Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Poraamattomat oli soikeat ja kartiot ja kahdessa pytyssä selvästi tuntuvat portaat yläreunassa. Näiden kahden kohdalta kansi halki ja olivat saaneet vettä sisäänsä. Ennen porausta soikeus oli toiseen suuntaan kuin nyt porauksen ja stressilevyjen irrotuksen jälkeen. Ei vaihtunut lohko välissä ja ilman porausta tästä ei olisi tullut kalua. Samalla sai puristuksia ylös kun tuli tasapäämännät ja koneistamokeikalla myös dekkitasoista siivut pois paljealueen pienentämiseksi. Kannet kiinni porauksen jälkeen sylinterit on suorat ja pyöreät.
     
  2. Onko toi soikeus ja kartiokkuus Mexico -koneiden ominaisuus (lue:tyyppivika)? max selitti toisessa ketjussa samaa taannoin.
     
    Muokattu: 16.10.2024
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sellainen "tieto" minullakin on, että uudemmat lohkot elävät enemmän.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niinhän siinä sitten kävi, että harjoitteluksi meni. Tapit meni kyllä sisään mutta ei osunut kaikki kohdalleen. Männissä on ovelasti tapin reiän ympärillä vino tai epätasainen valu jolloin kangen silmän alareunan ja männän väliin jää rako vaikka silmän yläreuna on männässä kiinni. Mielenkiintoinen toteutus ottaen huomioon että on prässättävät tapit. Lisää vaikeusastetta huomattavasti eikä tuon vaikutusta oikein pysty edes mittaamaan. Selvisi kokeilemalla mutta kun noiden prässättävien tappien kanssa ei oikein olisi mahdollista kokeilla. Pari mäntää täytyy jotenkin korjata.

    Nyt pitäisi sitten jostain taikoa tuollainen Poropeukaloksen viestiin #404 linkkaamalla videolla esitetty haarukka hydrauliprässiin. Koneistamoilta kyselty eikä löydy. Monikin koneistamo tarjoutui puristamaan kylmänä mäntää vasten mutta sen pystyn tekemään itsekin enkä siihen nyt heti ensimmäisenä ryhdy. Voi olla, että männät kestäisi sen tai sitten ei. Mikäli ei valmista löydy niin sitten täytyy yrittää tehdä tuollainen työkalu itse. Saa vinkata jos joku tietää missä onnistuu tappien asettelu kylmänä tai jos joltain löytyy tuollainen työkalu.
     
    Muokattu: 21.10.2024
  5. Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Hieno. Jotain tuollaista päässäni hahmottelin. Tuon tehneellä on selvästi "hiukan" paremmat työstötyökalut kuin minulla ja osaa hitsatakin selvästi paremmin. Jollain aikataululla tuollainen syntyy minultakin mutta viimeistely on eri tasolla. Nyt on kuitenkin suurimpana ongelmana muu elämä eikä ole tarpeeksi aikaa askarteluun. Löytyisiköhän pääkaupunkiseudulta joku metallipaja joka väsäisi tuollaisen kohtuullista korvausta vastaan, osaako joku sellaista suositella?
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Raidetangon pään ulosvetäjä prässin alle pystyyn? Voi vaatia pientä modaamista mutta jos toimii niin on helppo ja halpa. Eikun kokeilemaan.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lähellä on mutta en uskalla tätä vasten prässätä. Täytyy siis teettää tai tehdä jotain muuta.
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tarjouspyyntöjä olen lähetellyt ympäri pääkaupunkiseutua ja toistaiseksi olen saanut vastaukseksi hiljaisuutta. Siitäkin huolimatta, että ensin puhelimessa lupasivat tarjota. Mikähän siinä on niin vaikea sanoa ettei kiinnosta jos ei kiinnosta. Mieluummin jätetään asiakas ikuisesti odottamaan.

    Tähän yllä linkattuun olikin tullut uusi versio mikä näyttää paremmalta: https://www.reddit.com/r/EngineBuil..._piston_press_jig_mark_1_prototype/?rdt=47196 On näköjään pettänyt levystä hitsaamalla valmistettu. Se pelko oli itselläkin että kestääkö tuollainen, voimaa siihen kohdistuu reilusti. Pitäisi ehkä olla jotain peruslevyä lujempaa terästä.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sainpahan sitten teetettyä työkalun männän tappien kylmänä prässäämistä varten. Ei ollut aivan ilmainen, kolmen tunnin työt ammattimieheltä+materiaalit, mutta tuolle voi olla käyttöä myöhemmin. Tehtiin levystä hitsaamalla tuossa yllä olevassa linkissä olevaa mallia soveltaen mutta paksummasta materiaalista ja poikkileikkauksen taivutusvastus sekä pinta-ala paljon suurempi. Normi rakenneteräksestä tehtiin. Se vähän epäilytti kun haarukkaosaan ei saa materiaalia kuin 4 mm. Laskin, että pitäisi kestää 5,5t ennen myötäämistä. Yhden männän ehdin testaamaan ja tuntui kestävän.

    On kyllä melko haastavaa saada kiertokanki keskelle tai missä se edes on keskellä. Keskellä tappia ei ole sama kuin keskellä männän sisällä. Männän tapin ympärys männissä ei ole tasainen ja yläreuna aivan eri linjassa kuin alareuna. Ei oikein selviä missä kohdassa sen kangen pitäisi tapissa olla. Pitänee laittaa kampiakseli paikoilleen ja pari mäntää kiinni ja katsoa sitten missä se kiertokanki kulkee kun pyörittää konetta.
     
  11. Ei kuvaa olisi?
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.10.2024
    fmila tykkää tästä.
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei onnistu nyt jostain syystä toisen kuvan linkkaus mutta eiköhän tuosta selvän saa.
     
  14. Kiitos. Kyllä saa selvää. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa sanotaan.
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Pitkästä aikaa ehti edes vähän harrastamaan. Nokkalaakereita olen purkanut mutta en ole ennen itse asentanut tällaiseen moottoriin. Nyt piti kokeilla sitäkin. Jotkut laakerivalmistajat suosittelee asentamaan öljyreiät klo 2:een. Näissä Durabondin laakereissa ei ollut ohjetta joten laitoin klo 4:ään kuten orkkislaakerit. Sopivan kokoisella kuusiokoloavaimella kokeilin laakerin reiästä, että on lohkon uran kohdalla sekä 1 ja 5 laakereissa reiät lohkon reikien kohdalla. Sinnehän ne sitten sujahti:[​IMG]
    Nokkakin löysi paikkansa:[​IMG]
    Kuten myös nostajat ja spider plate:[​IMG]
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Nokkalaakereissa helposti menee ajatus sekaisin jos lohko on ylösalaisin pukissa. 1995 tehtaan manuaalin ohje pikkulohkoon on nro 1 etummainen klo 1 ja 5. Nro 2-4 klo 5 ja takimmainen klo 12.
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noin ei kyllä ollut tehtaan jäljiltä. Ykkönen oli reiän kohdalla eli klo 12 ja 4. Aivan millin tarkkaa ei kyllä tuo oma kellotaulu ole mutta samassa asennossa ne laakerit nyt on kuin oli tehtaalla asennettu. Paineellahan se öljy sieltä reiästä laakerille tulee joten hiukan epäilen onko tuolla juurikaan käytännön merkitystä.
     
    Muokattu: 11.11.2024
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Alkaisi olemaan toiveita, että tämä taas vaihteeksi etenee. Seuraavaksi pitäisi asennella männät paikoilleen. Aiemmin olen laittanut renkaiden katkosvälit aina jotenkin niin, että päällekkäisten puristusrenkaiden katkosvälit on vastakkaisilla puolilla ja öljyrenkaat 90 astetta kakkosrenkaaseen verrattuna ja niidenkin katkokset vastakkaisilla puolilla.

    Nyt erehdyin katsomaan netistä ja siellä oli jossain ohjeistettu sijoittamaan öljyrenkaan katkokset sylinterin seinän pienemmän ja suuremman paineen (thrust side) puolille ja ylimmän renkaan katkos imuventtiilin puolelle sekä kakkosrenkaan pakoventtiilin puolelle. Toisessa ohjeessa taas oli ylimmän renkaan katkos thrust side puolella ja kakkonen vastakkaisella puolella. Hyvin on toiminut aiemmatkin vaikka en noin tarkkaan ole asetellutkaan. Liikkuuhan ne renkaat ainakin jonkun verran moottorissa sen käydessä muutenkin. Onkohan noilla jotain todellista merkitystä kuinka ne laittaa?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitat sen ohjeen mukaan mikä tuntuu ittestäs fiksuimmalle, tai sit niin kun oot aiemminkin tehny. Renkailla on taipumusta myös liikkua, ja avatessa tahtoo aina jossakin pytyssä olla kuitenkin katkokset kohdakkain.
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!