Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Noilla nokan arvoilla ivc olisi 72ast eikä 77.
    Mutta jos siellä on vaikka se 10.25 puristusta niin puristuspaineet pysyy aika maltillisella,vaikka käännät jakopäästä 4ast ennakkoa.

    Mutta se edellyttää että toi nokka on nimen omaan
    0-ajoituksella 117.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    On tuossa ilmeinen virheen mahdollisuus. Osat menee paikoilleen vaikka ei lohkoa viilaakaan. Ratas mahtuu myös pyörimään mutta ei ketjun kanssa. Pyörittäessä ketju hyppää lohkossa olevan patin kohdalla ja jako pomppaisi varmasti jos tällaisena yrittäisi käynnistää. Hankala paikka kun ei näe minkä verran välystä on. Tämän verran työstin:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kokeilin pyörittää ketjun kanssa niin että painoin nokan niin syvälle taakse kuin se menee ja painoin myös ketjun ratasta vasten. Ei ota mihinkään kiinni, kelpaa minulle vaikka ei tarkkaa tietoa olekaan minkä verran siellä sitä välystä on.

    -95 TBI mallinen metallinen jakopään koppa menee paikoilleen.
     
    Muokattu: 28.1.2025
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laita sinne jotain sinitarraa tai muovailuvahaa tai vaikka foliota sellasena rytättynä ja ratas kiinni...siitä jää muoto ja voi mittailla litistyneen kohdan paksuutta.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tätä kokeilinkin mutta ei siitä saa kunnolla mitään tolkkua. Ratas kaartuu takapuolelta yhteen suuntaan, tuo hiottu paise toiseen, ketjun lenkeistä joka toinen on matalampi ja ketjun kyljessä vielä niitit. Tällä sain selville saman kuin pyörittämälläkin, välystä on joku määrä. En jaksa uskoa että on enää ongelma kun ääriasentoon vietynä ei kosketa minnekään.

    Kuinka tuo nokka muuten pysyy paikallaan. Toisessa päässä on levy mutta entäs se toinen pää. Jakajan ratasko sen pitää paikoillaan? Vai eikö tällä ole väliä? Tässähän ei ole sitä laakeria rattaan ja pidätinlevyn välissä mutta onko silti tarkoitus, että käydessä ratas voi ottaa kosketusta pidätinlevyyn?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pidätinlevyn kuuluukin hoitaa homman molempiin suuntiin, nokka vastaa siihen takapuolelta ja nokkaratas etupuolelta.
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tarkempi mittaus antoi suuremman tuloksen tosin en tiedä enää kumpi mittauksista on tarkempi. Kymmenys- ja sadasosamilleistä kun puhutaan niin absoluuttisen tarkkaa lukemaa en onnistunut saamaan. Kaikessa on toleranssia ja männätkin vinossa sylinterissä yms. Siihen tulokseen päädyin, että max. 0.009" tuo etäisyys dekistä on. Mahlen kannentiivisteen paksuudestakin on ristiriitaista tietoa mutta kohta selviää minkä paksuiset ne on kannen ja lohkon väliin liiskattuina.

    Pulteista puhuttiin aiemmin. Uskaltaako valmiin pulttisarjan kierteissä olevaan kuivaan tiivistemassaan luottaa vai pitäisikö taikinoida tuoretta kierretiivistettä päälle tai sen tilalle?
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Joku noissa nokan ilmoitetuissa arvoissa ei mielestäni täsmää. Täytyy mitata asteet vielä. Jakopään kylläkin jo kokosin, laitoin 0 asteella tehtaan merkkeihin.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä ne "valmiiksi tiivistetyt" on pitäneet.
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Alkaa olemaan nipussa lyhytlohko, kuten suomalaiset kielenkääntäjät ovat sen nimenneet.
    [​IMG]
     
    Catiska tykkää tästä.
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    se pulteissa oleva tahna riittää kyllä.
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tarvikeöljypohja ei mene kunnolla paikoilleen. Ainakin ilman tiivistettä ottaa kiinni kampikammiossa olevan välilevyn kiinnitysmuttereihin. Reiät on kyllä samassa kohdassa kuin orkkiksessa mutta ilmeisesti aavistuksen pienet. Täytyy vähän avartaa. Valmistaja on SKP, en tiedä onko se merkki jostain.
     
  13. ;)
    [​IMG]
     
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mittasin nokan ja 0.05" nostoilla sain samat lukemat kuin ilmoitettu mutta 0.006" asteet poikkeaa selvästi. Mahdollisesti tästä johtuu, että en saanut laskureilla aiemmin asteita täsmäämään.

    Mäntien päissä olevat kolot eivät ole 6cc kuten ilmoitettu, ovat 7,5cc. Suurin poikkeama on palotilat. Eivät varmasti ole näissä tarvike vorteceissa 64cc vaan selvästi alle. Vorteceja on kai 58cc palotilallakin mutta ensimmäisen mittauksen mukaan olisivat tämänkin alle. Täytyy mitata uudestaan kun saan kannen tuettua kunnolla varmasti suoraan. Puristukset tulee nousemaan siitä mitä luulin sen olevan mutta nouseeko liikaa jää nähtäväksi.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Kauan sitten Neukkuaikaan enoni istuskeli nuotiolla parin ukon kanssa jotka olivat itään päin kallellaan. Enolla oli Transit. Kaverit leukailivat: "Teuvo, mikä on neljä kirjainta johon ei voi luottaa". Eno mietti pari sekuntia:" SKDL"
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Varmaan keskusteltu jossain muuallakin mutta mikähän imuventtiilin avautuma kiinnimenovaiheessa pitäisi olla dynaamista puristusta laskettaessa? Netissä on ristiriitaista tietoa, jotkut sanoo 0.009, jossain on 0.008 ja joidenkin mielestä mainosasteiden mukainen 0.006". Valmistaja ilmoittaa imuventtiilin sulkeutumisasteiksi 77 tuolla o.oo6":lla. Itse mittasin 73 astetta. Täytyy mitata tänään tarkemmin palotilojen tilavuus kun on kunnollinen lasilevy käytössä. Mikäli ne on 58cc niin ollaan vielä siedettävissä lukemissa, 10.6 staattista ja 7,9 dynaamista puristusta tuolla 73 asteella. En tiedä kuinka palotilojen tilavuus yleensä on mitattu, venttiilit syövät tilavuutta jonkin verran ja jos on mitattu ilman niin tulee paljon pienempi tulos kun venat on kiinni.
     
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    No ei ole 58cc kun on sittenkin 64cc. Huonot työkalut tällä kertaa. Liian pieni mitta ja huono levy kantena kun eilen mittasin. Kolmella eri mittauksella näytti että palotila alkaa olemaan täynnä jo 54cc jälkeen. Hain apteekista 60 ml ruiskun ja kunnollinen reiällinen lasilevy palotilan päälle. Pariin kertaan varmistin mittaamalla ja tilavuus on tasan 64cc. Varmistin vielä männän pään kolotkin ja niistä olen edelleen sitä mieltä että tilavuus on 7,5cc. Puristamaton kannentiiviste on o,o38". Puristukset tulee olemaan n. 9,9 staattista ja 7.4 dynaamista.
     
    fmila tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Raapaisin n. 2 mm tavaraa pois retainereiden alareunasta.
    [​IMG]

    Nyt liikevara on vähän alle 0.52" ennen kuin retainer ottaa kiinni tiivisteeseen.
    [​IMG]

    Nyt pitäisi ainakin tuolle poliisinokalle riittää nostovarat. Näillä retainereilla ja tiivisteillä ei olisi mahtunut vortecin vakionokka.

    Jousien korkeus asennettuna on 1.71". Voisi ehkä 0.01" shimmit laittaa mutta taidan jättää laittamatta kun pitäisi jousten kuitenkin olla tälle nokalle vähintään riittävät. Eri venttiilien välillä eroa on suurimmillaan vähän yli 0.005" ja selvästi alle 0.01" joten ei taida olla tarvetta shimmailla sitäkään.
     
    Muokattu: 10.2.2025 klo 18:54
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voi noita retainereita tosiaan vähän lyhentää, mutta varovainen siinä olisin.

    Ohjuria voi myös madaltaa, ja kumia pudottaa alemmas, se on se toinen tyyli.
    Kaupallisia jyrsimiäkin on olemassa kys. hommaan, mutta voi sen itsekin tehdä:

    [​IMG]


    Tota sit porakoneella pyörittelee sopivan lopputuloksen saamiseksi.
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lukot jää edelleen selvästi alareunan yläpuolelle. Ei tuolla tekemälläni lyhentämisellä ole lujuuden kannalta mitään merkitystä.

    Katsoin noita valmiita jyrsimiäkin kun samallahan noita olisi modannut nyt kun kannet on irti. Jäi vähän epäselväksi mikä käy ohjurin lyhentämiseen ja mikä tiivisteen upottamiseen. Tulin siihen tulokseen, että kun nykyiselle nokalle en tätä tarvitse ja jos tähän joskus tulisi isompi nokka niin siinä on kuitenkin sen verran remonttia, että sama sitten ottaa kannetkin irti.
     

Kerro tästä muillekin!