Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Katsoin lohkon tarkemmin läpi ja näyttää, että yhdessä sylinterin seinässä on halkeama. En ole täysin varma mutta crc:n tunkeumavärillä siihen kyllä jälki jää. Onkohan tähän joku parempi tapa selvittää onko se halki vai ei? Yritin vähän lämmittääkin jos vaikka sillä avautuisi paremmin mutta sillä ei ollut vaikutusta. Kansi on halki tuon sylinterin kohdalla mutta se oli jo aiemmin tiedossa ja näkyy selvästi. Meni jäihin tämä projekti jos se tosiaan on halki.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olisko sinne sylinteriin jääny vaan syöpymäjälki, jos siitä haljenneesta kannesta on päässy vettä pyttyyn.
    Ainakin sylinterin mittaaminen heittokellolla pitäis paljastaa onko seinämä antanu periks.
    Hoonaa sitä sylinteriä ja katso mitä tapahtuu, yhden sylinterin putkittaminenkin on kannattavaa jos muuten hyvä.
     
  3. Onko se kansi romurautaa vai käyttökelpoinen?
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mittaamalla en saanut mitään suurta poikkeamaa. Sylinteri on vähän kartio ja jonkin verran soikea kun mäntä on haukannut ulkoreunasta tavaraa ja sormella tuntuu tässä ja viereisessä sylinterissä pykälä. Viereisen pytyn kohdallakin kansi on halki. Hoonaustyökalua ei ole nyt itsellä käytössä, 400 hiomapaperilla kokeilin tuota kohtaa hioa mutta sillä ei ollut vaikutusta. Taidan viedä huomenna koneistamoon nähtäväksi ja katsotaan sitten mitä tehdään.

    Putkittaminen on vaihtoehto mutta kaikkia haljenneita ei ilmeisesti pysty korjaamaan. Tässä tapauksessa sylinteri ei kuitenkaan ole täysin räjähtänyt kun halkeama on paikallinen sylinterin puolessa välissä. Sikäli kun se nyt edes on halki.

    Kyllä se romua on. Kolmos- ja vitospytyssä on isot halkeamat venttiililtä eteenpäin. Tämä ei minua isommin haittaa koska tuskin olisin noita TBI-kansia alkanut kunnostamaan ja ei niistä myydessä paljon mitään saa vaikka venekäyttöön niitä jotkut fiksailee.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    En tiennytkään että noista Chevyn lohkoista löytyy valupäivä. Selvittelin numeroita mitä tuosta omasta lohkosta löytyy ja on näköjään tehty 20.5.1995. Tähän oli jo asennettuna uudemman malliset kiertokanget mitä Rockauto myy vuodesta -96 alkaen.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillain noita lohkoja on tullut koeponnistettua että stressilevyt kiinni kannentiivisteiden kanssa ja vesipumpun reijästä paineilmaa 1-2bar. Sit vaan saippuavettä/vuotosprayta epäilyksen alaisiin kohtiin. Jos halki niin kyllä kuplii.
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noinhan se olisi selvitettävissä. Mistä noita stressilevyjä voi ostaa? Olisi muutakin tarvetta sellaisille ja Cadillacin koneeseen myös.

    Mikäli tuo sylinteri on rikki ja saa putkittamalla kuntoon niin putki maksaa kympin-pari ja kun dekkitasot höylätään muutenkin niin ei välttämättä ole kovin suuri taloudellinen isku. Ruotsalaiselle moottorin myyjäfirmalle laitoin viestiä lauantaina. Vastasi kymmenen minuutin sisällä, että huoli pois ja hoitaa asian kuntoon. Nähtäväksi jää pitääkö paikkansa vai oliko ottanut kakkosolutta siihen aikaan illasta. Tämän käsissä olevan lohkon käyn nyt kuitenkin näyttämässä koneistamolla.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuosta en löytänyt hintaa mutta hakusanat sain ja ne mitkä löysin on sellaista hintaluokkaa, että tarve väheni selvästi. Yhden neloskoneen olen ponnistanut kumilevyn ja leveän lankun kanssa, ehkä sovellan sitä.

    Hilut on koneistamolla ja odotan tuomiota. Silmämääräisesti arvio oli ettei se mistään halki ole.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä mistä omaksi voisi stressilevyjä ostaa, mutta näitä mun sbc-levyjä olen vuokrannut, jos vielä tarvetta. Vaikka yyveellä tavoittaa.
     
    Gary Grand, Concarne ja valtope tykkäävät tästä.
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kysyin Silvoliten teknisestä neuvonnasta ja sanoivat, että kannattaa noudattaa tuota 0.0065 x poraus -kaavaa vaikka heidän omissa ohjeissaan lukee jotain muuta...
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Pyysin koneistamaan sadasosamillin akselin runkolaakerikauloista. Sillähän pitäisi päästä 0.001 laakerilla siihen välykseen millä se on tehtaalla koottu 0.0006 laakerilla. Oletuksella, että laakerien kokomerkinnät pitävät täsmälleen paikkansa. Täytyy vielä tarkistaa kokoamisvaiheessa mutta jos Plastigauge näyttää 0.0015-0.0020 välystä niin sillä laitan nippuun.
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Omien mittausten perusteella muuten tuo Plastigauge näyttää tiukemmilla välyksillä, n. 0.001 tuntumassa reilumpaa välystä kuin mittari ja 0.0015 yläpuolella tiukempaa. Suuntaa antavahan se tietysti onkin mutta yleisesti siihen kyllä luotetaan kuten minäkin hyvin pitkälle. Eikä se mittarikaan absoluuttisen tarkka ole.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Rockautosta tuli tänään nokka ja rullanostajat. Nostajissa on toisella sivulla reikä. Onko noiden asennussuunnalla väliä, tuleeko tuo reikä kohti moottorin etu- vai takaosaa?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eipä sillä ole väliä, vertaa vaikka laahurinostajaan joka pyörii, ja reikä on millon milläkin puolella.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ebayssa näyttäisi olevan edullisia korkeamman stallin turbiineja. Onkohan jotain iloa jos vaihdan turbiinin esim. 2000 tai 2500 rpm stallille tai vaikka korkeammallekin? Lähinnä siis onko silloin mahdollista sovittaa isompaa nokkaa ja mihin asti tuo TBI Dynamic EFI:llä venyy? Tarkoitus oli olla muuttamatta turbiinia mutta kun halpoja saa parilla sadalla niin tuossahan se samalla vaihtuisi kun nostan nyt moottorin pois.
     
    Muokattu: 19.9.2024
  16. Entäpä joku Camaron tai Capricen vakioturbiini? Voisi toimia tuommoisen pikkuvirimoottorin kanssa?
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ainakin Rockauton tiedoissa näyttäisi olevan sama stalli noille kuin pickupillekin. Ei ole itsellä oikein kokemusta mikä sen stallin pitäisi olla.

    Camarossa on minulla 572:n perässä kustomoitu turbiini mikä tuli auton mukana ja edellinen omistaja oli kysynyt sen stallia. Tekijä oli vastannut että riippuu siitä miten hyvät jarrut on. Jossain ruotsalaisella viripajalla tehty. Ei paljon kerro mutta korkea se on. Hyvin silläkin pärjää myös katukäytössä.

    Noissa edullisissa olisi 12" turbiini 2500-2800 stallilla. Onkohan tuo kadulla ajettava miedon pikkulohkon perässä? Tarkoitus olisi siis varautua myös mahdollisiin tuleviin lisävirityksiin.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on hyvin heräävä kone, niin ei siitä löysästä halpisturbiinista ole varmaan mitään iloa.

    Ittelläni oli hetken aikaa farkkusämpylässä terhakan 383:sen perässä huono, vähän korkeempi stallinen turbiini, niin se vaihtui nopeasti takas vakioon. Vakioturbiini hyödynsi hyvän alaväännön mielyttävämmin, se löysä taas lähinnä tappoi väännön muuttamalla sen lämmöksi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ehkä laitan sitten kuitenkin nippuun vakiolla. Tuo TBI ei ilmeisesti siedä nokassa paljon yli 220 astetta vaikka ohjaus ei olekaan vakio. Nokkavalmistajat antavat suosituksia noille stalleille, en sitten tiedä kuinka hyvin pitävät paikkansa. Paljon ei eri turbiineja viitsisi kokeillakaan, on sen verran iso työmaa nelivetoisessa ja selällään tallin lattialla tehtynä.
     

Kerro tästä muillekin!