Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Wanaja73

    Wanaja73 1st gear

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Jos englanti taittuu, tässä sivusto TBI-virityksistä.

    www.tbichips.com
     
  2. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    moi

    nyt päivitysasia on "aktiivinen"

    Olen tilannut Sportside mottiin peruskorjaus/ päivityspaketin

    "Viritysosina" hankittu mm.
    - imusarja, EDEL 2701 EPS
    - nokka+nostajat, EDEL 3702 ( mieto, varmanpäälle )

    Peruskorjausosina:
    - laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, öljypumppu, jakopää jne.

    puuttuu:
    - kovat tikut ( kannet vaatii, kun on ohjaimet )
    - keinuvivut ( peltikeinut, rullapäillä, 1.6 ), budjetti.
    - TBI peruskorjaussetti + "viriosia"
    - Pakosarjat ( valinta kesken )
    - sovitepala, imusarja / TBI

    kotona:
    - L98 alukannet, 58cc palotilat, peruskorjatut, paremmilla jousilla, => puristus suhde nousee n. 0,7 yksikköä, todellinen 9,5-9,8

    tarina jatkuu, kun saan osat käsiini, kerkiä purkamaan / kasaamaan, tämä menee syyskuulle ?
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    Mulla on samat kannet 383:n päällä ja laitoin niihin itseohjautuvat rullakeinut niin ei tarvinnu guide plateja eikä kovia työntötankoja.

    Niissä kansien omissa studeissa on muuten aika lyhyt kierreosa kanteen päin joten jos sinne lisätään vielä ohjainlevyt niin vois olla varmempaa vaihtaa ne tarvikestudeihin.
     
  4. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, haemme halpoja hevosvo

    kiitos vinkistä keinujen suhteen.

    Kannet L98 on päivitetty, "paremmat" jouset, tarvike studit,ja ohjainlevyt.
    mietin noita itseohjautuvat rullakeinuja.
     
  5. Rac3r_

    Rac3r_ 1st gear

    Jatkanpa tähän niin ei tarvitse uutta aihetta tehdä. Mikä mahtais olla hyvä ja toimiva päivitys/viri-nokka tuommoiseen -89 vuoden 350 tbi kiukaaseen, joka on sportsidessä. Moottorissa peltisatsit ja putkisto, muuten vakio. TBI on tarkoitus siistiä ja ilmansaantia parantaa. Palstaa lukiessa on suositeltu mm. näitä compin nokkia, XE256 ja XFI252. Miten merkittävä ero noilla käytännössä on, kun hintaeroa on n 100e. Onko muita suosituksia?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Merkittävin ero on että jälkimmäinen XFI252 on roller eli rullanokka ja toinen perinteinen laahuri...jos pitäisi valita niin ottaisin rollerin, vaikka se vaatiikin enempi muutoksia.

    Tarkoitettu juuri 305/350 TBI koneeseen.

    - 89 lohkossa pitäisi olla kyllä tarvittavat reiät valmiina ainakin nostajalaaksossa eli ns. roller valmius, mutta jakopäästä saattaa puuttua silti nokkaa pitävän thrust platen reiät...91-93 lohkoissa varmemmin kaikki valmiina.

    http://www.compperformancegroupstor...e_Code=CC&Product_Code=08-1000&Category_Code=

    LT1 koneen vakionokkaa on käytetty menestyksellä etenkin Vortec kansien kanssa (L31 kone)...huom. sekin on roller-nokka.
    Laita ne vakiokannet verkonpainoksi ja Vortec:t tilalle :odwink:

    GM Perf löytyy Vortec TBI imusarjakin, mutta aika arvokas...
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kannattaa huomioida et jos rullaatinokkaan päätyy niin vaatii myös rullanostajat jotka on perin tyyriit. Ja se cam buttoni ja jakajaan komposiitti/pronssiratas?
     
  8. G20

    G20 Gearhead

    Jos lohkossa valmius niin ei nostajat ole edes mahdottoman hintaiset, ja nokka pysyy pituus suunnassa paikallaan SPORT TRUCK:in mainitsemalla thrust platella. Vaatii myös factory roller kamppeille sopivan jakopään.

    Retro Fit nostajat vanhaan laahuri lohkoon sen sijaan on arvokkaammat luokkaa 80-90 rahaa/nostin pari ja vaatii cam buttonin jne..
     
    Muokattu: 5.2.2018
    Pas(i)kiainen tykkää tästä.
  9. Rac3r_

    Rac3r_ 1st gear

    No sehän tuon hintaeron selittääkin.

    Noiden vakiokansien hävittäminenon ollut mielessäsiitä asti kun niistä ensimmäisen kerran täällä luin, enkä niiden kanssa ole haaveilemassa tehoista sen enempää. Vortecin kannet on oikeastaan ainoa "isompi" kohde minkä voisin tehdä. Ostoilmoitus on ollu vetämässä syksystä asti, eikä ainakaan käytettynä tunnu löytävän.

    Alunperin ajatus oli hankkia juurikin vortecin kannet ja muut sopivat yläkerran osat niiden kaveriks, mutta karkaako hinta jo niin suureksi että järkevämpää sijoittaa esim ls-koneeseen?

    Kansia joistakin suomen liikkesitä katellu, mutta viisain varmaan ulkomaalta tilailla.

    Mutta onko jollain suuntaa antavaa hintaa mitä tuollainen vortec-päivitys tulis kustantamaan?

    Kannet, imusarja, nokka, nostajat, tiivisteet, mitä vielä? Tonni sileenä samantien, onko kaksi? Alakerralle en aikonut mitään tehdä.

    Riittääkö toi vakio tbi vielä tällasella viritysasteella?

    Lukemani perusteella


    Pahoin pelkään että kiukaan nostaminen pukkiin aiheuttaa mopon karkaamisen, ja ottaen huomioon että ois tarkoitus ajaakin kesällä :)
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Luulisi noita käytettyjä Vortec kansia ja kokonaisia L31 koneita olevan tuolla markkinoilla.

    Tonnin budjetilla ei kovin ihmeellistä saa, varmaan kannattaa katsella sopivaa laahurinokkaa ja jos löytyy käytetyt Vortec kannet/kokonainen L31 kone tai jotkut muut kannet, niin hyvä.

    Vortec kannet eivät siedä nokkaa jossa on kovin paljon nostoa, se kannattaa huomioida...siihenkin löytyy jotakin lääkkeitä, siitä on puhuttu ainakin ZZ4 topiccissa.

    Onhan tuossa ylempänä tuo Valtope:n vastaava projekti Corvette L98 alukansilla...
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ei halua mopon karkaavaan, eikä joutua oravanpyörään jossa kaikki menee vaihtoon, niin tbi:n virittelyssä kannattaa pysytellä kohtuudessa.

    Kuten Sport truck jo ehdottikin, niin laahurinokka ja sitä mainittua XFI252:sta on myös laahurinakin. Varmasti mainio valinta.

    Sitten niistä kansista:
    Tbi:n swirl port kansia osaa kuka tahansa haukkua, ja surkeat ne onkin, mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin.
    Nimittäin mistään vakiokansista ei saa niin pienellä työllä niin suurta virtausparannusta aikaan kuin juuri noista. Vai mitä sanotte +51 cfm lisäyksestä taskuporttauksella ja seeti/venttiilitöillä.
    Joskus tuollaiset tein ja hämmästytin itsenikin kun vakion 167cfm parani 218cfm arvoon.
    Ja mikä parasta, pienten nostojen virtaukset parani niin paljon että jonnekin .400" nostoon asti ollaan jopa vakiokuntoisten vortecien yläpuolella.

    Jos ne omat kannet on muuten ehjät ja kunnossa ohjureiltaan, niin tuollaisenkin vaihtoehdon voi ottaa huomioon.
    Ellei siihen tbi:hin tee muita radikaaleja muutoksia, ei sillä pysty edes hyödyntämään rajumpien kansien potentiaalia.
     
  12. paja1

    paja1 Gearhead

    Ja kannattaa edelleen taas muistaa että tbi:n oma ohjelma ei siedä minkäänlaisia isompia kansia tai edes imusarjaa... Ei edes sitä tbi performeria jonka pitäis toimia jonkun tietolähteitten mukaan ihan tuosta vaan. Tämä nyt ihan vaan siksi jos joku meinas ihan bolt on tyylillä päästä ilman karttojen muutoksia.
     
  13. Rac3r_

    Rac3r_ 1st gear

    Jos moottoriin vaihtaa napsun jyrkemmän nokan, performer imusarjan, ilmansaantia parantaa sekä pakopuolen päivittää, niin nämä muutoksetkin siis tarvii lastun toimiakseen kunnolla, sehän on selvä. Kannattaako bensanpuolella tehdä jotain? Onko nämä netissä myytävät stage2 lastut oikotie onneen vai miten tämä "lastutus" kannattaa hoitaa?
     
  14. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    On tälläkin palstalla ainakin yks kenellä on välineet tuohon lastun tekemiseen, he ilmoittautuvat varmaan itse...
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mikä ruisku on tollasessa 89-93 tbi
    Chevroletissa, Holley?
     
  18. paja1

    paja1 Gearhead

    Rochester
     
  19. Roc

    Roc Gearhead

    Ehdottomasti järkevämpi tie on LS, jos ruvetaan miettimään hevosvoima/hinta suhdetta vrt. Tbi:n viritys.
    Pikkikseen LS:n laitto on varmaan helpoin moottoriswap ikinä, niin ei maksa vaivaa hakata päätä seinään sen sysipaskan tbi:n kanssa.
     
    Karpov, Gary Grand ja Anza tykkäävät tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep.
    Samalla rahalla(tai todennäköisesti vähemmällä..) saa pienemmän kulutuksen ja mukavasti tehoa. Ja jos jonain päivänä alkaa tuntumaan ettei lisäteho olisi pahitteeksi, niin potentiaalia siihen löytyy!
     

Kerro tästä muillekin!