Chevy SB kansien porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wesku, 19.5.2002.

  1. Wesku

    Wesku Gearhead

    Ois tarkoitus vaihtaa 462-mikkikansiin 2.02/1.60 Manley race flow-venat ja samalla porttauttaa niitä. Oliskos tiedossa hyviä ja asiantuntevia kansipajoja, joissa olis myös hinta-/laatusuhde kohdallaan etenki Tampereen seudulta, mut myös muualta käy. Suositelkaa, jos on kokemuksia!
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kannattaa ehkä harkita uusien kansien ostamista. Laadukas kansiremontti ja kairaus maksaa saman kuin uudet Edelbrockit ta vastaavat ja todennäköisesti häviävät ominaisuuksissa niille. Hyvää ja halpaa ei ainakaan kuitilla saa ohjurit ja seetityö on vähintään yhtä tärkeitä suorituskyvylle kuin se kairauskin. Vanhat rautakannet kairatuina eivät välttämättä ole mitäänkestoihmeitä vaan halkeilevat suht helposti. eli ne sijoitetutkin rahat saattaa olla hukkaan heitettyä jo vaikka ensi viikolla. Ja jälleenmyyntiarvoa portatuilla rautakansilla ei juurikaan ole. Jos kuitenkin haluat operaatioon ryhtyä kannattaa alan lehdistä, vaikkapa VM:stä katsoa firmoja jotka tollasta kansityötä tekevät, soittaa ja kysyä mitä ne tekevät ja mitä maksaa ja onko mielekästä. Näin äkkisältään tulee mieleen vain HiCar Helsingistä, mutta on noita muitakin. Tärkeetä mun mielestä on, että hommaat arviot monesta paikasta ensin, että saat yleisestä tasosta jonkin kuvan. Ei kannata pois sulkea kotiporttaustakaan;mm. netistä löytyy ohjeita ja lopputulos voi olla aivan yhtä hyvä kun kansipajankin suorittama kairaus, ehkä kuitenkin hitusen huokeempi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Menee vähän ohi aiheen, mutta oletko löytänyt mitään hyvää porttaukseen erikoistunutta sivua netistä? Itse kun löydän vain mainoksia ja muuta saastaa :smile:
     
  4. OD

    OD 1st gear

    David Vizard on kynäillyt hyvän kirjan pikkulohko-Chevyn kansista, siinä on hyvät porttausohjeet kuvien kera ja muita vinkkejä.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Myy nykyset kannet ja osta Vortec kannet, 400$ pari uutena.

    Muistuupa mieleen hot rod lehdessä aikanaan ollut junkyard jewel (tai joku sellanen) projekti, 350 chevy.

    1.94/1.50 TPI-camaron rautakansilla, performer + Comp Cams XE268 nokalla tuli 320 heppaa. Muutoin samalla kokoonpanolla paitsi vortec kannet tuli 375 heppaa. Molemmissa 64cc palotilat ja samankokoiset venat.

    Ja 400$ ON halpa hinta noista, varmaan jonku suomalaisen vauhtiputkan kautta saa kätsysti tollaset. Ja eikös taalan kurssikin oo vähän heikentyny euroon nähden?

    Miinuspuolia vortecin kansilla on:

    -vaatii oman imusarjan
    -venajouset ei kestä yli .480 nostoa ja ehdoton rpm katto 6000, en kokeilis itse yli 5500.

    Vähän uudemmassa hot rodissa oli vortec kansista myös hyvä juttu, 383 chevystä 463 heppaa ja yli 500 lb-ft.
     
  6. samix

    samix 1st gear

  7. Wesku

    Wesku Gearhead

    Tutkiskelin valmiita kansia, ja yksi mielenkiintoinen vaihtoehto ois Dart rautakannet; ne ovat hinnaltaan esim. Edelbrockin RPM-kansia halvemmat, mutta virtaavat enemmän. Ainaki itse olen kuullut niitä kehuttavan... Mielipiteitä/kokemuksia?
    Nostoa tulee .520 ja kierroksia vähän yli 6000 sekä imusatsi hankittu, joten Vortecit eivät käy sellaisenaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wesku 2002-05-20 23:39 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wesku 2002-05-20 23:40 ]</font>
     
  8. country sedan

    country sedan Gearhead

    Vetten yli tilaillessa kannattaa kannattaa laskea hinta vanhassa rahassa 12 kertoimella ja näillä nykyisillä oravannahkoilla 1.8-2.0, ettei tuu yllätyksiä.Mut tätähän ei kukaan kysynyt tulipahan vaan mieleen.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ja vielä yks vaihtoehto olis Trick Flown alumiinikannet, halvemmat ku edelbrock, kalliimat kuin dart. Venat kestää 6500 rpm ja luultavasti sen .520. Palotilat 64cc, 2.02 ja 1.60 venat.

    Dart II on myös varmasti hyvä vaihtoehto katuautoon, virtauksia löytyy tarvittaessa reilusti mutta pelaa pienemmälläkin nokalla ja rundeilla.

    Tietysti yks vaihtoehto olis laittaa vorteciin lisäjouset, mutta jos imusarja on jo valmiina niin tuskin kannattaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla on portatut pikkuvenaset 194 / 150 mikkikannet, virtautetut.
    327 0.04" porauksella > 333cid.
    xe274h, 600 edelbrock, lyhyet peltisarjat, kaksitasoinen imukansi.
    DD2000 näyttää 4000-7000 yli 300hp tehopiikin ollessa 367hp 5500rpm.
    vääntö on todella laakea 2000-5500RPM yli 480NM ja piikki 4000RPM 530NM.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Älä laita Trick Flow kansia ainakaan kierrosmoottoriin. Ovat enemmänkin vääntökoneen kannet. Ja muutenkin kannattaa välttää kaikkia kummallisuuksia, jos meinaa
    pitää kuluja kurissa pitkällä juoksulla.
    Dartit ovat hyvät rautakannet, kuten Bowtie
    kannetkin. Alukansina Edelbrockit, Brodixit.
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Trick Flown kansia haukuttiin jollakin englanninkielisellä mustang-palstalla. Väittivät että seetit tippuilee omia aikojaan. Onko kokemuksia TF:n kansista?
     
  13. Wesku

    Wesku Gearhead

    Möin ne mikkikannet pois, nyt pitäs löytää uudet hatut mottiin. Olen tutkiskellu kansia, niiden hintoja sekä ominaisuuksia ja kallistuin rautakansien puolelle. Eipähän tarttis ruveta mäntiä vaihtamaan alukansilla puristusten saamiseksi rautakansien tasolle. Dartit on vaihtoehto numero 1, toinen ois World Productsin Sportsmanit, näiden hinnoissa ei ole kovin merkittävää eroa(n.100€ Dartien eduksi).
    Ois myös tiedossa 2 vuotta vanhat kevyesti portatut Dartit 200cc imukanavilla, ovat olleet venekäytössä(ajettu tosi vähän, mut merivesijäähdytyksellä). Kannattaako tollasia merivedellä käytettyjä harkitakaan ja paljo niistä kannattas maksaa Milodonin venoilla?
     
  14. Wesku

    Wesku Gearhead

    Kyselykierroksen tuloksia, sekä kommentteja kansista:
    -Brodix: parjää sellaisenaan kohtuullisesti myös kisakuvioissa, miinuksena hinta n.2700€.
    -Trick flow: Pitäisi olla suht hyvät, löytyy sekä vääntö-, että kierroskoneisiin kansimalleja, n.2000€
    -Dart: hyvät budjettikannet, jos materiaalin tuoma lisäpaino ei haittaa(itselläni ei, koska puhdas katuauto),1300-1400€
    -Sportsman: ks. Dart, n.1500€
    -Edelbrock RPM: katukäyttöön riittävät, mutta eivät pärjää ominaisuuksissa muille edellämainituille tarvikekansille, halvimmillaan 1680€
    -Vortec: paras hinta/laatusuhde, hakkaa vanhat pallokorvat mennen tullen, miinuksena erilaisen (lue: kalliimman) imusatsin tarve, n. 1000 €cua rapakon tällä puolen.

    Kommentteja/mielipiteitä? Mitkä paras vaihtoehto?
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No mä nyt en ole varsinaisesti alana asiantuntija, mutta muutama pointti olis kyllä. Ensin olis hyvä tietää tarkkaan mitä haetaan, haetaanko käyttöominaisuuksia ja pikkasen lisää tehoa vai uhrataanko ominaisuuksia suuremman lisätehon takia. Palotilojen koot ja muodot olis hyvä olla tiedossa, suora vai vinotulpppaset kannet, eli mitä puristuksia, millaset männät nykyään ja sopiiko vinotulpat pakosarjoihin?
    Mä en noista ylllämainituista ole käyttänyt kun Edelbrockin kahta eri versiota ja Brodixin pienimpiä. Muitakin olen nähnyt mutta koneita en ole niillä tehnyt. Kaikki noista on varmasti tehokkaampia kun tavalllset mikkikannet, jos ei koneen koko ole mikään mieletön niin mä valitsisin katuautoon selaset jotka vaikuttaa hyvältä ja joissa on pienitilavuuksiset kanavat. Toi sun nokkas ei ole mikään kauhean iso joten pitäytyisin näissä "pieni reikä kansissa" Kanavan kokoa kun lähdetään suurentamaan niin se tietysti tuo lisää virtausta, mutta vähintään yhtä tärkeetä kun on se virtausmäärä on myös virtausnopeus. Usein noilla isokanavaisilla kansilla vielä ei noin pienellä nokalla saavuteta juuri edes virtausetua pikkureikäsempiin verrattuna. Tollaset isokanavakannet saattaa jopa tuotta hyvin vääntöä ja tehoa, mutta vaan läpät levällään. Osakaasutoiminta ja ajettavuus niiden kanssa kärsii vääjäämättä. Eli mä kallistuisin noissa tapauksissa todennäköisesti RPMien kannalle, 64cc vinotulppaset vois olla aika jees. Vortecitkin olis varmaan ihan kelvolliset ja edulliset mutta imusarjan lisäks mitä muuta ne vaatii selviytyäkseen ton noston kanssa? Brodixit on hienolaatuiset kannet ja versioita löyty miedosta kovaan, mutta ne on jonkinverran kalliimmat kun noi "tusina" kannet; haluuko sen verran sitten maksaa on jokaisen oma asia. Ostat minkä ostat, niin käy ne läpi, tarkasta jousipaineet, coil bindit, seetien pitävys ja ohjureiden tiiviys. Ne on amerikassa tehtyjä tuotteita.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2002-06-12 08:14 ]</font>
     
  16. Wesku

    Wesku Gearhead

    Käyttöominaisuuksia uhraan jonkin verran saadakseni tehoa, mut sillä tavalla, että auto on vielä liikenteessä ajettava. Kone on .040 ylikoossa oleva 350 (357). Palotiloiksi on tulossa 64cc, männiksi kyseisillä palotiloilla 10,9 puristuksen pättipääsilikonimukit. Puristuksia pudottaa himpun paksut kansipahvit. Palotilojen muodoista ei ole suurempaa tietoa, samoin suora- ja vinotulppaisuuden edut/haitat ja vaatimukset kiinostaa. Tiedän että vinotulppaisilla palaminen on tehokkaampaa, mut millasia vaatimuksia se asettaa pakosarjoille? Pakosarja-asia on vielä auki, osaispahan hankkia sopivat tuleville kansilleni... Brodixit alkaa oleen jo turhan hintavat meikäläisen rakentelubudjetille...
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Muista pakosarjojen lisäksi äänenvaimentajat.
    Tuskin hyödyt Fenderwelleistä tms. jos
    ajat vaimentajat kiinni (kuten Katuautoilla
    on tapana, trailerivehkeet erikseen).
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kyllä hyötyy "fenderwelleistä" kadullakin putkienkin kanssa. Fenderwellithän on ihan samanlaiset tehonlisääjät kuin normaalipeltisarjat, ne vaan menee yläkautta, sisälokarin läpi pyöräkoteloon, etupyörän taakse...

    Hyvin tehdyt pakoputket eivät tiputa tehoja about yhtään, monissa tapauksissa voivat jopa tuoda lisää vääntöä.

    Eli myös kadulle kannattaa laittaa peltisarjat kunnollisten pakoputkien ja änkkäreiden kanssa. Jos on yhtään reilummin viritety jenkkikasi, niin aika turhaa on puhistella vakio valusarjoilla...

    t:Tommi
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Joo joo , tarkoitinkin peltisarjojen kokoa. Jos primäärit on 2" luokkaa ja kollektori 4", niin varmaan tulee vaimentien kanssa sekavampi (alaväännöttömämpi) kone kuin pykälää maltillisemman kokoisilla pakosarjoilla. Olen noista F-welleistä
    kuvitellut, että ovat aina melko isoja?? Ittelläni on vajaa 400 DIN hv
    350:ssä (-7000rpm)kai 1 5/8" lähdöillä
    peltisarjat ja pakoputket 2 1/2,
    eli edelleen koneen "tukkoisin" osa.
    Aihe eksyi näistä kansijutuista, sori.
     
  20. Wesku

    Wesku Gearhead

    Edelleen jäi epäselväksi millaiset pakosatsit toimii hyvin vinotulppaisten kansien kanssa... Laitan varmaanki 1 5/8" primäreillä ja 3" kollektoreilla varustetut peltisarjat, putkisto on 3" tuplaputket H-putkella ja yhdet Simonsin 3" vaimentimet.
     

Kerro tästä muillekin!