Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei muuta eroo, mut vorteceissa ei ole sitä jousen sisällä olevaa damperia, kun se ei kunnolla mahdu sinne ohjurista johtuen.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Senverran vielä puristuksista vaikkei tässä tapauksessa ilmeisesti tarvetta olekaan, että kyllähän niitä puristuksia voi säätää palotiloja muotoilemalla ja männistä(ei paljealueelta) sorvaamalla/jyrsimällä, jos sellaista tarvetta ilmenee.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    On kyllä vähän nostovaroja noissa omissa vorteceissa. Retaineri ottaa kiinni tiivisteeseen n. 0.460 nostolla tai vähän alle. Mittaustarkkuus ei ollut tässä aivan huipussaan. Poliisinokallakaan ei jää varoja kuin 0.03 luokkaa pakoventtiilille. Sen verran ehdin katsomaan, että retainerissa olisi ehkä pari milliä varaa viilata alareunasta ennen kuin tulee lukot vastaan.

    Orkkismännät oli melko tarkkaan 0.02 dekin alapuolella. Vähän olisi varaa dekistä ottaa jos nollaan tähtää. Nuo uudet männät korjaa tätä jo sen 0.01" jos ilmoitetut mitat pitävät paikkansa.

    Kampiakselin laakerin välykset piti mitata mikrometrillä mutta en saa järkevää tulosta. Laakeripukit on tasan mitoissaan. Pitkään hakemalla sain runkolaakerin reiälle 0.0001 soikeutta mutta siinä tulee jo tarkkuus vastaan ja tuo on muutenkin vain kymmenesosa sallitusta. Sitten kun laitoin uudet laakerit ja yritin mitata niin menee reippaasti soikeaksi. Pystysuunnassa mitta on selvästi pienempi kuin sivusuunnassa. En keksinyt tähän muuta selitystä kuin että uusien laakerien kaari on erilainen kuin pukkien ja hakee ehkä paikkansa käytön aikana. Mittaamatta siis jäi ja jatkossa menen plastigaugen mukaan kuten tähänkin asti. Ainahan nuo liuskat ovat olleet paikalleen laittaessa vähän "jousia" ja päistä tiukat.
     
    Muokattu: 24.8.2024
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noin sen kuuluu näköjään ollakin. Liuskat on paksumpia keskeltä ja tämä johtuu siitä. Välykset on annettu mitalle 90 astetta pukkien katkoskohdasta.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pienehkö nosto on Vortec kansien huono puoli, mm Edelbrock on parannellut omia E-Tec versioitaan ja ne sallivat vähän enempi.
    Usein käytetään LS-koneen Beehive jousia, jotka sallivat vähän enempi...muutos vaatii pienen jousipedin koneistuksen kanteen että jousi mahtuu pyörimään vapaasti.

    Edelbrock/Compcams kit
    https://www.edelbrock.com/540-lift-beehive-valve-spring-kit-for-gm-vortec-hydraulic-rollers.html
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noinhan se on. Tässä omassa ei ole jousien rajat vielä lähelläkään kun retainer pohjaa tiivisteeseen. Todennäköisesti teen ghettovirityksen ja viilaan tarvittaessa retainereista sen verran pois kun on varoja. Täytyy katsoa myös minkälaiset venttiilinvarren tiivisteet tulee moottorin tiivistepaketin mukana jos vaikka niistä saisi vähän apuja.
     
  7. Muistaakseni takavuosina LT-1 (siis Gen 2) virittelijät käytti LS7 venajousia, siis näitä:

    https://www.summitracing.com/parts/...3daQ4cO0VRvb-lzo35dR2O2x28mMOj-vDyNPA3beSZTqC

    Mut jos palaillaan tuohon Concarnen viritelmään, niin mites olis kiinan jouset (laadusta en tiedä..), mitkä sopii otsikkoon ja minusta spekseihin:

    https://www.aliexpress.com/item/1005004181252440.html

    Type: Single W/ Damper Valve
    Material: Chrome Silicon
    Spring Diameter: 1.250"
    Installed Height: 110# @ 1.700"
    Open Load: 285# @ 1.210"
    Max Lift: .500"


    Kuvassa ei kyllä näy damberia?

    EDIT: Toisessa kuvassa näkyy..
     
    Muokattu: 25.8.2024
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Saattaisi mennä noilla omilla jousillakin. Näistä mittasin henkilövaa'alla seetipaineeksi 110 lbs luokkaa ja auki jossain 260 lbs:n paikkeilla. Melko mieto nokka kuitenkin kyseessä. Artsiracingilta löytyi jo jäykemmät jouset ja ehkä sittenkin ne. Täytyy nyt vielä mittailla kertaalleen vähän paremmilla järjestelyillä.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    0.460 nostolla ottaa retsku tiivisteeseen kiinni.
    Paljonko on nostoa tulossa teoreettista ja todellista,nehän ei ole sama asia.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Keinuvipujen ilmoitettu vipusuhde ei monesti pidä paikkaansa. Eli, silloin kun ollaan tiukoissa toleransseissa, on vain mitattava todellisuus eikä luotettava ilmoitettujen arvojen perusteella tehtyyn laskentaan.
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kiinasta tuli näin hieno bensaregu: [​IMG]
    Sitten pitäisi saada selvitettyä miten tuota TBI:tä pitää modata että sen saa toimimaan ulkoisella säätimellä.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ilmoitetut mitat pitävät paikkansa mutta ei aiemmin tekemäni orkkismäntien mittaus. Luotin liikaa digitaaliseen työntömittaan vaikka yleensä pidän sitä lähinnä suuntaa antavana. Nyt mikrometrillä mitattuna orkkismännän puristuskorkeus on vain pari sadasosamilliä pienempi. Silvoliten männät näyttävät hyviltä ja niissä puristuskorkeus on tasan ilmoitettu 1,56". Ohjeen mukaan sylinteri porataan nimellismittaan jolloin männän välys on oikea. Välykseksi tulee näin tehtynä 0.0015" mikä kai on o.k. noille hypereutectic männille.

    Dekeistä höylätään ehkä n. 0,4 mm. Voi olla että pitäisi ottaa enemmän mutta en uskalla kun männän etäisyys dekistä on mitattu viivottimella ja rakotulkilla männät mittakellon mukaan yläkuolokohdassa. Sain sentään saman tuloksen kaikista kun mittasin dekkitasojen molemmista päistä eli 1, 2, 7 ja 8 pytyistä.

    Kai se männän laki voisi tulla vähän dekin ylikin mutta en nyt tässä moottorissa ala vetämään kaikkea turhan kireälle kun ei ole mikään kisakone muutenkaan tulossa.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuota ohjeellista .0015" (0.038mm) kannattaa pitää ehdottomana minimivälyksenä, ja tapana ollu pyytää vastaaville männille 5 satkua välystä.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näyttää Aeromotive kopiolta...mikä lie säätöalue ja onko mukana kaksi jousta (löysä/jäykkä) ?
    Aeromoti:ssa on usein pari jousta eri säätöalueille.
    Noita kiinan AN-liittimiä kasatessa saa varoa ettei rasahda kara poikki viime hetkellä, kokemusta asiasta...

    Sen vakio regun voi jättää ihan paikallleen ja laittaa tuon sen perään paluulinjaan tai sitten orkkis regu kokonaan pois ja tuo yksistään paluulinjaan.
    Tällöin vakioregun tilalle voi hankkia valmiin peitelevyn tai tehdä itse vaikka paksusta alumiini/teräs latasta orkkis regun muotoisen levyn...kulmiin reiät, hioo sileäksi vaikka lasia vasten ja ja kiristää regun tilalle.
    Tiivisteen voi tehdä sopivasta materiaalista tai käyttää vanhasta regun kalvosta reunat.

    Sopiva AN-liitin siihen vakio reguun on AN 6 to M14 x 1.5mm "Saginaw" O-ring liitin, niitä löytyy helposti Earls, Edelbrock, Russel AN-liittimistä...tuloliitin on kooltaan AN6 to M16 x 1.5mm...

    Saatavilla myös naaraspuoleisia versioita jos mielii käyttää sitä vakio paluulinjaa tankkiin, onhan se vähän hassun muotoinen, 120* mutka...ite tekisin uudet AN-letkut suodattimelta TBI:lle ja takaisin paluuputkeen auton alle.
    Joissakin autoissahan nämä on metalli putkea, se vähän vaihtelee.

    [​IMG]

    https://www.amazon.com/KRD-PERFORMANCE-Aluminum-Steering-Connector/dp/B0C6FDVQ3W?th=1

    https://www.ebay.co.uk/itm/17124275...MIro27vYaaiAMVnmqRBR3WXAx1EAQYASABEgKQpfD_BwE

    O-renkaat saattavat olla nimettömissä mitä sattuu, jos epäilyttää kestääkö bensaa niin vaihtaa Viton-renkaat varmuudeksi tai GM original oranssit rinkulat.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Männänrenkaiksi tuli tilattua Sealed Powerin E251K. En katsonut tarkemmin tilausvaiheessa muuta kuin, että koko on oikea ja löytyi samasta varastosta kuin muut Rockauton ostoskorin osat. Näissä on plasma moly pinnoite ylemmässä renkaassa. Spekseissä lukee "file fit" kohdassa "no". Tarkoittaako se, että näitä ei saa viilata? Tuskin käyvät suoraan paketista ilman sovittamista noiden mäntien kanssa mitkä vaativat isomman raon.
     
  16. Concarne tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä saa viilata, ja pitääkin jos aihetta.
     
    Concarne ja valtope tykkäävät tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin opiskelin ulkomaisilta foorumeiltakin. Jossain sanottiin että molyrenkaat pitäisi viilata ulkoa sisään päin. No eihän ne tule viilattua ukoa sisään päin kun käyttää tähän tarkoitettua käsin pyöritettävää työkalua missä rengas tukeutuu tappeja vasten. Jossain sanottiin, että sitä pitää pyörittää vastapäivään, sehän ei vaikuta muuhun kuin että viilataanko ylhäältä alas vai alhaalta ylös.
     

Kerro tästä muillekin!