Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Teen AN-liittimillä letkut koko matkalle molempiin suuntiin. En ole koskaan noita liittimiä käyttänyt mutta nyt opettelen. Käyköhän tällainen tankin päässä paluulinjaan?: https://www.ebay.co.uk/itm/16069633...EXQZPZ&hash=item256a3f69ee:g:~b8AAOxyxpxQ5VyO

    Sitten lisäksi nuo aiemmin linkatut AN6->M14 liitin sekä 2 kpl AN6-M16 liittimiä. Nämä kaikki o-renkaallisia. Liitokset säätimeen oletan onnistuvan sen paketissa olevilla liittimillä. Loput liittimet ja letkut haen esim. Finjectorilta. Onkohan noissa AN-liittimissä ja letkuissa jotain erityistä huomioitavaa? Ilmeisesti eri letkumateriaaleille on eri liittimet? Tähän tulevaan käyttöön riittää halvimmat mahdolliset bensaa kestävät tarkoitukseen sopivat letkut.
     
    Muokattu: 22.9.2024
    Isamu tykkää tästä.
  2. Minä jätän nämä AN -jutut fiksummille, mutta se tuli mieleen, että millainen bensasuodatin sinne tulee ja mihin väliin?

    Esim. Boschilla on tämmöinen:

    BOSCH 0 450 905 601 Polttoainesuodatin

    Suodatintyyppi: Letkusuodatin
    Korkeus (mm): 155
    Läpimitta [mm]: 80, 88
    Kierre ulostulo: M 12 x 1,5
    Kierre sisääntulo: M 14 x 1,5


    Niin pitäisikö sekin ottaa huomioon näissä AN -jutuissa?
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuon näköinen se on mutta oma on AC Delcon tekele. Oletin että tulolinjassa on M16 kierre myös suodattimen päässä ja tämän tiedon löysin ulkomaiselta keskustelupalstaltakin. Kokemus on kylläkin osoittanut että siihen tietoon voi luottaa huomattavasti rajallisemmin kuin Overdriven tietäjien.
     
  4. Eiku toi Volvo/Saab jne. suodatin oli vaan esimerkkinä, jota moni virittäjä käyttää.

    Alkuperäisessä on ne M16x1.5 kierteet:

    https://www2.wixfilters.com/Lookup/PartDetails.aspx?Part=160330

    Product Specifications
    Part Number: 33481
    UPC Number: 765809334816
    Style: Fuel (Complete In-Line) Filter
    Service: Fuel
    Type:
    Media: Cellulose
    Height: 4.29(109)*
    Outer Diameter Top: 2.17(55)*
    Outer Diameter Bottom: Closed:
    Burst Pressure-PSI: 75
    Max Flow Rate: 1 - 2 GPM
    Nominal Micron Rating: 4
    Inlet: 16X1.5 MM
    Outlet: 16X1.5 MM


    Tuo mun ehdottoma malli on muuten aika paljon isompi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuli siis tilattua oikeat letkuliittimien osat ainakin syöttöpuolelle.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos haluaa käyttää BOSCH:n isoa b-suodatinta, niin tuo purkki ja liittimet löytyy sieltä alta...tietty tarvitaan lisäksi alumiini tai kupari tai teflon tiivisteet adapterien ja suodattimen väliin.
    https://www.finjector.com/fin/bosch...x1_5_ja_m12x1_5_bosch_0450905601-p-485349-23/

    Alkuperänen suodatin käyttää kumisia O-renkaita, joita saa Viton laatuna vaikka Tiivistekeskuksesta.

    Sieltä tankin päästä, tankkilaitteessa löytyy M16 x 1.5mm ja M14 x 1.5mm uros puoleiset päät eli tarvitaan letkujen päihin ensin naaras AN6 päät ja vielä sopivat adapterit väliin.
    Lähtö : AN6 uros -> Naaras M16 x 1.5 mm o-rengas adapteri.
    Paluu : AN6 uros -> Naaras M14 x 1.5mm o-rengas adapteri.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lähtöpäässähän on suodatin ja siinä naarasliitin eli eikö siihen tule uros M16x1.5? Orkkissuodattimen ajattelin tähän jättää.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tulee.

    Meinasin vaan jos vedät tankilta asti uudet letkut...
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Aivan, en tuossa aiemmin huomannut sanoa että suodatin olisi tarkoitus jättää paikoilleen jolloin tulolinjan molemmissa päissä on samalaiset o-renkaalliset M16 liittimet.
     
    Muokattu: 23.9.2024
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tavarat kotiutui koneistamolta. Harmi kun on kerääntynyt noita mittalaitteita ja menin mittaamaan sylinterit. Ovat reippaasti soikeita kaikki ja sitä aloin sitten ihmettelemään. Mahdollisesti on normaalia kun on stressilevyillä porattu ja nyt mittaan ilman. Sylinterien mitatkin vaihtelee reilusti mutta näyttäisi aina parillinen ja pariton numero olevan mittojensa puolesta lähellä toisiaan. Eli 1 ja 2, 3 ja 4, 5 ja 6 sekä 7 ja 8. Vitonen ja kutonen ovat eniten soikeita ja tehtaan rajoilla. Moottorin pituussuuntaan mitattuna vitosessa mitta on 4,0211 ja poikkisuuntaan 4,0190. Seiskan mitta poikkisuuntaan on suurin ja sylinterin mitta 4,0204, pituussuuntaan 4,0212. Pyynti oli valmiille sylinterille 4.020. Ehkäpä noilla pärjätään, tuolla pienimmällä mitalla männän välys vaikuttaa ahtaalta mutta jos sylinteri tuosta oikenee kun vetää kannet kiinni niin ei siinä sitten ongelmaa ole. Siinä on eniten poikkeamaa toiseen suuntaan. Joku logiikka mahdollisesti on siinä että sylinterit on tosiaan toistensa kanssa samoissa mitoissa edestä päin laskettuna samassa järjestyksessä. Puoltaisi mahdollisesti sitä ajatusta, että sylinteriryhmät muuttavat muotoa vastaavalla tavalla kun kannet ja pukit vedetään momenttiin. Ovat ainakin eri suuntaan soikeita kuin ennen porausta.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Siis samassa pytyssä mitat 102,136mm ja 102,082mm? Soikeutta siis yli 0,05mm?
    Mitä noita stressilevyn vaikutusta mittaillut poraukseen niin ehkä satku on muuttunut ennen ja jälkeen, aftermarket lohkossa tai dieselissä.
    Voi se tilanne parantua kun lohkossa on kaikki kiinni mutta muuttuukohan noin paljoa, epäilen vahvasti. Hirmuisesti on mun mielestä soikeutta, minkälaiset välykset siinä sits toteutuu, toiseen suuntaan liian isot ja toiseen suuntaan jo nappaa kiinni?

    Ei tästä varmaan ollut mitään apua tilanteeseen, mutta harkitsisin tarkkaan että voiko tuollaista kasata?
     
    valtope, Concarne ja eeko tykkäävät tästä.
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Netti"tiedon" mukaan voi mennä reilusti enemmänkin soikeaksi. 0.002" on tehtaan raja ja siihenhän tuo vielä menee. Nyt auttaisi kun olisi ne stressilevyt, voisi pultata kiinni ja mitata uudestaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä laitan näillä nippuun ja sitten näkee tuliko kalliiksi. Erikoista oli, että männärenkaan päiden välys oli rakotulkilla mitattuna sama eniten ja vähiten soikeassa sylinterissä.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mittasin koneistuksen jäljiltä kampiakselin runkolaakereiden välykset plastagagella. Ensin ei tullut mitään eroa tuloksiin ennen ja jälkeen koneistuksen vaikka piti millin sadasosa ottaa pois. Mittasin kaulat mikrometrillä, no olihan niistä tavaraa lähtenyt. Avasin uuden paketin plastigagea ja mittasin uudestaan. Tämän mittauksen mukaan oli tilaa tullut se n. 0.0004" lisää, ehkä vähän alle. Välykset on nyt 0.0015-0.0018". Tiukathan nuo on mutta kirkkaasti tehtaan rajoissa ja suunnilleen toleranssin puolessa välissä. Tuota luokkaa ne välykset oli kuluneilla orkkislaakereilla kun motin avasin. Ei kasvanut luotto plastigagen tarkkuuteen. Täytyy mitata vielä uudestaan mikrometrillä kaikki.

    Lähtökohta alkaa olemaan hyvä, soikeat sylinterit ja tiukat laakerit. Näillä nippuun ja kokeillaan kuuluuko kolinaa. Täytyy käyttää vielä tasapainotuksessa että saa lisää rahaa menemään. Uudet männät renkaineen on 15g kevyemmät kuin vanhat.
     
  14. eeko

    eeko Gearhead

    Ootko muuten mitannut, että onko ne tasaisesti porattuja. Siis että ei ole porkkanan muotoista? Joskus tullut sellaisiakin vastaan, tosin moottoripyörän pytyissä. Paljonko niissä muuten on ihannevälys männän nimellismitasta?
    -eeko
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Suoria ne oli kyllä. En muista tuota välystä (saatoin kylläkin kirjoittaa sen tähän ketjuun jo aiemmin) kun valmistaja ilmoittaa vain, että sylinteri porataan nimellismittaan. Eli tässä tapauksessa 4.020". Aika tiukat välykset noille hypereuutectic männille yleensä annetaan.

    Tieto lisää tuskaa. Moni laittaa koneistamon jälkeen moottorin nippuun mittailematta.
     
  16. eeko

    eeko Gearhead

    Joo näin on, kaikkea ei kannata tietää.
    -eeko
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, aina on noi kaikki toleranssit parempi mitata mikrometrillä/mittakellolla kuin plastigagella, vaikkei siitäkään ole itsellä huonoja kokemuksia.

    Tuosta porausasiasta ehkä vielä keskustelisin sen suorittaneen koneistamon kanssa, että pistelläänkö siitä läjään, onko hyvä heidän mielestä?
    Ja sit mittaisin sen männän(vaikka n. 20mm alimman renkaan tasosta helmaan päin jos ei muuta mittakohtaa prosyyreissä määritellä?) ja vertaisin sitä mittaa siihen pieninpään porauksen kokoon, paljonko tuli välykseksi?

    Joskus aikoinaan kunnostin Cadillacin 60-luvun moottorin, ja siinä oli myös pytyissä soikeutta pari satkua, muuten porauksen ollessa kunnossa ja lähes kulumaton.
    Poraus-mäntä oli siinä alkuperäisillä männillä tosi tiukka, joten välys oli liki nollaa kun männät käänsi pytyssä poikittain. No, hetken mietittyäni vein sen koneistamoon se hoonattiin ns. pakkohoonilla pyöreäksi pytyiltään, hyvä tuli ja on sillä kuulemma ajeltu sen jälkeen menemään ilman ongelmia. Syy että miksi sen kaikki mukit oli tasaisesti soikeita ei koskaan selvinnyt?
     
    eeko tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tähän asti olen aina mitannut pelkästään plastigagella ja kaikki ne moottorit toimii hienosti edelleen. Nyt kun olen sanut hankittua mittatyökaluja niin niitä käytän ja palstigagea edelleen varmistuksena.

    Näin on tehtävä. Mikäli heillä on esim. laitteissa jotain häikkää niin luulisi kiinnostavan itseäänkin.

    Mittauskohta on selvästi merkattu mäntään. Männän koko on 4,0177. Tuolla tiukimmalla mitalla rakoa jää siis 0,0013" mikä on aavistuksen liian vähän. Esim. Keith Black ilmoittaa välykseksi 0,0015"-0,0020". Nyt kuitenkin jos tuo sylinteri suoristuu kun vetää pukit ja kannet momenttiin niin sitten tulee kyllä välystä riittävästi koska tuo tiukimman mitan sylinteri on toiseen suuntaan suurin. Yksi vaihtoehto on, että pulttaan kannet kiinni, mittaan alakautta ja katson miltä näyttää. Yhdet kannen tiivisteet ja aikaa siinä menee hukkaan mutta se antaisi melko tarkkaan kuvan siitä mikä se moottori oikeasti tulee olemaan.

    Noissa männissä kun on vielä pinnoite helmassa niin tiukat ne on sylintereihin niissäkin pytyissä missä on enemmän tilaa. Niitä saa asetella melko huolella että menee sylinteriin. Näin kuulemma pitää ollakin.

    Moottorin porauksen tekniikasta en ole paljon perillä, osaako joku sanoa mikä tuon soikeuden voi aiheuttaa muu kuin stressilevyistä tuleva muodon muutos? Tuntuisi että soikeiden reikien poraaminen pyöreällä poralla on melko mahdotonta jos porauskappale pysyy paikoillaan. Vaikka olisi porasta laakerit rikki niin ei luulisi sen tekevän noin säännöllistä ovaalia.

    Poropeukalos voi linkata tähän sen Turhapuron missä sorvattiin soikea kappale.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuosta turbiinihommasta.
    Mulla on mudracerin muokkaama nostetulla stallilla oleva TH700 orkkisturbiini tallin nurkassa tyhjänpanttina.
    Tuli myytyä Camaro aikanaan pois, niin jäi asentamatta paikalleen ja nyt on sähköloota tai manuaali kaikissa peleissä niin joutaisi tarvitsevalle
     

Kerro tästä muillekin!