Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Roc

    Roc Gearhead

  2. ittnA

    ittnA 1st gear

    näitä tullut luettua aiemminkin, tässä projektissa ollaan aika lähellä tän topicin ajatuksia....mitään tekemättömillä 193 kansilla jne.

    http://www.tbichips.com/plum.htm
     
  3. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991, haemme halpoja hevosvoimia

    Moi

    asiassa on hiukan edetty, seuraavassa hajanaisia ajatuksia aiheesta:

    Olen pohdiskellut, miten asia pitäis hoitaa, ja käyttänyt hyväksi DD 2003 dynosoftaa = tehnyt useita vertailuja,vakio L05, 210hp/ 330lbs => kohtuudella n. 270hp/ n. 400 lbs vääntöö

    muistutan vielä kerran lukijoille, että mun auton on rekisteröity 1993 => KAT + vähäpäästöinen pakollista, mikä rajoittaa nokka-akseli yms. valintoja, ja tärkeää on säilyttää hyvä alavääntö, koska autolla tullaan hinaamaan about. 2500 kg umpikärryä

    Hommattuna:
    - L98 kannet, 58cc palotilat, käytetyty, hyvät, => puristus suhde nousee n. 0,7 yksikköä, todellinen 9,5-9,8
    - 454SS (n.600 cfm)kaasuläppämekanismi + imusarjasovite spreadpore imusarjalle, käytetty, ( todennäköisesti aloitan kuitenkin alkuperäisellä 5.7 (n.490 cfm) kaasuläpällä/suutin jutulla + nostan bensan painetta hiukan )
    - ilmanputsarikotelo, tupla snorkkelilla , käytetty

    päätetty hankkia:
    - imusarja Edelbrock performer ((3706/3701) tai vastaava, EGR mukana ), käytetty, jos löytyy
    - Flowtech peltisarjat + Y-pala => käy "heittämällä" alle, KAT:iin asti
    - ilmanputsarin letkut keulaan, niin saadaan kylmä ilma mottiin.
    - jakopää + iso kasa tiivisteitä
    - nokka-akseli, esim Edelbrock 2102 tai 3702 tai vastaava + nostajat
    - polttoaineen paineen nostamiseen tarvittavat helyt

    rahaa osiin mennee noin. 1000e + töitä päälle

    suunnitelmissa hankkia:
    - chip/softapäivitys
    - E85 valmius ( box )

    kommentit enemmän kuin tervetulleita

    ps. vien auton Hariselle ( Special Tuning Harinen) rullille, ennen mitään muutoksia, ja uudelleen muutosten jälkeen, niin saadaan jotain oikeata faktaa, eikä pelkästään Esso-juttuja.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Todellinen puristusuhde mittausten mukaan on vain 8.2:1.
    76cc=>58cc nostaa puristusta tossa koneessa ~1.5 eli 8.2:1=>9.7:1 mikäli kaikenmaailman calculaattoreihin on luottamista. Ohkainen peltitiippari nostaa inan ja sillä pääsee noin 9.8:1 paikkeille.
     
  5. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    kiitos Mudracer

    kumpi moteista sulla oli lähtökohtana ?

    mun käsityksen mukaan xxx193 kansi on palotilaltaan 65cc ?

    ymmärtääkseni A:n cr 8.3, ja K:n cr 9.3 ? vahvistatteko

    5.7L TBI
    190 hp @ 4000 rpm
    300 lb.-ft. @ 2400 rpm
    Standard in Suburbans, 1 ton Vans, optional in C/K Trucks


    5.7L TBI
    210 hp @ 3600 rpm
    300 lb.-ft. @ 2800 rpm
    Standard in Blazer, optional in Suburbans, Vans, and Pickups
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Mittaan kohtapuolin koko palotilan tilavuuden!
     
  7. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    moi

    olen antanut itselleni kertoa, että kannen xxx193 palotila on 65cc, ja 190 hp motissa mäntä cr( 8.3 )-18cc, ja cr(9.3 ) -12 cc
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Tuli hatusta väärä "kortti" :rotfl: . Palotila on mitattunakin 65cc mutta männänpuolinen on mitattuna 28cc.
    Todellinen ruttu 8.01:1 58cc kansilla nousee 8.5:1 ja ohuella kpaffilla 8.9:1 .
    Noi on mitattu -89 Sportsiden orkkispatista.
     
  9. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    moi

    veikkaan, että sulla on tää "orkkis-motti" nokalla

    cr. 8.3
    5.7L TBI
    190 hp @ 4000 rpm
    300 lb.-ft. @ 2400 rpm
    Standard in Suburbans, 1 ton Vans, optional in C/K Trucks
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Tää on tossa tallin lattialla ilman toista kantta.
    Tota ei ole näköjään olemassakaan kun ei löydy tolla koodilla?

    VO314TPA??
     
  11. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    - L98 kannet, 58cc palotilat, käytetyty, imusarja Edelbrock performer ((3706/3701) tai vastaava, EGR mukana.

    alumiini l98 kansissa(128/113) ei ainakaa oo tota egr kanavaa ootko pistäny merkille tommosen.Rauta versiosta ei oo niin tarkkoo muistia että arvoisin mittää.

    Noi l98 kannet toimii noin katu käytössä iha ok 2500 sinne minne minä uskallan kierrättää,on vetoja enemmän ko swirl portissa.Swirl portilla oli kyllä parempi vääntö iha tyhjä käynniltä ja ehkä himpun pienempi kulutus.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    L98 kansien palotila menee tavallaan haaskuun kun männät on niin kaukana dekistä ja voi olla että jenkaporttikannet toimii paremmin matalilla puristuksilla? Mun tän "kesän" ruisinkivessassa on noi L98 kannet tiukalla quench:illa (0.8mm) ja vaikka kone on pieni niin vääntöä löytyy jo pikkukiekoilla.
    Volvo Penta mainostaa tota 9.3:1 rutulla oleva konetta 270 kaakkisena marinaadissa uitettuna ja ruiskulla.
    http://www.volvopenta.com/volvopenta/na ... gines.aspx
    Ja 275 kaakkisena kaasarilla.
    http://www.volvopenta.com/volvopenta/na ... gines.aspx
     
  13. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    kiitos kommenteista, jatketaan vääntöä

    tein moottorivertailuja DD2003 ohjelmalla ( olen vertaillut ennenkin tekemiini motteihin, jotka testattu mm. Kivinummen dynossa ), joten luotan ohjelmaan.

    kaikki tekemäni testiversiot L98 kansilla antaa paremman vääntömomentin (+50 lbs )koko kierrosalueelle, kun mitä alkuperäiset xxx193 kannet, aina 2000 rpm alkaen.

    kommentteja , onnistuuko ilman EGR:ä
    rekistetiotteessa: käytettävä lyijytöntä polttoainetta, ja ensirekisteröinti 4/1993

    mistä löytyy vaatimukset
     
  14. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    No ei se oo onkelma se egr se vaan pitää poistaaa siitä softasta
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Ei sen EGR:rän toimintaa pakokaasutestissä mitenkään huomaa, ellei se ole jumissa auki. Ja niinkuin tossa kerrottiin niin jos sitä ei ohjelmasta poista niin ses lamppuu palaa.
    Tollanen kunnossa oleva kone kelpaa ilman kattiakin sen vuoden päästörajoihin komiasti mutta voi olla että kannattaa jättää katin kuoret paikalleen ettei katsoukko saa mitään kohtausta.

    Olikos d2003 progussa 193 kannet virtaukset?
     
  16. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Mahtasko täällä kukaan tietää, mistä vois olla kysymys ku LO5-koneessa tulee osakaasulla (eli kolmosella noin 65 km/h) sellainen aaltoileva jyrinä? Paikoillaan, ilman kuormitusta vastaavalla kierrosalueella sama juttu.
     
  17. valtope

    valtope Gearhead

  18. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    väliraportti

    nyt on Sportside ajettu Special Tuning Harisella

    hävettää, mutta totta:

    124kw (170 hp)/ 4100 rpm, ja Tq 324Nm / 2500 rpm

    tästä jatkamme myöhemmin, seuraavaksi kilpurin kimppuun

    ps. L98 kannet on freesattu, venat hiottu, seetit läpätty, odottaa asennusta.
     
  19. corvee

    corvee 1st gear

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Onkos joku "hullu" kokeillut tahi selvittänyt miten oma kompuutteri reagoi jos koneen päälle pulttaa toisenkin TBI läppärungon?? CFM kasvaa melkoisesti, ehkä liikaakin. Tuli vain tässä mieleen tuollanen :eek:

    Mulla on projektina koneen osalta -90 c1500 5.7 tbi pikkis. kone muuttuu jonkun verran. Eli lohko porattu ,030 yli. wisecon 10.2 takomukit, rullanokka (suht mieto), rpm ilmari+650cfm edelin vakuumi, välivarastosta pikkusen fiilatut 64cc mikkikannet 1.5 rullavipoilla.
    Vielä pitäis ajaa deckki nollille niin saatais puristus suhde noin 10.5-10.8 hyvällä quenchilla varuustettuna.

    Eli jos jollain on halua jyrsiä ton vakiokansia, niin tarjousta kehiin 8)

    Detroitin true trac taitaa olla myös noudettavissa huomenna matkahuollosta 8)

    Kommentteja ja mielipiteitä saa antaa!
     
  20. corvee

    corvee 1st gear

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo


    Onko tosi noin, että tuo on sitä todellisuutta noiden koneiden kans!! Aivan täs järkyttyy noista luvuista!!
     

Kerro tästä muillekin!