Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Onkohan tuo sun matematiikka ihan oikein? Jos vertaillaan tähän:

    Brand new Chevrolet 5,7 Liter V8 (350CID) VORTEC 5700 (HD-Version) Engine for GM Vehicles 1996 - 2002, proven Quality from Chevrolet Performance! Part-Number: 12691672, old superseded Numbers: 12681431, 12530283

    Technical Datas:
    Engine Family: GEN-1 VORTEC 5700 (RPO L31)
    Years: 1996-2002**
    Size: 5,7 Liter (350 CID)
    Bore & Stroke: 4" x 3,48"
    Compression Ratio: 9,4:1


    Niin jotenkin mutulla en usko, että puristukset nousee noin paljon.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Orggismännät on "dished" ja silvolitet "flat topit" joissa vielä himpun korkeampi lakikorkeus, joten concarnen matematiikka pitänee paikkansa..
     
  3. Jaa no sitten..Monttu muuttaakin tilanteen.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Pitäisi olla oikein. Laskin, että jos männät olisi dekissä niin silloin ollaan tuolla 10.2 paikkeilla. Ollaan 1st gen Camaron lukemissa joten luulisi toimivan. Ellei tuo TBI tai EBL boksi aseta jotain rajoitteita mitä en tajua.
     
    Muokattu: 20.8.2024
  5. valtope

    valtope Gearhead


    Silvolite mäntin kanssa pitää olla tarkkana, erityisesti renkaiden päittäisvälykset pitää laittaa männänvalmistavan ohjeen mukaan ( enemmän, kun normimännällä )
     
    4d sedan tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kyllä näin, kuten kaikilla hypereutectic männillä pitää ylin rengas olla vakiota suuremmalla raolla. Silvoliten ohje vaan on sellainen, että laitetaan 40% yli orkkistoleranssien minimin ja jos tosiaan noin tehdään niin aika kaukana ollaan siitä mitä Keith Black suosittelee omissa vastaavissaan eli 0.0065 x porauksen tuumakoko. Tämä olisikin ollut yksi kysymys mitä viisaammat suosittelee? Ellen nyt väärin muista niin tuo KB:n suositus on vielä alkuperäisessä toleranssihaarukassa joten olisin taipuvainen tekemään sen mukaan.

    Joku nyrkkisääntöhän on vakioasetuksille, että välys on 0,0045 x porauksen tuumakoko ja jos tähän lisätään 40% niin sitten ollaan myös tuon KB:n kanssa linjassa. Ehkä hiukan huolimattomasti kirjoitettu Silvoliten ohjeisiin.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eilen laitoin ison kasan osia tilaukseen Rockautosta, mukana nuo Silvoliten männät 0.02 ylikoossa. Purkuvaiheessa unohdin mitata kuinka syvällä orkkismännät on lohkossa ja täytyy laittaa sen verran osia takaisin että saan tuon tsekattua.

    Kuinkas se paljealue nyt menee kun jos nyt vaikka oletetaan että ilman dekkien höyläystä puristukset olisi 10:1 ja jos tastaan dekkitasot mäntien yläpintaan ja puristus nousee sillä vähän lisää 10.2:1 paikkeille. Onko nakutuksen kannalta kuitenkin parempi pienentää sitä paljealuetta vaikka samalla puristukset tuon verran kasvaa? Numerot ei ehkä ole täsmälleen nuo mutta kohtuullisen lähellä totuutta.

    Dynaamisen puristuksen laskemiseen en löytänyt, tai osannut etsiä, ainakaan vielä riittävästi tietoa niistä nokista mitä nyt olen kaavaillut eli LT1 tai poliisimallin Caprice.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Toisaalta ei tuolla taida olla merkitystäkään. LT1:ssä on staattista puristusta jossain 10.4-10.5 paikkeilla joten luulisi olevan o.k. myös tuossa omassa kehitelmässä. LT1 kannetkin taitaa olla lähellä Vorteceja.
     
  9. Ongelmana on, että Enginetech tai kukaan muukaan ilmoittele mainosasteita, vaan .050 asteita. Niinpä laskuriin sopivaa lukemaa ei kovin helposti löydy.

    Joet keskustelee täällä asiasta. Tuloksiin en ota kantaa, mutta..

    Stock LT1 DCR? Intake closing point?

    I couldn't find any date on the advertised duration of a stock LT1 cam, so I used the specs @ .050" from a '97 LT1. The cam has 201* of duration @ .050". I looked at the "typical" difference (percentage) between advertised duration and duration @ .050" of the Comp magnum lobes (figured the stock cam would have a lobe profile similar to the magnum lobes - but I could be wrong). The percent seems to be ~ 79%. Using this, I figured the advertised duration of the LT1 cam to be ~ 254*. I then took this number and the 117 LSA of the cam and figured the DCR off of a ~ 10.35 SCR:

    (((254/2)+117)-4)-180 = 60*

    Some other sites I found said to figure the intake closing point using the duration @ .050", then add 25-30* to that to figure the actual intake closing point. That's where I came up with the 60-64* range.

    It would be nice if someone knew the advertised duration of a stock LT1 cam from any year.
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ne tulevat todelliset puristukset kannattaa laskea laskurilla, vaikka Wallace Racingin calculaattorilla:
    http://www.wallaceracing.com/cr-test-metric-us-new.php

    Joissain tapauksissa se quenchin parantaminen auttaa, vaikka puristus nousisikin. Tapauskohtaista kuitenkin.

    Eikös Vortech kannet ole rautaa, ja LT-1 kannet alumiinia? Vaikuttaa sekin siihen puristuskestävyyteen, raudan ollessa huonompi siinä(-kin) mielessä.

    Itse en pyrkisi tuollaisessa melko miedossa motissa kovin korkeisiin puristuksiin, tai ainakaan korkeisiin dynaamisiin, että nokka sit sen tulevan korkeahkon puristuksen kanssa kohdalleen.
     
    68corvette tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    On noita -60 luvun vakiomoottoreita korkeammillakin puristuksilla ja kesyillä nokilla. Olen ymmärtänyt että tuo TBI ei kovin isoa nokkaa siedä vaikka sitä ohjataan EBL:llä. Lisäksi turbiini pysyy vakiona joten sekin rajoittaa. Poliisinokassa on enemmän asteita kuin LT1:ssä joten se ehkä voisi olla dynaamisen puristuksen kannalta "turvallisempi" vaihtoehto mutta jos tuo Poropeukaloksen linkkaaman keskustelun 60-64 astetta pitää paikkansa niin ei pitäisi olla ongelmaa. Tuossa omassa kokoonpanossa dynaaminen putoaa 8.5:n alle 55 asteessa.

    Männät on FedExin kuljetuksessa joten enää ei ole asialle paljon tehtävissä.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mellingin sivuilta löytyikin speksit tuolle poliisinokalle. Imuventtiili sulkeutuu 77 asteessa joten ei ainakaan liikaa ole dynaamista puristusta. Mainosasteet: imu/pako 271/280 ja 0.5 asteet: 207/214. Centerline: 117/117 ja nostoja: .410/.427. Summitin sivuilla Mellingin tekninen neuvonta suosittelee jousipaineiksi 110 seetille ja 300 auki. Mitkähän edulliset jouset noihin Vortecin kansiin menisi noilla spekseillä? Poliisimallin jousia en pikaisella haulla löytänyt mistään.
     
  13. HT

    HT Gearhead

    Tämän topicin otsikko on lisää halpoja hepoja. Siihen liittyen laitan tähän mielenkiintoisen dynotestin tulokset. Siinä säädettiin ensin sbc kohdalleen ja sen jälkeen alettiin tiputtamaan ennakkoa ja katsottiin miten paljon vaikutti huipputehoihin.

    Huipputeho tuli 36 asteella 466 hp.
    31' 461 hp (-5 hp, -1%)
    21' 409 hp (-57 hp, -12%)
    11' 318 hp (-148 hp, -32%)

    30-36 astetta ei juurikaan eroa, mutta sen jälkeen alkaa tehot tippua vauhdilla.

    Nämä, jos mitkä on halpoja hevosia, kun säätämällä saa.
     
    Gary Grand, valtope ja Concarne tykkäävät tästä.
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minä aloin sitä sitten sotkemaan mutta nyt mielestäni palasin otsikon alle kun motti kuitenkin yritetään tehdä edullisilla palikoilla vaikka ei rajoitukaan enää pelkkien säätöjen ruuvaamiseen.
     
  15. HT

    HT Gearhead

    Tekstini ei ollut piikki Concarnelle, pistin vaan perustetta omille jutuille.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Enkä kyllä piikkinä tajunnut ottaakaan.

    Sitä kun on elänyt lapsuuden ja nuoruuden -70-90 luvulla niin ei oikein osaa pahoittaa mieltään joka asiasta kuten nykyisin on tapana.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla taitais olla joutavana parikin uutta jousisatsia jotka kävis vorteceihin, voin mitata paineet jos edulliset kiinnostaa.
    Tuo poliisinokka on niin rauhallisilla rampeilla että mellingin suositukset on vähintäänkin riittävät.

    Mitä tulee tuon nokan ajoituksiin, niin laittaisin intake centerlinen aikaisemmalle kuin 117 astetta, jopa 5-6 astetta.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ilman muuta kiinnostaa. Laitatko vaikka yksityisviestiä noista.

    Tilasin iltamyöhällä silmät ristissä vahingossa Cloyesin rullajakopään missä ei ole ajoitusmahdollisuutta. Hoituuko tuo aikaistaminen jotenkin muuten? Täytyy katsoa vielä saisiko pelkän rattaan ostettua erikseen.
     
  19. Offset -kiilalla saa muutaman asteen:

    SBC BBC 350 396 454 Crankshaft Crank Balancer Woodruff Timing Key 4 deg Offset

    New Mr Gasket crankshaft timing gear woodruff key. This is an offset key, 4 degrees. That means you can change your valve timing by 4 degrees advanced or retarded (depending which way you install it). Advancing the valve timing typically adds bottom end torque, retarding the timing typically adds higher RPM HP. This would be installed under the crankshaft timing gear. 3/4" long (will not work on SBC/BBC cranks with 1 3/8" slot).


    EDIT: Löytyy US Partsistakin:

    MR GASKET 988G AKSELIKIILA
     
    Muokattu: 22.8.2024
    Concarne tykkää tästä.
  20. Mikä ero on Vortecin ja tavallisten kansien jousilla?
     

Kerro tästä muillekin!