chevy trans sport laatikko vika apuva!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jordes, 17.8.2008.

  1. jordes

    jordes 1st gear

    Onko kellään löytyny selvää vikaa/ratkaisua tähän ongelmaan.Ois mukava tietää.
     
  2. jipeeki

    jipeeki 1st gear

    Mä tuolla aiemmin kyselin tota 1-2 kovaa vaihtamista ja vaihdoin noi solenoidit yhtä lukuunottamatta kaikki. Ei auttanu.
    Ja nyt uutuutena kun loota lämpiää on alkanut heittää kiihdytyksissä vapaalle ja pykälät jää vedossa junnaamaan 2-3 välillä, eikä osaa päättää mihin vaihtaa.
    Kylmänä toimii täysin, ei nykäise ja kaikki toimii muutenkin, kuumana menee ihan sekasin.
    Millä ootte lukenu vikakoodit, saako tosta luettua kotikonstein? Metroautossa vaivaset 70€ :eek: :eek:
    Joo kävin äsken lukemassa kun piti selvittää minkä takia abs-valo palaa.
    Tarvii noita lodjun öjymääriä koittaa veivata johonkin suuntaan vissiin seuraavaks. Mä en oo ikinä tykänny automaateista, enkä tykkää edelleenkään..
     
  3. jordes

    jordes 1st gear

    En oo löytäny vikaa ,mutta pitäs alkaa taas ettimään.Toimii meinaan kaupunkiajossa moitteettomasti,mutta matka-ajossa alkaa ryppyileen noin 100km ajon jälkeen.Testasin muuten nollata vikakoodin sen sytyttyä ja kun koodin nollasin niin vaihteisto toimi taas normaalisti.
    Tilasin elekmasta autoscannerin oliko tuo 74,90€ eli melkein metroauton koodinluku hinnalla sen saa :D .
    Täytyy alkaa ensin noita piuhoja tutkimaan,ja jos siitä ei oo apua ajattelin vaihtaa sen turbiinilukon solenoidin.
    Joo enpä kyllä oo automaattilootan ylimpiä ystäviä. :x
     
  4. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    Itse löysin eilen (eli n. vuosi vikojen ilmenemisen jälkeen) viimein kaverin täältä päin jolla oli oikeanlainen lukulaite (snap on Modis merkkinen) oli tilannut sen jenkeistä. laitteella näki kaiken mitä laatikossa tapahtuu ja koe ajon jälkeen diagnoosi oli sellainen että solenoidit toimii, paineen säädin toimii (jos se nyt oli paineen säädin), lukko toimii ajon aikana vain 46 % paikallaan ollessa 99% (joka normaali). lopulta tilanne oli se että lukko tai turbiini olisi viallinen. Kaveri soitti jonnekin Turkuun liikkeeseen joka korjaa Turbiineja ja siellä osattiin sanoa että turbiinista menee paljon ajettaessa (mulla 220tkm) jotain väljäksi ja se aiheuttaa lukon jumittumisen ja luistamisen jonka jälkeen linjapaineet menee maksimille ja "paukahtelu" johtuu taas siitä.

    vikakoodit oli ne P742 ja P1811 (muistaakseni) eli samat kuin muillakin. eli eka on se lukon jumittuminen ja toinen on jotain maksimi paineisiin liittyvää joka taas johtuu lukon jumittumisesta.

    Eli mulla menee nyt sinne turbiini huoltoon ja samalla kun kerran otetaan kone ja laatikko irti niin pitää vaihtaa ainakin tulpat ja solkut jotka on nyt helppo vaihtaa. ja samalla kuulemma irrotuksen yhteydessä pitää tyhjätä ilmastointilaite niin huolletaan sekin, öljyt ja suodatin menee myös uusiksi (vanhoilla ehdinkin ajaa 3tkm). Onko kellään muita vaihto ehdotuksia jotka kannattaisi vaihtaa nyt ja säästää mahdollisesti tulevista töistä kun ei tarvitse konetta irrottaa/kallistaa ja laatikkoa irroittaa.

    Ps. oli muuten pätevä laite kaverilla näki koko jan mitä on vaihtoajat, onko solenoideit päällä vai ei, öljyn lämmöt, lukon toiminnan, yms. ja kaveri lähti vielä ajamaan ja samalla tutki mitä siellä tapahtuu. ekan kerran olen toiveikas että saan vian korjattua, toivotaan vaan ettei tässä ajassa olisi paljoa hajonnut lisää laatikosta. Helvetin kallis autohan tää on ollut tähän saakka ja halvalla ei selvitä nytkään, mutta tuleepa samalla vaihdettua noita muitakin osia. Enää näiden huoltokulujen jälkeen ei kannata edes harkita myyntiä vaan ajaa itse auto paalauskuntoon.

    kannattaa teidänkin kysellä onko siellä kellään laitetta jolla näkee ajon aikana laatikon toimintaa ja vasta sen jälkeen hommailla osia ja vaihdella niitä. turha työ on nykyään kuitenkin aika kallista. (tosin varmaahan ei ole vieläkään että alkaa toimimaan.
     
  5. jipeeki

    jipeeki 1st gear

    Miten hitossa ton koneen ja loodan saa "helpoiten" irti?
    Viimeks kun vaihdoin kansipahvit, purkasin koko prkl yläkerran ensin konehuoneessa ja siitä se ajatus sitten lähti solenoidien vaihtamiseen samalla kertaa, josta ei siis ollut mitään hyötyä.
    Ohjausakselia ei mun mielestä saa mitenkään muuten irti kun kannet irrottamalla, ainakaan mun lapasilla, joka siis pitää irrottaa että etukelkka pääsee tippumaan alas. Vai onnistuuko jotenkin muuten?
    Vannoin etten enää ikinä ota transsportista konetta lattialle, mut nyt ketuttaa toi laatikon temppuilu niin että kai se pakko on purkaa jossain vaiheessa.
    Nii ja tohon Timsan kysymykseen, jos ei oo jo aiemmin menny puurot ja vellit sekasin, niin kansipaffit ja muutkin yläpään tiivisteet vaihtoon kun kone on pöydällä. On kyllä ahtain remontti mitä oon ikinä tehny toi pahvien vaihto moottorin ollessa paikallaan.
     
  6. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    Nyt on Auto pajalta saatu takas ja näyttäisi siltä että ongelmat laatikon kanssa ovat historiaa. tietenkään ei selvitty pelkästään suunnitelluilla remonteilla vaan tutkittaessa alkoi löytymään vaihdettavia osia enemmän kuin tarpeeksi.
    kyseisten osien lisäksi meni jarrujen pääsylinteri, laatikon "joku akseli", tulpat, vitusti tiivisteitä, kaikki solenoidit, moniurahihna yms. vaihtoon (käytännössä kaikki mitä oli järkevää vaihtaa koneen ollessa irti).
    hintaa remontille tuli vaan helvetin paljon enemmän kuin olin ajatellut. lopputulos tuntuu nyt pari päivää ajettua siltä ettei auto varmaan ole ollut mun omistuksen aikana ikinä ehjä, niin hyvältä tuntuu ajaa. oikein vituttaa kun näyttää siltä että joudun sen vielä myymään syksyn aikana. jos näin käy niin joku onnellinen saa hyvin ja kalliisti huolletun auton.


    "Miten hitossa ton koneen ja loodan saa "helpoiten" irti?"

    ainakin korjaamon tekemistä työtunneista päätellen helppoa konstia ei ole. kirosivat kuinka vittumainen homma oli.
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta,tulikos sinne se öljypumpun käyttöakselin teräsholkki venttiilikoneistoon uutta?
    Se on aina ollu kulunu.Vaikuttaa mm turbiinilukon toimintaan!
     
  8. Timpsa

    Timpsa 1st gear

    toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi

    Laatikkoon uusittiin seuraavaa

    pump shaft
    tiivistesarja
    suodatin
    solenoid shift x 2
    solenoid tcc
    epc
    solenoid manifold

    ja se turbiinin korjaus (en tiedä mitä pitää sisällään)
    joku akseli pumppuun vaihdettiin en tosin tiedä mikä.
    tyytyväinen kuitenkin vielä toimintaan.

    testerin mukaan venttiilikoneisto toimii kuten pitääkin ja remontin jälkeen laatikon toiminta testerissä oli sitä mitä pitikin
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Jos toi solenoid manifold meinaa koko venttiilikoneiston runkoa ni kyllä se sitten on tullu uutta.Näissä askeissa kuluu moni spoori tosi huonoks ajan kanssa eli just öljypumpun akselista ja toinen on 4vaihteen putkiakseli.Vaihtosolenoidit ei juuri noissa temppuile vaan turbiinilukon ja paineensäädön pwm solkut.pwm-pulsewidhtmodulation.Koskee muitakin gm sähköohjattuja.eli ne ei ole onof tyylisiä toiminnaltaan.
     
  10. tojota?

    tojota? 1st gear

    Meillä tuntuis että on sekä käynti että vaihteisto vaivaa :-?
    Eikä oo vasta ku +250tkm mittarissa :lol:
    Jyrryttää tyhjäkäynnillä, voimistuu kun laittaa vaihteen päälle.
    Ajossa toimii muuten ihan ok, mutta turbiinilukko ei aina ota kiinni kolmosella ja nelosella.
    Ei luista, vaihtaa nätisti ja vetää hienosti (1500kg asuntovaunukan tunnu missään).
    kaikenlisäks vielä tuntuis että ilmastointi on kokoajan päällä :soosoo:
    Vikakoodit siitä oon jo kattonu

    P0441 - Evaporative Emission Control System Incorrect Purge Flow
    Ja autocomin testerin suomennos kukkanen
    "Haihduttavan päästönohjausjärjestelmän väärä puhdistus virtaus"

    P1655 - EVAP Purge Solenoid Control Circuit
    P1870 - Transmission Component Slipping

    Pitää alkaa tekeen tarkempaa tutkimusta...

    Noita paljon puhuttuja sähkösolenoideja on tullut vaihdettua aika kasa erääseen ranskalaisten käyttämään vaihteisto malliin, kaikki tullu kuntoon 8)
     
  11. tojota?

    tojota? 1st gear

    Jyrrytys vaiva löyty...
    Jakopään puolelta moottorin kannatin kumityyny ihan paskana :cry:
    Parin päivän ajelujen jälkeen katotaan sainko muut jutut onnistuun :odroll:
     
  12. Kuski

    Kuski 1st gear

    Onko muilla vika korjaantunut?

    Käytin omani korjaajalla, jossa avattiin sivukotelo, vaihdettiin kuluneita venttiilejä ja solenodeja.

    Nyt vaihtuu vaihteet pehmeästi, mutta yksi vika jäi: turbiinilukko menee päälle aivan liian aikaisin, joskus heti kun vaihde vaihtuu! Sitä ohjaava solenoidi on uusi ja testerillä pakotettaessa toimii hyvin, eli tottelee testerin komentoja niin kuin pitääkin.

    Onko kellään tietoa mitkä kaikki tekijät vaikuttaa lukon toimintaan? Tietokone saa selvästi väärää signaalia milloin lukko pitää kytkeä päälle, mutta mistä se signaali tulee???
     
  13. rampo63

    rampo63 3rd gear

    missä käytit ja oliko tyyris remppa
     
  14. Kuski

    Kuski 1st gear

    Hämeenlinnassa Automaattihuolto Päivisellä. Erittäin asiantuntevaa ja hyvää palvelua, ei missään vaiheessa rahastuksen makua. Alle tonnin oli tuo remppa.
     
  15. Kämä

    Kämä 1st gear

    Terve,

    minulla oli myös -99 Trans Sportissa sama ongelma. Lämpimänä rupes paukahteleen ja nykimään joka vaihteen vaihdon yhteydessä. Korjautu hetkeksi, kun käytti autoa sammuksissa vähän aikaa. Vaihdoin solenoidit, ja nyt vaihtaa kuin uusi laatikko. Alla listattu vielä Rock-auton osanumerot (ainakin minulla oli vaikea löytää oikeat, niin tässä listattu mitkä ainakin minulle passas):

    2kpl 24219819 (vaihtosolenoidit)
    1kpl 24227747 (TCC)
    1kpl 10478146 (PCS)

    otin varalta myös yhden lukitussokan, mutta sitä en käyttänyt (kaikissa solenoideissa samanlainen) alla vielä se:

    8681526 (lukitussokka)

    sivukopan tiivistettä en löytänyt (olisi paljon helpompi kuin tiivistemassa), joten laitoin sitä punaista tiivistemassaa. Mitään muuta tarviketta en tarvinut.
     
  16. zander

    zander 3rd gear

    Minkä hintainen paketti tuli noista solenoideista? Ja vaihdoitko itse vai vaihdatitko jossakin?
     
  17. Kämä

    Kämä 1st gear

    Postikuluineen, veroineen ja tulleineen ~150€

    Itse vaihdoin ne. 8 tuntia meni aikaa.
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nostetaanpa aihetta ylös sattuneesta syystä... :-? .. Eli onko tuo testerissä käyttö sitten aukoton homma,eli jos vika on jossain sähkölaitteessa,solkuissa jne.niin se kanssa näkyy sen verran varmasti että voi rajata sitten mekaanisiin ongelmiin? Täristää sillontällön kiihdytyksissä,ei saa aina vaihdettua isommalle,kolahtaa vaihtaessa,ujeltaakin joskus.. Siinä mielessä haiskahtais vähän mekaniikan suuntaan että ongelma on pahentunu pikkuhiljaa,aina se on vähän kopauttanu vaihteita ja venyttäny vaihtoja mutta nyt on pahentunu siitä mitä viimeks olen ehkä vuosi sitten ajanu pitemmän matkan.Olisko se tuonne turbiinin suuntaan..? Viimeisimpiä kokemuksia kiitos,ja etenkin siitä miten on saatu kuntoon.. :)
     

Kerro tästä muillekin!