Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näköjään olen onnistunut ostamaan vielä väärän jakopään. Rockautossa valinta on hiukan haastavaa kun siellä sanotaan kyllä mikä ei käy rullanokalle mutta ei sitä mikä käy. Vortecin jakopää varmaankin olisi käynyt mutta tilasin nyt kuitenkin tällaisen tuplajakopään missä on myös pieni nokan ajoitusmahdollisuus: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=904009&cc=1041264&pt=5756&jsn=1059 Tästäkin on vähän ristiriitaista tietoa meneekö paikalleen vakiohilujen kanssa vai ei. Onkohan dampperin suhteen jotain huomioitavaa? Lähinnä ajattelin kampiakselin rattaan paksuutta ja voiko se vaikuttaa hihnapyörän linjaan.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ainakaan omalle kohdalle ei ole sattunu että jakopään vaihto erityyppiseen olis vaikuttanu dampperin/hihnapyörän linjaan.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  4. Summitin sivulla on se tieto, mitä kaipaat:

    Cloyes Street True Roller Timing Sets 9-1145

    Notes:
    For factory roller camshaft motors. Timing set will fit behind stock metal timing cover so long as there are no sensors in it.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuolta sen tiedon löysinkin että saattaa mennä suoraan. Sitten kun kelaa sivua alaspäin niin joku sanoo ettei mahdu ja joku, että täytyy jostain vähän viilailla. Kohtahan tuokin nähdään, on jo matkalla Suomeen. Nokan pidätinlevyn ruuvien kannat on isot ja korkeat, ne ainakin tässä epäilyttää. Minulla on valmiina vähän pienemmät jos jää siitä kiinni.
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    On tullut vastaa lohkoja vs jakopää yhtälöitä sbc koneissa missä pitänyt hiukan vingulla poistaa materiaalia lohkosta että tulee tilaa.Ei vaikuta mitenkään minkään osan toimivuuteen.
    Yhdessä moottorissa oli nokan takaa peräproppu hakattu NIIN sisälle ja kuopalle että nokka oli etupäästä niin paljon ulkona että ei ollut osunut vakiotyylisellä jakopäällä koppaan mutta tuplaketjumallilla sitten osui.
    Kävin diagnosoimassa kun kundi oli vaihtamassa nokkaa ja ilmoitti että mun myymä jakopää ei mahdu pyörimään ja sitähän tietenkin säestettiin mantralla :eek:n nää compit paskoja,ihan susi toleransseja ja aina ne lähettää kaikki paskaksi menneet ja vialliset tänne Suomeen meidän kiusaksi ja miten tuolla foorumilla epäiltiin että se nokka varmaan jäänyt liian pitkäksi että pitää verrata vanhaan.....:rotfl::rotfl::rotfl:
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei taida olla tässä omassa tapauksessa rullanokan kanssa mahdollista kun nokka ottaa siihen pidätinlevyyn kiinni.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ne Thrust Plate:n ruuvit pitäs ottaa kiinni rattaaseen, mutta lohkoa joudut vähän työstämään tupla ketjulla. Tuossa videolla just Comp Cams 3136 tupla roller jakopää laitettu Vortec L31 lohkoon...vastaava juttu melko varmasti tehtävä L05 lohkossa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Hyvää tietoa. Tuon mukaan pitäisi mahtua TBI:n kopan alle. Tuossa videossa on thrust platessa pienemmät torx-kantaiset ruuvit. Minulla on kiinni Pioneerin setin mukana tulleet isompikantaiset ristipäät minkä kannat on melkein tuplasti korkeammat ja myös leveämmät. Täytyy vaihtaa jos noista kinnaa. Pienet lohkon viilailut hoituu kyllä ja samanlainen on tuo öljytulpan ympärys omassa lohkossakin.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Hitaasti etenee mutta laitoin pari mäntää paikoilleen. Männänrengaspannan olen ostanut -90 luvun alkupuolella Lappeenrannan Anttilasta, ei saanut halvemmalla mistään. Nyt yllättäen alkoi tuntua siltä että tämä ei ehkä ole paras työkalu tähän hommaan.

    Aika hyvin osui männät dekkiin itse koneistamolle antamallani mitalla. Nyt mittasin että mäntä jää vähän reilu 0,15mm dekkitason alle. Ei ollut huipputarkka mittaus mutta alle 0,20mm selvästi kuitenkin. Quench pitäisi ilmeisesti olla kohtuullisen hyvin kohdallaan jos Mahlen kannentiivisteen paksuus asennettuna on luvattu 0,036".
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.1.2025
    Gary Grand ja Catiska tykkäävät tästä.
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Uusi jakopää tuli eikä tosiaan mene suoraan paikoilleen, ottaa kiinni sekä ruuveihin, että öljykanavan pattiin lohkossa. Tuplaketjuisen rattaan halkaisija on pienempi kuin orkkisjakopään ja siksi ei mahdu tuon öljykanavan kohdalla pyörimään. Vaikka ruuvit vaihtaa ei niillä pienemmilläkään liikaa tilaa jää mutta ehkä ne siellä mahtuu olemaan. Niissä on vaan sellainen ongelma, että kanta on ilmeisesti joku eksoottinen torx kun ei käy 25 eikä 30. Pitäisi olla jotain siltä väliltä.
     
  12. T27?

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sehän sen täytyy olla, Ei ollut missään omissa kärkivalikoimissa tai työkalusarjoissa tuota mukana.
     
  14. Gary Grand tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Illat on menneet osia putsatessa. On nimittäin törkyinen moottori. En tiedä mistä päin Amerikkaa on tuotu mutta kaikki pinnat on hiekan ja pien sekoituksen pinnoittamia mikä istuu tiukassa melkein kuin lavapinnoite. Ei lähde edes löpössä liuottamalla ilman teräsharjaa. Sitten kun tuossa on vielä alumiinivalua olevat apulaitteiden kannakkeet mitkä ovat koloja täynnä niin tekemistä on ollut että saa edes jollain kohtuudella puhtaaksi. Mätsää hyvin moottorin sisäpuoleen mistä näki mitä tapahtuu kun on huonolla huollolla. Nyt alkaisi olemaan taas pienet saumat että pääsee tekemään jotain järkevää.

    Heräteostona hommasin kansien studisarjan. Ei ARP eikä Milodon vaan halpisversio. En tiedä käytänkö tässä vai laitanko normipultit. Sikäli kun noihin studeihin päädyn niin osaako joku vinkata toimivan aineen kierteiden tiivisteeksi? Permatex 59235 löytyy omasta hyllystä ja tätä olen käyttänyt kaikkiin NPT-tulppiin.

    Sekin pitäisi päättää mihin asentoon sen poliisinokan laitan, @artsiracing tuolla aimmin suositteli aikaistamista. Jakopää antaisi mahdollisuuden laittaa 4 kampiakselin astetta aikaisemmalle. Desktopdyno tekee pienen eron vakion ja aikaistetun välillä. Paperilla vaikuttaa melko mitättömältä mutta tiedä sitten miten on käytännössä. Aikaistaminen antaa alas hitusen vääntöä lisää, huipputeho tippuu vähän ja siirtyy matalammille kierroksille. Huipputehon pudottaminen ja kierrosten pienentäminen sotii henkilökohtaista vakaumusta vastaan mutta saattaisi olla järkevää. Netti "tieto" väittää että kierroksia vakio SBC kestää yli 6000. En tiedä pitääkö paikkansa mutta tämä kone ei kyllä niin korkealle kierrä.
     
    Muokattu: 27.1.2025
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kyllä tuo Permatex taitaa passata ihan ok.
    Mä oon laittanut noita ihan normi kierrelukitteella,ARP-sealerilla,silikonilla,Locktite 577:lla ja kaikki pitäneet.

    Kannattaa olla sen verran nopea ettei se kerkeä jämähtämään.Näytti olevan tuossa sun tuotteen mainos lauseessa 4h työaika mutta jos se etuajassa jämähtää ja vedät sen jälkeen kantta viimeiseen momenttiin ja studi liikahtaa,se vuotaa vettä sen jälkeen.

    Nokan laittaminen 3.48" iskulla olevaan 9-puristeiseen moottoriin sen 4astetta ennakolle,,saattaa olla että saavutetut edut aika pieniä mutta tarkista ekana mihin se nokka on hiottu,mihin nokan valmistaja sen haluaa ja varmin kortti on mennä sillä.

    Jos sulla on ne Swirl kannet niin uskoisin että tykkää edes vähän, jos puristuspaineet antaa tilaa nokan ajoittamiselle aikaiseen esim 104-102 alueelle.
    Mutta jos edellä mainittu puristuspaine jo valmiiksi korkeahko,saat aikaan detonaatiokoneen,varsinkin koska palotila vakio kansissa aika huonohko.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tähän on siis tulossa n. 10.2 puristukset, Vortec-kannet ja Capricen poliisimallin nokka. Nämä selviää tästä ketjusta mutta en tietysti oletakaan, että kaikki jaksaisi kaikki minun horinat läpi lukea. Koska tämä on vakionokka niin oletettavasti valmistaja haluaa sen olevan tehtaan ajoituksissa.

    Pickupin konehuoneessa on se verran hyvin tilaa, että ei ole aivan jäätävä projekti muuttaa sitä ajoitusta myöhemminkin. Olin näköjään jakopäätä sovittaessa jo laittanut rattaan asentoon 4 astetta aikaisemmalle, nyt pitäisi päättää painanko tällaisena perille asti vai irrotanko. Elämä on valintoja.
     
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mitkä on "poliisi-mallin nokan" arvot?
    Asteet mainos/.050"?
    LSA ja kortissa oleva tai nyt asennettu ICL asteet?

    Jos kiinnostaa tarkempi arvio nokan ajoituksen siirrosta,olis kiva jos nuo kertoisit.
    Pakko ei tietenkään ole.
    Keskustelu kivaa mutta 20 sivun plaraaminen ei nyt oikein innosta kaiken asiallisenkin höpinän keskeltä.
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Korttia ei nokan mukana tullut, tämä kun ei ole varsinaisesti mikään virinokka ja valmistajan oletus on että laitetaan vakiomerkkien mukaan paikoilleen. LSA:ta ei ollut kerrottu mutta jostain sain sen ongittua ja tänne jonnekin kirjasin mutta en jaksa enää itsekään selata, olisiko ollut 117. Mainosasteet on 280/271 P/I ja 0.05 asteet 214/207, nostoja 0.427/0.410.
     

Kerro tästä muillekin!