa ok,tehostajan pumppu vuotaa hieman hihnapyörän takaa.Onko kellään ollu vastaavaa ongelmaa tai ideoita mikä voi ottaa ns. "voimaa" ettei jaksa pitää tyhjäkäynnillä käynnissä?Vesipumppu pyörii ok.Onko moottorin ohjaus boxi tullut tiensä päähän??
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Painetunnistin ohjaustehostimen putkilinjassa rikki, piuha irti?
     
  3. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Kokeiltu käyttää autoa ottamalla ohjaustehostimenpumpun käyttöhihna irti? Pumpussa paineanturia mistä tämä tyhjäkäyntisolenoidi älyää nostaa kierroksia?
    Sammuminen tapahtuu kylmällä/kuumalla? IAC (tyhjäkäyntiventtiili) venttiilin säätö väärä?
    Karstaa läppärungossa?Imuvuotoja..:rolleyes:
    Kokeilla nollata ECM?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    :rolleyes:Ihan mielenkiinnosta kysyn onko kaasarissa samanlainen anturi?
     
  5. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Ei ole paineanturia pumpussa eikä linjassa.ECM nollattu (akun kengät irti) samalla kun vaihdoin uuden IAC:n ei vaikutusta.Läppärungossa ei näy karstaa kun ottaa ilmanputsarin pois,IAC:n kanavasta en tiedä,vanhan IAC:n pää oli kuitenkin puhdas.Uuden IAC:n säädöt tehty mukanan tulleiden ohjeiden mukaisesti.Sammumista tapahtuu lämpimällä moottorilla kun IAC on pienentänyt kierroksia, ei tee kylmänä kun on "ryyppy" päällä ja kierrokset korkeammalla.Imuvuotoja ei pitäisi olla mutta pitää niitäkin vielä etsiä.Auto kestää kyllä käynnissä kun pitää hieman kaasu jalalla kierroksia koneessa.Kaasarissa tyhjäkäynti säädetään ruuvilla,tyhjäkäyntiventtiili (IdleAirControl valve) on ruisku malleissa.
     
  6. Khalle

    Khalle 1st gear

    tbi:n läppärungossa on muistaakseni t25 torxi kuljettajanpuolella, josta saa ruuvattua tyhjäkäyntiä kovemmalle.
     
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    johon ei pitäisi koskea.
     
    Poke, rane58, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siihen ruuviin vai tbihin?
     
    xarper tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ruuviin...ja Karpov voi pitää ne mielipiteensä ominaan :poff:

    Niin oletko nollannut sen uuden IAC:n ?

    Lue tuo -> http://www.handen.us/caprice/iac.html

    Kannattaa ottaa se TBI kokonaan pöydälle ja pestä se huolella kaasuttimen pesuun tarkoitetulla aineella...mutta älä käytä Brake Cleaner:a...pese kaikki kanavat, IAC ja jalustan kanavat ovat varmasti mustaa monjää täynnä.
    Samalla tulee poistettua se todennäköisin imuvuodon aiheuttajakin ja yleinen syy huonoon tyhjäkäyntiin eli TBI:n tiiviste sen ja imusarjan välistä.
    Sen jälkeen asenna se IAC uudelleen ja nollaa se...muista ettet kierrä IAC:a paikalleen niin että se pääsee pohjaamaan, silloin se rikkoutuu.
    Karan pituutta saa helpoiten säädettyä yksinkertaisesti kiertämällä sitä sormin kuten ruuvia.

    Kyllä se IAC kerkiää normaalisti mukana kun pyöriä käännetään ja tehostin ottaa lisää voimaa koneesta.

    Läppien säätöruuvia ei kannata pyöritellä, mutta jos päädyt siihen ja säädät perustyhjäkäyntiä, niin muista että myös TPS pitää kalibroida sen jälkeen uudelleen, muuten se antaa väärää tietoa ECM:lle kaasuläppien as

    ennosta.

    ECM boxi tuskin on syyllinen, ne eivät käytännössä hajoa koskaan.
     
    Powerstroke, Ana67, KajS ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Kiitoksia vastauksista pitää tuo läppärunko putsata ja IAC nollata ja sen jälkeen kokeilla muuta jos ei ala toimimaan.
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pistäppä sitten infoa auttoiko putsaus yhtään.
     
  12. Khalle

    Khalle 1st gear

    Juuri näin niinkuin SPORT TRUCK sanoi.. jos säädät perus tyhjäkäyntiä niin tarkistat/säädät tps kohdilleen. Mulla ei muu auttanut kun perus-säädön muutos omassa tbissä, oli putsattu ja tiivisteet+jousi vaihdettu.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla on tossa 454 koneessa tbi:n alla tuollainen spaceri,onko alkujaan minkälainen noissa?

    [​IMG]
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös niissä oo vaan se ohut bakeliittitiiviste tms? Sulla haettu vääntöä tai muuta tuningia tolla.
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mitenkäs jos ja kun TPS vaihtaa uuteen,onko ihan bolt on,ja handenin ohjeilla nollaus?
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    niin ajattelinkin.
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sitähän se 454 trukkimotti just kaipaa..:poff:
     
    palontie tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä ne molemmat tiedetään mitä se oikeesti vaatii :D
     
    xarper ja palontie tykkäävät tästä.
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Pitäis olla, vaan ei kuulemma aina ole. Itse en ole joutunut säätää, mutta joskus ei arvot ole ihan 100% oikein, tiedä sit paljonko vaikuttaa. Siinähän on vain 2 reikää ilman säätöjä, ja jos ei natsaa, niitä reikiä joutuu soikeantaa, että saa vähän käännettyä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut täähän oli Palontieltä vaan spekulointia kun eihän tbi hajoa :D
     

Kerro tästä muillekin!