Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin on tarkoitus. Liian syvällekään sitä ei voi kiertää kun tulee öljykanavan reikä vastaan. On sinnekin kyllä vielä matkaa eikä tuo nytkään ole ulompana kuin nokka-akselin pidätinlevyn paksuus. Tarvittaessa tulpastakin on varaa viilata pois.
     
  2. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Noniin, löytyhän se selitys tolle veivin soikeudelle, kiitos taas artsi.

    Veivejä kun mittailin 440 mottiin niin oli muistaakseni jotain 0.015mm soikeat. Sitä kun kyselin ni kaikki sano, et pitäs ol pyöreet. Mutta kun kysyin, et ooks mitannu joskus ni ei oikeen ollu mittailtu.

    Totesin lopuks, et tieto lisää tuskaa ja niputin. Ja tähän päivään asti miettiny, et olisko pitäny koittaa eri momenttia..
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Luulin, että tällainen kävisi tuohon paluulinjaan tankin päässä:https://www.ebay.co.uk/itm/160696330734. Ei kuitenkaan käy kun tuo liittimen naarasosan kierre on liian lyhyt. Mitähän tuohon saisi väliin? Sekin kävisi jos olisi vaikka M14 naaraskierteellä oleva letkuliitin mihin saisi klemmarilla AN6 letkun kiinni mutta ei tunnu löytyvän tai sitten en osaa hakea.
     
    Muokattu: 5.10.2024
  4. Entäs tämmöinen idea:

    JATKOMUHVI M14X1.5-M14X1.5 SISÄKIERRE

    [​IMG]
    Ja tosta jatkaa sitten urosliittimellä?
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo voisi hyvinkin toimia. Oli vielä siinä kiinalaisen painesäätimen paketissa jostain syystä M14 uros->AN6 liitin mikä menisi sopivasti tuohon.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    On nippelille hintalappu löytynyt. Tuohon klemmarivaihtoehtoon päädyin sitten itsekin. Eihän se tyylikkäin vaihtoehto ole mutta ei tässä tyylipisteitä haetakaan.
     
    eeko tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Toimiiko tuo siis niin, että paluulinjaan asennettu ulkoinen regu nostaa suuttimille menevän paineen vaikka orkkisregun jättäisi sellaisenaan paikoilleen?

    Sain tänään paluulinjan tehtyä ja ulkoisen regun paikoilleen. Näytti jopa järkeviä 10 psi lukemia. Tämä siis vielä vakiopumpulla. En ehtinyt kokeilemaan miten se reagoi paineen säätöön.
     
    Muokattu: 6.10.2024
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Muistanko väärin vai saako bensapumpun pyörimään jotenkin sisältä diagnostiikkapistokkeesta käynnistämättä moottoria? Nyt kun vaihdan pumpun niin voisi kokeilla ensin mitä tapahtuu ja pitääkö liittimet ennen kuin laitan tulille. Releestä varmaankin onnistuu hyppyjohdolla mutta helpompi olisi OBD-pistokkeesta.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    ALDL-pistokkeen napa G vasemmassa alakulmassa, siihen 12V, niin pitäisi kiertää virta releen kärkien kautta pumpulle...se johto on vaan aika ohut, tarkotettukin vain testaukseen testerillä...2.8 mm uros abico pitäisi sopia siihen pinniin.

    Ite tykkään aktivoida pumpun C/K pick up:ssa siten että otan pumpun sulakkeen pois ja hyppyjohto jossa 20A sulake välissä...se tökätään sulakepesän pinniin, josta lähtee beige/valkoraitainen johto.
    Mulla on valmiina johto katkasijalla ja sulakkeella jossa 6.3mm uros abico toisessa päässä just tuota varten...virran saa siitä jako blokista sulakkeen vierestä.
    Kestää käytellä pidempäänkin pumppua jos vaikka tyhjentää tankin.
     
    Roc ja Concarne tykkäävät tästä.
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olenkohan väärässä paikassa tai mitä tein väärin kun ei tapahtunut mitään? Ei lähde pumpun sulakkeelta minulla tuon väristä johtoakaan. Sulakkeen ja releen olen kyllä paikallistanut konehuoneesta sen muovilipareen alta jakoblokin vierestä.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vaikea sanoa...se sulake on C/K pikkarissa apparin puolella konehuoneessa sen mustan muovisen kannen alla jossa on virran jako-bloki...siellä on yksi rele joka on pumpun rele ja sen vieressä kannellinen yksinäinen 20A sulake ruuvilla kiinni kannestaan.
    Sulakkeelle pitäs tulla pinkki johto öp-katkasijalta jakajan vierestä...ja lähteä beige piuha.
    Siihen beigeen 12V ja pumpun pitäs lähteä käyntiin.
    Vaihtoehtosesti öp-katkasijalta oranssi ja pinkki johto yhteen...
    Nuo värit pitäs täsmätä jonnekin 1988 - 93/94 asti ainakin...95 uudemmista en tiedä, koelautakin muuttuu sit 95-96 paikekilla.
    Jarrutehostajan alla on myös yksi pumpun liitos, beige ja musta johto, musta maa ja beige pumpun virta...siihen väliin olen lisännyt yleensä virran syötön pumpuille suoraan laturin perästä kunnon releellä, ei kuormita turhaan öp-katkasijaa kun on tehokkaampaa pumppua tai haluaa täydet jännitteet pumpulle asti...
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Oikealla sulakkeella olen sitten kyllä. Siitä lähtevät piuhat on valkoisia/harmaita. Viittaisi ehkä jonkun tekemään jälkiasennukseen jos sulakepesä on uusittu mutta siitä ei kyllä ole mitään merkkejä ainakaan niin, että johdoissa olisi liitoksia liittimillä tai tinaamalla. Auto on mallia -91. Täytyy kokeilla uudestaan kun kyllähän sen pumpun pitäisi tuosta herätä.
     
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Löytyi syy miksei pumppu pyörinyt. Biltemasta ostetusta uudesta lattasulakkeen pidikkeestä mitä käytin hyppyjohtona ei tullut virta läpi vaikka sulake on ehjä ja paikallaan.

    Sain uuden pumpun vaihdettua ja testattua. Tuli koeponnistettua vahingossa 30 psi:llä ja sen verran ainakin järjestelmä kesti. Kiinalainen halpa paineensäädin näytti toimivan ja reagoi säätöihin asiallisesti.

    Seuraavaksi täytyisi arpoa minkä TBI:n laitan tähän. Kokeilenko alkuun toimivaksi todetulla 350:n rungolla vai laitanko suoraan 454:n rungon 350 suuttimilla. Täytyy ainakin putsata runko ja asentaa korjaussarja. Taitaa tulla myös jotain askarreltavaa tv-vaijerin kanssa 454:n rungolla ja 350:n menisi helpommin paikolleen.
     
    Muokattu: 9.10.2024
  15. Kaksin aina kaunihimpi..;)

    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Etsi vielä Vortec-kansiin sopiva imari noille niin otetaan työn alle.
     
  17. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mulla on jemma nimisessä paikassa dynamic ebl boksi ja avarreltu läppärunko.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Pitihän se kokeilla kun oli selvää etten käytä tiivistesarjan mukana tulleita kannentiivisteitä kun selvästi ohuempiakin oli halvalla saatavana. Vedin kannet kiinni ja momenttiin ja mittasin sylinterit mikrometrillä alakautta. Sylinterit on täysin pyöreät. Tai jos sitä mikrometriä jaksaa pyöritellä niin jonkun kymmenestuhannesosatuuman eron saa mittaamalla mutta se on jo niin pientä ettei varmasti ole merkitystä. Mittaamisessakin on joku raja tarkkuudessa vaikka millä mittaisi ja toisaalta kai hoonauksessakin joku toleranssi on kun ei se varsinaisesti mitään kellosepän työtä ole. Stressilevyt on tehnyt juuri sen tehtävän mihin ne on tarkoitettu ja kaikki on kunnossa.

    Hyvä tietää mahdollisia tulevia projekteja varten ja voi vain arvailla minkä muotoiset ne sylinterit olisi lopputilanteessa jos ei olisi käytetty stressilevyjä.
     
    Muokattu: 16.10.2024
    Catiska ja fenix tykkäävät tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mikäli joltain sattuu löytymään uudet kansien pulttisarjat niin saa tarjota.
     
  20. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Koitin muutama sivu taaksepäin kysellä poraamattoman pytyn mittaustuloksia levyjen kanssa. Lähtökohta oli soikeat sylinterit ilman levyjä, lopputulos oli soikeat sylinterit ilman levyjä joista tuli pyöreät momentissa. Olisiko artisti säästänyt muutaman kaljalaatikon ajaessaan orkkismännillä (vai vaihtuiko koko lohkokin jo välissä).
     

Kerro tästä muillekin!