Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    alotetaan sillä, että Chevy SB sielunelämä noin yleensä on enemmän kuin tuttu.

    kysymys kuuluu, millä keinoin Sportside 1991, TBI 5.7 ( L05 ? ) sai henkeä.( vähä päästöinen, käytettävä kat. )

    käyttö autolla tullee olemaan cruisailu, + peräkärryn, +2000 kg veto, ei mikään drag race trukki, vaan todellisia hevosvoimia + 250, ja painotan: erittäin hyvä alavääntö.

    ajattelin ensin tehdä ne asiat, jotka on helppo tehdä mottia purkamatta, ja ehkä tulevisuudessa vaihtaa mokka-akseli ( kannet ).

    Onko 5.7 TBI L05 motissa rullanokka ?

    tod. näk helpoin ( halvin ) muutos vois olla vaihtaa pakosarjat / putki esim. seuraaviin.
    - FLW11504 149.95 € + FLW11504Y 149.95 €, USParts
    - loppuosa KAT:sta taakse on just vaihdettu Martelius versio

    mihin asti suuttimet riittää ?
    Käykö tilalle suoraan esim. 454TBI suuttimet ?

    onko jollakulla kokemusta moisesta projektista, neuvoista saat esim. ison tuopin Teivon Swap:ssa

    suunnitelmissa on ehkä myös myöhemmin E85 ( overdrive keskustelu luettu )

    Miten tollasen TBI-ruiskun ohjelmointi, tarviiko jotain välipalikoita, tai muutoksia ?

    etukäteen kiittäen
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kohta selviää ero kun teen -90 pikkariin muutoksen 350=>383.
    Täytyy pistää race chrono hommiin ja ottaa ennen jälkeen tulokset talteen.
    Pruutta pysyy ekaks orkkiksena mutta painetta pitää nostaa pikkasen jotta ruokkii enemmän. Sopivalla paineen nostolla pitäis riittää ~280kaakkin noi orkkissuuttimet.
    Sunkin kone on rullakepillä.
     
  3. brain error

    brain error 2nd gear

    halpoja heppoja

    Tämäpä onkin mielenkiintoinen aihe!! Ähräsin viime syksynä 350TBI motin vanhan ja väsyneen 305 kaasarikoneen tilalle ja kylläpä olikin suu muikeena toiminnan ja kulkupuolen suhteen.Mutta kun mikään ei tietenkään riitä niin rupesin tutkimaan mahdollisia "halpoja heppoja" ja niitä vinkkejä on kyllä jos jonkinlaisia ja ODeltakin löytyy keskusteluja esim. läppärungon modauksesta.
    http://www.ebay.com/itm/GM-TBI-40hp-pow ... es&vxp=mtr
    Tämmöstäkin olen miettinyt tai säädettävää regua ja imarin vaihtamista performeriin.Lisää keskustelua aiheesta jookos !!!
     
  4. WTF

    WTF Gearhead

    Holleyn ruutta
    Imari missä isommat reiät. (Holleyn ruutassa isommat läpät)
    Peltisarjat.
    Nuo maksanee mutu noin 600€, jos muistan hinnat ulkomuistista oikein.
    4- johtoin lambda kannattaa kans laittaa, kun peltisarjat laittaa.
    Nuo auttaa jo jonkin verran.
    Lisää jos haluaa niin menee jo kansi ja nokkaosastolle.
     
  5. gto69

    gto69 Gearhead

    Katsuri sanoi minulle että katti pitää olla mutta sen ei tarvitse toimia..Leikkasin katin auki ja laitoin sinne 3" putken sisälle. Alaväännön lisäys merkittävä.
     
  6. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    91 pakussa ei tartte katin toimia eli tuon voi tehdä, vaikuttaa jonkin verran, tosin mä laitoin samalla vapaammin virtaavan pöntön ja paksumman putken.

    Pikkasen lisää bensan painetta ja sytkää muutama aste aikaselle vaikuttaa kans vähän. Ja noi ei vielä maksa montaa sataa.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    peltisarjat, katti pois (jos voi) bensanpaineen nosto, suuttimien korotuspala, 1.6 välitteiset vipat, vapaavirtaussuodatin ja sille kylmää ilmaa (ei konehuoneesta) ja ennakkoa muutama aste lisää.
     
  9. rzt

    rzt 1st gear

    omaa ja toisten dynotusta seuranneena 305,350 tbi,tpi tai lt1,niin
    peltisarjat->avara putkisto->b paineen nosto ja parempi suodatin,
    tehon ja väännön lisäys ollu vakiokoneeseen aika tarkkaan 10%kaikissa.
    ihan kiva lisä pikku näpertelyllä.
    tpi:ssä paineen nosto toi kivasti ala ja keskialueelle vääntöä lisää.
    tos on käyräki siitä 195hp/395 nm oli tässä lähtökohta.
    http://kuvablogi.com/nayta/2909941/
    kaipa ton TBI:n regun kannen voi kans itte muuttaa säädettäväksi
    käden käänteessä?
     
  10. valtope

    valtope Gearhead

    kiitoksia kommenteista

    mun auton ensirekisteröinti on 1993 => KAT + vähäpäästöinen ! !

    mihin asti riittää noi xxxx193 kannet , ja paljonko sietää esim. nostoa.

    yhteenvetona tähänastisista.

    "helpot"
    - peltisarjat + Y-putki
    - polttoaineen paineen nosto
    - kylmää ilmaa koneeseen
    - vähän lisää ennakkoa

    vähän vaivaa:
    - keinuvipat 1.6
    - imusarja, esim Performer + väilaippa

    "motti auki"
    - nokka-akselin vaihto
    - kansien vaihto

    E85 valmius:
    - isommat suuttimet ( 5.7 Police special / 454 TBI )

    tarkennetaan nyt vielä, että auto ympärivuotiseen käyttöön

    lisää asiallista keskustelua / kommentteja, kiitos

    ps olipa fiksu toi ilokaasu juttu, kyllä naurattaa.
     
  11. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ne kannet ei sellaisenaan riitä kovin pitkälle. Ovat tosiaan "swirlport" tyyliset, eli mukavat ja taloudelliset ajella, mutta henkeä niistä ei valitettavasti hirveästi saa. :(

    Itse laitoin tollasen L05 poliisimoottorin omaan kotteroon(kaasarilla) ja pettymys oli melkoinen. Nyt sit onkin tulossa alukantta ja tiukempaa nokkaa, jos sais hiukan jotain elämää tohon laitteeseen. 8)

    Mulla olis siis ylimääräisenä tollasen koneen ehjä nokkakeppi ja kannet, jos joku tarvii harjoitusaihioita. :lol:
     
  12. Roc

    Roc Gearhead

    Hyväksi havaittu budjettiviritys TBI-koneisiin on etsiä jostain käytetty vakio LT1-nokka. Aika moneen LT1-koneiseen Camaroon/Firebirdiin/Corvetteen on vaihdettu tiukempaa nokkaa, niin käytettyjä vakionokkia pitäis olla aika hyvin tyrkyllä.

    Aneemisen nokan lisäksi TBI:n toinen akilleen kantapäähän on ne surullisen kuuluisat "swirl port" kannet. Juurikin ne xxx193 numeroiset. Monessa paikassa tituleerattu GM:n kautta aikojen surkeimmiksi kansiksi IKINÄ.
    Sitä en tiedä onko ne just kaikkein paskimmat, mutta totuus taitaa olla kyllä se, että niitä ei kannata mihinkään hi-pervormanssi käyttöön miettiä sekunnin vertaa.

    Vortec kannet olis tietysti tommoseenkin aivan mahtavat. Ainoa vaan, että Vortec-tyylinen TBI imusarja taitaa olla hinnankiroissa.

    Ihan hirveesti en kyllä ite TBI-koneeseen rahallisesti panostais... Just käytetyn LT1 nokan ja jos törmäis vaikka TPI-koneisen Corveten/F-bodyn L98 kansiin. Ne vielä raaskis investoida. Kuiteski gen3 koneen saa jenkeistä reilulla tonnilla.
     
  13. jar

    jar Gearhead

    Itellä on hyllyssä TBI:n pohjaan paineensäädin, jossa on imusarjasta alipaineelle liitäntä. Eli kaasupohjassa nostaa painetta sitten enemmän. Muutaman kympin se oli ebayssä. En tiedä onko hyvä kun ei ole kiinni.

    Osia on helppo tilata, kun jaksais niitä asennella. Ruiskuun säätöön parempi on tietysti joku DynamicEfi:n Ebl tms. Hintaa vaan tulee sit jo joitain satasia.
     
  14. brain error

    brain error 2nd gear

  15. brain error

    brain error 2nd gear

    Jos jollain lojuu nurkissa noita keskustelussa esiintulleita"halpoja heppoja"palikoita,niin saa tarjota.Tuolle LT1 nokalle on käsittääkseni myös kopioita eri nokkavalmistajilta...laittakkee numeroita jos on tiedossa ja mulle saa myös tarjota jos ois ylimääräsenä.
     
  16. ittnA

    ittnA 1st gear

    itsellä kanssa tulossa -90 350 tbi

    - 193 kannet joihin venttiilityöt tehty ja vähän putsattu skrubuleita kanavista
    - nokka edelbrock 2102
    - crane cold rullakeinut 1.6
    - flowtechin peltisarjat
    - erittäin avara putkisto
    - vakio männät
    - alakerta laakeroitu ja pumppu uusittu
    - läppärunkoa veistetty netistä löytyneiden ohjeiden mukaan
    - megan ms1 hommattu ohjaamaan polttoaineen syöttöä, ja jos se ei onnistu niin orkkispömpeli takaisin
    - luultavasti hommaan spacerin suuttimille ja paineennosto vieterin mitä ebayssä tyrkytetään

    osia haalittu hetken mielijohteesta mistään oikeastaan mistään mitään ymmärtämättä, saa nähdä että mitä tästä tulee ja onko mitään muutosta vakioon tbi systeemiin? kone tosin vasta menossa pikkuhiljaa kasaan ja varsinaisen ajoneuvokäytön ajankohta ei tiedossa, konepukissa tosin tarkoitus saada tulille tän kevään aikana. kone ei ole tulossa tieliikennekäyttöön vaan putkirunkoiseen metsäleluun, ehkä???...

    onko täällä joku testannut noita 193 kansia vai onko ne aina paiskattu suoraan tunkiolle jenkkien rankkauksen perusteella ilman että niillä on edes yritetty ajaa, kai ne johonkin asti riittää vakiota ylemmäs?

    jos sitten joskus tuntuu siltä että tämä ei riitä niin onhan vielä mahdollisuuksia parempaan, mutta kokeilen kans ensin näin "halvalla" tyylillä.
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kevään kuluessa mennee yks venemoottori dynoon noilla 193 kansilla. en tiedä kirjoitteleeko koneen omistaja tänne mutta jos ei niin katsotaan sitten josko siitä kokoonpanosta saatais sitten jotenkin jotain infoa tännekin. kai noillakin kansilla jotain saa aikaiseksi kun vähän siistii ja tekee kaikki pikkujipot mitä voi. itte myös meinasin tehä 4wd pikkariin 350 tbi:n piristettynä:
    0-dekkiin flattopeilla tai reversedomeilla ja quenh kohilleen
    6217 crate centerboltit 64-68cc
    1.6 vipat,joku mieto mahd. compuutterikärsä
    peltisatsit+avarat putket
    sekä noi paineen nostot sun muut selvät tbi:n parannusniksit.
     
  18. Caideman

    Caideman 1st gear

    Vertaappa sitä imukanavaa johonkin kohtalaisen kanteen niin ymmärrät. :D Toki niillä hiukan vakiota ylemmäs pääsee, mut ei kovin pitkälle. Potentiaalia ei ole hirveämmin ole. Kuten sanoin, perseen hyvät ja taloudelliset kannet käyttökoneessa. :)
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon svappiin mitä teen tulee 217 pipot ja tollaset mukit. Orkkis jenkaporttikansilla ei kannata yrittää ottaa enempää edes stroukkaamalla.
    [​IMG]
    Ruutta suuttimineen jää ekaks orkkiksiksi. Saas nähdä huomaako persdynolla mitään eroa :oops: .
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Race chrono testit tehty.
    0-100 8.5 sekkaa. Aika hyvin ? Ploota oli melkoinen kuminauha :rotfl: . Sil täytyy tehdä jottaa.
     

Kerro tästä muillekin!