Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kun vaan ehtisi, liikaa leluja suhteessa käytettävissä olevaan aikaan. Tuokin projekti lähti hyvin käyntiin, sitten tuli elämä eteen ja siihen se jäi. Sillä olisi hyvä harjoitella Speeduinoa. Kaikki osatkin on hyllyssä, ei tarvitsisi kuin pultata kiinni.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Siitä vaan rohkeasti tilaamaan ja testaamaan. Itse olen 'sivusilmällä' joskus katsonut kun on halvalla ollut noita täydellisiä TPI - settejä kaupan. Ilmanputsari vaan menee semmosen kanssa vähän säätämiseksi ainakin.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    [​IMG] Edelbrock Pro-flo kopio.
    Nerokasta tuossa on se, että siihen näyttää käyvän kahdet eri pituiset ruiskusuuttimet.
     
  4. No kappas niin onkin..Hinta on yli tuplat kopioon ilman bensakiskoja:

    Pro-Flo XT Small Block Chevy EFI Intake Manifold

    Edelbrock part #7137 Pro-Flo XT intake manifold is designed for 1957-86 S/B Chevy. This manifold is engineered with a large plenum and long tapered runners to deliver maximum horsepower and broad torque band throughout the rpm range (1500-7000 rpm). This Pro-Flo XT EFI intake accepts Edelbrock Pro-Flo XT Throttle Bodies and Fuel Rails (Sold Separately).


    Oli siellä mainoskäppyräkin:
    [​IMG]
    Asennusohjeessa on noista suuttimista ja läppärungosta:

    THROTTLE BODY RECOMMENDATIONS: This manifold has been designed to optimize performance when used with a 90mm throttle body, such as the Pro-Flo XT throttle body, part #3869. Smaller LS1 throttle bodies (including Edelbrock part #3867 & #3868) will require an adapter for proper operation, part #2737. Care must be taken when selecting a throttle body as a larger orifice will increase pedal sensitivity.

    FUEL RAILS: An application specific fuel rail kit is available for these manifolds as part #3627. This kit will allow the use of either Pico or standard height fuel injectors.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mittaristossa
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Läppärungon vaihdon jälkeen ilmaantui uusi ongelma. Turbiinilukko ei putoa pois päältä riittävän nopeasti. OD:llä ylämäessä pitää lukkoa päällä sitkeästi liian pitkään vaikka vetoa ei enää riitä. Johtuneekohan siitä, että läppiä ei tarvitse avata niin paljon kun on isommat. TPS on tietysti myös vaihtunut mutta sen säädöt näyttäisi olevan kohdallaan. Ainakin tyhjäkäynnillä on nollassa ja läppä auki sata, pienikin liike kiinni päin pudottaa lukemaa.
     
    Muokattu: 5.11.2025
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    Joo, tcc on nopeudesta ja kaasun asennosta riippuvainen
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei ne sitten kovin hyvin osuneetkaan vaikka toimi kyllä. En ollut pikkulohkon TBI:n säätöjäkään viilannut sen jälkeen kun kaikki typerät sähköongelmat oli korjattu. Nyt ajoin autotunella säätöjä kapeakaistalla. Ensimmäisellä kolmella ajolla lähti monesta kohtaa enimmäismäärä bensaa pois VE-kartasta ja sitten alkoi tasoittumaan. Kapeakaistahan ei säädä WOT-tilanteessa mitään ja täytyy ajella vielä laajakaistalla kun ehtii ja sää sallii. Nyt herää kyllä hyvin ainakin alakierroksilta vaikka ei tuo huono ollut ennenkään.

    TCC-säätöjä hakiessa huomasin että ECM:ltä tuleva nopeustieto on tasan oikein GPS:n mukaan mutta mittari näyttää 8 km/h enemmän. Mittarivirhe toki oli tiedossa mutta erikoista että heittää noin paljon ylöspäin. Etenkin kun on alkuperäistä isommat renkaat. TCC:n nopeussäätöjä muokkasin siihen suuntaan kuin mittarin mukaan ajan ja pienensin TPS:n delta prosenttia kaasun avaus tilanteessa. Tai niin ainakin kuvittalin tekeväni kun taas oletan että sitä sillä TunerPron parametrillä säädetään, tietoa löysin heikosti. Vaikutus on vielä testaamatta.
     

Kerro tästä muillekin!