chevy tbi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 66monaco, 6.11.2009.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mistäs sais tbin runkoa mihkä tulee läpät ? itellä kaasu tarkertaa koska kaasuläppä akseli väljä ja syönyt uraa runkoon.. vai kandeisko ottaa läpät ja akseli pois ja holkittaa?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi on melko normaali vaiva!! Sen saa pikkasen paremmaksi kun otat plommin pois "tyhjäkäynti" ruuvin edestä ja avaat läppiä siitä pikkasen. Tietsikka korjaa tyhjäkäynnin normaaliksi tyhjäkäyntimoottorin avautumista muuttamalla.
     
  3. 66monaco

    66monaco Gearhead

    okei! kiitokset vinkistä!
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    eipä vaan oikein auttanut :( joutui kääntää aika paljon ennen ku jeesas ja sit olikin kierrokset korkeella...
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juu ei varmasti auttanut...pahensit vaan tilannetta kun menit koskemaan siihen sinetöityyn ruuviin... :soosoo:

    Nyt sinulla ECM ei enään tiedä kaasuläppien asentoa, koska saa väärää tietoa TPS-anturilta, kaasuläpät väärässä asennossa ja IAC:n asentokin on pielessä ->>> auto ei voi toimia oikein.

    Holkita se läppäakseli...vastaava homma kun kaasarissa
    .
    Toinen vaihtoehto on etsiä toinen TBI tai sen runko...4.3 V6, 5.0 ja 5.7 SBC on kaikissa sama ruuttarunko, mutta erikokoiset suuttimet.

    454 TBI on taas kokonaan eri !

    Kun saat akselin pelaamaan, niin katso tuolta säätöohjeet (TPS ja IAC ) ->>> http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TPS sensorin ruuvit auki ja siitä säätämällä voltit alle 0.6 tyhjäkäynnillä niin taas toimii. Jos ei ole säätömahista niin pihdeillä rohkeasti kiinni siitä anturin "lirpaakkeesta" ja vääntää voltit kohilleen.
     
  7. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Mudracer;ia osin kompaten...

    Omastani säädin sieltä sinetin alta IAC:in toiminta-alueen vähän "keskemmälle" kun näytti tietokoneen mukaan että meinasi säätövara loppua. Eikä kone siitä sekaisin mennyt. Päinvastoin; tyhjäkäynti parani ja tietsikankin mukaan IAC:illa on ns pelivaraa molempiin suuntiin kun ennen IAC;in arvo pysyi toisessa reunassa.

    Nytpä on muutaman vuoden ollut tyhjäkäynnit kohdillaan eikä aiemmin "vaivannut" tyhjäkäynnin hakeminen sotke päästömittauksia.

    Sanottakoot vielä että omastani etsin imuilmavuodot yms perusviat pois ennen "tyhjäkäyntiruuvin" roplaamista ja kun perushommat eivät auttaneet, menin sinetin alle. Mutta en kummastelisi yhtään jos pikku ilmavuodon voisi kompensoida tuolla IAC;in säädölläkin. Sitä seostahan siinä säädetään loppupeleissä kuitenkin.

    Ja ECM ymmärtääksei hoksii tyhjäkäynnin olemassaolon kunhan vain IDLE-lippu syttyy vaikkapa winaldl (vai mikä se oli) softalla katsoessa.
     
  8. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ok, paljon kiitoksia näistä tiedoista! ei ole ikuna tarvinut pelailla tbi:n kanssa, niin ei myöskään tietoa ole niistä paljoa. :)
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Kun lähtötilanne on eri, niin yleensä lopputuloskin on erilainen.
    Jos säätöön kosketaan sen takia, että yritetään peitellä jotain toista vikaa, niin auto tuskin toimii säädön jälkeen kovinkaan hyvin.

    Itse törmäsin kansiremontin jälkeen sellaiseen ongelmaan, että kone alkoi yskimään tosi pahasti, kun se hieman lämpeni.
    Viaksi paljastui lopulta se, että joku oli käynyt säätämässä tuota sinetin alla olevaa säätöruuvia laskeakseen vuotavan alipaineletkun takia noussutta joutokäyntiä.
    Alipaineletku oli vaihdettu kansiremontin yhteydessä, mutta ei huomattu, että ruuviakin oli käyty kääntämässä.
    Sitten tehtiin IAC:n perussäätö ja moottori toimi taas niin kuin pitääkin. Olin yllättynyt, miten noin mitättömältä tuntuva asia saa koneen sekoamaan aivan totaalisesti.

    Että jos läppärunko on kulunut, niin se kannattaa vaihtaa tai kunnostaa. Ei kannata lähteä vikaa korjaamaan tekemällä uutta vikaa.

    Ja itseasiassa siinä kyseisessä autossa oli ongelmana ennen kansiremonttia myös kaasun takertelu. -Jätti välillä joutokäynnin korkeaksi. Johtui siitä, että läpät menivät liian kiinni, kun ruuvia oli menty kääntämään.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :odroll:
    Jos noin pienen vian takia haluu vaihtaa koko laitoksen uuteen niin siitä vaan kauppaan ostoksille :rotfl: .
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

  12. 66monaco

    66monaco Gearhead

    todiin, nyt on toinen läppärunko vaihdettu ja ruutta säädetty! toimii mainiosti! kiitokset rungosta kentsulle! hieman mietityttää toi kaasuläppäpotikan säätö, mulla siis kiinteä malli molemmissa rungoissa, ja säädin taivuttamalla potikan vipua.. sain läppien kiinni ollessa säädettyä siihen 0.48 volttiin, (kun aluksi oli 0.68v) mutta WOT jäikin sitten 4.1 volttiin...kun ohjeiden mukaan pitäis olla 4.5 - 4.8v...? ja kokeilin toisella potikallakin...hyvinpä toi tuntuu kuitenkin nyt toimivan...
     

Kerro tästä muillekin!